آشنایی با شبدر قرمز و فواید آن

شبدر قرمز یگ گیاه وحشی است که معمولا در چمن زارهای آسیا و اروپا رشد می کنند، البته گیاه شبدر قرمز دارای خواص فوق العاده ای هم می باشد که برای زنان هم بسیار مفید است.
چهارشنبه، 21 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با شبدر قرمز و فواید آن
شبدر قرمز یک گیاه وحشی متعلق به خانواده لگوم است. گاوها و سایر حیوانات شبدر قرمز را می خورند. همچنین از آن در تولید دارویی برای درمان بیماری های مختلفی نظیر سرطان, سیاه سرفه, مشکلات تنفسی و التهاب پوست مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می شود.

متخصص بخش مراقبت بهداشتی معتقدند که شبدر قرمز خون به عنوان یک ادرار اور (به بدن کمک می کند که از مایع اضافی خلاص شود) و خلط آور (کمک به مخاط ریه ها) به بهبود گردش خون و کمک به پاک سازی کبد عمل می کند.

آزمون های علمی مدرن نشان داده اند که شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون است, مواد شیمیایی مبتنی بر گیاه که اثرات استروژن را در بدن تولید می کند. ایزوفلاون ها در درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با یائسگی, مانند گرگرفتگی, سلامت قلبی و پوکی استخوان, مفید است با این حال, همانطور که در این مطلب می خوانید محققان از اثرات جانبی استروژن آگاه شده اند, نگرانی هایی نیز در مورد امنیت ایزوفلاون ها وجود دارد ؛ علاوه بر این, شواهد نشان می دهد که شبدر قرمز به کاهش علایم یائسگی, مانند گرگرفتگی, کمک می کند.


معرفی گیاه شبدر قرمز:

شبدر قرمز، گیاهی چند ساله است که عموماً در چمن زارها و در سراسر اروپا و آسیا رشد می کند و برای رشد در آمریکای شمالی، بومی شده است. گل های قرمز موجود در انتهای ساقه ها معمولاً برای استفاده درمانی خشک می شوند.


مصارف دارویی و نشانه ها شبدر قرمز:

شبدر قرمز منبع بسیاری از مواد مغذی مانند کلسیم, کروم, منیزیم, نیاسین, فسفر, پتاسیم, تیامین و ویتامین c است.

شبدر قرمز منبع غنی از ایزوفلاون هاست (ماده شیمیایی است که مانند استروژن عمل می کند و در بسیاری از گیاهان یافت می شوند).

در ادامه به خواص جالب شبدر قرمز می پردازیم.


سلامت قلبی عروقی

محققان معتقدند که شبدر قرمز می تواند به حفاظت از بیماری های قلبی کمک کند, اما در مطالعات انسانی شواهد قوی پیدا نکرده اند. ایزوفلاونهای شبدر قرمز باعث افزایش hdl (" کلسترول خوب ") در زنان قبل و بعد از یائسگی می شود.

مطالعه حاضر نشان می دهد که زنان یائسه ای که از مکمل های شبدر قرمز استفاده می کنند, دارای عروق قوی تری هستند که می تواند به پیش گیری از بیماری قلبی کمک کند.

شبدر قرمز ممکن است دارای خواصی باشد که از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند و به نظر می رسد که جریان خون را بهبود می بخشد.1


کاهش علائم یائسگی

محققان فکر می کنند که ایزوفلاون ها، مانند آن هایی که در شبدر قرمز یافت می شوند، می توانند به کاهش علایم یائسگی، مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه، به دلیل اثرات استروژن و مانند آن ها کمک کند.


پوکی استخوان

با کاهش استروژن در دوران یائسگی، خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان افزایش می یابد. مطالعات اخیر نشان می دهد که یک عصاره شبدر قرمز می تواند باعث کند شدن روند پوکی استخوان و حتی افزایش تراکم معدنی استخوان در زنان قبل و بعد از زایمان شود.


سرطان

براساس کاربرد سنتی آن برای سرطان، محققان شروع به مطالعه نقش ایزوفلاون های شبدر قرمز در پیش گیری و درمان سرطان نموده اند.

شواهد اولیه حاکی از آن است که این ایزوفلاون ها ممکن است رشد سلول های سرطانی را متوقف کند. محققان معتقدند که شبدر قرمز ممکن است به جلوگیری از برخی اشکال سرطان کمک کند، مانند سرطان پروستات و آندومتر.

