آشنایی با تخم کرفس ، خواص و مضرات آن

تخم کرفس دارای خواص و فواید شگفت انگیزی است، از فواید تخم کرفس می توان به کاهش کلسترول بالا، جلوگیری از زخم معده، کاهش وزن و تسکین درد اشاره کرد.
چهارشنبه، 7 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با تخم کرفس ، خواص و مضرات آن
تخم کرفس از هزاران سال پیش در طب سنتی آیورودا برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، احتباس مایعات، هضم ضعیف و آرتریت استفاده می شده و امروزه نیز برای دفع بهتر مایعات اضافی بدن از طریق ادرار، درمان آرتریت و نقرس، کاهش درد پریود، التهاب و فشار خون بالا شناخته شده است.

امروز بذر کرفس اغلب به عنوان ادویه چه به صورت دانه کامل یا پودر در آشپزی استفاده می شود اما مکمل های آن به شکل عصاره یا کپسول نیز در دسترس است.


جالب است بدانید:

این بذرهای کوچک تا سال دوم بعد از کاشت کرفس قابل برداشت نمی باشد.

گیاه کرفس تاریخچه کهنی دارد تا جایی که در کتاب اودیسه هومر – حدود 850 سال قبل از میلا مسیح – نیز از آن یاد شده است.

گفته شده کرفس بومی نواحی مدیترانه می باشد و در مناطق مرطوب سراسر اروپا، مدیترانه، قفقاز و جنوب شرقی هیمالیا رشد کرده است.

این گیاه هم خانواده هویج یا جعفری است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص بذر کرفس برای سلامتی آشنا شده و درباره ارزش غذایی، مضرات و روش استفاده از تخم کرفس بیشتر بدانیم.


تنظیم فشار خون

براساس مطالعه انجام شده روی موش های صحرایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عصاره تخم کرفس می تواند تاثیر مثبتی روی فشار خون داشته باشد.

محققان طی این مطالعه به بررسی فشار خون و نرخ ضربان قلب موش ها پس از مصرف عصاره بذر کرفس پرداختند و نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که عصاره تخم کرفس به کاهش فشار خون کمک کرده و نرخ ضربان قلب را افزایش می دهد.

محققان در پایان دوره به این نتیجه رسیدند عصاره دانه کرفس احتمالا ضد فشار خون بوده و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید می باشد.


کاهش علائم آرتروز و نقرس

مطالعه انجام شده در استرالیا نشان داده استفاده از برخی مواد غذایی می تواند به کاهش التهاب ناشی از آرتریت و نقرس کمک کند.

نتایج مطالعه ای نشان داده عصاره تخم کرفس اثر مشابه ایبوپروفن و آسپرین در کاهش التهاب در بیماری هایی همچون آرتریت داشته و به نظر نمی رسد با هیچ دارویی تداخل داشته باشد بنابراین برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی مفید است.


مقابله با باکتری ها و عفونت 

تخم کرفس از صدها سال پیش به عنوان آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده استفاده می شده است.

محققان دانشگاه شفیلد هالام به بررسی عصاره الکلی خام تخم کرفس پرداخته و اثر آن روی باکتری اچ پیلوری و دیگر باکتری ها را بررسی کردند. نتایج آزمایشگاهی نشان داده این عصاره اثر ضد باکتریایی قوی داشته و ممکن است در آینده به عنوان درمان عفونت های اچ پیلوری از آن استفاده شود.


سلامت استخوان

بدن برای تقویت و حفظ سلامت استخوان ها نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی دارد که بیشتر آن ها در تخم کرفس یافت می شود.

کلسیم از ضروری ترین مواد معدنی لازم برای سلامت استخوان ها است و گفته شده 1 قاشق غذاخوری (6.5 گرم) بذر کرفس حدود 12 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می کند.

