تقديم به تو ؛ با احترام !

روزي روزگاري مردي بود که از درخت بالا رفت تا يک کار عجيب و غريب انجام دهد. او مي‌خواست تخم‌هاي سينه سرخي را بدزدد البته دزديدن تخم‌هاي يک پرنده بينوا کاري غيرعادي نيست اما چيزي که باعث شد اين مرد به سوژه کاري روان‌شناسان تبديل شود، اين بود که او مي‌خواست تخم‌هاي آبي رنگ سينه سرخ را به معشوقه اش هديه بدهد. مي‌دانيد چرا؟ چون به رنگ چشم‌هاي محبوبش بود! .
يکشنبه، 23 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقديم به تو ؛ با احترام !
تقديم به تو ؛ با احترام !
تقديم به تو ؛ با احترام !

نویسنده : آناهيتا دروديان




عيد، بازار هديه دادن و هديه گرفتن را گرم مي‌کند
روزي روزگاري مردي بود که از درخت بالا رفت تا يک کار عجيب و غريب انجام دهد. او مي‌خواست تخم‌هاي سينه سرخي را بدزدد البته دزديدن تخم‌هاي يک پرنده بينوا کاري غيرعادي نيست اما چيزي که باعث شد اين مرد به سوژه کاري روان‌شناسان تبديل شود، اين بود که او مي‌خواست تخم‌هاي آبي رنگ سينه سرخ را به معشوقه اش هديه بدهد. مي‌دانيد چرا؟ چون به رنگ چشم‌هاي محبوبش بود! .
روان‌شناسي به نام دکتر مارگارت راکر از دانشگاه کاليفرنيا، اين داستان را براي افراد مختلف تعريف مي‌کند تا از واکنش آنها به يک جمع بندي برسد. نتايج بررسي‌هاي او نشان مي‌دهد که اغلب خانم‌ها بعد از شنيدن اين داستان مي‌گويند: «اوه، چه رمانتيک!» اما مردها نظر ديگري دارند:«اين احمقانه‌ترين کاري است که تا به حال شنيده‌ام. پس پرنده مادر چه مي‌شود؟»
در واقع «هديه دادن» و «هديه گرفتن» ساليان سال است که يکي از موضوعات مورد علاقه روان‌شناسان براي مطالعه رفتار انسان به شمار مي‌رود. آنها دريافته‌اند که هديه دادن يک جنبه غيرمنتظره از رفتار انسان را آشکار مي‌کند و در تقويت روابط بين دوستان و خانواده‌ها موثر است.

خوشحالي بيشتر براي خودمان

گاهي اوقات خريد هديه به يکي از سخت‌ترين کارهاي دنيا تبديل مي‌شود. همه‌جا را جستجو مي‌کنيم و مهم‌ترين نکته برايمان اين است که شخص هديه گيرنده با ديدن اين کادو تا چه حد خوشحال مي‌شود اما از اين موضوع غافليم که خودمان قرار است بيشتر شاد شويم چون روان‌شناسان معتقدند «هديه دادن» بيش از «هديه گرفتن» بر شادي و نشاط ما مي‌افزايد و مزاياي روحي رواني مطلوبي را به همراه دارد. پس اگرتصور مي‌کنيد کمي ناراحت و تنها هستيد به کساني فکر کنيد که مي‌خواهيد به آنها هديه بدهيد. عيد نوروز فرصت مناسبي است تا خودتان و اطرافيانتان را بيشتر خوشحال کنيد.
از سوي ديگر افرادي که‌ اين موضوع را ناديده گرفته و از خريد هديه براي ديگران خودداري مي‌کنند به سست شدن پيوندها وارتباطات بين دوستان و خانواده‌شان دامن مي‌زنند و بخش مهمي ‌از روابط اجتماعي خود را از دست مي‌دهند.

تقديم به تو ؛ با احترام !

خانم‌ها بيشتر اهميت مي‌دهند

زنان و مردان براي خريد کادو ديدگاه‌هاي متفاوتي دارند. دکترمارگارت راکر در اين باره مي‌گويد: «مرد‌ها به طورمعمول از خريد هداياي خيلي گران قيمت خودداري مي‌کنند و بيشتر جنبه کاربردي بودن آن را مي‌سنجند. در مقابل خريد هديه براي خانم‌ها بسيار مهم و گاهي نگران کننده است. آنها به‌اين موضوع زياد فکر مي‌کنند و از لحاظ احساسي بيشتر برايشان اهميت دارد.»
در اين زمينه تحقيقي توسط پژوهشگران دانشگاه شيکاگو انجام شده است که نشان مي‌دهد زنان و مردان از همان سنين اوليه عمرشان درباره «هديه دادن» و «هديه گرفتن» يکجور فکر نمي‌کنند.
در اين تحقيق تعدادي دختر و پسربچه 3 تا 4 ساله به يک مهماني جشن تولد دعوت شدند. در پايان، بررسي‌ها نشان داد که اغلب دخترها براي خريد با مادرانشان همراه شدند و در انتخاب هديه و کاغذ کادو علاقه نشان دادند ولي بعضي از پسر‌ها حتي نمي‌دانستند چه چيزي را هديه مي‌دهند و در خريد و انتخاب هيچ گونه نقشي نداشتند.

تجربه هديه بدهيد

يک ايده متفاوت براي هديه دادن اين است که تجربه‌اي جالب را هديه بدهيد. براي مثال يک بليت کنسرت يا تئاتر، بليت سفريک يا چند روزه با تورهاي گردشگري و مواردي از اين قبيل. اگر تجربه‌اي مناسب و لذت بخش باشد، هميشه در خاطر دريافت کننده هديه باقي مي‌ماند.
علاوه بر اين درصورتي که‌ اين تجربه با شخص هديه دهنده مشترک باشد، روابط آنها را نزديک و تقويت مي‌کند. تحقيقات جديد روان‌شناسان هم نشان مي‌دهد که هدايا در قالب تجربيات مشترک، رضايت خاطر بيشتري را براي هديه دهنده به همراه دارد.
ضمن اينکه همه از داشتن چنين هداياي متفاوتي خوشحال مي‌شوند و به جاي اينکه هديه را در جايي انبار کنند، آن را در گوشه‌اي از ذهنشان هميشه به همراه دارند.

آداب و رسوم هديه دادن در دور دنيا

مردم مختلف سراسر دنيا براي هديه دادن رسوم متفاوتي دارند. بد نيست با چند نمونه از رسوم آسيايي‌ها آشنا شويد تا اگر گذرتان به يکي از اين کشورها افتاد، بدانيد که سنت‌هايشان چگونه است:
ژاپن: خريد هداياي گران قيمت در ژاپن رايج است. آنها در پايان ديدارهايشان به يکديگرهديه مي‌دهند. اگر يک فرد ژاپني به شما هديه داد مودبانه است که يکي دوبار اول از دريافت هديه خودداري کنيد و بعد با دو دست آن را بپذيريد.
چين: چيني‌ها رسم دارند که گاهي اوقات قبل از خريد هديه از فرد مي‌پرسند که چه چيزي لازم دارد. آنها براي بسته بندي از کاغذ کادوهاي قرمز استفاده مي‌کنند چون معتقدند‌ شانس مي‌آورد.
عربستان سعودي: در اين کشور عربي فقط دوستان صميمي ‌به يکديگر کادو مي‌دهند که البته هديه بايد کيفيت بالايي داشته باشد. آنها عادت دارند با دست راست هديه مي‌دهند و مي‌گيرند.
تايلند: کاغذ کادو را پاره نمي‌کنند و در باز کردن آن نهايت دقت را به خرج مي‌دهند.

چه طور هديه بخريم؟

ارزش اجتماعي هديه دادن در ميان تاريخ بشر قدمت طولاني دارد و اجداد ما هم از هزاران سال پيش درنوروز به يکديگر هديه مي‌دادند.
به هر حال آغاز سال جديد بهانه خوبي است تا فهرستي را تهيه کنيم و به کساني که دوستشان داريم و برايمان مهم هستند، هديه بدهيم. اگر به دنبال برنامه‌ريزي براي خريد هديه مناسب براي فردي هستيد بايد چند نکته را به خاطر داشته باشيد:
1 از قبل خوب فکر کنيد که چه چيزي را مي‌خواهيد به عنوان هديه انتخاب کنيد. در اين صورت دور خيابان‌ها سرگردان و آشفته نمي‌شويد.
2 خريد هديه را به دقيقه 90 موکول نکنيد و از چند روز و حتي چند هفته قبل کارتان را جلو بيندازيد.
3 درصورتي که مي‌خواهيد براي يک فرد حرفه‌اي هديه‌اي تخصصي بخريد، بايد بيشتر دقت کنيد. به طور مثال اگر مي‌خواهيد براي شخصي علاقه مند به عکاسي دوربين بخريد، بدون تحقيق به خريد نرويد و با چند متخصص مشورت کنيد.
4 هنگام تهيه هديه کمي‌خلاقيت به خرج دهيد. هداياي ابتکاري در ذهن افراد ماندگاري بيشتري دارند.
5 بيشتر به علاقه ديگران توجه کنيد تا سليقه شخصي خودتان.
منبع: www.salamat.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.