فواید شگفت انگیز گیاه زوفا

زوفا یک گیاه دارویی است که خواص و فواید بسیاری دارد، از خواص گیاه زوفا می توان به درمان درد عضلانی، افزایش گردش خون، تقویت ایمنی، درمان سرماخوردگی و گلودرد نیز اشاره کرد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید شگفت انگیز گیاه زوفا
گیاه همیشه سبز زوفا در اصل در جنوب اروپا و امتداد مدیترانه و همچنین در آسیای مرکزی رشد می کند هر زمان که جوشانده شود طعم نعنایی ایجاد می کند این مایع گرم به تسکین گلو و برونشیت و خیلی چیزهای دیگر کمک می کند که در این متن مفصل تر به آنها خواهیم پرداخت . این گیاه درفضای خنثی و نیمه تاریک رشد می کند ونیاز به آب زیادی ندارد واغلب در تابستان جمع آوری می شود .در این مطلب قصد داریم به خواص و عوارض چای زوفا بپردازیم.


کنترل قند خون

چای زوفا همچنین ممکن است مزایای کاهش قند خون را داشته باشد. محققان ترکیبات آنتی اکسیدانی زوفا را شناسایی کرده اند که از فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز جلوگیری می کند که نشاسته را به شکر می شکند . عصاره زوفا که قبل از غذا با کربوهیدرات بالا مصرف می شود، از افزایش قند خون جلوگیری می کند. محققان دریافتند که ممکن است به عنوان یک مکمل برای مدیریت سطح بالای قند خون مفید باشد.


مزایای سلول های خون

چای زوفا ممکن است به جلوگیری از تخریب گلبول های قرمز کمک کند، برگ های زوفا بسیار بهتر از گل ها یا ریشه برای محافظت از سلول های خونی از آسیب اکسیداتیواست. زوفا قوی ترین در یک دسته از فعالیت های آنتی اکسیدانی و همچنین دومین قوی ترین در رده های دیگر است.


چای زوفا برای بهداشت تنفس

گیاهپزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از علائم تنفسی، از چای زوفا استفاده کنید تا گلو درد را از بین ببرد. چای را برای درمان گلودرد قرقره کنید ممکن است با عمل کردن به عنوان ادرارآور به شما کمک کند تا سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت،بالا ببرید. برای تسکین سرفه و علائم سرماخوردگی، 2 تا 3 فنجان چای زوفا مصرف کنید .


چای زوفا بهبود دستگاه گوارش

زوفا اسید معده را خنثی کرده و عملکرد عضلانی سالم دستگاه گوارش را تشویق می کند، و باعث می شود احتمالا سوزش سر دل و بیماری ریفلاکس معده کاهش پیدا کند .


چای زوفا برای انگل روده

انسانها به علت انگل ها می توانند عفونت های روده ای را بگیرند. این ممکن است منجر به درد معده، حالت تهوع، اسهال، و همچنین اسهال خونی شود. خوردن یک فنجان چای زوفا به طور منظم علائم را کاهش می دهد.


چای زوفا مفید برای باز شدن ریه

آسم و همچنین سرفه با آلرژی و همچنین عفونتها، ریه ها را مسدود می کند می تواند بسیار ناخوشایند و همچنین باعث ایجاد اضطراب شود. اما این به درمان آن کمک می کند.


فواید چای زوفا برای بیماری های قفسه سینه فصلی

سرماخوردگی، و همچنین آلرژی به نظر می رسد که به ریه ها سخت آسیب می زنند. خوردن این گاهی اوقات ممکن است به پاک کردن و آرامش ریه ها کمک کند.


چای زوفا برای عفونت مجاری ادراری

از آنجایی که دارای ویژگی ضد باکتریایی است، مصرف آن اغلب نشانه ها و علائم عفونت مثانه را کاهش می دهد و همچنین باعث جلوگیری از گسترش آن در کلیه ها می شود.


برای اچ آی وی/ ایدز مفید است

مطابق با آزمایش های بالینی، برگ های خشک زوفا به علت حضور تانن ها و اسید کافئیک، فعالیت قوی ضد اچ آی وی را نشان می دهد.


