همه چیز راجع به اعتماد به نفس کاذب

داشتن اعتماد‌به‌نفس ویژگی بسیار خوبی است و می‌تواند موجب پیشرفت شما در زندگی شود. اگر فردی با اعتماد‌به‌نفس هستید، دیگران هم به شما اعتماد می‌کنند، با افراد غریبه و ناآشنا، راحت‌تر ارتباط برقرار کنید و روی‌هم‌رفته خوشحال‌تر خواهید بود. با اعتماد‌به‌نفس کم مطمئنا نمی‌توانید فرد شادی باشید. از طرفی خود‌شیفتگی و داشتن اعتماد‌ به‌ نفس کاذب ویژگی فردی و اجتماعی مناسبی نیست. ارتباط برقرارکردن و برخورد با این قبیل افراد علاوه بر اینکه کاری سخت است، خسته‌کننده و در مواقعی حتی ناراحت‌کننده است.
جمعه، 16 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب چگونه است؟

افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند، معمولا خود را با اعتماد به نفس نشان می‌دهند تا ضعف خود را پشت آن پنهان کنند، این افراد به دلیل اعتماد به نفس کاذب و پایین همیشه در تلاش هستند که خود را در کار خاص و مدنظرشان قدرتمند و توانا نشان دهند.

کسانی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند، به نوعی نیازمند توجه و مورد حمایت قرار گرفتن از سوی دیگران هستند و به همین دلیل هم خود را با اعتماد به نفس نشان می‌دهند.

اشخاص با اعتماد به نفس کاذب بالا، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که شما که در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرید تصور می‌کنید که چقدر با اعتماد به نفس می‌باشد اما در واقعیت چنین نمی‌باشد و حتی خود شخص هم به خود باور و اعتقاد ندارد و فقط در رفتار طوری وانمود می‌کند که اعتماد به نفس لازم را دارد.

همانطور که می‌دانیم داشتن اعتماد به نفس کافی باعث موفقیت‌های بسیاری برای افراد می‌شود و به دنبال آن فرد می‌تواند روابط اجتماعی خود را افزایش دهد و افراد بیشتری به آن اعتماد می‌کنند.

اما اعتماد به نفس بیش از اندازه سبب خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب می‌شود که نه تنها باعث موفقیت و پیشرفت نخواهد شد بلکه ضررهایی را می‌تواند به فرد وارد کند، ممکن است فرد خودشیفته به انزوا و افسردگی کشیده شود و این اصلا مناسب نیست.1

همه چیز راجع به اعتماد به نفس کاذب

آثار و نتایج اعتماد به نفس کاذب

تا اینجا در مورد اعتماد به نفس کاذب و ویژگی ها و خصوصیات افرادی که دارای اعتماد به نفس دروغین هستند، صحبت کردیم. حتی برخی از آثار و نتایج داشتن اعتماد به نفس کاذب را هم ذکر کردیم. با این حال، داشتن اعتماد به نفس دروغین می تواند آثار و پی آمدهای منفی دیگری داشته باشد. که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
۱- شکست و خسارت مالی و روحی
همان طور که پیش از این هم گفتیم، یکی از اولین نتایج و پی آمدهای اعتماد به نفس کاذب شکست می باشد. داشتن اعتماد به نفس دروغین سبب ایجاد خسارت های مالی و روحی زیادی به انسان می شود. افرادی که دچار اعتماد به نفس کاذب هستند، توانایی گرفتن تصمیمات درست بر اساس توانایی و شرایط خود ندارند. به همین دلیل با شکست مواجه می شوند.
 
۲- انزوا و تنهایی
اعتماد به نفس دروغین سبب می شود که دوستان و آشنایان انسان از وی روی گردانی کنند. داشتن اعتماد به نفس دروغین در نهایت منجر به تنهایی و انزوای انسان می شود. چرا که این افراد همیشه در خود تعریف می کنند و تنها خود را می بینند. این گونه افراد دوست دارند از دیگران سوء استفاده کنند و همیشه به دنبال ریاست کردن هستند.

البته دلیل دیگری که افراد دارای اعتماد به نفس دروغین را دچار انزوا و تنهایی می کند، رو راست نبودن آنها با خود و دیگران است. چرا که این افراد همیشه دوست دارند خود را برتر از دیگران بدانند و به همین دلیل حرف های بزرگ و کلمات بزرگ بر زبان می آورند.
 
۳- عدم آگاهی و تلاش برای رفع آن
بسیاری از افراد که از اعتماد به نفس دروغین رنج می برند. نمی دانند که دچار اعتماد به نفس دروغین هستند. این افراد هیچ گونه تلاشی برای اصلاح این مشکل خود ندارند و فکر نمی کنند که دارای مشکل و آسیب می باشند. این افراد معمولا افراد خودشیفته ای می باشند و اصلا نیازی به اصلاح و رفع خود نمی بینند.3
 

افرادی را که اعتماد به نفس کاذب دارند بیشتر بشناسیم

عموما دو نوع تیپ شخصیتی برای افراد با اعتماد به نفس کاذب وجود دارد که رفتارهای متفاوتی از یکدیگر دارند. در ادامه راجع به این دو تیپ شخصیتی بیشتر صحبت می کنیم:

خودشیفته‌ها
 شاید برایتان جالب باشد که کلمه‌ی خودشیفته از کجا گرفته شده است، کلمه‌ی خودشیفته و یا نارسیست از یک افسانه‌ی یونانی به نام نارسیس گرفته شده است. در این افسانه نارسیس عاشق انعکاس تصویر خود در آب می‌شود و به قدری در کنار رود می‌نشیند و به خود در آب نگاه می‌کند که ضعیف و ناتوان می‌شود و در نهایت به گل کوچکی تبدیل می‌شود.

