خواص درمانی میوه بالنگ

بالنگ نوعی از مرکبات است که پوستی ضخیم‌تر از باقی آن‌ها داشته و یکی از چهار محصول اصلی مرکبات است که مرکبات دیگر از آن به وجود می‌آیند. اکثر ما طعم عالی و خوشمزه مربای بالنگ را چشیده ایم و شاید هیچگاه درباره خواص بالنگ چیزی نشنیده باشید در این مطلب مهمترین فواید درمانی بالنگ برای سلامتی را می‌خوانیم.
يکشنبه، 4 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی میوه بالنگ
بالنگ در کتب طب سنتی با نام"اترج کبیر" آمده است. میوه آنرا به فارسی بالنگ گویند و از نظر گیاه شناسی واریته از بادرنگ است. این درختچه دارای میوه های زشتی است که گاهی به وزن یک کیلو گرم نیز می رسد. نوع دیگری از بالنگ را به فارسی "بادرنگ" می نامند و در کتب طب سنتی با نام های بادرنج، باذرنج و اترج صغیر آمده است. بالنگ درختچه ای است به شکل غیرمنظم، برگ آن با کمی اختلاف شبیه سایر مرکبات ولی میوه آن به کلی متفاوت و نوع کبیر آن در ابعاد یک خربزه کوچک است.
 
شکل آن دراز از یک طرف متصل به شاخه کمی پهن و از طرف دیگر به نوک بارکی ختم می شود. پوست آن به رنگ زرد طلایی خیلی ضخیم،موج دار و دارای برآمدگی هایی مانند تاول درشت است. قسمت عمده میوه را با پوست زرد و گوشت سفید داخل پوست را گرفته و تقریبا جای برای پولپ ترش غیر خوراکی وسط آن باقی نگذارده است.
 
گل آن سفید است. بالنگ دارای پوست زرد رنگ طلایی، با بوی معطر، به خصوص نوع کوچک آن که پوستش صاف است، معطرتر است. قسمت گوشتی سفید متصل به پوست خارجی آن ضخیم و کمی شیرین و قسمت پولپ وسط آن که در میان پرده های ضخیم طولانی واقع شده است،دارای الیاف و غلاف های پر از مایعی است که در بعضی انواع شیرین و در برخی ترش است. تخم های آن که در قسمت پولپ آن واقع است کمی دراز و در غلاف سفیدی واقع و مغز، سفید و کمی تلخ است.


 ترکیبات شیمیایی

بالنگ حاوی مقادیر زیادی سیترونلال است که یک ترکیب آرامش دهنده بوده و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری های روانی کاربرد دارد. همچنین در پوست میوه بالنگ اسانس لیمونن، گاما، ترپینن، ژرانیال و نرال است.1

در ادامه این مطلب با خواص بالنگ برای سلامتی بیشتر آشنا می شویم.


یک مسکن بسیار موثر

اگر به دردهای عصبی دچار هستید، یک لیوان آب با چند قطره آب بالنگ بنوشید. بالنگ خاصیت آرام بخش و مسکن دارد که می‌تواند باعث بهبود میگرن شود.


موثر برای ریفلاکس اسید

می‌توانید از همان راه حل بالا استفاده کنید: مقداری آب بالنگ را در آب ریخته و آن را به آرامی بنوشید. آب می‌تواند به پاک شدن گلو و اسیدی که بالا آمده کمک کند و آب بالنگ نیز می‌تواند برای مدت کوتاهی، درد را تسکین دهد.

خواص درمانی میوه بالنگ


مفید برای سرماخوردگی

بالنگ سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل به کاهش مشکلات دستگاه تنفسی از جمله سرماخوردگی کمک کرده و باعث تسریع فرآیند بهبود می‌شود. فقط کافی است چند قطره آب بالنگ را در مقداری چای گرم بریزید.


پیشگیری از سرطان

بالنگ، منبعی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C  مکملی که خطر تومور را مهار می‌کند است. خوردن مواد تازه  سرشار از ویتامین C ، مانند بالنگ ، می‌تواند باعث بهبود وضعیت سلامت و جلوگیری از بیماری‌های بدخیمی مانند سرطان شود.


کمک به سلامت دندان و لثه‌

میزان بالای ویتامین C در قسمت گوشتی بالنگ –ارگانیک و تازه-  به سلامت دندان‌ها و لثه و  همچنین جلوگیری از اسکوربوت کمک می‌‌کند.


کمک به کاهش وزن

آبی که چند قطره آب بالنگ ترش در آن ریخته شده باشد،  برای کاهش وزن عالی است.خوردن آب گرم با چند قطره آب بالنگ ترش به صورت ناشتا، به شادابی بدن و کاهش وزن کمک می‌کند.