با این حال، به دلیل اثرات استروژنی اش، ممکن است به رشد برخی سرطان ها نیز کمک کند. تا زمانی که تحقیقات بیشتری صورت نگیرد، پزشکان نمی توانند آن را برای جلوگیری از سرطان توصیه کنند.

زنانی که سابقه سرطان پستان دارند، نباید شبدر قرمز مصرف کنند.2


کاهش فشار خون

از خواص منحصر به فرد شبدر قرمز می توان به کاهش التهاب سراسر بدن ،علی الخصوص سیستم قلبی اشاره کرد. مطالعات از ارتباط بین مصرف دمنوش شبدر با کاهش چشمگیر فشار رگ ها و عروقی خونی و در نتیجه کاهش فشار خون حکایت دارد. این امر به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

آشنایی با شبدر قرمز و فواید آن


تقویت سیستم ایمنی

اگر از بخش های سبز شبدر قرمز استفاده می کنید، با مصرف چای آن مقدار زیادی ویتامین C دریافت خواهید کرد. ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی است و می تواند تولید گلبول های قرمز را تحریک کند.


پیشگیری از بیماری ها

اگر از برگ های شبدر دمنوش درست می کنید، با نوشیدن آن مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان دریافت می کنید که می توانند رادیکال های آزاد را خنثی می کنند رادیکال های آزاد عامل تخریب و جهش سلولی اند. شبدر قرمز بطور کلی از بیماری های ویروسی و باکتریایی پیشگیری می کند.


کاهش کلسترول

اگر برای حفظ سطح کلسترول مشکل دارید، احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی بخاطر تصلب شرائن در شما بیشتر است. بنابرین هرآنچه که سطح کلسترول را پایین می آورد، ارزشمند است و با افزودن شبدر قرمز به برنامه غذایی،می توانید به کاهش کلسترول بد(LDL) کمک کنید.


جریان خون

کومارین موجود در شبدر قرمز به حفظ جریان خون بطور طبیعی و پیشگیری از فشار خون بالا و فشار سیستم قلبی عروقی کمک می کند. .


سم زدایی بدن

اگر می خواهید راهی سریع برای سم زدایی و پاکسازی سم اضافی بدن و نمک پیدا کنید، هیچ چیز بهتر از یک دیورتیک نیست. شبدر قرمز با افزایش ادرار ارتباط مستقیم دارد و به تخلیه آب اضافی، مواد سمی و حتی چربی از بدن کمک می کند.3


کاربردهای دیگر شبدر قرمز

به طور سنتی، پمادهای شبدر قرمز برای درمان پسوریازیس، اگزما و دیگر جوش ها استفاده می شوند.

شبدر قرمز نیز به عنوان درمان سرفه برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

اخیراً مطالعات نشان داده اند زنانی که از شبدر قرمز استفاده می کنند، ممکن است مزایای روانشناسی را تجربه کنند.


میزان مصرف و مدیریت شبدر قرمز

شبدر قرمز در انواع تدارکات، از جمله چای ها، طعم ها، قرص ها، کپسول ها، عصاره ها با میزان خاصی از ایزوفلاون ها موجود است.

همچنین آنطور که در بخش سلامت نمناک گفته شده است می تواند به عنوان پماد برای کاربرد موضعی (پوست) آماده شود. به دلیل فقدان مطالعات بلند مدت، خود درمانی باید بیش از 3 تا 6 ماه بدون نظارت بر یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشد.1


عوارض جانبی بالقوه در شبدر قرمز

اثرات جانبی شبدر قرمز بسیار کم و ضعیف است؛ زودرنجی، تغییرات در قاعدگی زنان و افزایش وزن از آن جمله است.

مصرف عصاره ی شبدر قرمز با داروهای رقیق کننده ی خون مثل وارفارین و درمان های هورمونی تداخل می کند، اما این مسئله هنوز به وسیله نتایج تجربی ثابت نشده است.

گرچه مدرکی برای نگرانی وجود ندارد، اما سفارش شده که عصاره شبدر قرمز در زنانی که سابقه ی سرطان سینه دارند، به کار نرود.

زنان باردار و شیرده نباید از شبدر قرمز استفاده کنند. 4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.parsine.com
3.www.rastineh.com
4.www.article.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.