عدم مصرف کافی کلسیم در طولانی مدت باعث می شود بدن دچار کمبود کلسیم شده و این کمبود را با جذب کلسیم از استخوان ها تامین کند، این مسئله به کاهش تراکم معدنی استخوانی منجر خواهد شد و خطر شکستگی های استخوانی بخصوص در افراد مسن را افزایش می دهد.

تخم کرفس حاوی ماده معدنی کمتر شناخته شده منگنز نیز می باشد به طوری که 1 قاشق غذاخوری تخم کرفس 27 درصد نیاز بدن به منگنز را تامین می کند. منگنز برای فعال کردن آنزیم هایی که پروتئین مورد نیاز برای تولید بافت و غضروف استخوانی را تولید می کند ضروری می باشند.

تخم کرفس حاوی منیزیم و فسفر نیز می باشد که هر دو از مواد معدنی مهم برای تولید سلول های استخوانی به نام استئوبلاست محسوب می شوند. کمبود هریک از این مواد معدنی می تواند به بیماری استخوانی مزمن مانند پوکی استخوان منجر شود.1

آشنایی با تخم کرفس ، خواص و مضرات آن


تخم کرفس برای کاهش کلسترول بالا

فواید شگفت انگیز زیادی در مورد تخم کرفس وجود دارد. به عنوان مثال، مصرف تخم کرفس در کاهش سطح کلسترول و حفاظت از سلامت قلب موثر است. ترکیب مفید در تخم کرفس، توانایی کاهش چربی را دارد. افراد مبتلا به کلسترول بالا، افزایش قابل توجهی در بهبود کلسترول، تری گلیسرید و چگالی پایین را مشاهده می کنند.


تخم کرفس برای کاهش التهاب

کرفس پر از پلی ساکارید و آنتی اکسیدان ها قوی است که مسئول اثرات ضد التهابی کرفس هستند. مصرف کرفس می تواند از سلامت کلی شما با مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از التهاب حمایت کند. التهاب به عنوان عامل مشترک بیماری های مزمن نظیر بیماری قلبی، سرطان، ورم مفاصل و غیره در نظر گرفته می شود.

کرفس ده نوع آنتی اکسیدان مفید دارد از جمله فرولیک اسید، کافئیک اسید، و کوستین شگفت آور نیست که تخم کرفس درمان خانگی موثر برای طیف وسیعی از شرایط سلامتی التهابی، از جمله درد مفاصل، کلیه، اختلالات پوستی، عفونت دستگاه ادراری و سندرم روده تحریک پذیر باشد.


تخم کرفس برای جلوگیری از زخم معده

پیش گیری از زخم معده یکی از مزایای شگفت انگیز تخم کرفس است که می خواهم در این مقاله معرفی کنم. استفاده از دانه کرفس در کاهش و جلوگیری از زخم معده موثر است. علاوه بر این، کرفس نیز درد ناشی از زخم معده را بطور قابل توجهی تسکین می دهد. علاوه بر آن، کرفس می تواند روده و معده را تغذیه کند چون حاوی ترکیبات شیمیایی مفید مثل تانین، فلاونوئید، آلکلالوئید، است که انتشار اسید معده را تنظیم می کنند و سطح مخاط محافظ را بهبود می بخشند.


تخم کرفس برای تسکین نفخ و بالا بردن هضم

ترکیب چربی تخم کرفس دارای ویژگی های ادرار اور است. دانه کرفس به دفع مسمومیت بدن کمک می کند. در نتیجه وقتی تسکین و هضم بهبود پیدا می کند تعجب آور نیست. استفاده از تخم به افزایش گردش روده ها کمک می کند و از حفظ آب در بدن جلوگیری می کند.


تخم کرفس برای جلوگیری از بیماری های کبد

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز تخم کرفس شامل محافظت از سلامت کبد و جلوگیری از بیماری های کبد است چون تخم کرفس توانایی سوزاندن چربی در کبد را دارد. خوردن یک فنجان چای کرفس از تخم کرفس می توانید به بهبود زیادی در سطح چربی خون و عملکرد آنزیم کبد توجه کنید. بنابراین اگر از بیماری کبد رنج می برید، توصیه می شود که کرفس یا تخم کرفس به رژیم غذایی اضافه کنید.


