همه چیز راجع به عمل کورتاژ

حتما خانم ها اسم کورتاژ را زیاد شنیدند. مخصوصا اینکه فقط کورتاژ را مخصوص سقط جنین می دانند اما اینگونه نیست. ما کورتاژ تشخیصی هم داریم که در موارد پولیپ،آندومتریوز و خونریزی ها استفاده میشود.
شنبه، 10 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به عمل کورتاژ

کورتاژ

کورتاژ (D&C) گشاد شدن دهانه رحم است که می توان بافت داخلی (آندومتر) رحم را با خراشیدن یا مکش خارج کرد. کورتاژ، روشی بی خطر است که به دلایل مختلف و در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی یا کلینیک انجام می شود و معمولاً یک روش تشخیصی و به ندرت درمانی است.

پزشک برای تشخیص و معالجه برخی از شرایط رحم مانند خون ریزی شدید یا پاک کردن لایه رحم بعد از سقط جنین اتساع و کورتاژ را انجام می دهند. در یک کورتاژ پزشک از ابزارهای کوچک یا دارویی برای باز و گشاد کردن دهانه رحم استفاده می کند. سپس از یک ابزار جراحی به نام کرت برای برداشتن بافت رحم استفاده خواهد کرد.

D&C اغلب به عنوان یک روش کمکی برای هیستروسکوپی و یا پلی پکتومی استفاده می شود. علاوه بر آن اتساع و کورتاژ می تواند وضعیت رحم را تشخیص یا درمان کند.1
 

چرا کورتاژ انجام می شود؟

کورتاژ می‌تواند وضعیت رحم را تشخیص دهد یا درمان کند.
 
برای تشخیص بیماری
در صورت مشاهده موارد زیر، پزشک ممکن است نمونه ای از D & C را به عنوان نمونه برداری از آندومتر برای تشخیص بیماری انجام دهد:

خونریزی رحمی غیرطبیعی

خونریزی پس از یائسگی

پزشک سلول های آندومتر غیر طبیعی در طی آزمایش معمول سرطان دهانه رحم پیدا کند

برای انجام آزمایش، پزشک یک نمونه بافت از پوشش رحم (اندومتر) جمع آوری می کند و نمونه را برای آزمایشگاه می فرستد. تست می تواند موارد زیر را بررسی کند:

هیپرپلازی اندومتری - یک بیماری پیش آگهی که در آن پوشش رحم ضخیم می شود

پولیپ رحم (تشخیص پولیپ رحم | درمان پولیپ رحم)

سرطان رحم

برای درمان بیماری
هیستروسکوپی: هنگام انجام D & C درمانی، پزشک مواد داخل رحم را خارج می کند. پزشک ممکن است این کار را برای بررسی موارد زیر انجام دهد:

خارج کردن بافت باقی مانده پس از سقط جنین برای جلوگیری از عفونت و خونریزی سنگین

خارج کردن بارداری مولار که در آن یک تومور به جای حاملگی طبیعی ایجاد شده است

درمان خونریزی بیش از حد پس از زایمان با خارج کردن جفت که در رحم باقی مانده است

خارج کردن پولیپ دهانه رحم یا رحم که معمولا غیر سرطانی(خوش خیم) هستند.

پزشک ممکن است D & C را همراه با عمل دیگری به نام هیستروسکوپی انجام دهد. در طی هیستروسکوپی، پزشک یک وسیله باریک را با چراغ و دوربین وارد واژن می کند و از طریق دهانه رحم به داخل رحم وارد می کند.

سپس پزشک پوشش رحم را روی صفحه نمایش مشاهده می کند، مناطق غیر طبیعی را بررسی می کند و اطمینان حاصل می کند که پولیپی وجود ندارد. در صورت نیاز پزشک از بافت های داخل رحم نمونه برداری می کند. در طی هیستروسکوپی، پزشک پولیپ رحم و تومورهای فیبروئید را از داخل رحم خارج می کند.2

همه چیز راجع به عمل کورتاژ

عوارض کورتاژ

کورتاژ معمولا فرایندی امن است و عوارض جانبی بسیار معدودی دارد. با این حال خطراتی دارد که شامل موارد زیر است:
 
سوراخ شدن رحم
این مورد زمانی رخ می‌دهد که ابزار جراحی حفره‌ای در رحم ایجاد کند. این مورد بیشتر در زنانی که اخیرا حامله بوده‌اند یا زنانی که در قاعدگی هستند، رخ می‌دهد. بیشتر حفره‌ها خود‌به‌خود بهبود می‌یابند؛ با این حال اگر رگ‌های خونی یا دیگر اعضا آسیب ببینند، بهبود شرایط به جراحی نیاز خواهد داشت؛
 
