عاداتی ساده برای شروع یک روز خوب

هر کسی شیوه ی مخصوص به خود را برای شروع روز جدید دارد.در واقع بسیاری از عاداتی که باعث می شوند تا روز خوب و پر بازدهی داشته باشید، فقط حدود ٥ دقیقه زمان شما را می گیرند. حال ببینیم چگونه روزتان را با موفقیت آغاز کنید و همین روال را تا هنگامی که شب به رختخواب بر می گردید، حفظ نمایید.
چهارشنبه، 5 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
عاداتی ساده برای شروع یک روز خوب
برای اینکه روز و روزگار بهتری را تجربه کنید باید چند عادت برای شروع روز خوب در خود ایجاد کنید. باور کنید، قدم‌هایی ساده می‌توانند موجب تغییراتی بزرگ در زندگی بشوند. یادتان باشد که هیچ‌گاه نمی‌توانید تغییراتی به شدت عظیم در زندگی خود ایجاد کنید. علاوه بر اینکه امکان خلق چنین تغییراتی در زندگی وجود ندارد، به فرض ممکن بودن هم، بر هم خوردن روند سابق زندگی و عادت‌ها باعث بروز عواقبی ناخوشایند خواهد شد. پس همیشه آهسته و پیوسته حرکت کنید. برای تغییر باید از عادت‌هایی ساده شروع کنید. برای شروع روز خوب هم باید در خود عاداتی مثبت و مناسب به وجود بیاورید. در ادامه به چند عادت برای شروع روز خوب اشاره شده است:


از شب قبل برنامه‌ریزی کنید

یکی از عادت‌های مهم برای شروع روز خوب، این است که از شب قبل برای فردای خود برنامه‌ریزی کنید. بگذارید وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، ذهن‌تان کاملا منسجم باشد و بدانید که در طول روز چه چیزهایی پیش روی شما قرار دارد. بی‌برنامگی یکی از عوامل اصلی ایجاد دلهره و نگرانی در افراد مختلف است. پس اگر می‌خواهید یک روز خوب را شروع کنید باید خودتان را به برنامه‌ریزی عادت بدهید.


کارهای مهم را به خود یادآوری کنید

خیلی‌اوقات، کارهایی را که برای انجام در طول روز در نظر دارید، فراموش می‌کنید. علت این است که مشغله‌های فراوان مانع از رسیدگی به همه برنامه‌ها می‌شوند. پس برای اینکه روز خوب خود را طوری شروع کنید که به تمام برنامه‌های‌تان برسید، بهتر است، از یک عامل یادآوری‌کننده مثلا برنامه‌هایی که در تلفن همراه هستند یا یک تکه کاغذ یادداشت برای یادآوری برنامه‌های خود استفاده کنید. یادداشت کردن و نوشتن یکی از بهترین راه‌ها برای وفادار ماندن به برنامه‌ریزی‌ها است. کلا مکتوب کردن هر چیزی باعث می‌شود تا میزان پای‌‌بندی به آن افزایش پیدا کند. علت این است که وقتی چیزی را می‌نویسید، مغز حس می‌کند که با اطلاعاتی مهم رو به رو است و محتوای مکتوب را بیشتر در خود نگهداری می‌کند. نوشتن فقط به برنامه‌های روزانه محدود نمی‌شود. شما می‌توانید تمام دلمشغولی‌ها و نگرانی‌های ذهنی خود را هم بنویسید. مثلا صبح که از خواب بیدار می‌شوید، زمانی را به نوشتن درگیری‌های ذهنی‌تان اختصاص بدهید. نوشتن می‌تواند یکی از عادت‌های مناسب برای شروع روز خوب باشد.


آرام آرام، کار کنید

یکی دیگر از عادت‌هایی که به شروع روز خوب کمک می‌کند، آرام کار کردن است. دقت کرده‌اید کسانی که تند و با عجله هر کاری را انجام می‌دهند، معمولا آرامش کمی دارند؟ این افراد فکر می‌کنند هر چقدر عجله بیشتری به خرج بدهند، کارهای بیشتری در طول روز انجام خواهند داد. این طرز تفکر کاملا غلط و اشتباه است. زیرا آرام کار کردن، آرام غذا خوردن و … باعث می‌شود که فرد تسلط و تمرکز بیشتری داشته باشد. در نتیجه با تمرکز و تسلط بیشتر، امکان رسیدگی به تعداد کار بیشتری مهیا می‌شود. سعی کنید از همان صبح که از خواب بلند می‌شوید، آرام کارهای‌تان را انجام بدهید و برای شروع یک روز خوب به روح و روان‌تان آرامش منتقل کنید.


انرژی مثبت را وارد روز خود کنید

عادت کنید برای شروع روز خوب، انرژی‌های مثبتی را وارد زندگی خود کنید. مثلا اگر جمله‌ای انگیزشی در جایی خوانده‌اید که روی شما اثرات مثبتی دارد، بهتر است آن را روی کاغذی با خط خوش بنویسید و روی در یخچال یا هر جای دیگری که در مسیر دیدتان است قرا بدهید. خبرهای خوب بخوانید، فیلم‌ها و ویدیوهای بامزه ببینید. مثلا سر میز صبحانه از داستان‌های جالبی که شنیده‌اید تعریف کنید یا لطیفه بگویید. اگر هم تنها هستید، به صفحات شاد شبکه‌های مجازی رجوع کنید و… .

عاداتی ساده برای شروع یک روز خوب


کارهای مهم را در اولویت بگذارید

بیشتر افراد، وقتی کاری مهم بر عهده دارند، مدام نگران انجام هستند و قبل از اینکه به سراغ آن بروند مدام تحت فشار روانی هستند و به این فکر می‌کنند که کار چطور پیش خواهد رفت. برای اینکه اسیر چنین تله‌ای نشوید و شروع روز خوب خود را زیبا رقم بزنید، در برنامه‌ریزی خود، انجام کارهای مهم و بزرگ را در اولویت بگذارید. وقتی کاری که مدام دغدغه انجام آن را داشتید، پایان پیدا می‌کند، آرامش بیشتری برای ادامه فعالیت‌های روزانه خود خواهید داشت.1


تختتان را مرتب کنید

از تختتان بیرون بیایید و آن را مرتب کنید. گرثن روبین نویسنده‌ی «پروژه‌ی شادی» می گوید راه ساده‌ی شادتر بودن این است که هر روز صبح تختتان را مرتب کنید. با انجام همین کار کوچک و با نظم دادن به زندگی بیرون، می توانید باعث آرامش درون خود شوید. این کارِ بسیار ساده کمک می کند صبحتان را با نظم شروع کنید.

همچنین ناوال مک راون که یکی از مهم ترین فرماندهان ارتش آمریکا است، در سخنرانی خود در دانشگاه تگزاس گفته است:

«اگر هر روز صبح تختتان را مرتب کنید، اولین تکلیف روزتان را انجام داده اید. این کار به شما اندکی احساس غرور القا می کند که باعث می شود برای انجام کارهای بعدی تشویق شوید. در طول روز، وقتی یک کار تکمیل شده باشد، باعث می شود کارهای زیاد دیگری هم تکمیل شوند.

مرتب کردن تختتان این حس را در شما ایجاد می کند که حتی موضوعات کوچک هم در زندگی اهمیت دارند.

اگر نتوانید کارهای کوچک را درست انجام دهید، هیچ وقت موفق نمی شوید کارهای بزرگ را به درستی انجام دهید. اگر تصادفا یک روز بسیار بد داشتید، وقتی به خانه برگردید با یک تخت مرتب مواجه می شوید و تختی که مرتب کرده اید به شما این نوید را می دهد که فردا روز بهتری خواهد بود.

پس اگر می خواهید دنیا را تغییر بدهید، با مرتب کردن تختتان شروع کنید.»


دندان هایتان را مسواک بزنید و زبانتان را تمیز کنید

اغلب مردم فکر می کنند باید بعد از صبحانه مسواک بزنند در حالی که بهتر است به محض این که از خواب بیدار می شوید مسواک بزنید. وقتی که خواب هستید، لایه ای از باکتری که پلاک نامیده می شود در دهان شما ساخته می شود و لازم است بعد از بیدار شدن این پلاک ها را با مسواک زدن از بین ببرید. همچنین مسواک زدن باعث می شود یک لایه‌ی فلورایدی محافظ در برابر قندها و اسیدهایی که با خوردن صبحانه به دهان شما وارد می شوند، تشکیل گردد. در ضمن علاوه بر مسواک زدن باید زبان خود را هم تمیز کنید.

اینجا به ۴ دلیل برای این کار اشاره شده است:

نفس خوشبو: بیش تر باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند، پشت زبان قرار گرفته اند.

