دانستنی های لازم در ارتباط با تب در بارداری

زنان باردار با چالش های بسیاری در حین بارداری خودشان مواجه هستند که یکی ازاین مشکلات رایج تب است که تعداد بسیاری از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین، بهتر است که از آن غفلت نکرده و آن را مسئله ای جدی بدانید و به هیچ وجه تب دائمی را در دوران بارداری نادیده نگیرید، چرا که باعث ایجاد خطرات جدی برای مادر و جنین می شود.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های لازم در ارتباط با تب در بارداری

علت تب در دوران بارداری چیست؟

عملکرد سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری نسبت به قبل تغییر می کند، بنابراین احتمال تشدید عوارض جانبی برخی از بیماری ها برای مادر و جنین افزایش می یابد.
 
 عفونت مجاری ادرار
 حالب، مثانه، کلیه و مجرای ادرار اجزای تشکیل دهنده دستگاه مجاری ادرار بانوان هستند. از آنجاییکه پوشش داخلی مجاری ادرار همواره در معرض باکتری های گوناگون قرار دارد، می تواند موجب بروز عفونت و تب در بارداری شود. برخی از عفونت ها جدی نبوده، خودبخود و با گذشت زمان یا مصرف آنتی بیوتیک از بین می روند. همیشه نوشیدن مایعات زیاد به درمان عفونت کمک می کند.
 
سرماخوردگی ساده
مجاری دستگاه تنفسی فوقانی بیشتر در معرض عفونت های باکتریایی قرار دارد، که منجر به بروز علائمی مانند عفونت سینوس، گرفتگی و مسدود شدن مسیر بینی، حنجره و حلق می شود. ممکن است مادر باردار علائم سرما خوردگی مانند تب، آبریزش بینی، سرفه، مشکل در تنفس یا گلو درد را تجربه کند. این عفونت ها برای مادر باردار خطرناک نبوده و در مدت سه تا چهارده روز در منزل درمان می شوند.
 
آنفولانزا
 حالت تهوع، استفراغ، سرفه و احساس درد از علائم آنفولانزا هستن که می توانند منجر به علت تب شدید در بارداری شوند. به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن مادر باردار، احتمال ابتلا به آنفولانزا یا بیماری های خطرناک دیگر برای او بیشتر است. علائم آنفولانزا شدیدتر از سرماخوردگی است.
 
ویروس های گوارشی
مشکلات گوارشی علاوه بر تب، باعث اسهال و استفراغ نیز می شوند که در صورت عدم درمان به موقع منجر به بروز بیماری های خطرناک دیگری برای مادر باردار می شوند. کم آبی بدن مادر می تواند منجر به انقباضات زودرس و سپس باعث زایمان زودرس شود. افت فشار خون، ضعف، سرگیجه، بی حالی و اختلال الکترولیت آب از عوارض عدم درمان به موقع عفونت های دستگاه گوارشی هستند. 1

دانستنی های لازم در ارتباط با تب در بارداری

علائم تب چیست؟

اگر هنگام بارداری دچار تب شدید و علائم زیر نیز در شما ظاهر شد، حتما با پزشک خود صحبت کنید:

تنگی نفس؛

کمردرد؛

لرز؛

دردهای شکمی؛

گرفتگی و سفت شدن گردن.2
 

آیا تب می‌تواند روی جنین شما اثری بگذارد؟

اگر دمای بدن زنی آبستن از ۳۷ درجه بالاتر برود، تب می‌کند. چنین تبی نشان از مبارزه‌ی بدن او با عفونت دارد. به‌همین‌خاطر باید سریع دست‌به‌کار شود و به‌دنبال درمان باشد. مطالعه‌ای که اخیرا روی حیوانات و جنین‌شان صورت گرفت، نشان داد که تب شدید مادر می‌تواند موجب نقص در قلب و آرواره‌ی کودک بشود.

برای اینکه مشخص بشود، تب به‌تنهایی عامل ایجاد نقص عضو جنین است یا عفونت ناشی از آن چنین اثراتی می‌گذارد، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. اگر در ۳ ماهه‌ی اول بارداری هستید و تب‌تان بالای ۳۸/۹ درجه است، سریعا اوضاع را پیگیری کنید. این پیگیری می‌تواند مانع از بروز و پیشرفت مشکلات بعدی برای جنین بشود.2
 

آیا تب نشانه‌ای از مسمومیت غذایی است؟

مسمومیت غذایی می‌تواند دلیل تب باشد. مسمومیت معمولا به‌خاطر ویروس‌ها یا در موارد کمتری به‌خاطر باکتری (یا سم آنها) ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی احتمالا، دردهای شکمی، حالت تهوع و استفراغ نیز رخ می‌دهد. اسهال و استفراغ از بدترین مشکلاتی است که در حین بارداری با وجود مسمومیت به‌وقوع می‌پیوندد، زیرا عواقب بدی مانند کاهش آب بدن، انقباض و زایمان زودرس را به‌همراه دارند.

