توت سفید و فواید آن

توت سفید یک میوه خوشمزه تابستانی است که طعم بسیار خوشی دارد. توت سفید مانند هر میوه دیگری خواص بسیار مفیدی دارد که برای بدن و سلامتی ضروری هستند.
سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
توت سفید و فواید آن
توت سفید دارای درختی کوچک است که جزء گیاهان بومی مناطق شمال کشور چین به شمار می‌رود. کاربردهای نخستین این گیاه در دوران باستان شامل تغذیه‌ی کرم ابریشم و درمان امراض گوناگون بود.

توت سفید حاوی ترکیبات فعال و فلاونوئیدهایی متعدد و منحصر به فرد است که باعث وجود طیفی وسیع از فواید و خواص در این گیاه شده‌اند.

توت سفید حاوی پلی‌فنل و فلاونوئید طبیعی فراوان است که خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطانی، ضد باکتری، و ضد پیری دارند.

برگ‌های درخت توت سفید، در مقایسه با ریشه‌ها و میوه‌ی این گیاه، حاوی ترکیبات فنلی و فلاونوئید‌های بیش‌تری است.

این میوه‌ی کوچک و خوشمزه، علاوه بر چین، در بسیاری از بخش‌های دیگر جهان نظیر هند، ایران، افغانستان، و اروپای جنوبی نیز پرورش داده می‌شود. طب سنتی چینی با بهره‌گیری از خواص دارویی این میوه امراض بسیاری را درمان می‌کند. هم‌چنین گیاه توت سفید به طور گسترده به عنوان درختی سایه‌دار و زینتی نیز استفاده می‌شود. برگ‌ها و پوست تازه‌ی درخت توت سفید نیز به عنوان ماده‌ی غذایی بسیار عالی برای تغذیه‌ی دام به کار می‌رود. میوه‌ی توت سفید را می‌توان به صورت خام نوش جان کرد، یا این‌که از آن برای تهیه‌ی مربا، و کیک‌های ژله‌ای استفاده کرد. به علاوه، توت سفید را می‌توان به بیسکوییت‌ها، نان‌ها، و پودینگ‌ها نیز اضافه کرد.

در این مقاله، ‌قصد داریم مطالبی را درباره‌ی ارزش غذایی و خواص توت سفید برای سلامتی بیان کنیم.


ارزش غذایی توت سفید

توت سفید منبعی عالی برای پروتئین است؛ زیرا مصرف یک وعده‌ی توت سفید، به اندازه‌ی یک‌سوم فنجان، می‌تواند ۴ گرم پروتئین برای بدن‌تان تامین کند. همین یک وعده‌ی کوچک از توت سفید حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن‌تان را به فیبر نیز تامین می‌کند. میزان بالای فیبر موجود در این نوع توت تا حد زیادی برای کاهش سطوح قند خون، کاهش کلسترول، و هم‌چنین تنظیم دستگاه گوارش بسیار مفید است.

مصرف توت سفید می‌تواند بدن‌تان را از فواید آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید پلی‌فنلی از قبیل آنتوسیانین،‌ رسوراترول، زآگزانتین، لوتئین، بتاکاروتن، و آلفا کاروتن بهره‌مند کند. توت سفید منبعی عالی برای ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، و مجموعه‌ی ویتامین B نظیر ویتامین B6، ریبوفلاوین، نیاسین، و اسید فولیک به شمار می‌رود. علاوه بر این‌ها، توت سفید غنی از مواد معدنی بسیاری از قبیل آهن، پتاسیم، منگنز، و منیزیوم نیز هست.


غنی از آنتی‌اکسیدان است

توت سفید به خاطر وجود ترکیبات فنلی نظیر آنتوسیانین‌ها و رسوراترول در ساختارش، خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی از خود نشان می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان‌ها به خنثی‌سازی اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد برای سلامتی بدن کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در توت سفید ممکن است در محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرطان و مشکلات قلبی و عروقی مفید باشند.


پیشگیری از دیابت

دانشمندان معتقدند مصرف توت سفید ممکن است برای پیشگیری از بیماری دیابت مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهند برگ‌های توت سفید حاوی ترکیبی به نام دئوکسی نوجیریمایسین ۱ (DNJ) هستند که ممکن است به کاهش سرعت گوارش قند کمک کنند؛ در نتیجه، بیش‌تر قند مصرفی به جای جذب در جریان خون، دفع می‌شوند.

طبق یافته‌ها، این ترکیب در پیشگیری از افزایش ناگهانی سطح قند خون نیز موثر است. نوشیدن مرتب دمنوش برگ توت سفید راهی عالی جهت کنترل سطح قند خون و هم‌چنین کاهش خطر پیشرفت بیماری دیابت به شمار می‌رود.


دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند

توت سفید از گذشته‌های دور به عنوان دارویی برای بهبود واکنش ایمنی بدن کاربرد داشته است. درشت‌خوارها یا ماکروفاژها نوعی از گلبول‌های سفید خون در بدن هستند که از طریق بلع میکروب‌ها و ذرات خارجی عامل بیماری، نقشی حیاتی در واکنش ایمنی بدن ایفا می‌کنند. طبق نتایج مطالعات، توت سفید حاوی ترکیبات فعال‌کننده‌ی ماکروفاژها، به نام آلکالوئیدها است.

توت سفید هم‌چنین غنی از ویتامین C، آنتی‌اکسیدانی قدرتمند، است که به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند، و از این طریق، از بدن در برابر امراض شایع نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت‌ها محافظت می‌کند.1


سلامت قلب

پژوهش‌ها نشان داده است که خوردن توت سفید می‌تواند به کاهش کلسترول کلی بدن در حالی که سبب افزایش سطوح HDL که " چربی خوب" است می‌شود کمک می‌کند و از همین رو منجر به کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروزیس (تصلب شرایین)، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

توت سفید و فواید آن


کاهش علائم افسردگی

یکی از مولفه‌های فعال پوست توت سفید، هنگامی که به چای تبدیل می‌شود، دارای ویژگی ضد افسردگی است. قبل از مصرف این چای گیاهی به طور مداوم و پیوسته، ابتدا با پزشک خود در این باره مشورت کنید، به خصوص اگر شما در حال حاضر دارو‌های ضد افسردگی را استفاده می‌کنید.


کاهش خطر ابتلا به سرطان

توت به دلیل خاصیت ضد سرطانی که دارد مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان داده است که آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ‌ها و انواع توت‌ها موجب مرگ سلول‌ها سرطانی و جلوگیری از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شوند. در حالی که اکثر این پژوهش‌ها بر روی اثرات سرطان روده بزرگ (کولورکتال) تمرکز دارد، تحقیقات بیشتری برای سایر انواع سرطان ادامه دارد.


کاهش پاسخ‌های استرسی

پاسخ استرس در بدن مسئولیت همه چیز را از سطوح اضطراب تا فرآیند‌های متابولیک را بر عهده دارد، در نتیجه استفاده از چای توت برای ایجاد تعادل در سیستم عصبی و کاهش استرس بسیار مؤثر است. در نهایت می‌تواند به کاهش التهاب مزمن، نوسانات خلقی و تمامی اینجور مسائل کمک کند!


کاهش خستگی

در صورتی که از خستگی مزمن رنج می‌برید یا به کمی انرژی بیشتر نیاز دارید، یک فنجان چای توت سفید می‌تواند میزان انرژی فیزیکی و ذهنی شما را تامین کند.


کمک به توانایی شناختی

عصاره برگ این گیاه به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است تا اثر آن بر حافظه و عملکرد مغز مشخص شود. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از عصاره توت می‌تواند فعالیت عصبی را تحریک کند که همین امر ممکن است به درمان بیماری آلزایمر کمک کند.2


تقویت کلیه‌ها

یکی دیگر از خواص توت سفید تازه تقویت کلیه‌ها است. در طب سنتی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه‌ها نیز می‌شود.


درمان یبوست

یبوست مشکلی است که برخی از افراد دچار آن می‌شوند یک راه حل برای درمان آن، میل کردن توت سفید با معده خالی، به همراه یک لیوان آب است.


درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

توت سرشار از ویتامین C است که وجود این ویتامین باعث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. پس در دوران سرماخوردگی خود از توت نیز استفاده کنید تا از خواص توت سفید تازه بهره‌مند شوید.

توت سفید و فواید آن


پاک کننده کبد

یک باور عمومی در مورد توت سفید این است که کبد را پاک و تمیز می‌کند. پس شما نیز می‌توانید از توت سفید تازه برای پاکسازی کبد خود استفاده کنید.


درمان کم خونی

توت دارای مقدار زیادی آهن است که باعث شده این میوه برای درمان کم خونی مفید باشد. کم خونی از بیماری‌های شایع در بین مردم و بخصوص ایرانی‌ها می‌باشد. می‌توان با مصرف توت سفید تازه به جمگ این بیماری نیز رفت.


درمان سفید شدن موها

در بسیاری از کشورها از توت‌ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می‌شود.


تصفیه خون

توت‌ها به عنوان یک تصفیه‌کننده خون به شمار می‌آیند، در واقع خون را تمیز کرده و هم باعث افزایش تولید خون می‌شود. در حالت کلی باعث تقویت کل سیستم خون خواهند شد. این خاصیت را می‌توان جزو بهترین خواص توت سفید تازه دانست.


بارداری و شیردهی

آیا می‌دانید خواص توت سفید در بارداری چیست؟ مصرف توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. ولی مصرف توت خشک در شیردهی هیچ مشکلی ندارد. مصرف توت در شیردهی باعث افزایش شیر مادر می‌شود. اما بهتر است قبل از مصرف توت سفید در دوران بارداری با پزشک خود مشورتی داشته باشید.3


پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.eghtesadonline.com
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.