سادیسم و راهکارهای درمان آن

سادیسم عبارت است از علاقه به آزار دادن دیگران به صورت جسمی، روانی و جنسی، طوری که این آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود. این افراد از تحقیر و تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی افراد به خصوص در حضور دیگران لذت زیادی می‌برند و گاهی رفتارهای پرخاشگرانه یا جنایتکارانه از خود بروز می‌دهند.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
سادیسم و راهکارهای درمان آن

اختلال سادیسم چیست ؟

افراد مبتلا به سادیسم معمولا از دیدن رنج و ناراحتی دیگران حس رضایت پیدا می کنند . این افراد معمولا نه تنها از رفتار سادیسمی خود احساس رضایت دارند ، بلکه دوست دارند آن را در افراد دیگر نیز مشاهده کنند و در واقع بخش عظیمی از نیاز آن ها به خشونت، در دیدن این رفتارها در وجود دیگران برطرف می شود.

افراد سادیسمی مدام حالاتی مثل خشونت و پرخاشگری را از خود بروز می دهند و افراد مبتلا به سادیسم همچنین از نظر احساسی نیز از خود خشونت نشان می دهند و به عنوان مثال این افراد از حمله دیگر افراد به یکدیگر لذت می برند و دوست دارند که شاهد این قضایا باشند.1
 

طبقه بندی اختلال شخصیت سادیسمی

 
- سادیسم اجباری
این نوع سادیسم معمولا در بین افرادی که مقام و مسئولیت بالایی دارند، بیشتر دیده می شود. این افراد خودشان را در جایگاهی می بینند که انگار باید همه را تحت نظر و کنترل داشته باشند و از مجازات کردن دیگران نیز لذت می برند . کسی که سادیسم اجباری دارد، دوست دارد دیگران را مجبور به انجام اقداماتی کند تا به خودش احساس قدرت بیشتری دست بدهد. 

- سادیسم انفجاری
این افراد معمولا خشم های غیر قابل پیش بینی را از خود نشان می دهند و در نتیجه از زندگی شان ناامید می شوند. آن ها در مواقع خطیر کنترل خود را از دست می دهند و به جای فکر کردن، به خشونت می پردازند .
 
- سادیسم ستمگرانه
این نوع سادیسم نیز مدام در حال ابراز خشم و عصبانیت می باشد و در نتیجه افراد زیادی قربانی آنان می شوند. این دسته به دسته سادیسم انفجاری نیز شباهت دارند، با این تفاوت که دقت آن ها در انجام کارها بیشتر است و گاهی اوقات نیز دوست دارند که خودشان را از دید جامعه پنهان کنند و به انجام کارهایی بپردازند که از نظر دیگران خلاف قانون است . 
 
- سادیسم از دست دادن کنترل
این نوع سادیسم به طور کامل با سه نوع دیگر متفاوت است . این افراد می توانند موقعیت های خطرناک را به خوبی تصور کنند ، خودشان را در مقام ضربه زننده ببینند . اول از همه حمله کنند و نیازهای خشونتی خود را برآورده کنند و این افراد سعی دارند که با ابراز خشونت خود به دیگران ثابت کنند که از چیزی نمی ترسند.1

سادیسم و راهکارهای درمان آن

علائم سادیسم

روانشناسان و پژوهشگران یک پرسشنامه دقیق ۹ سؤالی تهیه کرده اند که بر اساس آن می توان به طور دقیق گفت که یک فرد سادیسم دارد یا نه:

۱- از سر به سر گذاشتن مردم به طوری که آنها بدانند من آنها را تحت کنترل داردم، لذت می برم.

۲- از اذیت کردن اطرافیانم خسته نمی شوم.

۳- اگر توانایی و اختیارش را داشته باشم، به مردم آسیب می زنم.

۴-وقتی کسی را مسخره می کنم، از دیدن ناراحت شدنش، خوشحال می شوم.

۵- بی رحمی کردن به دیگران، هیجان انگیز است.