تخم کرفس برای کمک به کاهش وزن

صحبت در مورد فواید شگفت انگیز سلامتی تخم کرفس بدون اشاره به کاهش وزن غیر ممکن است. کرفس یکی از غذاهای مغذی برای کاهش وزن است زیرا کالری کمی دارد. جوشاندن تخم کرفس در آب و سپس نوشیدن نصف فنجان این چای روزانه می تواند مواد مغذی حیاتی بدن را تامین کرده و متابولیسم چربی را افزایش دهد.


تخم کرفس برای کاهش ریسک سرطان

خوردن چای تخم کرفس به کاهش خطر سرطان کمک می کند. کرفس یکی از سبزیجات محافظ مانند کرفس، هویج، جعفری، رازیانه و جعفری است. ترکیبات حفاظتی که تحت عنوان پلی استیلن شناخته می شوند مسئول تخم کرفس هستند. پلی استیلن توانایی دفع سموم از بدن را دارند. براساس مطالعات اولیه، پیوند نزدیکی بین پلی استیلن و شکل گیری سرطان مانند سرطان روده، سرطان پستان و سرطان خون وجود دارد. در مورد اثرات تقویت ایمنی بدن، پلی استیلن، توانایی مهار رشد تومور را افزایش می دهد.2

آشنایی با تخم کرفس ، خواص و مضرات آن


عفونت‌های دستگاه ادراری را درمان می‌کند

مزایای تخم کرفس برای سلامتی شامل درمان عفونت‌های دستگاه ادراری نیز می‌شود زیرا تخم کرفس می‌تواند اسید اوریک را کاهش دهد و تولید ادرار را افزایش دهد. تخم کرفس در جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکلات کلیوی و اختلالات مثانه موثر است.


مقدار فراوانی کلسیم به بدن‌تان می‌رساند

تخم کرفس سرشار از کلسیم است. کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها ایفا می‌کند. از آن‌جایی که استخوان‌های کودکان باید سریع رشد کنند، توصیه می‌شود کودکان کلسیم کافی از غذاهای سالم دریافت کنند. علاوه بر این، کلسیم برای حفظ انقباض عضلانی مناسب است. تعجب‌آور نیست که کلسیم مسئول بسیاری از خواص شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی است.


تخم کرفس دارای خواصی برای کاهش اسپاسم عضلانی است

زمانی که در مورد فهرست خواص فوق‌العاده‌ی تخم کرفس برای سلامتی صحبت می‌کنیم، باید تخم کرفس را به عنوان یک درمان مؤثر در خانه برای درمان اسپاسم عضلانی ذکر کنیم. روغن و عصاره‌ی تخم کرفس برای درمان بسیاری از مشکلات، از جمله اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. استفاده از این دانه‌های کوچک می‌تواند برای رهایی از این مشکل کمک زیادی به شما کند.


کیفیت خواب را بهبود می‌دهد

خواب نقش مهمی در حفظ سلامت و آرامش ذهن ایفا می‌کند. با این حال، بسیاری از افراد به علت وجود برخی اختلالات، استرس و اضطراب دچار مشکل بی‌خوابی هستند و از نداشتن خواب کافی رنج می‌برند. بسیاری از مطالعات پیوند نزدیکی را بین منیزیم موجود در تخم کرفس و مدت، کیفیت و آرامش خواب پیدا کرده‌اند. تخم کرفس دارای توانایی بهبود کیفیت خواب و جلوگیری از بروز مشکل بی‌خوابی است. اگر از بی‌خوابی و اختلالات خواب رنج می‌برید، فقط باید دمنوش کرفس را به طور روزانه مصرف کنید تا بهبود قابل ملاحظه‌ای را در کیفیت خواب خود تجربه کنید.


تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد

تقویت تولید گلبول قرمز یکی از مزایای شگفت‌انگیز تخم کرفس برای سلامتی است زیرا تخم کرفس یک منبع عالی آهن و مس است. آهن و مس نقش مهمی در افزایش تشکیل سلول‌های جدید خون ایفا می‌کنند. کمبود آهن و مس ممکن است باعث بروز خستگی، کم خونی و ضعف عضلانی شود.


از سنگ کلیه جلوگیری می‌کند

تخم کرفس به طور گسترده‌ای برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود و این در واقع یکی از مزایای شناخته شده‌ی تخم کرفس است. چنین تاثیری به این دلیل است که تخم کرفس یک منبع عالی از سدیم و پتاسیم است که در حذف سموم و مواد زائد از بدن شما موثر است. علاوه بر این، استفاده از کرفس می‌تواند عملکرد کلیه و روده را تحریک کند.


دیابت را درمان و از بروز آن جلوگیری می‌کند

استفاده از تخم کرفس در درمان و پیشگیری از دیابت موثر است. برای دیابت نوع ۱ که ناشی از ناکافی بودن انسولین در خون است، تخم کرفس باعث افزایش سطح انسولین در خون می‌شود. برای درمان دیابت، شما فقط باید ۲ تا ۳ فنجان دمنوش کرفس را به طور روزانه مصرف کنید. با این حال، اگر شما از داروهای دیابت استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از تخم کرفس برای فایده بردن از این خواص، باید با پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید، به این دلیل که تخم کرفس می‌تواند با دیگر داروها واکنش نشان دهد.


سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

تخم کرفس منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C است که توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. بهبود سیستم ایمنی بدن نیز به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در تخم کرفس است. سیستم ایمنی قوی نقش مهمی در محافظت از بدن شما در برابر سرماخوردگی و انواع بیماری‌ها دارد.


علائم آسم را درمان می‌کند

ویتامین C موجود در تخم کرفس می‌تواند با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. آسم یک بیماری التهابی است و تخم کرفس دارای خواص ضد التهابی است. تعجبی ندارد که درمان علائم آسم یکی از مزایای شگفت‌انگیز تخم کرفس برای سلامتی است.

آشنایی با تخم کرفس ، خواص و مضرات آن


تخم کرفس دارای خواصی برای تسکین میگرن است

تخم کرفس سرشار از کومارین است که توانایی تسکین میگرن را دارد. از بین بردن میگرن یکی از خواص شگفت‌انگیز تخم کرفس برای سلامتی است.


بیماری‌های چشم را درمان می‌کند

اگر از بیماری‌های چشم رنج می‌برید، باید کمی دمنوش کرفس روی پلک‌های آسیب دیده استعمال کنید. علاوه بر این، تخم کرفس برای چشم‌ها خواص بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، استفاده از این دانه‌های کوچک می‌تواند به بهبود سلامت چشم، جلوگیری از دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) و کاهش خطر آب مروارید کمک کند.3


عوارض جانبی و مضرات بذر کرفس

مصرف بذر کرفس و مکمل های آن در زنان باردار هرگز توصیه نمی شود زیرا باعث بروز خونریزی شده و ممکن است به سقط جنین منجر شود.

مادران شیرده قبل از مصرف این ماده غذایی حتما با پزشک مشورت کنند.

افرادی که قند خون پایین یا التهاب حاد کلیه دارند از مصرف این بذر اجتناب کنند.

مصرف بذر کرفس در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک شده و در موارد شدیدتر به شوک آنافیلاکسی منجر می شود.

بذر کرفس ممکن است با برخی داروهای خاص تداخل داشته باشد به همین دلیل لازم است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت شود.1


پی نوشت:
1.www.persian-star.org
2.www.namnak.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما