تاثیر هورمون تستسترون در زنان

تستسترون به طور گسترده به عنوان هورمون “مردانه” شناخته شده که به مردان بدن‌های عضلانی، ابزار کنترل خشم و تمایلات قوی جنسی می‌بخشد. اما نامیدن تستسترون به‌عنوان هورمونی مردانه کمی آزاردهنده است، زیرا زنان نیز آن هورمون را دارند. اگر چه بدن زنان به اندازه‌ی بدن مردان تستسترون ترشح نمی‌کند، اما همان مقدار بسیار کمی که روزانه ترشح می‌شود، احساسات شما را کنترل می‌کند و میل جنسی را تقویت.
چهارشنبه، 21 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
تاثیر هورمون تستسترون در زنان

هورمون تستوسترون زنان

میزان هورمون تستوسترون زنان در سراسر زندگی آنان، چرخه عادت ماهانه و حتی اوقات مختلف روز در حال تغییر است. زنان دچار کمبود تستوسترون دارای مقدار کافی این هورمون برای کمک به تولید سلول‎های خونی جدید، حفظ توان جنسی یا تقویت سطح دیگر هورمون‎های تولید مثل نیستند.

تستوسترون به گروهی از هورمون‎ها تعلق دارد که زیر عنوان اندروژن‎ها شناخته می‎شوند. سطح تستوسترون بر موارد زیر مؤثر است:

- باروری

- توان جنسی

- تولید سلول‎های قرمز خون

- توده عضلانی و توزیع چربی در بدن

بسیاری از مردم تستوسترون را به عنوان یک هورمون جنسی مردانه می‎شناسند، اما هر انسانی به مقداری از این هورمون در بدن خود نیاز دارد. در حالی که میزان تستوسترون در مردان به مراتب بیش از زنان است، غدد فوق کلیوی و تخمدان‎های زنان مقدار کمی از این هورمون را تولید می‎کنند.

بر مبنای اعلام "مرکز پزشکی دانشگاه راچستر"، زنان باید در کل 15 تا 70 نانوگرم در دسی‎لیتر تستوسترون در خون خود داشته باشند. در حال حاضر هیچ دستورالعمل قطعی در مورد آنچه باید سطح "کمبود" تستوسترون در زنان تلقی کرد وجود ندارد.1
 

مزایای تستسترون نرمال در خانمها

زمانی که کمبود تستسترون در خانمها جبران می شود آنها حس دوباره زندگی کردن را خواهند داشت. در تحقیقات انجام شده در بیمارستان بریگهام مشخص شده است که اگر درمان شود فرد دچار سلامتی روانی شده و عملکرد جنسی وی افزایش می یابد و میزان قوای عضلانی او نیز بهتر می شود.

کمبود میل جنسی یکی از شایع ترین عوارض کمبود تستسترون  محسوب می شود اما درمان کمبود تستسترون سبب می گردد تا خشکی واژن برطرف شده و جریان خون به طور استاندارد افزایش یابد و نهایتا میزان تراکم استخوان وی بهتر شده و شاهد افزایش میزان انرژی میشود.2

تاثیر هورمون تستسترون در زنان

علل کاهش سطح تستوسترون در بدن زنان

دو علت اصلی برای کمبود تستوسترون در زنان وجود دارد. این دو علت عبارتند از:

کاهش سطح هورمون که نتیجه طبیعی یائسگی و پیری است

وجود مشکلاتی در تخمدان یا غده هیپوفیز یا غدد آدرنال

سطح تستوسترون در بدن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. سطح هورمون های دیگر مانند استروژن نیز در طول زمان، به ویژه هنگامی که زنان یائسه می شوند، کاهش می یابد. در حدود زمان شروع یائسگی، احتمال ایجاد کمبود تستوسترون در زنان وجود دارد. زیرا تخمدان ها هورمون های کمتری تولید می کنند.

همچنین داروهایی که با عوارض جانبی یائسگی مبارزه می کنند نیز می توانند سطح تستوسترون را در بدن کاهش دهند. یکی از این داروها استروژن خوراکی است.

وجود مشکلاتی در تخمدان و غدد فوق کلیوی نیز می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون شود. برای مثال، اگر تخمدان ها برداشته شود، ممکن است میزان این هورمون شروع به کاهش کند. یا اگر نارسایی غدد آدرنال وجود داشته باشد، بدان معنی است که غدد فوق کلیوی به درستی کار نمی کنند.3
 

علائمی که نشان می دهد ممکن است کمبود تستسترون داشته باشید عبارتند از:

 
میل جنسی تان کم شده است
داشتن میزان تستوسترون طبیعی به این معنا نیست که به طور ناگهانی میل جنسی داشته باشید. این بدان معناست که شما به طور منظم میل جنسی خواهید داشت و هنگام رابطه از آن لذت می‌برید. هنگامی که این میزان ترشح تستسترون کم‌تر از حد طبیعی باشد، ممکن است تمایل جنسیتان کمتر و کمتر شود، حتی اگر شما هنوز عاشق شریک زندگیتان باشید. حتی کمبود تستسترون موجب می‌شود رابطه جنسی به اندازه‌ی قبل برایتان لذت بخش نباشد، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد ترشح اندک هورمون تستسترون می‌تواند بر توانایی یک زن در ارگاسم تاثیر بگذارد.

تاثیر هورمون تستسترون در زنان
 
همیشه احساس خستگی می کنید
کاملا طبیعی است که در ساعاتی از روز افت انرژی را تجربه کنید. اما همیشه خسته بودن و یا به‌ سادگی خسته شدن در زمان‌ ورزش می‌تواند علائم چیزی بدتر و فراتر از نیاز به کافئین باشد. در مطالعه‌ای از مردان و زنان بیش از ۶۵ سال، دانشمندان دریافتند که افراد با تستسترون پایین که به سادگی احساس خستگی می‌کنند، به‌اندازه‌ی همسالان خود با سطح تستسترون طبیعی قادر نیستند به همان سرعت راه بروند و یا به‌همان اندازه فعالیت داشته باشند.
 
خیلی نمی توانید وزن کم کنید
تلاش برای کاهش وزن (به خصوص چربی شکم) می‌تواند فراتر از حد ورزش شما یا درمان‌های گاه و بی‌گاه شما باشد. تستسترون کمک می‌کند تا عضله و چربی در بدن جایگاه مناسب خود را بیابند و فقدان این هورمون توازن را به نفع چربی، به خصوص در نواحی میانی بدن تغییر می‌دهد.
 
پوکی استخوان دارید
پوکی استخوان، که باعث ضعف استخوان‌ها می‌گردد، اغلب به عنوان یک بیماری زنانه قلمداد می‌شود زیرا کمبود استروژن عامل کلیدی در از دست دادن تراکم استخوان است. اما تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که سطح پایین تستسترون نیز می‌تواند قدرت استحکام استخوان‌بندی را کم کند.
 
شما افسرده و یا مضطرب هستید
هرچند که کمبود تستسترون احتمالا تنها عامل افسردگی نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند همچون عاملی در بیماری افسردگی دخیل باشد. در مطالعه‌ای از زنان، در سنین ۲۵-۴۶، هرچه میزان تستسترون آنها پایین‌تر، احتمال افسردگی در آنها بیشتر بود.4
 

تشخیص کمبود تستوسترون

در حال حاضر فقدان تحقیقات کافی در مورد کمبود تستوسترون در زنان به چشم می‎خورد. بسیاری از پزشکان بیشتر نگران افزایش بیش از حد میزان هورمون تستوسترون در زنان هستند تا کاهش میزان آن.

در سال 2014 یک کارگروه توصیه‎ای علیه اندازه‎گیری روتین سطح تستوسترون در زنان ارائه داد زیرا تحقیق مزبور نتوانسته بود وجود ارتباطی را میان سطح تسوسترون و علایم اثبات کند.

اگر زنی در مورد خود خبر از بروز هر یک از علایم فهرست شده در بالا را داده باشد پزشک احتمالاً نخست در جستجوی اختلالات دیگر و شایع‎تر خواهد بود.

برای تشخیص کمبود تستوسترون در زنان پزشک کار را با معاینه فیزیکی و سؤال در مورد علایم آغاز خواهد کرد. اگر دکتر به کمبود میزان تستوسترون مظنون باشد، آنگاه انجام آزمایش خون را درخواست خواهد کرد.

اگر زنی هنوز به دوره یائسگی نرسیده باشد، پزشک احتمالاً بهترین زمان برای تست سطح تستوسترون را به وی توصیه خواهد کرد. این به علت نوسان سطح هورمون در سراسر چرخه عادت ماهانه است.1

تاثیر هورمون تستسترون در زنان

درمان کمبود تستسترون در خانمها

اگر مشکوک به کمبود تستسترون هستید در ابتدا باید تست دهید، در صورتی که کمبود تستسترون در وضعیت نرمال بود استفاده از مکمل های گیاهی مانند testro کفایت می کند.

استفاده از وزنه های سنگین، تنظیم خواب، کاهش استرس و داشتن رابطه جنسی روتین و منظم به درمان کمبود تستسترون در خانمها کمک می کند. در صورتی که کمبود تستسترون در خانمها بسیار زیاد باشد باید قطعاً به پزشک مراجعه کنند.

درمان کمبود تستسترون  باید طبق نظر پیش برود و در صورتی که فرد با مصرف زیاد دارو سبب افزایش تستسترون در بدن شود قطعاً یک سری عوارض جانبی برای او به همراه خواهد داشت.

استفاده از داروهای افزایش تستسترون باید طبق برنامه ریزی پیش برود و تا زمانی که مصرف می شود می بایست میزان تستسترون بدن فرد به طور مرتب اندازه گیری شود.

پزشکان دارویی به نام estratest برای پس از دوران یائستگی تجویز می کنند که می تواند به صورت مصنوعی در بدن تستسترون تولید کند و تا حدی مشکل کمبود تستسترون را رفع کند.

یک درمان بدون قید و شرط DHEA نام دارد، این مکمل یک پیشرونده قوی برای درمان کمبود تستسترون در خانمها محسوب می شود. مصرف این مکمل باید از دوز کم شروع شود.2

پینوشتها
1.www.niniban.com
2.www.leilajafari.com
3.www.payamesalamat.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.