۶- از تمسخر مردم در جلوی دوستانشان، خشنود می شوم

۷- تماشای دعوا و منازعه مردم، تحریکم می کند.

۸- در مورد اذیت کردن کسانی که آزارم داده اند، فکر می کنم.

۹- هیچ وقت از روی عمد به کسی آزار نمی رسانم، حتی اگر از آن شخص خوشم نیاید.

این پرسشنامه جدید و شیوه طراحی آن، به صورت یک مقاله در مجله Personality and Individual Differences در ژانویه سال میلادی به چاپ رسیده است. به طوری که پیداست به جز سؤال نهم، پاسخ مثبت به دیگر سؤالان نشانه سادیستیک بودن شخص است.2
 

علت های سادیسم

هیچ علت دقیق ، واضح و روشنی برای ابتلای افراد به سادیسم وجود ندارد . بعضی از افراد عقیده دارند که نشان دادن حالات سادیسمی دست خود فرد است و هیچ غیر آگاهی در آن وجود ندارد اما بعضی دیگر معتقدند که سادیسم به دلیل مشکلات بیولوژیکی در فرد اتفاق می افتد و دسته ای از متخصصان علت های سادیسم را نیز در اتفاقات سخت و وحشتناک مربوط به دوران کودکی فرد می دانند.

آن ها همچنین معتقد هستند که مشکلاتی مثل تجاوز به کودک در سنین پایین می تواند علت مهمی در ابتلای افراد به سادیسم در آینده باشد و در بین تمام علت های احتمالی، هیچ اثری از ژنتیک و ارث سادیسم دیده نمی شود.

این اختلال معمولا در کنار اختلال های دیگر رخ می دهد ، مثلا افرادی که در رفتارهای عادی سعی دارند که بیش از حد خاص باشند و یا در رفتار خود دچار اغراق هستند ، احتمال بیشتری برای ابتلا به سادیسم در آن ها وجود دارد.1


تشخیص اختلال سادیسم

معمولا روانپزشکان با ملاقات های حضوری و از راه های زیر به تشخیص این اختلال می پردازند .

1. تمام مدل های خشونتی فرد را مورد بررسی قرار می دهند :از خانواده ، همسر ، دوستان، فرزندان ، والدین و همکاران وی سوال می پرسند و مواردی که بیشتر باعث ایجاد خشونت در افراد می شود را بررسی می کنند .

2. همچنین سعی می کنند که افراد را در معرض موقعیت هایی قرار دهند تا خشم آن ها را بربانگیزند و بتوانند بیشتر آن ها را زیر ذره بین قرار دهند .

3. آناتومی روابط این افراد را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهند. 

در این بین ممکن است که افراد و دور و بری های این شخص ، علائم را با اختلالات دیگر اشتباه گرفته باشند.2

سادیسم و راهکارهای درمان آن

درمان اختلال سادیسم

مبتلایان به این اختلال می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی اختلال‌های جنسی، با کمک روان شناس، درمان‌های به خصوصی دریافت کنند. روان درمانی بینش مدار یا شرطی سازی انزجاری از درمان‌های معروف در این حیطه هستند. در این بین همسر نقش مهمی ایفا می‌کند.

همچنین می‌توان از روش‌هایی شامل مدیریت و شایسته سازی الگوهای برانگیختگی جنسی و خودارضایی، همچنین درمان‌هایی شامل بازسازی شناختی و آموزش مهارت‌های اجتماعی استفاده کرد.

از دارو نیز برای کاهش توهمات و رفتارهای مربوط به انحرافات جنسی استفاده می‌شود. این امر به ویژه در افرادی که رفتارهای خود آزارانه شدید و خطرناک دارند موثر است.

نکته بسیار مهم این است که درمان سادیسم جنسی در صورتی امکان پذیر است که خود فرد تمایل به درمان داشته باشد. در مواردی غیر از این فرد درمان نشده و یا درمان طولانی مدت و سخت خواهد شد.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.saednews.com
3.www.honarehzendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما