خواص چای رازیانه برای سلامتی

یک فنجان چای رازیانه که از دانه ها، برگ های تازه یا پیاز رازیانه درست شده باشد، مشکلات گوارشی بعد از غذا مثل سوزش معده، نفخ، ورم معده، اسپاسم معده و اسهال را درمان می کند. از آن جایی که رازیانه سرشار از استروژن (هورمون زنانه) است، دردهای قاعدگی و علائم یائسگی را کمتر می کند و میزان شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.
جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص چای رازیانه برای سلامتی

رازیانه چیست؟

رازیانه یک گیاه معطر متعلق به خانواده هویجی هاست که عمده ترین کاربرد را در زمینه های درمانی و آشپزی دارد.

خواستگاه اولیه رازیانه منطقه مدیترانه است اما امروزه در سرتاسر جهان یافت می شود.

دانه ها و روغن رازیانه در زمینه داروسازی کاربرد دارد. دانه های رازیانه پرمصرف ترین بخش آن است و به رنگ سبز و سبز مایل به قهوه ای یافت می شوند.

رازیانه از زمان باستان به عنوان دارو در هند، چین و کشورهای منطقه خاورمیانه مصرف می شود و امروزه این مصرف در مقیاس جهانی به وقوع پیوسته است.

پزشکان یونان باستان رازیانه را به مادران شیرده توصیه می کردند چرا که معتقد بودند این گیاه حجم شیر را افزایش می دهد.

موثرترین ترکیبات رازیانه در روغن های فرار موجود در آن نهفته است، هنگام تهیه چای رازیانه این روغنهای موثر وارد آب شده و مخلوط میشوند، پس چای رازیانه آسانترین و در دسترس ترین راه بهره مندی از فواید خارق العاده رازیانه است.

از دیگر کاربردهای رازیانه استفاده از آن برای راندن مار و حشرات موذی است. ورزشکاران المپیکی یونان باستان از این ماده جهت افزایش طول عمر و نیروی بدنی استفاده میکردند.

رازیانه منبع غنی از ویتامین هایی است که هر کدام نقش ویژه ای در تامین سلامت بدنی دارند:

ویتامین A

ویتامین B-complex

ویتامین C

ویتامین D

هم چنین ترکیبات موثر آن عبارتند از:

آنتول

فنچون

استراگول 1


فواید چای رازیانه برای حفظ سلامت بدن و خواص درمانی آن

رازیانه (Fennel) یک گیاه معطر و مغذی است که علاوه بر مصرف غذایی، خواص دارویی فراوانی دارد. خوردن رازیانه پس از هر وعده غذایی به دستگاه گوارش جهت هضم غذا کمک می کند. به علاوه، تاثیر رازیانه بر کاهش وزن نیز یکی از شناخته شده ترین ویژگی رازیانه محسوب می شود. اما، آیا می دانید که با نوشیدن چای رازیانه بر بسیاری از مشکلات بدن غلبه کنید؟! بله. مصرف آن می تواند منجر به رفع مشکلات معده مانند یبوست و سوزش معده، کاهش وزن و بیماری های قلبی شود. بنابراین، با فواید چای رازیانه و خواص درمانی آن آشنا شوید.


مشکلات معده را بر طرف می کند

چای رازیانه برای رفع مشکلات معده بسیار مفید است. به این ترتیب، نوشیدن فقط یک فنجان چای رازیانه به بر طرف کردن سوزش معده و ترشح بیش از حد اسید معده کمک می کند. به دلیل وجود فیبر در رازیانه، برای درمان یبوست نیز بسیار مفید است. بدین منظور برای رفع این مشکل، می توانید علاوه بر مصرف چای رازیانه به همراه نبات، 5 گرم مخلوط پودر رازیانه و شکر (یا نبات پودر شده) را در آب گرم ریخته و قبل از خواب میل نمایید. بدین ترتیب، مشکل گاز معده و یبوست از بین می رود.

همچنین، از دیگر فواید چای رازیانه این است که، مصرف آن پس از غذا به تسریع عمل هضم کمک می کند. برای اثر بخشی بیشتر می توانید به چای رازیانه مقداری پودر زیره و کمی نمک اضافه کنید تا عملکرد سیستم گوارش بهبود یابد.