الکترولیت‌های حیاتی که ازطریق اسهال و استفراغ ازدست رفته، باید دوباره در بدن جایگزین بشود. در برخی موارد، کم شدن آب بدن آن‌قدر شدید می‌شود که فشار خون، ثبات خود را از دست می‌دهد و فرد باید بستری بشود. پس اگر مشکوک به مسمومیت هستید، حتما با پزشک تماس بگیرید.3

دانستنی های لازم در ارتباط با تب در بارداری

خطرات تب در دوران بارداری برای مادر و جنین 

مسمومیت با مواد مضر، می تواند اختلالات سیستم قلبی عروقی را ایجاد کند، تب طولانی مدت، در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات سنتز پروتئین شود و در نتیجه آسیب های مختلف و نقایص مادرزادی نوزاد را همراه داشته باشد تب، در دوران بارداری بر جفت تاثیر می گذارد که اغلب باعث زایمان زود هنگام میشود.

درجه حرارت بالای بدن ،در طول بارداری می تواند باعث اختلالات مادرزادی در اندام و سیستم های داخلی نوزاد شود،تب بالا در دوران بارداری می تواند به سقط جنین یا تولد نوزاد مرده منجر شود، همچنین بررسی های شرایط بارداری مادرانی که کودکانشان مبتلا به این بیماری شده اند، نشان داد تب دوران بارداری می تواند ابتلای نوزاد به اوتیسم را تا 40 درصد افزایش دهد.

تب در سه ماهه دوم بارداری و هفته دوازدهم به بعد می تواند تا 300 درصد احتمال ابتلای نوزاد به اوتیسم را افزایش دهد. محققان دانشگاه کلمبیا در تازه ترین مطالعات خود دریافتند، تب دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم می تواند منجر به تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم شود.3
 

نحوه‌ی تشخیص و پیشگیری از تب در بارداری

برای بزرگ‌سالان، افزایش دمای بدن از ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد که ازطریق سنجش دمای بدن از راه دهان صورت می‌گیرد، نشانه‌ی بروز تب است. برای سنجش تب از راه قرار دادن دماسنج در مقعد و گوش، ۳۸/۳۳ درجه‌ی سانتی‌گراد یا بیشتر، نشان از بروز تب دارد. بهترین روش برای دچار نشدن به تب این است که دست‌هایتان را مداوم و مرتب بشویید. این کار باعث می‌شود از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در امان باشید و درنتیجه به تب نیز دچار نشوید.

تا جایی که می‌توانید از افراد بیمار دوری کنید و واکسن آنفولانزا بزنید؛ البته اگر به پروتئین تخم‌مرغ حساسیت دارید یا نسبت به واکسن آنفولانزا در گذشته حساسیت داشته‌اید، واکسن نزنید. واکسن‌های آنفولانزا به‌شکل اسپری برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.2
 

اقدامات درمانی

اگر تب خفیف در حد 38 درجه مثلا به دلیل سرماخوردگی باشد، این اقدامات عبارتند از:

1- استراحت در منزل

2- مصرف مایعات فراوان شامل آبمیوه تازه (نه صنعتی)، شیر، آب گوشت و مرغ، سوپ و آب ولرم

3- خنک کردن بدن با دستمال مرطوب خنک (نه سرد) بدون افزودن الکل

4- مصرف استامینوفن ساده بدون کدئین توصیه می‌شود.

اگر با اقدامات فوق تب بیش از یک روز ادامه داشت برای پیگیری علت و درمان باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر علت تب مسمومیت غذایی یا عفونت ادراری باشد، مراجعه سریع‌تر به پزشک توصیه می‌شود.

کم‌آبی بدن به دلیل تب یا اسهال برای مادر و جنین مضر است.4

دانستنی های لازم در ارتباط با تب در بارداری

زمان مراجعه به پزشک

ممکن است مادر در دوران بارداری یا بعد از زایمان به دلیل بیماری های ویروسی تب کند.در بیشتر موارد که تب شدید نیست و زمان کوتاهی طول میکشد جای نگرانی نیست.اما در صورتیکه تب با درمان های خانگی یا مصرف داروی استامینوفن کاهش نیافت ممکن است مشکا شما جدی باشد و دچار عفونت باکتریایی شده باشید،پس باید با پزشک مشوورت کنید.

در صورت بروز علایم زیر به پزشک مراجعه کنید:

تب با علایمی مانند علایم عفونت کلیه همراه است.

بدن دچار کم آبی شده است.

اگر تب خفیف و بدون علایم دارید که بیشتر از چهار روز طول کشیده است.

اگر تب بدون دلیل مشخص در طول هفته بیش از یک بار تکرار شده است.

اگر تب با ترشحات واژینال یا بوی بد ترشحات یا ادرارتان همراه است.5

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com
4.www.salamatnews.com
5.www.mamasite.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.