چای ماسالا چیست و چه خواصی دارد؟

چای ماسالا به دلیل طعم و عطر آن در هند بسیار محبوب است. بسیار اعتقاد بر این است که یک فنجان چای ماسالا می تواند از بروز انواع بیماری ها جلوگیری کرده و شما را سالم نگه می دارد. چای ماسالا مخلوطی از چندین ماده از جمله هل ، زنجبیل ، دارچین ، فلفل سیاه و دارچین است.
جمعه، 16 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چای ماسالا چیست و چه خواصی دارد؟

چای ماسالا چیست؟ 

چای ماسالا منشاء آن در هند است و فواید دارویی معجزه آسایی زیادی دارد. یک فنجان چای در روز برای حفظ سلامتی و دوری از انواع بیماری ها ، مناسب است. این نوشیدنی ترکیبی از بسیاری از مواد تشکیل دهنده از جمله زنجبیل ، هل ، دارچین ، میخک و فلفل سیاه است. اگرچه ممکن است نسخه های زیادی از این چای وجود داشته باشد ، اما مواد اولیه یکسان هستند. همیشه می توانید بر اساس اولویت خود ، مؤلفه ها را اضافه یا حذف کنید.
 
چای ماسالا نوشیدنی سنتی هندی است. چای با ادویه های معطر تهیه شده است که هرکدام فواید سلامتی زیادی دارند. این چای ماسالا دارای چندین مزیت است که نباید از دست داد. برخی از ادویه های رایج شامل زنجبیل ، هل ، دارچین ، میخک و فلفل سیاه هستند. 


ارزش غذایی چای ماسالا

چای ماسالا از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. با داشتن کالری کمتر از 100 ، می توانید بدون هیچ گونه نگرانی آن را مصرف کرده و از مزایای آن بهره مند شوید. هنگام مصرف بدون شیر یا شکر ، چای ماسالا دارای 0٪ چربی است. همچنین شناخته شده است که به کاهش وزن کمک می کند.
 
چای ماسالا بسته بندی شده با عطر و طعم و با کمتر از صد کالری ، مناسبی برای تناسب اندام است. همچنین ساخت آن بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری میخک خرد شده ، هل و دارچین را در یک کاسه بریزید. مقداری زنجبیل و فلفل اضافه کنید و تمام این مواد را در آب بجوشانید.ظرف را از اجاق گاز بردارید و بگذارید حدود 5 دقیقه خنک شود. حالا تنها کاری که باید انجام دهید اینست که کمی شیر و شکر را به مخلوط اضافه کنید. اجازه دهید این مخلوط جوش بیاید و سپس چای سیاه را به آن اضافه کنید.1

موارد ذکر شده در زیر بهترین مزایای سلامتی چای ماسالا است :


جلوگیری از سرماخوردگی و گرفتگی بینی

خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی چای ماسالا از سرماخوردگی و گرفتگی بینی جلوگیری میکند. میخک و زنجبیل، سرفه را بهبود میبخشد و یک لیوان چای ماسالا در روز مطمئنا شما را قوی و دور از سرماخوردگی نگه میدارد بهترین کار این است که آن را داغ بنوشید.

اگر سرماخورده اید یک لیوان چای ماسالا کمک خواهد کرد تا هر چه زودتر احساس بهتری داشته باشید.

چای ماسالا چیست و چه خواصی دارد؟


خواص ضد التهابی چای ماسالا

تمام ادویه های که در این نوشیدنی مورد استفاده قرار میگیرند، با هم تاثیرات زیاد و فوق العاده ای را برای بدن دارند. خواص ضد التهابی چای ماسالا بیشتر از زنجبیل است. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل تاثیر مثبتی بر کاهش بدن دارد.

میخک یکی دیگر از عناصری است که خواص مشابه دارد.


چای ماسالا تقویت کننده و تامین انرژی

چای سیاه جزو عناصر اصلی چای ماسالا است:

کافئین موجود در آن انرژی شما را افزایش میدهد. در حالیکه کافئین به تنهایی و مقادیر بیش از حد برخی اثرات منفی را دارد، دیگر مواد تشکیل دهنده چای ماسالا باعث تعادل آن خواهند شد.

ادویه ها و ترکیب آنها با چای سیاه انرژی متعادلی را آزاد می کند که نیاز شما برای روز را تامین خواهند کرد. این چای یک طبیعی و سالم است که می توانید بدون هیچ مشکل و نگرانی مصرف کنید.


چای ماسالا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای برای سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید است. میخک و دارچین بدنتان را قویتر می کند. یک خط دفاعی در بدن ایجاد می کند و اجازه نمی دهد عفونت ها از آن عبور کنند.

کیفیت دارویی این نوشیدنی خوشمزه آن را به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها تبدیل کرده است.2


خواص چای ماسالا برای لاغری

چای سیاه از مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا است که از چاقی پیشگیری کرده و جذب کالری در بدن را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده مصرف 3 فنجان چای سیاه در روز می تواند مانع افزایش وزن ناخواسته شده و برای آب کردن چربی های شکمی عالی است.

از سوی دیگر در تهیه چای ماسالا از شیر گاو یا شیر سویا استفاده می شود که هر دو حاوی پروتئین فراوان بوده و فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند.

برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد فلفل سیاه می تواند از تجمع چربی در بدن جلوگیری کند.

نکته: اگر از چای ماسالا به منظور کاهش وزن استفاده می کنید از اضافه کردن شکر بیش از حد به آن خودداری کنید.


معده و گوارش

مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا از جمله دارچین، زنجبیل و رازیانه همگی برای معده و هضم مفید هستند و التهاب دستگاه گوارش را کاهش داده و فرایند گوارش را بهبود می بخشند.

مصرف منظم چای ماسالا نفخ و باد معده و دستگاه گوارشی را برطرف می کند. توصیه می شود برای رفع ناراحتی های گوارشی 1 فنجان چای ماسالا بعد از وعده غذایی سنگین میل شود.


سرطان

تحقیقات جدید نشان داده چای ماسالا به دلیل محتوای هل، زنجبیل و دارچین دارای خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی قوی است و از رشد و تکثیر سلول های سرطانی پیشگیری می کند.


سلامت قلب

مصرف چای ماسالا باعث کاهش التهاب و هورمون استرس در بدن می شود که هر دو از عواملی هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

چای ماسالا حاوی دارچین است که به کاهش فشار خون بالا، کلسترول بد خون و تری گلیسیرید کمک کرده و چای سیاه و میخک موجود در آن نیز کاهنده کلسترول بوده و از تشکیل پلاک های شریانی جلوگیری می کنند.

تانن موجود در چای ماسالا با گشاد کردن عروق خونی به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

چای ماسالا چیست و چه خواصی دارد؟


دیابت

مطالعات نشان داده مصرف منظم چای ماسالا به کنترل انسولین و گلوکز خون کمک کرده و علائم بیماری دیابت را کاهش می دهد. دارچین موجود در چای ماسالا نیز مقاومت انسولین و سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد.3


مصرف چه میزان چای در روز توصیه می‌شود؟

هنوز کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که مصرف چه میزان چای در روز می‌تواند اثرات مثبت و مفیدی بر سلامت جسم داشته باشد.

اکثر مطالعات انجام‌شده بر خواص و فواید مواد و ادویه‌های استفاده‌شده در تهیه‌ی چای ماسالا تأکید می‌کنند. به‌همین‌خاطر نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که چه میزان چای ماسالا در طول روز برای سلامت بدن لازم و ضروری است. علاوه‌براین، توجه داشته باشید که چای ماسالا حاوی کافئین است که ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند.

درصورتی‌که در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی شود، کافئین موجود در آن ممکن است باعث ایجاد اضطراب، میگرن، افزایش فشارخون و بی‌خوابی شود. مصرف کافئین زیاد ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد یا باعث تولد کودکان کم‌وزن و نارس شود.

به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود افراد در طول روز از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین اجتناب کنند که این میزان در دوران بارداری نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم باشد. البته در حالت معمول مصرف بیش از این مقدار بعید به‌نظر می‌رسد.

هر فنجان چای ماسالا حدود ۲۵ میلی‌گرم کافئین دارد. این میزان تقریبا نصف میزان کافئین موجود در چای سیاه و یک‌چهارم یک فنجان قهوه معمولی است.

با توجه به اینکه زنجبیل موجود در چای ماسالا باعث کاهش فشارخون یا قندخون در افرادی می‌شود که از داروهای تنظیم‌کننده‌ی فشارخون استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود در مصرف این چای احتیاط کنند. برخی افراد نیز نسبت‌به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند که معمولا ترجیح می‌دهند چای ماسالا را با آب یا شیرگیاهی مصرف کنند.

خلاصه: چای ماسالا یک چای سالم است. اگرچه وجود کافئین و زنجبیل ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند که البته میزان مصرف دقیق آن نیز هنوز مشخص نیست.


نکته پایانی

چای ماسالا نوشیدنی‌ای معطر است که برای سلامت قلب مفید است و موجب کاهش قندخون، هضم بهتر غذا و کاهش وزن می‌شود.

اگرچه، بسیاری از خواص و فواید ذکرشده برای این نوشیدنی به‌لحاظ علمی نیز اثبات شده است، باید توجه داشت که تمام خواص این چای مربوط به ادویه‌های به‌کاررفته در آن است.

حتما برای یک بار هم که شده این نوشیدنی خوشمزه و خوش‌عطر را امتحان کنید. توجه داشته باشید نوشیدن یک چای نسبتا تلخ فواید و خواص بیشتری در مقایسه با چای ماسالای شیرین‌‌شده دارد.


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.persian-star.org
4.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.