همه چیز راجع به ریزش مو در دوران بارداری

دلیل اصلی ریزش مو در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در بدن مادر است.در طول زمان بارداری ، مادران باید ویتامین هایی مصرف کنند که ریزش مو را در آنها کاهش داده و به رشد آنها نیز کمک کند. چرا که موها در این دوران نازک تر و شکننده تر می شوند.
پنجشنبه، 6 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به ریزش مو در دوران بارداری

تغییرات مو در بارداری

برخی از افراد احساس می‌کنند که موهای آن‌ها در طول بارداری نسبت به همیشه ضخیم‌تر، براق‌تر و البته چرب‌تر است. ریشه‌ی این دگرگونی‌ها در تغییرات هورمونی است. هورمون ها عامل اصلی بسیاری از تغییرات بدن در دوران بارداری هستند و افزایش سطح استروژن، باعث تغییر ظاهی موها می‌شود. اگرچه مو در این دوره ضخیم‌تر و زبرتر از قبل به نظر می‌رسد؛ اما حقیقتاً تک تک تارهای مو نازک‌تر می‌شوند.
 
جنبه مثبت بارداری برای موهای سر
موی انسان یک چرخه طبیعی دارد که شامل رشد، استراحت و ریزش است. روزانه ریزش تا ۱۰۰ تار مو طبیعی و قابل چشم‌پوشی است؛ اما با افزایش تولید استروژن مرحله رشد طولانی تر می شود و میزان ریزش موی روزانه کمتر از حد معمول خواهد شد.

از این رو، در دوره بارداری موهای بیشتری روی سر می‌ماند و تصور ضخیم تر و پر بودن موها نیز از همین جا نشات می‌گیرد. با این حال برای تعداد کمی از خانمها، بارداری با موهای کدر، نازک و شکننده همراه است.1
 

علت ریزش مو در بارداری چیست؟

اگر ریزش موی شما در دوران بارداری نسبت به گذشته بیشتر شده است، نگران نشوید. دلیل این تغییرات به نوسانات هورمونی و فیزیکی برمی‌گردد و معمولا بعد از تولد نوزاد، همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

ممکن است دلایل دیگری نیز برای ریزش مو در دوران بارداری وجود داشته باشند، مانند:
 
۱. تغذیه‌ی نامناسب
در دوران بارداری بدن به تغذیه‌ی بهتری نیاز دارد و همچنین نیاز به آهن افزایش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی در بدن، می‌تواند باعث ریزش مو شود. حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه‌ی اول ممکن است به تغذیه‌ی نامناسب منجر شود. علاوه بر این، مصرف ویتامین‌های اضافی مانند رتینول (ویتامین A فعال) نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.
 
۲. بیماری‌ها
برخی از بیماری‌ها مانند دیابت بارداری و کرم حلقوی (یک نوع عفونت قارچی) می‌توانند موجب ریزش مو شوند. همچنین داروهای خاصی مانند داروهای فشار خون، افسردگی و اضطراب، میزان ریزش موها را افزایش می‌دهند. اگر در هنگام مصرف دارو متوجه افزایش ریزش مو شُدید، به پزشک‌تان اطلاع بدهید.
 
۳. تغییرات هورمونی متداول
ممکن است تغییرات هورمونی در دوران بارداری، منجر به ریزش موها شود. نوسان هورمون‌ها باعث ایجاد وقفه در چرخه‌ی عادی رشد مو می‌شود که به ریزش بیش‌ازحد مو یا تلوژن افلوویوم منجر می‌شود. این وضعیت پس از چند ماه برطرف خواهد شد.
 
۴. عوامل ژنتیکی
ریزش مو ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد. داروها می‌توانند با ریزش ژنتیکی مو مقابله کنند.

همه چیز راجع به ریزش مو در دوران بارداری
 
۵. کمبود هورمون تیروئید
کم کاری تیروئید، با کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن مشخص می‌شود و امروزه در میان زنان رایج است. هورمون تیروئید، مسئول حفظ میزان سوخت‌وساز پایه، سیستم گوارش، سلامت روان و حتی سلامت ناخن‌ها و موست. کمبود این هورمون می‌تواند باعث ریزش مو شود.
 
۶. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک
PCOS، یک اختلال هورمونی است که باعث می‌شود تخمدان‌، مقادیر زیادی هورمون مردانه تولید کند. بیشترِ زنانی که به این سندروم مبتلا هستند، افزایش رشد مو را تجربه می‌کنند اما ممکن است ریزش مو در ناحیه‌ی پوست سر نیز مشاهده شود.
 
۷. بیماری‌های مربوط به پوست سر
آلرژی‌های پوستی و بیماری‌هایی که بر پوست سر تأثیر می‌گذارند، می‌توانند در نازک شدن و ریزش مو نقش داشته باشند.
 
۸. دیگر عوامل مربوط به بارداری
پایان دادن به استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری، می‌تواند باعث ریزش مو شود. همچنین ممکن است درنتیجه‌ی سقط جنین یا زایمان بچه‌ی مرده نیز ریزش مو را تجربه کنید.

