همه چیز راجع به تکنیک ای اف تی

رهایی هیجانی که به‌ اختصار «ای اف تی» (EFT) گفته می‌شود، نوعی درمان جایگزین برای رفع دردهای جسمی و پریشانی‌های احساسی است و با اسامی دیگری همچون «ضربه درمانی» و «طب فشاری روانشناختی» نیز شناخته می‌شود. مدافعان این روش معتقدند که واردکردن ضربات ملایم و حساب‌شده روی نقاط به‌ خصوصی از بدن موجب ایجاد تعادل در سیستم انرژی بدن می‌شود. ازاین‌رو ادعا می‌شود که «ای‌ اف تی» می‌تواند به‌ویژه در درمان اضطراب و اختلال استرس پس از حادثه مؤثر باشد.
جمعه، 2 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به تکنیک ای اف تی

تکنیک ای اف تی چیست؟

میلیون‌ها نفر برای داشتن زندگ جسمی و عاطفی سالم کارهای متفاوتی انجا می‌دهند. آنها با دانستن چگونگی دستیابی به زندگی شاد و رضایت بخش، آسیب‌های عاطفی، درد جسمی مزمن و موارد بسیاری را تجربه می‌کنند. در کنار این مشکلات، قرص‌هایی برای از بین بردن درد، خوابیدن راحت در شب و سرکوب اضطراب وجود دارند که مشکل را بدتر می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید در این چرخه گرفتار شده‌اید و احساس ناراحتی، افسردگی، اضطراب، نارضایتی و ناخوشآیند خسته شده‌ا‌ید، باید به روش‌های دیگر فکر کنید. دوست دارید رشد کنید، شکوفا شوید و گذشته را به گذشته برگردانید. شما می‌خواهید بهترین باشید، لحظه‌های پر از آرامش و شادی داشته باشید.

با استفاده از تکنیک ای اف تی می‌توانید این کار را انجام دهید. می‌توانید راز حیات را برای تمامیت عاطفی و تسکین جسمی کشف کنید. می‌توانید سلامتی جسمی و عاطفی خود را به دستان خود بگیرید. این تکنیک برای هر فردی ساده است و به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

تکنیک ای اف تی، درد مزمن، مشکلات عاطفی، اختلالات، اعتیاد، فوبیا، اختلال استرس پس از سانحه و بیماری‌های جسمی را تسکین می‌بخشد. در حالی که EFT به تازگی برای تحول در حوزه سلامت و سلامتی ارائه شده است، مفاهیم درمانی آن بیش از ۵۰۰۰ سال است که در طب شرقی انجام می‌شود.

ای اف تی مانند روش طب سوزنی، تکنیکی است که از نقاط نصف النهار انرژی بدن استفاده می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از نوک انگشتان خود این نقاط نصف‌النهار را تحریک کنید. با این کار به معنای واقعی کلمه به انرژی و قدرت درمانی بدن خود ضربه می‌زنید.1

همه چیز راجع به تکنیک ای اف تی

ای اف تی چقدر مؤثر است؟

«ای اف تی» در درمان سربازان و نظامیان جنگی مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) با موفقیت امتحان شده است. در جریان پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، پژوهشگران تأثیر «ای اف تی» را روی عده‌ای از سربازان مبتلا به PTSD بررسی و نتیجه‌ی درمان‌شان را با سایر کسانی که با روش‌های استاندارد درمان شده‌ بودند، مقایسه کردند.

درعرض فقط یک ماه از استرس روان‌شناختی کسانی که تحت درمان «ای اف تی» قرار داشتند، به‌میزان قابل‌ توجهی کاسته شد. همچنین مشاهده شد که بیش از نیمی از گروه آزمایش «ای اف تی» دیگر به معیارهای PTSD نمی‌خوردند.

«ای اف تی» در برخی موارد به‌ عنوان درمان جایگزین روی بهبود علائم اضطراب نیز مؤثر بوده است. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ درزمینه‌ی بررسی مقایسه‌ای میزان اثربخشی «ای اف تی» و سایر گزینه‌های استاندارد در درمان علائم اضطراب انجام شد، پژوهشگران کاهش قابل‌توجهی در اضطراب کسانی که تحت درمان «ای اف تی» قرار گرفته بودند، مشاهده کردند. اما این نتایج کافی نیستند و هنوز هم به پژوهش‌های بیشتری برای مقایسه‌ی «ای اف تی» با سایر روش‌های شناخت‌درمانی نیاز داریم.2
 

کاربرد ای اف تی چیست؟

1- کنترل افکار و احساسات ناخوشایند

2- لاغری و کاهش وزن دائمی

3- درمان بیماری های روان تنی (میگرن، کمر درد، درد معده، افسردگی، بیماری روده و گوارشی، زود انزالی و…)

4- از بین بردن خاطرات بد و ناگوار

5- از بین بردن ترس های واهی و فوبیا (ترس از ارتفاع، ترس از تاریکی، ترس از حیوانات، ترس از پرواز و…)

6- درمان انواع اعتیاد به مواد مخدر.3


روش انجام مراحل ای اف تی در 5 مرحله

بهره برداری EFT را می توان به پنج مرحله تقسیم کرد و اگر بیش از یک موضوع یا ترس دارید، می توانید این سکانس را برای رفع آن و تکرار یا کاهش شدت احساس منفی خود تکرار کنید.
 
1. مشکل را مشخص کنید
برای این که این تکنیک موثر واقع شود ، ابتدا باید مشکل را شناسایی کنید.

این نقطه کانونی شما هنگام ضربه زدن خواهد بود و تمرکز روی تنها یک مشکل در هر زمان برای افزایش نتیجه انجام خواهد شد.
 
2. شدت اولیه را آزمایش کنید
پس از مشخص کردن منطقه مشکل خود، باید سطح شدت معیار را تعیین کنید و سطح شدت در مقیاس 0 تا 10 درجه بندی می شود که 10 بدترین یا دشوارترین است و مقیاس درد و ناراحتی احساسی یا جسمی شما از مشکل کانونی تان را ارزیابی می کند.

ایجاد یک معیار به شما کمک می کند تا پس از انجام یک توالی کامل EFT ، پیشرفت خود را کنترل کنید و اگر شدت اولیه شما قبل از ضربه زدن 10 بود و در پایان به 5 تغییر می کرد، می توانستید 50 درصد پیشرفت را مشاهده کنید.
 
3. تنظیم
قبل از ضربه زدن ، شما باید عبارتی را بگویید که توضیح می دهد سعی در پرداختن به آن برای چیست ؟

این باید بر دو هدف اصلی متمرکز شود:

اذعان به مشکلات

قبول کردن خود با وجود مشکل

عبارت رایج این است :"گرچه من این [ترس یا مشکل] را دارم ، اما خودم را عمیقا و کاملاً می پذیرم."

می توانید این عبارت را تغییر دهید تا متناسب با مشکل شما باشد و نمی توانید بگویید ، "حتی اگر مادر من بیمار است ، من خودم را عمیقاً و کاملاً می پذیرم." شما باید بر روی این مسئله تمرکز کنید که احساس شما برای تسکین پریشانی ناشی از آن است و بهتر است با گفتن این ها، وضعیت را حل کنیم:"با این که ناراحتم که مادرم بیمار است اما خودم را عمیقا و کاملاً می پذیرم."

همه چیز راجع به تکنیک ای اف تی
 
4. سلسله مراتب بهره برداری EFT
12 نقطه اصلی ای اف تی وجود دارد که هر طرف بدن را آینه می کنند و با یک اندام داخلی مطابقت می دهند و با این حال ، EFT به طور عمده روی این 9 مورد تمرکز دارد:
 
قسمت نرم دست (KC)
نصف النهار روده
 
بالای سر (TH)
رگ اصلی
 
ابرو (EB)
نصف النهار مثانه
 
سمت چشم (SE)
نصف النهار کیسه صفرا
 
زیر چشم (UE)
رگ اصلی
 
زیر بینی (UN)
کشتی حامل
 
چانه (Ch)
رگ مرکزی
 
ابتدای کلبرن (CB)
نصف النهار کلیه
 
زیر بازو (UA)
نصف النهار طحال

با ضربه زدن به قسمت نرم دست همزمان سه بار عبارت تنظیم خود را بخوانید و سپس هفت بار به هر نقطه زیر ضربه بزنید و به این ترتیب از بدن پایین بروید:

ابرو

چشم

زیر چشم

زیر بینی

چانه

اولِ ترقوه

زیر بازو

پس از ضربه زدن به نقطه زیر بغل ، سلسله مراتب را در قسمت بالای نقطه سر به پایان برسانید.

هنگام ضربه زدن به نقاط صعودی ، یک عبارت یادآوری را برای ادامه تمرکز بر روی منطقه مشکل خود تکرار کنید. اگر عبارت تنظیم شما این است ، " حتی اگر من غمگین هستم که مادرم بیمار است ، اما عمیقاً و کاملاً خودم را می پذیرم" ، عبارت یادآوری شما می تواند این باشد:"غم و اندوهی که احساس می کنم مادرم بیمار است ."

این عبارت را در هر ضربه زدن بخوانید و این سلسله مراتب را دو یا سه بار تکرار کنید.
 
5- شدت نهایی را آزمایش کنید
در پایان سلسله مراتب خود ، سطح شدت خود را در مقیاس 0 تا 10 ارزیابی کنید و نتایج تان را با سطح شدت اولیه خود مقایسه کنید و اگر به 0 نرسیده اید ، این روند را مجددا تکرار کنید.4

پینوشتها
1.www.zehn.ir
2.www.chetor.com
3.www.tehrannlp.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.