صدمه به دهانه‌ی رحم
اگر دهانه‌ی رحم در طی کورتاژ صدمه ببیند، پزشک با استفاده از فشار یا دارو خونریزی را متوقف می‌کند یا زخم را بخیه می‌زند؛
 
زخم‌های بافتی در دیواره رحم
کورتاژ به‌ندرت به ایجاد زخم‌های بافتی در رحم می‌انجامد. چنین شرایطی به‌نام سندرم آشرمن شناخته می‌شود. سندروم آشرمن اغلب پس از کورتاژهای سقط جنین روی می‌دهد. این مورد می‌تواند به چرخه‌ی قاعدگی نامنظم یا دردناک، سقط جنین در آینده و ناباروری منجر شود؛
 
عفونت
عفونت پس از کورتاژ محتمل است؛ اما به‌ندرت رخ می‌دهد.

اگر پس از کورتاژ، شرایط زیر برای‌تان پیش آمد، با پزشک خود تماس بگیرید:

خونریزی سنگین، به‌صورتی که مجبور شوید هر ساعت نوار بهداشتی خود را عوض کنید؛

تب؛

اسپاسم‌ها و دردهایی که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد؛

دردی که به‌تدریج شدیدتر می‌شود؛

ترشحات با بوی زننده.3
 

شرایط منع کاربرد کورتاژ

پزشک در موارد زیر از D&C استفاده نمی کند، مگر در مواردی که کاملا ضروری باشد:
 
عفونت لگن
در زنانی که به عفونت اندام های تولید مثلی مبتلا شده باشند، این احتمال وجود دارد که ابزارهای جراحی که وارد واژن و دهانه رحم می شوند باکتری های واژن یا دهانه رحم را به خود رحم منتقل کنند. همچنین خطر آسیب دیدگی به بافت آلوده بیشتر می شود. به همین دلایل، پزشک ممکن است قبل از بهبودی و درمان عفونت برای انجام دادن D&C صبر کند.
 
اختلالات لخته شدن خون
خون ریزی بعد از کورتاژ، به توانایی بدن برای جلوگیری از لخته شدن خون بستگی دارند. معمولاً در زنانی که دارای اختلالات خونی خاصی هستند و خون آن ها به راحتی لخته نمی شود، این عمل جراحی انجام نمی گیرد.
 
مشکلات جدی پزشکی
در بیماران قلبی و ریوی ممکن است بیهوشی عمومی و بعضاً موضعی خطر جدی داشته باشد.

به همین علت کورتاژ در این بیماران به ندرت انجام می شود. در حقیقت، D&C به لطف پیشرفت های تشخیصی (سونوگرافی و هیستروسکوپی) و هورمونی غیر جراحی (مانند داروهای ضد بارداری خوراکی) و درمان های ضد هورمونی کمتر کاربرد دارد.1

همه چیز راجع به عمل کورتاژ

مراقبت های بعد از کورتاژ

پس از کورتاژ، یک پوشش جدید در رحم ایجاد خواهد شد. دوره قاعدگی بعدی ممکن است در زمان منظم رخ ندهد. ممکن است زود یا دیر شود.

 تا زمانی که دهانه رحم به اندازه طبیعی خود برسد، باکتری از واژن می تواند وارد رحم شود و باعث عفونت شود. در این زمان هیچ چیزی وارد مهبل نکنید. در خصوص زمان مناسب برای نزدیکی جنسی یا استفاده دوباره از تامپون از پزشک بپرسید.

پس از کورتاژ، باید به کمک فردی دیگر به خانه بروید. اگر از بیهوشی عمومی استفاده شده باشد، مدت زمان زیادی احساس خستگی می کنید و حالت تهوع و استفراغ دارید. شما می توانید پس از یک یا دو روز به فعالیت های منظم خود بازگردید. در عین حال، در خصوص محدودیت ها از پزشک خود بپرسید.

همچنین ممکن است چند روز لکه بینی و گرفتگی عضلات داشته باشید. این حالت طبیعی است. ممکن است بخواهید از پد بهداشتی برای لکه بینی استفاده کنید و برای کاهش درد نیز می توانید مسکن مصرف کنید.

 احتمالا تغییری در زمان قاعدگی بعدی شما اتفاق می افتد. ممکن است قاعدگی زودتر یا دیرتر دیده شود. برای جلوگیری از ورود باکتری ها به رحم، در خصوص زمان مناسب برای استفاده از تامپون و رابطه جنسی با پزشک صحبت کنید.

طبق برنامه به ملاقات پزشک بروید. اگر بافتی برای بیوپسی فرستاده شده است، در خصوص زمان دریافت نتایج از دکتر بپرسید. نتایج معمولا ظرف چند روز در دسترس هستند.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.chetor.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.