مزه‌ی بهتر غذا: با تمیز کردن زبان، می توانید مخاطی را که روی غدد زبانتان قرار گرفته اند و باعث می شوند مزه‌ی غذاها را به درستی حس نکنید، از بین ببرید.

محافظت از خود: تمیز کردن زبان از جذب سموم توسط بدنتان جلوگیری می کند.

دندان های سالم تر: فرآیند تمیز کردن زبان به داشتن دندان ها و لثه های سالم تر نیز کمک می کند. پس، بعد از صرف صبحانه، دهان خود را با آب و دهان‌شویه‌ی حاوی فلوراید شستشو دهید.


آب گرم با لیمو بنوشید

بعد از مسواک، آب نصف یک لیمو (یا یک لیموی کامل) را در یک لیوان بزرگ آب ولرم بچکانید و بنوشید. این یک ترفند سالم است که این مزایا را برای شما به همراه خواهد داشت:

آب‌لیمو باعث پاکیزگی و تحریک کلیه و کبد می شود.

چون لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین c است، باعث می شود بدنتان در برابر سرماخوردگی مقاوم شود.

نوشیدن آب‌لیمو خون را قلیایی می کند. وقتی بدن مواد قلیایی‌کننده‌ی کافی نداشته باشد و در نتیجه اسیدی باشد، این مواد را از استخوان ها و یا بافت های حیاتی می گیرد.

خواص آنتی‌اکسیدان لیمو از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می‌کند که در نتیجه به شادابی و جوانسازی پوست کمک خواهد کرد.

من از یک نی برای نوشیدن آب و لیمو استفاده می کنم تا از مینای دندانم در برابر اسید موجود در لیمو محافظت کنم.2

عاداتی ساده برای شروع یک روز خوب


سحرخیز باشید 

زود از خواب بیدار شدن فایده های زیادی دارد، مثلا: می توانید با آرامش و به آهستگی فعالیت های صبحگاهی را انجام بدهید و از استرس های کمبود وقت خلاص شوید. فرصت دارید تا خودتان را پیدا کنید و به چارچوب ذهنی خود شکل بدهید. همچنین صبح های آرام و ساکت زمان فوق العاده ای برای انجام بسیاری از کارها هستند.
 
یک لیست ساده از سه کار مهمی که دوست دارید در کوتاه مدت مثلا قبل از ظهر یا قبل از پایان روز به انجام برسانید، می تواند از نظر کمک کردن به شما برای پیشرفت آرام در طول روز، بسیار مفید باشد.


لبخند بزنید 

به محض اینکه از خواب بیدار می شوی، لبخند بزنید. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد، لبخند زدن فواید زیر را به ارمغان می آورد: وقتی لبخند می زنید بدنتان هورمون هایی مثل اِندورفین ترشح می کند که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید.
 
این یعنی وقتی به محض بیدار شدن لبخند می زنید روزتان را با یک حس و حال خوب شروع خواهید کرد. علاوه بر این، وقتی لبخند می زنید در اثر ترشح سرتونین حال و هوای شما بهتر شود. لبخند باعث می شود سیستم دفاعی بدنتان تقویت شود. پس اگر روزتان را با نشاط شروع کنید و تا پایان روز لبخند را فراموش نکنید، در واقع از ابتلا به بیماری ها هم جلوگیری می یکنید، مخصوصا در فصل شیوع آنفولانزا.


حرکت کنید 

می خواهید در اواسط بعدازظهر، احساس بهتری داشته باشید؟ زمانی را در صبح به حرکت دادن بدنتان اختصاص دهید. هر چه که یک کشش ملایم باشد باعث می شود با تحرک، متابولیسم شما را افزایش می دهد و سطح انرژی شما را برای روز، بالا می برد.
 
به محض اینکه از خواب بیدار می شوی، لبخند بزنید. تحقیقات دانشمندان نشان می یدهد لبخند زدن فواید زیر را به ارمغان می آورد


چیزی خلق کنید 

قبل از این که دریافت اطلاعات را از طریق خواندن ایمیل ها، گوش دادن به اخبار، بررسی جلسات و ٦ شروع کنید، چیزی خلق کنید. این کار را می توانید از طریق نوشتن یک پست در وبلاگ، نقاشی کشیدن، ضبط یک ویدئو، نوشتن یک فصل از رمانتان و ٦ انجام دهید. روزتان را با یک حال و هوای خلاقانه شروع کنید. به این فکر کنید که چه چیزی امروز را فوق العاده می کند.3


پی نوشت:
1.www.irselfmade.com
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.