افراد خودشیفته دارای چه ویژگی‌هایی هستند:

خود را بسیار مهم می‌پندارند

با دیگران همدردی نمی‌کنند.

همیشه سعی می‌کنند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند.

موفقیت‌ها و استعدادهای خود را به طور اغراق آمیزی برای دیگران بازگو می‌کنند.

افراد خودشیفته از شنیدن انتقاد پرهیز می‌کنند و علاقه‌ای به آن ندارند پس با انتقاد و حمله به شخصیت آن‌ها چیزی درست نخواهد شد بهتر است خود را در برابر آن‌ها کنترل کنید و آرام باشید.
 
فرد با اعتماد به نفس کاذب
 اکثر افراد بسیار موفق در زندگی دچار چنین چیزی می‌شوند زیرا با به دست آوردن موفقیت‌های فراوان و همچنین شنیدن تمجید و تشویق‌های بسیار از جانب اطرافیان در واقع به این روند عادت می‌کنند و بعد از گذشتن مدت زمانی به این باور می‌رسند که از سایر افراد برتر هستند.

ممکن است از کودکی شخص به تعریف عادت کرده باشد و در بخشی از این رفتار والدین آن کودک نقش داشته باشند که با تعریف بیش از حد از کودک خود، آن را دچار توهم می‌کنند و هرچه بزرگ‌تر می‌شود این مساله تشدید خواهد شد.

اما می‌توان گفت که این افراد به نسبت از خودشیفته‌ها بهتر می‌باشند و نسبت به انتقاد دیگران واکنش مثبت‌تری نشان می‌دهند و به نسبت اینکه اعتماد به نفس کاذب بالایی دارند اما دیگران را تحقیر و خود را برتر نشان نمی‌دهند.1

همه چیز راجع به اعتماد به نفس کاذب

ارتباط با افرادی که اعتماد‌به‌نفس کاذب دارند

اولین کاری که باید انجام بدهید، بررسی این مسئله است که طرف مقابل‌تان تا چه حد «خود‌شیفته» است. دانستن این موضوع در نحوه‌ی رفتار شما با آنها تأثیر زیادی دارد. همان‌طور که قبلا گفته شد، در مقایسه با افرادی که اعتماد به نفس دارند احتمالا رفتار شما با خودشیفته‌ها با دقت و زیرکی بیشتری خواهد بود.

شما شخصا می‌توانید به افرادی که اعتماد به‌نفس کاذب دارند، کمک کنید تا این خصلت خود را کنار بگذارند و به زندگی عادی برگردند، اما با روشی دوستانه و مسالمت‌آمیز که احساس کنند هنوز مورد حمایت شما هستند. شما آماده‌ی کمک به این افراد هستید و می‌خواهید به آنها بگویید که هیچ‌کس کامل نیست اما همین موضوع است که افراد را از یکدیگر متمایز می‌کند.

البته شما باید رابطه‌ی خوبی با این افراد برقرار کنید تا بتوانید از پس این کار برآیید، بنابراین ابتدا باید با آنها دوست باشید. سپس در مورد رفتار‌های خودشیفتگی‌شان با شوخی به آنها صحبت کنید؛ از این به بعد وقتی تصویر خود را در ویترین‌های مغازه‌ها برانداز می‌کنند، یا وقتی برنامه‌های بلندپروازانه می‌چینند، با شوخی آنها را متوجه عیب‌شان کنید.

این رفتار کفایت می‌کند که آنها کمی فروتنی به‌خرج دهند و متوجه شوند که مشکل اعتماد‌به‌نفس دارند. به‌علاوه، زمانی که آنها بیش‌ازحد به نقشه‌ی پیشنهادی‌شان‌ اطمینان دارند یا ممکن است این نقشه‌ جان خودشان یا بقیه را به‌خطر بیندازد، با صراحت و بدون شوخی با آنها صحبت کنید در این صورت، این افراد از شما به‌خاطر راهنمایی و مشاوره تشکر می‌کنند و اگر شما بتوانید این کار را برای آنها انجام بدهید و به این اشخاص نشان دهید که خالصانه و بدون هیچ چشم‌داشتی مراقب آنها هستید، حداقل می‌توانید کاری کنید که آنها در تصمیم‌های خود تجدید‌نظر کنند. حالا اگر شما با یکدیگر دوست نیستید و بعید هم هست که بتوانید رابطه‌ای دوستانه با یکدیگر داشته باشید، باید چه‌کار کنید؟

در این صورت، باید به آنها نشان‌ دهید که هنوز نگران‌شان هستید، اما لزوما نمی‌توانید رفتارهایشان را عوض کنید. با آنها مانند خودشان رفتار کنید. حتما این افراد را مجاب کنید که رفتارشان اشتباه است. اگر می‌توانید از چند نفر برای انجام این کار مشورت بخواهید و مطمئن شوید که آنها این نگرانی شما را در مورد حل مشکل اعتماد‌به‌نفس کاذب در افراد درک می‌کنند و سعی می‌کنند این مشکل را حل کنند.2

پینوشتها
1.www.khaneamozesh.com
2.www.chetor.com
3.www.parvaresheafkar.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما