فرمول لذت بردن از تعطيلات

وقتي به تعطيلات نزديک مي‌شويم، اکثر مردم مخصوصا افرادي که کار دولتي دارند و براي چند روزي آزادند، بار و بنديل جمع مي‌کنند تا به سفر بروند و چندان فرقي نمي‌کند که اين سفر کوتاه باشد يا بلند. برخي به خانه اقوام در شهرهاي ديگر مي‌روند. برخي که هواي دريا کرده‌اند عازم شمال و جنوب مي‌شوند و گروهي ديگر به دشت و دمن مي‌زنند تا حداقل براي يک روز هم که شده از مشغله‌هاي فکري اين دنياي ماشيني خلاص شوند. درصد کمي از مردم هم برخلاف ديگران ترجيح مي‌دهند روز يا
يکشنبه، 23 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرمول لذت بردن از تعطيلات
فرمول لذت بردن از تعطيلات
فرمول لذت بردن از تعطيلات

نويسنده:محمد عليزاده




تعطيلات عيد را چگونه بگذرانيم؟

وقتي به تعطيلات نزديک مي‌شويم، اکثر مردم مخصوصا افرادي که کار دولتي دارند و براي چند روزي آزادند، بار و بنديل جمع مي‌کنند تا به سفر بروند و چندان فرقي نمي‌کند که اين سفر کوتاه باشد يا بلند. برخي به خانه اقوام در شهرهاي ديگر مي‌روند. برخي که هواي دريا کرده‌اند عازم شمال و جنوب مي‌شوند و گروهي ديگر به دشت و دمن مي‌زنند تا حداقل براي يک روز هم که شده از مشغله‌هاي فکري اين دنياي ماشيني خلاص شوند. درصد کمي از مردم هم برخلاف ديگران ترجيح مي‌دهند روز يا روزهاي تعطيلشان را در خانه بمانند، بخوابند، تلويزيون تماشا کنند يا به کارهاي عقب‌ افتاده‌شان برسند. به هر حال تعطيلات هم مانند هر کار ديگري برنامه‌ريزي مي‌خواهد.
گر برنامه‌ريزي درستي براي گذران تعطيلات داشته باشيد، با پايان يافتن آن، آه نمي‌کشيد و از اينکه روزهاي خوبتان بيهوده تلف شده حسرت نمي‌خوريد اما برنامه‌ريزي اگر چه اصل مهمي است ولي پيش از آن بايد قوانيني را بدانيد که رعايت نکردن آنها حتي با وجود برنامه‌ريزي مي‌تواند تعطيلات شما را خراب کند؛ و اما قوانين:

اگر با دوستان رفتيد گردش

اگر از آن تيپ آدم‌ها هستيد که بودن با گروه را مي‌پسنديد و دوست داريد تعطيلات را با دوستان‌تان سپري کنيد، اين موارد را فراموش نکنيد:
• پيش از هر اقدامي، دسته جمعي تصميم‌گيري کنيد. گاهي برخي تصميمات به مذاق برخي دوستان خوش نمي‌آيد و همين موضوع سبب بروز دلخوري مي‌شود.
• ساعات خود را بيشتر با دوستاني بگذرانيد که آنها را مي‌شناسيد و پيش از اين نيز با آنها به گردش رفته‌ايد.
• در مواردي که گروهي به گردش مي‌رويد حريم افراد را رعايت کنيد و فراموش نکنيد که دوستان دوستان شما، دوستان خود شما نيستند.
• اگر ويلايي اجاره مي‌کنيد، حواستان بايد به کل گروه باشد. همه کارها مثل ظرف شستن يا خريد کردن را به ديگران محول نکنيد و تنها کارتان تعارف کردن نباشد.
• با دوستان بودن به اين معني نيست که تمام کارها را دسته‌جمعي انجام دهيد. به ريتم زندگي هر کس احترام بگذاريد. شايد شما دوست داريد 7 صبح بلند شويد و به موزه يا استخر يا کنار دريا برويد اما ديگري ترجيح مي‌دهد 9 صبح بلند شود و برود گردش. تا حدي با گروه هماهنگ شويد اما در عين حال، کارهايي را که دوست داريد، انجام دهيد.
• اگر دوستانتان مجرد هستند، شما هم تنها با آنها همراه شويد و سعي نکنيد برادر يا خواهر کوچک‌ترتان را همراه ببرد. برعکس اين موضوع هم صادق است. اگر شما مجرديد و دوستانتان متاهل، بهتر است همراه اين گروه نشويد.
• و البته قانون اصلي، همان احترام گذاشتن به ديگران است.

فرمول لذت بردن از تعطيلات

اگر قصد سفر داريد

اگر قصد نداريد روزهاي تعطيل‌تان را در خانه و جلوي تلويزيون بگذرانيد، پس بايد پول خرج کنيد. گشت و گذار يا مسافرت رفتن هزينه دارد اما شما مي‌توانيد با يک برنامه‌ريزي و دورانديشي مناسب، هزينه‌ها را به حداقل برسانيد:
• هميشه به ياد داشته باشيد که در حين خوش‌گذراني، در خرج کردن پول نبايد افراط يا تفريط کرد چون در هر دو صورت پس از اتمام تعطيلات حسرت خواهيد خورد.
• بهتر است مناطقي را انتخاب کنيد که افراد کمتري به سمت آن مي‌روند. گشت و گذار در مناطقي توريستي در فصل جذب توريست گران تمام مي‌شود. به مناطق خوش آب و هوايي سفر کنيد که مسافر کمتري دارد يا اگر سفر به مناطق توريستي برايتان بسيار جذاب است براي کاهش هزينه‌ها، پرواز و هتل‌ ارزان قيمت‌تري را انتخاب کنيد و هزينه مربوط به آنها را صرف تفريح خود کنيد.
• به دنبال کارها و سرگرمي‌هايي باشيد که به طور روزمره آنها را انجام نمي‌دهيد.
• اگر مي‌خواهيد غذا بخوريد، غذاي محلي را انتخاب کنيد. صرف هزينه‌اي بالاتر براي غذايي که در شهر خودتان مي‌توانيد آنها را با صرف هزينه پايين‌تر تهيه کنيد، کار عاقلانه‌اي نيست.
• هزينه‌اي را به عکس و فيلم اختصاص دهيد. مطمئن باشيد پس از بازگشت از صرف چنين هزينه‌اي افسوس نمي‌خوريد.
• خريد کردن در سفر لذت ديگري دارد. چمدان‌تان را تا حد ممکن هنگام رفتن سبک کنيد تا موقع بازگشت خيلي سنگين نشود.
• پيش از آغاز تعطيلات وقتي براي اوقات بيکاري خود برنامه‌ريزي مي‌کنيد. اطلاعات لازم را جمع‌آوري کنيد. اگر قصد داريد در شهر خود بمانيد، باز هم مي‌توانيد شهرگردي کنيد. چگونه؟ کافي است در مورد مناطق ديدني شهر که تا به حال به آنجا نرفته‌ايد، اطلاعاتي کسب کنيد و در روزهاي تعطيل سري به آنها بزنيد.
• اگر قصد مسافرت به شهر يا کشور ديگري را داريد، از يک ماه قبل تصميم خود را بگيريد و در رابطه با آداب و رسوم، مکان‌هاي ديدني، آب و هوا و جاذبه‌هاي شهر يا کشور موردنظر و بهترين راه رفتن به آنجا اطلاعاتي به دست آوريد.
• يک دفترچه با خود برداريد و کارهايي را که دوست داريد انجام دهيد روي آن يادداشت کنيد؛ مثلا اسم اماکن ديدني و آدرس آنها را بنويسيد. اگر قيمت کالاهايي در آن شهر يا کشور مناسب‌تر است، نام آنها را يادداشت کنيد تا از قلم نيفتند.
• نام وسايلي را که مي‌دانيد مورد نيازتان است در دفتري يادداشت کنيد تا همراه خود برداريد. پيش از حرکت نيز تمامي وسايل را يک بار چک کنيد.

وقت تلف نکنيد

گاهي کارهايي که مي‌توان در يک يا چند روز تعطيل انجام داد بسيار زياد است. اکثر افراد معتقدند که مي‌توانند به همه آنها برسند اما در آخر تعطيلات، خسته و افسرده مي‌شوند چون زمانشان گذشته و آنها نتوانسته‌اند به خوبي از تعطيلات برخوردار شوند. برحسب تعداد روزهاي تعطيلتان برنامه‌ريزي کنيد و کارهاي مهم‌تر را در راس قرار دهيد. اگر هزينه‌اي صرف کرده‌ايد و به مناطق توريستي رفته‌ايد وقت‌تان را با خوابيدن، تماشاي تلويزيون يا به رستوران رفتن هدر ندهيد. وقت تنگ است. به گردش برويد و زيبايي‌هاي منطقه را ببيينيد. اگر هم در خانه مانده‌ايد به کارهاي عقب‌مانده‌تان برسيد. تا چشم به هم بزنيد تعطيلات هم تمام مي‌شود و شما مي‌‌مانيد يک خروار کار نکرده.

بيشتر بخوانيد

درباره اين موضوع مي‌توانيد مطالب بيشتري در همين شماره در صفحه 9 (وسواسي‌ها و افسرده‌ها را به زور نبريد مسافرت) و صفحات 34 و 35 (به شرط سلامت سفر کنيد) و صفحه 43 (پيشنهادهايي براي ايام تعطيلات) بخوانيد.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.