آشنایی با گندمک رایج و خواص آن

گندمک رایج که با نام علمی Stellaria media شناخته می‌شود، یک گیاه علفی و یک ساله است که به خانواده میخکیان تعلق دارد.خواص و فواید درمانی زیادی را به گندمک رایج نسبت می‌دهند که ما در این مقاله مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با گندمک رایج و خواص آن
اگر عاشق خانواده بزرگ گیاهان دارویی هستید حتما نام گندمک رایج را شنیده اید، گیاه متعلق به گروه میخکیان با ساقه مو مانند و گل های سفید و ستاره ای که به نام گوش موش و ساتن گل نیز شناخته شده است.

گندمک رایج بومی آمریکای شمالی و اروپا است و مانند سایر گیاهان دارویی از صدها سال پیش در زمینه آشپزی و طب سنتی استفاده می شده است. از جمله خواص گندمک رایج می توان به کنترل وزن، کاهش خلط، ورم و التهاب و درمان زخم ها اشاره کرد.

اگر کنجکاو هستید درباره گندمک رایج و خواص و مضرات احتمالی آن بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

گیاه گندمک رایج دارای ترکیبات گیاهی متعدد از جمله فیتو استرول ها، توکوفرول ها، تری ترپن ساپونین ها، فلاونوئیدها و ویتامین C است و فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:


کاهش خلط

به نظر می رسد گندمک رایج یک اکسپکتورانت خوب و خلط آور است و مصرف آن در افرادی که خلط زیادی در دستگاه تنفسی آن ها جمع شده اثر مثبت دارد و فرد راحت تر سرفه خواهد کرد.


درمان زخم

گندمک رایج دارای خاصیت ضد میکروبی است و به درمان زخم ها و عفونت ها کمک می کند.

قرن ها است از این گیاه در طب سنتی چین به خصوص برای بیماری های پوستی و درماتیت استفاده می شود و در ایرلند و انگلیس برای درمان مشکلات پوستی و زخم ها و کاهش سوزش و خارش شناخته شده است.

استفاده از آب گندمک رایج تازه نیز احتمالا تاثیر خوبی در مقابله با ویروس هپاتیت B دارد و و رشد و تکثیر HBV در سلول ها را کاهش دهد.1


کمک به هضم

مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر، گندمک رایج نیز می‌تواند به تقویت دستگاه گوارشی کمک کند. در سال 2015 آماری توسط موسسه بهداشت جهانی منتشر شد که نشان می‌داد بیش از 25 درصد افراد دنیا دچار مشکلات گوارشی هستند که بیشترشان نیز در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه زندگی می‌کنند. متخصصان اعتقاد دارند این موضوع به دلیل زیاده روی در استفاده از غذاهای فراوری شده و فست فود می‌باشد. استفاده از مواد گیاهی مانند این گندمک باعث می‌شود نا هضم در بدن شما راحت‌تر صورت بگیرد چرا که این گونه مواد معمولاً بر روی ترشح هورمون‌های گوارشی تأثیر دارند.


سلامت پوست

تقویت سلامت پوست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد چرا که این عضو بدن در معرض بیشترین مواد خارجی و آلودگی‌ها قرار می‌گیرد و به همین دلیل است که خطر بیماری‌ها و آسیب‌ها آن را تهدید می‌کنند. ترکیبات شیمیایی که در این گیاه وجود دارند دارای ویژگی‌های ضد التهابی هستند. این موضوع می‌تواند به شما در یکی از رایج‌ترین آسیب‌های پوستی که ناشی از نور خورشید می‌باشد، یعنی سرطان پوست کمک کند. متأسفانه در سال‌های اخیر آمار افرادی که به سرطان پوست مبتلا شده‌اند، رشدی 15 درصدی داشته است. اگزما، آکنه، رزاشیا و پسوریازیس از دیگر بیماری‌هایی هستند که می‌توان با استفاده از این گیاه درمان کرد.


کاهش وزن

اگر به دنبال روشی بی خطر و مفید برای کاهش وزن می گردید، به شما استفاده از این گیاه بی نظیر را توصیه می کنیم. دانشمندان باور دارند که مصرف دمنوش‌های گندمک رایج به دلیل داشتن خواص دیورتیک و ملین می تواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، در سال 2009 تحقیقاتی توسط دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه دالیان چین انجام شده که نشان می دهد ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه با کاهش آنزیم های گوارشی می توانند به سرکوب اشتها منجر شوند. این موضوع نیز  برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، خبر بسیار خوبی است.2

آشنایی با گندمک رایج و خواص آن


درمان مشکلات تنفسی

یکی از قدیمی‌ترین خواصی که برای این گیاه مد نظر داشتند، درمان بیماری‌های تنفسی بوده است. برونشیت، عفونت سینوسی و گلو درد از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها هستند. مشاهدات حاکی از این است که مصرف نوشیدنی‌های حاوی این گیاه می‌تواند از خلط، التهاب و عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند و به همین دلیل استفاده از آن برای چنین افرادی توصیه می‌شود. همچنین این گیاه حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام ساپونین می‌باشد که قادر است خلط و مخاط را به سرعت از ریه‌ها و نای شما خارج کند.


کاهش التهاب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در گذشته باعث می‌شد یک گیاه به عنوان یک دارو شناخته شود، داشتن خواص ضد التهابی می‌باشد. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانید التهاب ریشه اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن است. از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به نقرس و آرتریت اشاره کرد. آرتریت در حال حاضر رایج‌ترین بیماری مفصلی می‌باشد. متأسفانه هنوز برای این بیماری درمان مشخصی پیدا نشده است ولی شما می‌توانید با استفاده از رژیم‌های ضد التهابی مانند گندمک رایج از ابتلا به آن پیشگیری کنید.3

مصارف گندمک رایج

برای بهره‌مندی از خواص گیاه گندمک می‌توانید آن را به روش‌های گوناگونی استفاده کنید.

نیوشاندن به روغن
اگر روغن را با برگ‌های گندمک بیامیزید و اجازه دهید که شب تا صبح خیس بخورند، سپس می‌توانید این روغن را به‌طور موضعی بر روی بدن استفاده کنید؛ یا اینکه می‌توانید آن را به آب وان حمام بیفزایید که بیماری‌های پوستی و التهاب را تسکین می‌دهد.

چای
برخی از مردم با استفاده از برگ‌های گـندمک چای خوش‌طعم و خوش‌عطری را تهیه می‌کنند. این چای محبوب خواص قابل‌توجهی برای کاهش وزن دارد که از ترکیباتِ ادرارآور و ملین گیاه گندمک نشئت می‌گیرند.

کمپرس
اگر با برگ‌های گندمـک جوشانده درست می‌کنید، می‌توانید یک کمپرس را درون این جوشانده بخیسانید و سپس آن را به‌طور مستقیم بر روی زخم‌ها، نواحی ملتهب یا قسمت‌هایی از پوست قرار دهید که به درمان نیاز دارند.

ضماد
می‌توانید برای تهیۀ ضماد، برگ‌های گیاه گندمک را بکوبید. این ضماد را بر روی زخم‌ها و ضایعات بمالید تا سرعت فرآیند التیام آن‌ها افزایش یابد.


عوارض جانبی

علیرغم فواید بی‌نظیر این گیاه، مصرف گندمـک می‌تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد که شامل واکنش‌های آلرژیک (حساسیت) و مشکلات بارداری هستند.

درماتیت تماسی
برخی از مردم به گندمـک حساسیت دارند. تماس با این گیاه در چنین افرادی می‌تواند باعث بروز خارش و قرمزی پوست شود. مصرف خوراکی گندمک می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی و حالت تهوع به وجود آورد. در ابتدا مقدار کمی از این گیاه را مصرف کنید تا واکنش بدنتان به آن را متوجه شوید.

بارداری
ترکیبات قدرتمندی در گندمک یافت می‌شوند که به‌اندازۀ کافی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل، مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار و شیرده پیشنهاد نمی‌شود.4


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.asanteb.com
3.www.daydeal.ir
4.www.simaye-salamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.