نارون قرمز و فواید آن

نارون قرمز نوعی درخت است که پوسته‌ی آن دارای رنگ قهوه‌ای تیره مایل به قرمز است. پوسته‌ی این درخت حاوی ماده‌ای است که اگر با آب ترکیب شود به صورت ژل در‌می‌آید که خواص درمانی فراوانی دارد. نارون قرمز دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌باشد.
چهارشنبه، 21 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
نارون قرمز و فواید آن

نارون قرمز

درخت نارون گیاهی است از خانواده ulmaceae که بومی جنوب اروپا میباشد و گسترش این گیاه تا آسیای صغیر و ایران نیز ادامه یافته است.


پراکنش این درخت در کشور ما به شرح زیر میباشد :

جنگلهای شمال و شمال شرقی، گرگان، بند گز، گنبد کاووس ، تنگه گل، تنگه راه، در استان مازندران، نکا، بابلسر، نوشهر، ولی آباد کندوان، مرزن آباد، ، سفید دره رود. آذربایجان ، کلیبر، دشت مغان. در غرب، اراک، تفرش. در شرق، بیرجند،اوین، کرج، چیتگر، شهر قم.

باوجود اینکه این درخت برگریز و زیبا ،پراکنش گسترده ای در کشور ما دارد ولی متاسفانه امروزه به علت بیماری مرگ نارون رو به انقراض میباشد.

نارون درخت مناطق معتدل میباشد.

این درخت مناسب برای کاشت به عنوان تک درخت زینتی و یا کاشت در باغها و بلوارها میباشد.

به طور طبیعی درخت نارون ، در مناطقی با ارتفاع کم و در کنار رودخانه ها دیده میشود.

این درخت به طور معمول تا ارتفاع 30 متر و گاها تا 35 متر نیز رشد میکند.

قطر تنه این درخت حدود 1 متر است ودارای تاجی مخروطی و کروی میباشد.

سرعت رشد این گیاه متوسط میباشد.

شاخه ها کرکی وگاهی صاف میباشند.

پوست تنه این درخت به رنگ قهوه ای پررنگ است.

چوب این درخت بسیار مرغوب است (مانند چوب درخت راش و گردو)

گلهایش دارای پایک کوتاه با 4 پرچم است.

این گلها جنبه زینتی ندارند و فصل شکوفایی آنها از اوایل بهار تا انتهای بهر است.

گلها همزمان نر و ماده هستند و گرده افشانی توسط باد صورت می گیرد.

برگها تخم مرغی،نا متقارن،نوک تیز وسطح زبر با دندانه های مضاعف است.

میوه در ای گونه از نارون بالدار،بیضی شکل و با قاعده گوه ای است و دانه نزدیک بانتهای آن قرار گرفته است.1


درمان مشکلات گوارشی

به نظر می رسد خواص نارون قرمز علائم یبوست و IBS را بهبود می بخشد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایالاتی فلوریدا در یک آزمایش بالینی ، از عصاره نارون قرمز به منظور تسکین مشکلات گوارشی مانند یبوست، مسمویت، نفخ و رفلاکس معده، استفاده شد. نتایج آزمایش شگفت آور بود. تمام کسانی که به صورت روزانه از این عصاره استفاده کرده بودند، گزارش دادند که علائم و شدت بیماری شان کاهش پیدا کرده است. نارون قرمز یکی از مهم ترین دارو های سرخپوستی برای کاهش درد های موضعی شکم نیز می باشد. امروزه در ساخت مکمل های دارویی ورم معده، از نارون قرمز استفاده می شود.


کمک به کاهش وزن

از آنجایی که نارون قرمز توانایی بهبود هضم را دارد، این فرآیند می تواند به کاهش وزن کمک کند. محققان کالج کایروپراکتیک نیویورک در یک آزمایش از داوطلبان 20 تا 25 ساله که قصد داشتند وزن کم کنند، استفاده کرد. همه شرکت کنندگان در وعده های غذایی، مقدار مشخصی کالری دریافت می کردند.  1200 تا 1400 کالری روزانه برای زنان و 1600 تا 1800 کالری روزانه برای مردان. مکمل های غذایی حاوی آنزیم های گوارشی که برای تسهیل هضم، کاهش سطح کلسترول، افزایش میزان متابولیسم و در میان پروسه های التهابی، مورد استفاده قرار گرفتند، 30 دقیقه قبل از هر وعده غذا مصرف می شدند. بعد از اندازه گیری نتایج، مشخص شد این روش تنها توانسته بود در عرض یک هفته یک کیلو گرم را کاهش بدهد. سپس محققان از عصاره نارون قرمز استفاده کردند، این بار نتایج نشان می داد که شرکت کنندگان با همان میزان دریافت کالری، موفق با کم کردن 3 کیلوگرم در هفته شده اند.