خواص آنتی بیوتیک چای زوفا 

چای زوفا دارای چندین ویژگی ضدباکتریایی است که از برگ ها درست شده است، بنابراین نوشیدن آن ممکن است راه مطمئن برای کاهش رشد و جلوگیری از رشد باکتری های مضر درون بدن باشد. فلاونوئیدها موجود در آن همچنین دارای ویژگی های ضدباکتریایی متعددی هستند که برای کمک به مقابله با عفونت های داخلی در بدن مثل گلودرد و عفونت های بینی ضروری است.1


بهبود مشکلات پوستی توسط زوفا

روغن زوفا برای برطرف کردن مشکلات پوستی وابسته به سن مانند چین و چروک‌ها کاربرد دارد. این روغن را روزی دوبار بر روی پوست صورت خود بمالید و از اثرات درمانی و معجزه آسای آن بهره مند شوید. همچنین این گیاه برای سایر مشکلات پوستی مانند نیش حشرات، خراش‌ها، سوختگی‌ها و ...  کارآمد است و باعث محو شدن اثر این زخم‌ها بر روی پوست می‌شود. وقتی بر روی زخم‌ها از این گیاه استفاده می‌شود از ایجاد عفونت در محل زخم جلوگیری می‌کند. اسانس این گیاه باعث بهبودی سریع‌تر در زخم‌ها، بریدگی‌ها و ... می‌شود.

فواید شگفت انگیز گیاه زوفا


ضد اسپاسم

روغن زوفا برای متوقف کردن اسپاسم در سیستم تنفسی، سیستم عصبی، سیستم ماهیچه ای و روده ها کاربرد دارد.


ضد خستگی

روغن زوفا را در آب موجود در وان حمام بچکانید تا خستگی و کوفتگی را از بدن شما بزداید و دردهای شما را تسکین دهد .


مشکلات مفصلی

در زمینه بیماری‌های مفصلی مانند آرتریت، روماتیسم، نقرس و انواع التهابات مفصلی زوفا بسیار مفید است.


مشکلات مربوط به قاعدگی

زوفا برای تسکین دردهای قاعدگی، نامنظم بودن قاعدگی و بهبود علایم ناشی از یائسگی موثر است.


بهبود مشکلات عصبی

زوفا برای آرام کردن اضطراب و عصبانیت مناسب است و در زمینه بهبود افسردگی کارآمد می‌باشد.2


زوفا مفید برای سرماخوردگی

گیاه زوفا سرشار از رزین‌ها، تانن، هیسوپین و فلاوونوئیدها است. این ترکیبات برای عملکرد سیستم تنفسی مناسب هستند و از عفونت‌های تنفسی، آسم و برونشیت پیشگیری می‌کنند. همچنین برای تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند سرفه، گلودرد، گوش درد و تب مناسب می‌باشد. روغن زوفا از زمان‌های بسیار قدیم برای کاهش دمای بدن و تب کاربرد داشته است.


عرق زوفا

عرق گیاه زوفا نیز خواص و فوایدی دارد که مثل خود گیاه زوفا بعد از مشورت با پزشک و اطمینان از نبود مانع برای مصرف می توانید از آن استفاده کنید. این روغن گیاهی پرخاصیت یک روغن طبیعی نیرو دهنده – تقویت معده – ضعف معده – ضد سرماخوردگی و سرفه خلط آور – رفع عفونتهای ریوی و زکام های نزله ای و مزمن است و علاوه بر این خواص در درمان آسم اثر فراواندارد – رفع کم خونی دختران جوان در دوران بلوغ تاثیر قابل توجهی دارد .

طرز استفاده
قبل از هر غذا یک استکان میل شود.


اثرات جانبی و عوارض گیاه زوفا و منع مصرف 

هنوز منع مصرفی شناسایی نشده است اما توصیه می شود در دوران بارداری / شیردهی از مصرف آن بپرهیزید چراکه اثرات سوء آن (برای تحریک جریان قاعدگی) و اثرات سقط جنین اثبات شده است.

مصرف زیاد آن ممکن است موجب تشنج شود بنابراین توصیه نمی شود از آن زیاد و در دوره طولانی استفاده کنید به خصوص روغن آن .

از آنجاکه محصولات طبیعی هم آلرژی زا هستند می تواند موجب بثورات پوستی، تورم پوست یا زبان، دشواری تنفس و / یا تنگی در قفسه سینه پس از استفاده شود.

زیاده روی در مصرف گیاه زوفا برای کبد مضر است.

همچنین چون اثر سقط جنین دارد لذا، زنان حامله باید از خوردن چای یا استعمال روغن زوفا پرهیز کنند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.article.tebyan.net
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.