کمک به حفظ سلامت قلبی عروقی

بالنگ میزان بالایی پتاسیم و منیزیم – دو ماده معدنی رژیمی که نقش مهمی در جلوگیری از بیماری عروق کرونر ایفا می‌کنند- دارد. منیزیم، قدرت عضله قلب را حفظ می‌کند و پتاسیم از عملکرد درست دستگاه قلبی عروقی (پرفشاری خون) حمایت کرده و از عفونت‌های مرتبط با آن جلوگیری می‌کند.


موثر در برابر نیش حشرات

بالنگ بویی لیمویی دارد که به راحتی وارد لباس‌ می‌شود. علاوه بر این‌که بالنگ دارای خواص زیادی برای سلامتی است، عطر آن باعث دفع پشه‌ها، بیدها و خزنده‌های چندش‌آور نیز می‌شود. مالیدن چند قطره آب بالنگ بر جای نیش حشرات باعث کاهش احساس سوزش آن می‌شود.


ضد تهوع

در گذشته، بالنگ به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C، برای رفع حالت تهوع، اسکوربوت و استفراغ به کار می‌رفته است. به علاوه، برای درمان عفونت‌های پوستی و همچنین هموروئید نیز مفید است.


حفظ فشار خون

در جنوب هندوستان، از آب بالنگ برای رفع پرفشاری خون استفاده می‌شود. مصرف ناشتای بالنگ با آب گرم می‌تواند پرفشاری خون را رفع کند. بالنگ حاوی پتاسیم است که سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. ترکیب آب بالنگ و آب گرم، تصفیه کننده و پاک کننده کبد است.2


فصل میوه بالنگ

فصل میوه بالنگ از شهریور تا بهمن ماه است.

خواص درمانی میوه بالنگ


ارزش غذایی میوه بالنگ

بالنگ دارای ارزش غذایی بالا و حاوی کلسیم و فسفر است که از عناصر مهم و حیاتی برای بدن محسوب می شوند. همچنین دارای اسید های ارگانیک، اسید سیتریک و فلاونوئیدها است.


آیا میوه بالنگ قند دارد؟

قند موجود در بالنگ بسیار پایین بوده و مصرف آن در کاهش قند خون بالا ، موثر است.


فرق میوه بالنگ با بادرنگ

بالنگ و بادرنگ تقریبا مانند هم هستند و تنها تفاوت آن ها این است که میزان تلخی بادرنگ از بالنگ کمتر است. به همین خاطر برای مصرف خود می توانید بادرنگ های رسیده را انتخاب کنید.3


عوارض مصرف میوه بالنگ

برخی افراد ممکن است به بالنگ حساسیت داشته باشند که با علائمی مانند خارش، تورم، تاول، قرمزی و سوزش پوست مشخص می شود.


طرز تهیه دمنوش بالنگ

۳ تا ۴ میوه رسیده بالنگ را انتخاب کنید، از وسط به دو نیم تقسیم کرده و هسته های آن را خارج کنید.

حالا بالنگ ها را به چهار قاچ تقسیم کنید.

در یک ظرف دیگر ۳/۴ فنجان عسل طبیعی را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید تا یک شربت غلیظ ایجاد شود.

بالنگ ها را به این شربت اضافه کنید و در یک ظرف شیشه ای بریزید و درب آن را محکم ببندید. این مخلوط یوجا چانگ نام دارد.

برای تهیه یک فنجان دمنوش بالنگ، یک قاشق چای خوری یوجا چانگ را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، هم بزنید و بنوشید.


طرز تهیه مربا بالنگ


مواد لازم
دو عدد بالنگ

شکر به اندازه تعداد بالنگ

گلاب و زعفران

روش تهیه
ابتدا پوست میوه بالنگ را جدا کرده و سعی کنید لایه ای از پوست، روی بالنگ نماند زیرا سبب تلخ شدن مربا می شود. سپس، بالنگ ها را به دو نیم کرده و داخل آن را خالی کنید.

پس از آن، میوه بالنگ را برش داده و بهتر است که این برش ها زیاد کوچک نباشد. بالنگ ها را حدودا ۱۲ ساعت در آب بخیسانید تا آب را به خود جذب کند.

سپس میزان لازم شکر را در دو لیوان آب بجوشانید و بالنگ ها را از آب خارج کرده و با فشار، آب آن را خارج کنید. سپس، بالنگ ها را در آب ریخته و بگذارید بجوشد.

بهتر است دو بار این کار تکرار شود تا تلخی آن گرفته شود.

چند بار این کار تکرار کرده و سپس آن ها را از آب خارج کرده و از صافی رد کنید.

سپس، روی بالنگ ها آب سرد ریخته و آن ها را در شهد شکر بریزید پس از دو سه جوش زدن و قوام آمدن مربای بالنگ آماده است.4


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.bazdeh.org
3.www.nabzema.com
4.www.tebna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.