چگونه غلظت خون را درمان کنیم؟

غلظت خون بالا بیماری ای است که در آن سلول های قرمز موجود در خون افزایش می یابند. افراد مبتلا به غلظت خون بالا سلول های قرمز خون یا هموگولوبین و یا هماتوکریت بیشتر از حد معمول در خون خود دارند. غلظت خون بالا می تواند ناشی از افزایش تعداد سلول های قرمز و یا کاهش پلاسمای خون باشد. غلظت خون بالا یا پلی سیتمی گاهی اوقات اریتروسیتوز نیز نامیده می شود.
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
چگونه غلظت خون را درمان کنیم؟

انواع غلظت خون بالا

 
غلظت خون اولیه (پلی سیتمی ورا)
این نوع پلی سیتمی وابسته به فاکتورهای تشکیل دهنده گلبول قرمز می باشد. پلی سیتمی ورا یا اریترمیا زمانی رخ می دهد که سلول های قرمز در نتیجه وضعیت غیرعادی در مغز استخوان رخ می دهد. بعضی اوقات پلاکت خون و سلول سفید زیادی هم تولید می شود.

علائم این بیماری شامل سردرد و سرگیجه و بزرگ شدن طحال و کبد می باشد. در بعضی از موارد افراد مبتلا ممکن است دچار فشار خون بالا و یا لخته خون شوند.
 
غلظت خون ثانویه (پلی سیتمی ثانویه) 
این نوع پلی سیتمی ناشی از افزایش تولید طبیعی و یا مصنوعی اریتروپویتین و در نتیجه گلبول های قرمز می باشد.

در غلظت خون ثانویه حدود ۶ تا ۸ میلیون و عموما ۹ میلیون سلول قرمز در هر میلی متر مکعب خون موجود می باشد.

پلی سیتمی ثانویه عموما زمانی درمان می شود که مشکلی که باعث ایجاد این بیماری شده درمان شود.

مقدار طبیعی هماتوکریت، تعداد سلول های قرمز و هموگلوبین در خون هماتوکریت نسبت بین سلول های قرمز به کل سلول ها می باشد.

بازه طبیعی هماتوکریت بین ۴۵ تا ۵۲ درصد برای مردان و ۳۷ تا ۴۸ درصد برای زنان متغیر می باشد.

تعداد سلول های قرمز نشان دهنده مقدار این سلول ها در بخشی از خون می باشد.

مقدار طبیعی این نسبت برای مردان بین ۴٫۷ تا ۶٫۱ میلیون سلول در میکرولیتر برای مردان و ۴٫۲ تا ۵٫۴ میلیون سلول در میکرولیتر برای زنان می باشد.

هموگلوبین پروتئینی در سلول های قرمز خون می باشد که اکسیژن را حمل کرده و به خون رنگ قرمز می دهد. مقدار طبیعی هموگلوبین برای مردان ۱۳ تا ۱۸ گرم در یکدهم لیتر و برای زنان ۱۲ تا ۱۶ گرم در یکدهم لیتر می باشد.
 

علائم ابتلا به غلظت خون چیست؟

ابتلا به غلظت بالای خون در خیلی از افراد کم علامت و یا حتی بدون علامت می باشد.

چند علامت کلی وجود دارند که می توانند نشان دهنده ابتلای افراد به غلظت خون باشند:

ضعف و خستگی

سردرد

خارش پوست

کبودی

درد مفاصل

سرگیجه

شکم درد

در پلی سیتمی ورا، سایر اختلالات خونی نیز معمول می باشد، بنابراین مشکلات خونریزی دهنده و یا لخته خون در این افراد ممکن است دیده شود.

خارش پوست بعد از دوش گرفتن، بدلایل نامشخص در افراد مبتلا ممکن است دیده شود. درد مفاصل نیز در افراد مبتلا به غلظت خون اولیه شایع می باشد.

قرمزی و حساسیت در کف دست ها و پاها نیز در این افراد دیده شده و به آن اریتروملالژیا می گویند.

علائم غلظت خون ثانویه می تواند نزدیک به بیماری های اساسی از قبیل بیماری های مزمن ریوی باشد.

بنابراین تنگی نفس، سرفه مزمن، اختلال خواب، سرگیجه، ناتوانی در ورزش و خستگی در این بیماران احتمالا شایع می باشد.

اگر غلظت خون شما مرتبط با سرطان کلیه، سرطان کبد و یا تومورهای ترشح کننده اریتروپویتین باشد، علایم این مشکلات از قبیل کاهش وزن، درد شکم، احساس سیری و یا زردی نیز بهمراه ان باشد.

در صورت خونریزی، مشکل در تنفس، تنگی نفس و یا علائم سکته مغزی، مراجعه به اورژانس و یا پزشک ضروری و واجب می باشد. 1

چگونه غلظت خون را درمان کنیم؟
 

علل افزایش غلظت خون و غلیظ شدن خون کدامند؟

 
علت اولیه
در افزایش غلظت اولیه خون یا پلیستمی، مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خودبه خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می کند.
 
علت ثانویه
اغلب افراد دچار غلظت خون، به غلظت خون ثانویه دچارند. علت غلظت خون ثانویه نرسیدن اکسیژن کافی به بافت های بدن است.

با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش تولید گلبول قرمز جبران کند.
 
سایر علل غلظت خون
مشکلات خونی

هموگلوبین مادرزادی

کشیدن سیگار

مسمومیت با مونوکسیدکربن

مصرف دخانیات

بیماری قلبی و ریوی

زندگی در مناطق کوهستانی (ارتفاعات)

بیماری های زمینه ای

پلی سیتمی ورا نوعی بیماری یا اختلال خونی
 

روش های تشخیص غلظت خون

اگر فکر میکنید که ممکن است غلظت خون داشته باشید پزشک ابتدا یک آزمایش به نام شمارش کامل خون(CBC) انجام خواهد داد.

CBC عوامل زیر را در خون شما اندازه گیری میکند:

تعداد گلبول های قرمز خون

تعداد گلبول های سفید خون

تعداد پلاکتها

مقدار هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را حمل میکند)

فضایی که گلبول های قرمز خون اشغال میکنند ،به عنوان هماتوکریت شناخته شده است.

اگر غلظت خون دارید، احتمالا شما بیشتر از حد طبیعی گلبول های قرمزو هموگلوبین و هماتوکریت بالایی دارید شما همچنین ممکن است شمارش تعداد پلاکت های غیر طبیعی و گلبول های سفید داشته باشید.

اگر نتایج CBC غیرطبیعی باشد دکتر شما احتمالا خون شمارا برای جهشjak2 بررسی خوهد کرد افرادی که برای این نوع جهش هستند، آزمایش غلظت خون مثبت دارند همراه باسایر آزمایشات خون به احتمال زیاد برای تشخیص غلظت خون به بافت برداری از مغز استخوان نیاز خواهید داشت.

به یاد داشته باشید اگر پزشکتان به شما بگوید غلظت خون دارید زودتر میتوانید درمان را شروع کنید و درمان خطر ابتلا به عوارض ناشی از آن را کاهش میدهد.
 

آزمایش های تشخیص غلظت خون

اگر پزشکتان فکر میکند که شما غلظت خون دارید,شما با یک معاینه فیزیکی شروع کنید:

آزمایش خون

آزمایش مغز استخوان

آزمایش ژنتیکی

شما احتمالا برخی از آزمایش هارا انجام می دهید نه همه ی آنها را این به شما کمک میکند که مطمئن شوید غلظت خون و بیماری خون مشابه نیستند.

احتمالا پزشکتان شما رابه یک متخصص خون که بیماری های خونی را درمان میکند میفرستد، معاینه فیزیکی شما با این مرحله شروع می شود این به پزشک شما حس بهتری میدهد که بفهمد چه اتفاقی در بدن شما میافتد. 
 
آزمایش خون
برای بررسی آزمایشات خون بسیار رایج هستند حتی اگر قبلا انجام داده اید ممکن است به دیگری نیاز داشته باشید پزشک شما ممکن است هریک از این آزمایشات را تجویزکند.

شمارش کامل خون

لکه خون

سطح اریتروپویتین

شمارش کامل خون

شمارش کامل خون اغلب اولین آزمایش است که نشان میدهد ممکن شما غلظت خون داشته باشید.

