کیبرد ( KEYBOARD )
در این مقاله در مورد تکنولوژی کیبرد ها و چگونگی طرح بندی آنها توضیح داده می شود .
کیبردها انواع مختلفی دارند:
صفحه کلید الفبايي- عددي ( Alphanumeric ) :
صفحه کلیدهای معمولی امروزی که معمولاً شامل حروف الفبا ، اعداد ، یک سری علامات و دستورات هستند.
صفحه کلید کردد( Chorded ) :
وسیله ای برای وارد کردن کاراکتر و دستورکه با فشردن چند کلید بوجود می آیند.
اولین کاربرد صفحه کلید به عنوان وسیله ورودی کامپیوترهاست. با صفحه کلید کارهایی چون : تایپ یک سند ، ایجاد کلیدهای شرت کات ، دسترسی به منوها ، بازی و غیره انجام می شود.
طرح بندی صفحه کلیدهای امروزی ( در کیبرد های مدرن انگلیسی ) ، QWERTY نام گرفته که بر حسب مشهورترین صفحه کلیدهای ماشین تحریر طراحی شده است. البته طرح بندی های دیگری چون : Dvorak ، ABCDE ، XPeRT و...نیز وجود دارد که بیشتر در اروپا کاربرد دارند.
طرح بندی QWERTY کم کم گسترش یافت و به طرح بندی استاندارد صفحه کلیدهای 104 کلیدی کامپیوترهای شخصی تبدیل شد که با اضافه شدن کلیدهای مکان نما ، اعدادی به سبک ماشین حساب ، دو گروه از کلیدهای عملیات خاص ( F1-F12 ) کلید ویندوز ( در IBM ) وغیره همراه بود.
بعضی از سازندگان کامپیوتر بعضی کلیدهای خاص مربوط به پست الکترونیکی ( e-mail ) واینترنت را نیز اضافه کرده اند اما این کلیدها جزء استاندارد نشده اند.
جایگاه کلیدها یک شبکه از مدارها زیر کلیدها است.
در همه صفحه کلیدها ( به جز مدل های خازنی که در این مقاله به آنها پرداخته نمی شود ) هر مدار در یک نقطه زیر هر کلید قطع شده است.
وقتی پردازنده یک مدار بسته را می یابد. جایگاه آن مدار در ماتریس کلیدها را با نقشه کاراکتری ( character map ) درون حافظه فقط خواندنی ( ROM ) خود مقایسه می کند و طبق این نقشه کاراکتر مورد نظر را چاپ می نماید. نقشه کاراکتری در اصل یک جدول مقایسه است.این نقشه موقعیت هر کلید را در ماتریس کلیدها و این که هر کلید یا ترکیب چند کلید نشان دهنده چیست را معلوم می کند. برای مثال ماتریس کلیدها به پردازنده میگوید که فشار دادن "a" مساوی حرف a است و فشار دادن Shift با "a" نشان دهنده A است.
یک کامپیوتر همچنین می تواند علاوه بر نقشه کاراکتری موجود در ROM کیبرد خود از نقشه های کاراکتری جداگانه استفاده کند و این وقتی مفید خواهد بود که کاربر از زبانی استفاده می کند که حروفش جزء حروف انگلیسی نیست. همچنین کاربران با استفاده از این نقشه های کاراکتری می توانند بفهمند که هر کلید نمایش گر چه حروفی است چه کیبرد آنها استاندارد QWERTY باشد چه Dvorak و یا هر صفحه کلید دیگری باشد. به علاوه نرمافزارهایی برای تغییر رفتار صفحه کلیدها و تعدیل کردن ناتوانایی ها وجود دارد.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : bamaram
انواع صفحه کلید و تاریخچه طرح بندی آنها :
کیبردها انواع مختلفی دارند:
صفحه کلید الفبايي- عددي ( Alphanumeric ) :
صفحه کلیدهای معمولی امروزی که معمولاً شامل حروف الفبا ، اعداد ، یک سری علامات و دستورات هستند.
صفحه کلید کردد( Chorded ) :
وسیله ای برای وارد کردن کاراکتر و دستورکه با فشردن چند کلید بوجود می آیند.
اولین کاربرد صفحه کلید به عنوان وسیله ورودی کامپیوترهاست. با صفحه کلید کارهایی چون : تایپ یک سند ، ایجاد کلیدهای شرت کات ، دسترسی به منوها ، بازی و غیره انجام می شود.
طرح بندی صفحه کلیدهای امروزی ( در کیبرد های مدرن انگلیسی ) ، QWERTY نام گرفته که بر حسب مشهورترین صفحه کلیدهای ماشین تحریر طراحی شده است. البته طرح بندی های دیگری چون : Dvorak ، ABCDE ، XPeRT و...نیز وجود دارد که بیشتر در اروپا کاربرد دارند.
طرح بندی QWERTY کم کم گسترش یافت و به طرح بندی استاندارد صفحه کلیدهای 104 کلیدی کامپیوترهای شخصی تبدیل شد که با اضافه شدن کلیدهای مکان نما ، اعدادی به سبک ماشین حساب ، دو گروه از کلیدهای عملیات خاص ( F1-F12 ) کلید ویندوز ( در IBM ) وغیره همراه بود.
بعضی از سازندگان کامپیوتر بعضی کلیدهای خاص مربوط به پست الکترونیکی ( e-mail ) واینترنت را نیز اضافه کرده اند اما این کلیدها جزء استاندارد نشده اند.
نحوه عملکرد کیبرد :
پردازنده کوچک
جایگاه کلیدها یک شبکه از مدارها زیر کلیدها است.
در همه صفحه کلیدها ( به جز مدل های خازنی که در این مقاله به آنها پرداخته نمی شود ) هر مدار در یک نقطه زیر هر کلید قطع شده است.
ماتریس کلید ها
وقتی پردازنده یک مدار بسته را می یابد. جایگاه آن مدار در ماتریس کلیدها را با نقشه کاراکتری ( character map ) درون حافظه فقط خواندنی ( ROM ) خود مقایسه می کند و طبق این نقشه کاراکتر مورد نظر را چاپ می نماید. نقشه کاراکتری در اصل یک جدول مقایسه است.این نقشه موقعیت هر کلید را در ماتریس کلیدها و این که هر کلید یا ترکیب چند کلید نشان دهنده چیست را معلوم می کند. برای مثال ماتریس کلیدها به پردازنده میگوید که فشار دادن "a" مساوی حرف a است و فشار دادن Shift با "a" نشان دهنده A است.
یک کامپیوتر همچنین می تواند علاوه بر نقشه کاراکتری موجود در ROM کیبرد خود از نقشه های کاراکتری جداگانه استفاده کند و این وقتی مفید خواهد بود که کاربر از زبانی استفاده می کند که حروفش جزء حروف انگلیسی نیست. همچنین کاربران با استفاده از این نقشه های کاراکتری می توانند بفهمند که هر کلید نمایش گر چه حروفی است چه کیبرد آنها استاندارد QWERTY باشد چه Dvorak و یا هر صفحه کلید دیگری باشد. به علاوه نرمافزارهایی برای تغییر رفتار صفحه کلیدها و تعدیل کردن ناتوانایی ها وجود دارد.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : bamaram