ریزش مو، جزو فوریت‌های پزشکی نیست، اما اگر علت ریزش موهایتان کمبود مواد مغذی یا بیماری باشد، باید آن را جدی بگیرید

اگر در دوران بارداری به‌شدت دچار ریزش مو شده‌اید، باید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اما اگر ریزش مویتان چندان شَدید نیست، رژیم غذایی‌ و سبک زندگی‌تان را بهبود بدهید.2
 

چگونه در دوران بارداری ریزش مو را کنترل کنیم؟

 شما تنها فردی نیستید که در دوران بارداری دچار ریزش مو می شوید. به جای نگرانی، به دنبال اقدامات پیشگیرانه و درمان های در دسترس و موثر باشید. روش های زیادی وجود دارد که می توانید در طول دوره ی بارداری و پس از آن از موهای خود مراقبت کنید. ریزش مو یک اتفاق طبیعی است و تجربه افزایش ریزش مو در حین بارداری و بعد از آن نیز طبیعی است.

ریزش مو در دوران بارداری و بعد از آن در اکثر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد و معمولا با گذشت زمان برطرف می شود.

در صورتی که رشد مو به سطح قبلی نرسد،  پزشکان ممکن است ماینوکسیدیل تجویز کنند، اما این دارو برای استفاده در دوران بارداری چندان هم بی خطر نیست.
 
پوست سر خود را از نور مستقیم خورشید و گرما محافظت کنید
نور مستقیم خورشید و گرما باعث خشکی ریشه ی موها و پوست سر و به دنبال آن ریزش مو می شود. پس از تماس مستقیم با آن خودداری کنید. می توانید از کلاه یا آفتاب گیر استفاده کنید.

همه چیز راجع به ریزش مو در دوران بارداری
 
رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشید
مصرف سبزیجات و میوه ها، به ویژه آنهایی که میزان آب و فیبر زیادی دارند را افزایش دهید. رژیم غذایی تان باید سرشار از میوه و سبزیجات ، حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها که از فولیکول های مو محافظت و رشد مو را تقویت می کند باشد.

آزمایش خون بدهید تا بررسی کنید که سطح هورمون تیروئیدتان طبیعی است یا خیر و برای اطمینان از تعادل مناسب هورمون ها از پزشک خود کمک بگیرید.
 
وقتی موها خیس هستند آنها را شانه نزنید
بعضی از خانم ها عادت دارند که بلافاصله پس از دوش گرفتن موهای خود را شانه کنند. باید از این کار اجتناب کرد. چون هنگامی که مو مرطوب است ، فولیکول آن بسیار نرم می شود و می ریزد. بهتر است صبر کنید تا موها به طور طبیعی خشک شوند. حتی می توانید از حوله ای برای خشک کردن آن استفاده کنید.

بنابراین با ملایمت با موهایتان رفتار کنید و از شانه هایی که دندانه های ریز دارند استفاده نکنید. همچنین از شانه کردن موهای خود به طور مکرر خودداری کنید.

موهای خود را در فواصل منظم مرتب و کوتاه کنید تا موخوره ها که باعث ریزش مو می شوند از بین بروند.

از بافتن مو و استفاده از کش موهای تنگ که  موهای شما را می کشند خودداری کنید.

از شامپوها و نرم کننده هایی که حاوی بیوتین و سیلیس هستند استفاده کنید.
 
از وسایل حرارت دهنده ی  مو استفاده نکنید
سعی کنید حالت طبیعی موهای خود را حفظ کنید، نه اینکه با صاف کردن و خشک کردن با حرارت به آنها آسیب بزنید. اگر نیاز به استفاده از سشوار و سایر ابزارهای حرارت دهنده ی مو دارید ، از درجات کمتر استفاده کنید.

همه چیز راجع به ریزش مو در دوران بارداری
 
مدیتیشن کنید
استرس یکی از دلایل اصلی ریزش مو در دوران بارداری است. طبیعی است که یک خانم باردار در مورد زایمان و هر موقعیت ناخوشایند احتمالی دچار تنش و نگرانی شود، اما باید سعی کنید در این دوران استرس خود را کنترل کنید

روی افکار خوب و مثبت متمرکز شوید و هر کاری را که شما را خوشحال می کند انجام دهید. تنفس کنید ، استراحت کنید و مدیتیشن را امتحان کنید تا خود را از نگرانی و تنش خلاص کنید.
 
از محصولات شیمیایی استفاده نکنید
ممکن است انواعی از محصولات مراقبت از مو را در بازار پیدا کنید که ادعا می کنند تمام مشکلات مربوط به ریزش مو را برطرف می کنند، اما بهتر است هنگام بارداری از آنها استفاده نکنید. این مواد آرایشی برای زنان باردار بی خطر نیست ، زیرا ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند. فقط باید از شامپو و نرم کننده هایی استفاده کنید که حاوی بیوتین و سیلیس هستند.
 
از مکمل های زیر استفاده کنید
توجه کنید که مصرف این مکمل ها باید تحت نظر پزشک باشد پس از مصرف خودسرانه آن ها پرهیز کنید و چون ممکن است مصرف نا آگاهانه و دوزهای کنترل نشده ی این مکمل ها در دوران بارداری برای سلامت شما و جنین تان خطرناک باشد.

ویتامین B کمپلکس

بیوتین ویتامین C

ویتامین E

روی.3

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.chetor.com
3.www.whcl.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.