این اقدامات هموگلوبین پروتئینی است که به گلبول های قرمز خون کمک میکند که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل کند، برای فهمیدن هماتوکریت به خون خود به عنوان تیله های رنگی در یک شیشه آب فکر کنید تیله های قرمز گلبول های قرمز خون شما هستند و هماتوکریت یک عدد است و این به شما میگوید که چقدر تیله های قرمز درون شیشه یا چقدر گلبول قرمز خون شما در خونتان جا میگیرد؟ 
 
تعداد گلبول های خونی
شما 3 نوع سلول های خونی دارید:قرمز,سفید و پلاکت ها.CBC شمارش آنهایی را که شما دارید را دارد؛ تعداد زیاد هموگلوبین، هماتوکریت یا شمارش گلبول های خون می تواند نشانه هایی از غلظت خون باشد.

CBC تنها چند دقیقه طول میکشد پزشکتان یک سوزن را در بازو معمولا نزدیک آرنج شما قرار میدهد و خون میگیرد ممکن است نتایج را 1- 2روز بعد دریافت کنید یا بیشتر هم میتواند طول بکشد. 
 
لکه خون
مانندCBC، لکه خون تعدادسلول های خون را افزایش میدهد همچنین شکل سلول خون شمارانشان میدهد، این به پزشک شما کمک میکندکه بفهمد غلظت خون دارید و چقدر پیشرفت کرده است آزمایش لکه خون سریع است ,دکتر شما ممکن است خون را از آرنج یا باسوزن از انگشتتان بگیرد و معمولا نتایج را بعد از 1-2روز دریافت میکنید.
 
اریتروپویتین
اریتروپویتین(EPO)یک هورمون است که به مغز استخوان شما میگوید سلول های جدید خون را تولید کند سطح بسیار پایین میتواند نشانه دیگری از غلظت خون باشد.

آزمایش EPO باخون گرفتن از آرنج سریع انجام میشود. شما میتوانید نتایج آزمایش EPO را 2-3 روز بعد دریافت کنید اما ممکن است آزمایشات شمابیشتر طول بکشد.
 
آزمایشات مغز استخوان
مغز استخوان بخش مرکزی اسفنجی استخوان های شما است که سلول های خونی شماراتولید میکند پزشک ممکن است تصمیم بگیردکه شما نیاز به آزمایش مغز استخوان دارید. 2

چگونه غلظت خون را درمان کنیم؟
 

درمان

برای درمان غلظت خون کاذب از مایعات و در غلظت خون اولیه از خونگیری و داروها استفاده می شود و در نهایت در غلظت خون ثانویه باید بیماری های زمینه ای که موجب بروز غلظت خون شده اند، برطرف شوند.

وقتی پزشک متخصص با توجه به جواب آزمایش متوجه شد که علت بروز غلظت خون در فرد، اولیه است یا ثانویه، درمان را آغاز می  کند.

برای رفع غلظت خون بهتر است که آویشن را همراه با چند عدد عناب دم کرده و روزی چند بار مصرف کنید.

اگر علت ثانویه بود، درمان علت زمینه ای - قلبی یا ریوی - را در صورتی که امکان پذیر باشد، آغاز می  کند و در کنار آن هرگاه غلظت خون از 56 درصد در مردان و 52 درصد در زنان بالاتر برود، بخشی از خون کشیده و دور ریخته می  شود.

این کار نیز به شکل استاندارد انجام می  شود تا غلظت خون کاهش پیدا کند. این عمل تا زمانی ادامه دارد که یکی از مهم ترین مواد خونساز بدن در اثر خروج از بدن کم شود. در واقع به بیمار فقر آهن می  دهیم تا دچار غلظت خون نشود.

حال اگر علت پرخونی براثر علت اولیه یعنی ناشی از مغز استخوان باشد، در این  حالت باید به درمان علت بیماری خونی بپردازیم و با خروج خون از یکی از رگ  ها، میزان گلبول  های قرمز خون را تنظیم کنیم.
 

درمان سنتی غلظت خون

برای رفع غلظت خون و پاکسازی خون از مواد زائد بهتر است که آویشن را همراه با چند عدد عناب دم کرده و روزی چند بار مصرف کنید.

به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری آویشن خشک را همراه با 7 تا 10 عدد عناب در یک یک لیتر آب جوش دم کرده و روزی چند بار مصرف کنید.

مصرف این نوشیدنی در ماه های اولیه بهار به سلامت بدن کمک می کند.
 

چطور جلوگیری کنیم؟

افراد بهتر است هم برای جلوگیری از غلیظ شدن خون و هم برای کمک به نیازمندان، به طور مستمر خون بدهند.

مردان بهتر است هر سه ماه و زنان هر چهار ماه یکبار خونشان را اهدا کنند. 3

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.namnak.com
3.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.