نارون قرمز و فواید آن


کاهش استرس و اضطراب

در بسیاری از گیاهان ترکیبات فنولی وجود دارد که می توانند هیدروکسل آزاد کنند و از همین طریق با استرس و اضطراب مبارزه کنند. نارون قرمز یکی از منابع اصلی این فنول ها است. تحقیق انجام شده توسط موسسه فن آوری بیولوژیکی هیمالیا در هند با استفاده از روش های تحلیلی برای انجام تجزیه و تحلیل مواد مغذی مفصلی از هشت گیاه کمکی شامل نارون، ترشک میشی، باباآدم، رباببار ترکی، کاترپیلار، شبدر قرمز، سرخس بلوز و جلبک دریایی استفاده کرد. در نهایت، مطالعه نشان داد که کمک گیاهان عمدتا حاوی فنول است که ممکن است آنها را گزینه ای عالی برای از بین بردن استرس و اضطراب می کند.


جلوگیری از سرطان سینه

از آنجایی که سرطان پستان یکی از علل عمده مرگ و میر و هزینه های پزشکی در میان زنان است، اخیرا تحقیقات زیادی برای جلوگیری از آن صورت گرفته است. خواص نارون قرمز یکی از عمده امید های دانشمندان برای پیشگیری از این مشکل می باشد. پوست این درخت  یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی برای درمان سرطان پستان، پیشگیری ثانویه، بهبود کیفیت زندگی و کنترل عوارض جانبی منفی درمان سرطان سنتی است. اگر چه هنوز مطالعات بیشتری نیاز است، اما عصاره نارون قرمز همراه با ریشه بابا آدم، ترشک میشی و شبدر قرمز ممکن است شرایط را برای زنان مبتلا به سرطان سینه بهبود بخشد و افسردگی، اضطراب و خستگی را بهبود بخشد. همچنین از آنجا که نارون قرمز  مزایای تقویت ایمنی و اثرات ضد التهابی دارد، ممکن است به کاهش درد در ارتباط با سرطان سینه کمک کند.


کاهش شدت علائم پسوریازیس

مشاهدات نشان می دهد که خواص نارون قرمز می تواند به این بیماری کمک کند. این خبر بسیار خوبی است چرا که تاکنون درمان قطعی برای پسوریازیس پیدا نشده است. دانشمندان آمریکایی در طی یک آزمایش به پنج بیمار که به این بیماری دچار شده بودند، روزانه یک لیوان عصاره نارون قرمز دادند. در کنار این نوشیدنی، از آنها خواسته شد که از پروتکل رژیم غذایی، شامل میوه های تازه و سبزیجات، مقدار کمی پروتئین از ماهی و مرغ، مکمل های فیبر، روغن زیتون و اجتناب از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده استفاده کنند. بعد از گذشت دو ماه، علائم پسوریازیس در افراد کاهش چشمگیری پیدا کرده بود.2


درمان بیماری‌های التهابی روده

نارون قرمز همانند یک مسکن عمل کرده و درد‌های داخلی معده و روده‌ها را تسکین می‌بخشد. همچنین این گیاه التهاب معده را کاهش می‌دهد که یکی از علائم شایع در بیماری‌های التهابی روده می‌باشد. بعلاوه نارون قرمز کمک می‌کند تا اجابت مزاج در حالت طبیعی و سالمی بماند.


بهبود گلودرد

نارون قرمز حاوی نوعی لعاب است که بسیار برای درمان گلودرد مناسب بوده و به سرعت آن را بهبود می‌بخشد. لعاب این گیاه از تحریک پذیری گلو جلوگیری کرده و همچنین التهاب و درد را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید نارون قرمز یکی از عناصر متداول در تهیه‌ی قرص‌های گلودرد است.


مقابله با یبوست

نارون قرمـز یکی از گیاهان موثر در درمان یبوست می‌باشد که به تحریک بخش انتهایی عصب‌های متصل به دستگاه گوارش کمک می‌کند. نارون قرمز همچنین بعلت خواص تسکین‌دهنده‌ای که دارد در درمان بواسیر موثر است.


بهبود سوزش سر دل و رفلاکس معده

سوزش سر دل به احساس سوزش و درد در معده و قفسه سینه گفته می‌شود که با مصرف نارون قـرمز قابل درمان است. لعاب موجود در این گیاه به کاهش تحریک و التهاب معده هنگامی که اسید آن به مری جاری می‌شود کمک می‌کند. بعلاوه نارون قرمز در درمان رفلاکس معده نیز موثر است.


تسکین آسم

نارون قـرمز خاصیت ضدسرفه دارد که می‌تواند در درمان بیماری‌های تنفسی نظیر آسم موثر باشد. طبیعت ضدالتهابی این گیاه سبب نازک شدن مخاطی می‌شود که مسیر عبور هوا را مسدود می‌کنند. همچنین نارون می‌تواند به پیشگیری از اسپاسم‌های ناشی از حملات آسم کمک کند. شما می‌توانید برای تسکین سرفه و تنگی قفسه سینه از این گیاه استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.2shahr.net
2.www.asanteb.com
3.www.giahyab.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.