به درمان سرفه و گلو درد کمک می کند

به دلیل خواص ضد التهابی موجود در رازیانه، برای درمان سرفه و گلو درد بسیار مفید است. برای اثر بخشی و تسریع در درمان سرفه چای رازیانه را همراه با کمی عسل میل نمایید. توصیه می شود چای را گرم بنوشید.


برای قلب مفید است

ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در چای رازیانه برای قلب بسیار سودمند است. سطح کلسترول خون فقط با یک فنجان چای کنترل می شود. در نتیجه، از مهمترین فواید چای رازیانه، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.

خواص چای رازیانه برای سلامتی


سم زدای قوی بدن است

نوشیدن چای رازیانه، سیستم داخلی بدن را پاک کرده و سموم مضر را از بدن خارج می کند. علاوه بر این، به حذف مشکلات کلیوی و بیماری های کبدی کمک می کند. همچنین، پاک کننده قوی مجاری ادراری می باشد.


برای تسکین سوزش دست و پا مفید است

تسکین سوزش در دست و پا از دیگر فواید چای رازیانه است. بدین منظور، همزمان با اضافه کردن رازیانه، مقدار مساوی گشنیز نیز به آب اضافه کنید و اجازه دهید چای دم بکشد. سپس، چای را صاف کرده و با کمی نبات میل کنید. به علاوه، این چای التهاب و درد مفاصل را کاهش می دهد.


برای پوست مفید است

به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان ها در چای رازیانه ، مصرف منظم آن در صبح و عصر سبب بهبود بیماری های پوستی می شود و پوست صورت را درخشان
می کند.2


چای رازیانه کاهش دهنده فشار خون

مطالعات علمی انجام شده درباره ی استفاده از رازیانه به عنوان دیورتیک، برای فشار خون بالا، نتایج متفاوتی داشته است. مطالعه ای که در سال 2001 درمجله  "فشار خون بالینی و تجربی" منتشر شد، اثرات عصاره رازیانه را بر روی فشار خون و حجم ادرار در موش مورد آزمایش قرار دادند. در یک گروه از موش ها، بعد از دو روز درمان بوسیله ی عصاره رازیانه، فشار خون به طور قابل توجهی کاهش یافت و حجم ادرار به میزان 100 درصد افزایش یافت. با این حال، در گروه دیگری از موش ها، فشار خون پس از کاهش اولیه به مقدار پلاسبو بازگشت کرد و هیچ اثری از دیورتیک مشاهده نشد. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چه قسمتی از گیاه رازیانه مسئول اثرات دیورتیک آن است، مورد نیاز است.

خواص چای رازیانه برای سلامتی


چای رازیانه برای تسکین کولیک

والدین نوزادان کولیکی، به طور سنتی از رازیانه استفاده کرده تا از گریه کردن نوزادان جلوگیری کنند. مطالعات متعدد، منجر به نتایج مطلوبی در ارزیابی اثربخشی رازیانه برای کاهش علائم کولیک گشته است. در مطالعه ای که در سال 2003 در مجله "درمان های جایگزین" منتشر شده است، محققان ادعا کرده اند استفاده از عصاره رازیانه، کولیک را در 65 درصد از نوزادان کولیکی از بین برد، که این آمار به طور قابل توجهی بیش از نوزادانی است که پلاسبو به آنها داده شده بود. قبل از دادن چای رازیانه به نوزاد خود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.


چای رازیانه و افزایش شیر مادر

رازیانه دراکثر ترکیبات چای گیاهی که برای مادران شیرده تجویز می شود، موجود است. با این حال، هنوز تحقیقات علمی در مورد اثربخشی رازیانه و سایر گیاهانی که به عنوان کمک های شیردهی ترویج شده اند، وجود ندارد. تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود آیا چای رازیانه به تولید شیر مادران کمک می کند یا خیر.


چای رازیانه و کشتن انگل های داخلی

چای رازیانه سطوح اسیدی را در هر دو معده کاهش می دهد و کرم ها و باکتری های روده را از بین می برد.


چای رازیانه و چربی سوزی

چای رازیانه به کاهش احتباس آب در بدن کمک می کند و بهمین دلیل یکی از بهترین چای های کاهش وزن برای شماست. چای رازیانه متابولیسم را افزایش داده، به شما این امکان را می دهد که سریع تر چربی سوزی کنید، سلولیت را کاهش دهید و اشتهای خود را تنظیم کنید.


چای رازیانه آرتریت را کاهش می دهد.

با نوشیدن چای رازیانه و پاکسازی بدن خود، همچنین سلامت بافت ها و مفاصل خود را بهبود می بخشید، در نتیجه درد مفصلی، آرتروز و نقرس را کاهش می دهید.


چای رازیانه سیستم ایمنی را ابهبود می بخشد.

برای داشتن بدن سالم، شما نیاز به یک سیستم ایمنی قوی برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها دارید. استفاده از چای رازیانه کمک می کند تا از شروع علائم سرماخوردگی جلوگیری شود. این چای فوق العاده برای تا کاهش تب، کاهش گلو درد و درمان بسیاری از بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی یعنی آسم، برونشیت، سرفه و از بین بردن احتقان و خلط مفرط بسیار موثر است.


چای رازیانه چشم را سالم نگه می دارد.

گاهی اوقات پس از خواب بد شب، ممکن است با چشم های متورم و زخمی بیدار شوید. یک فنجان چای رازیانه تهیه کنید، یک پنبه ای را در آن فرو کرده و آنرا به مدت 10 دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید. چای رازیانه بسیار طراوت بخش است و نه تنها پف چشم را کاهش می دهد، بلکه همچنین به برای از بین بردن عفونت های چشم نیز موثر است.

خواص چای رازیانه برای سلامتی


چای رازیانه و درمان مشکلات تنفسی

چای رازیانه معمولاً برای درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی گرفته تا آسم، توصیه می شود. همچنین می تواند با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی به علت خواص ضد میکروبی که دارد، مقابله کند. رازیانه همچنین می تواند برای درمان مشکلاتی مانند آنژین و فشار خون بالا مورد استفاده قرار گیرد.


طرز تهیه چای رازیانه


تهیه چای رازیانه با استفاده از دانه رازیانه
 یک قاشق چای خوری از دانه های رازیانه را در یک هاون خرد و آسیاب کنید. این کار باعث آزاد شدن طعم، روغن و عطر دلنشین رازیانه می شود.
 
رازیانه پودر شده را درون یک کیسه یا ته قوری ریخته و یک فنجان آب جوش بر روی آنها بریزید.
 
اجازه دهید به مدت هفت تا ده دقیقه در آب جوش باقی بماند.
 
کیسه حاوی مواد را بیرون آورید یا چای را با استفاده از صافی  درون یک لیوان بریزید،وکمی آب گرم بیشتر به آن بیفزایید.

تهیه چای رازیانه با استفاده از برگ تازه رازیانه
برگ های سبز ئ تازه رازیانه را تهیه کرده و به خوبی آنها را شستشو دهید.
 
یک فنجان آب جوش بر روی شعله قرار دهید.
 
برگ های رازیانه را به آن اضافه کنید و به مدت 15-20 دقیقه اجازه دهید تا بجوشد.
 
چای را با استفاده از صافی درون فنجان ریخته و میل نمایید.


عوارض جانبی چای رازیانه

اگر به هویج و کرفس آلرژی دارید، به یاد داشته باشید که رازیانه نیز از خانواده گیاهی این مواد است، بنابراین احتمال دارد که چای رازیانه باعث واکنش آلرژیک در بدنتان شود. از علائمی مانند خارش یا تورم پوستی آگاه باشید. در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد، مصرف چای گیاهی رازیانه را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.

اگر دارو مصرف می کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، زیرا چای رازیانه می تواند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند و اثرات داروها را بیشتر از آنچه شما می خواهید می کند. اگر مستعد ابتلا به لختگی خون هستید، این چای را در حد میانه روی ​​بنوشید.

افراد مبتلا به سرطان استروژنی، باید این از نوشیدن چای رازیانه اجتناب کنند. با این حال، گفته شده است که ممکن است پس از شیمی درمانی یا پرتو درمانی برای سرطان، نوشیدن چای رازیانه بتواند گرفتگی معده و استفراغ را درمان کند.

بهتر است که اگر باردار هستید، بیش از حد چای گیاهی رازیانه را ننوشیدد، زیرا ممکن است سمی باشد و از میان پلاسنتا (جفت پایین یا بند ناف جنین) عبور کرده و باعث آسیب رساندن به روند تکاملی سیستم غدد درون ریز نوزاد گردد.3


پی نوشت:
1.www.biohotel.ir
2.www.attarak.com
3.www.sabkesalamati.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.