چگونه صبح را پر انرژی آغاز کنیم؟

اغلب صبح ها که از خواب بیدار می شوید،‌ انرژی کافی را برای یک روز کامل ندارید و ممکن است احساس خستگی، خواب آلودگی و بی حوصلگی داشته باشید. رعایت نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم، سبب می شود تا شما روزتان را بهتر آغاز کنید.
جمعه، 7 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چگونه صبح را پر انرژی آغاز کنیم؟
شاید برای بسیاری از افراد بیدار شدن از خواب و آماده شدن برای رسیدگی به فعالیت‌های روزمره چندان خوشایند نباشد، اما اشتیاق بیشتر برای صبح از خواب بیدار شدن و استفاده از این مدت‌زمان فوق‌العاده می‌تواند تأثیر بسزایی بر سلامت و تندرستی ما داشته باشد. نتایج تحقیقات متعددی نشان داده است که کسانی که صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند، در مقایسه با دیگران از مزایای گوناگونی بهره‌مند می‌شوند: از داشتن انرژی مثبت و شادابی بیشتر گرفته تا وزن کمتر. علت این مسئله این است که انسان به‌طور کلی صبح‌ها تسلط و کنترل بیشتری بر خود دارد و به‌دنبال آن، صبح تبدیل به زمانی ایده‌آل برای پیدا کردن عادات سالم می‌شود. عاداتی که می‌توانند بر سلامتی بدن، ذهن و حتی روابط‌مان تأثیر مثبت داشته باشند. اما چطور می‌توان به این هدف رسید و صبحی سرشار از انرژی و نشاط داشت؟ در ادامهٔ این مقاله به معرفی چند نکته کاربردی برای رسیدن به این هدف خواهیم پرداخت.


از شب قبل همه چیز را آماده کنید و کارها را به صبح محول نکنید

شب، قبل از اینکه بخوابید، لباس‌ها را مرتب کنید، هر چه لازم دارید در کیف‌تان بگذارید و غذایی را که باید سرکار ببرید آماده کنید. به این طریق، حداقل بخشی از وظایف‌تان را انجام داده‌اید و صبح روز بعد، استرس کمتری خواهید داشت.


شب‌ها به‌اندازه کافی استراحت کنید

مدت‌زمان توصیه‌شده برای خوابیدن شبانه ۷-۸ است. صرف نظر از ساعتِ بیدار شدن از خواب، با رعایت این مدت‌زمان، می‌توانیم احساس بهتری به‌هنگام بیدار شدن داشته باشیم. با این تفاسیر، شب‌ها زود خوابیدن لزوما کیفیت خواب را بیشتر نمی‌کند. اگر عادت دارید به‌عنوان مثال نیمه‌شب بخوابید و صبح ساعت ۷:۰۰ بیدار بشوید و قصد دارید یک ساعت زودتر بیدار بشوید و به این روند عادت کنید، به‌مرور این کار را انجام بدهید. اگر شب زودتر از ساعتی که عادت کرده‌اید به تخت‌خواب بروید، به‌احتمال زیاد مدتی به سقف خیره خواهید شد تا ساعت معمول خواب شبانه‌تان فرا برسد. بنابراین بهتر است با قدم‌های کوچک شروع کنید: هر شب پانزده دقیقه زودتر به تخت‌خواب بروید و همین روند را ادامه بدهید تا به زمان دلخواه‌تان برسید.


استشمام رایحه گل‌ها بعد از بیدار شدن می‌تواند باعث شادابی و انرژی بیشتر شود

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در دانشگاه هاروارد، کسانی که صبح، زمانی که از خواب بیدار می‌شوند، گل و گلدان در دیدرس‌شان باشد، شادابی و انرژی بیشتری پیدا خواهند کرد. حتی صِرف نگاه کردن به شکوفه‌های زیبای گل‌ها باعث می‌شود تا اضطراب ما کمتر شود و در طول روز، مهربان‌تر و خوش‌برخوردتر باشیم. پیشخوان (اُپن) آشپزخانه یا میز کنار تخت‌خواب مکان‌های ایده‌آلی برای قرار دادن گلدان هستند.


صبح‌ها از فعالیت‌های تنش‌زا دوری کنید

اگر به‌محض بیدار شدن از خواب سراغ اخبار و تلویزیون برویم، روزمان با اضطراب و تنش شروع خواهد شد. بهتر است محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های صبح‌هنگام داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال اینکه حداقل تا سی دقیقه بعد از بیدار شدن، به‌سراغ اخبار یا چک کردن ایمیل‌ها نرویم. به‌جای آن می‌توانیم به آهنگ‌های موردعلاقه‌مان گوش کنیم. تحقیقات انجام‌گرفته در دانشگاه ناکس حاکی از تأثیر قابل‌ملاحظهٔ آهنگ‌های شاد بر افزایش شادابی و تقویت روحیه بوده است.1

چگونه صبح را پر انرژی آغاز کنیم؟


همیشه شکرگزار باشید

در دنیای مدرن امروزی، به خاطر مشغله های کاری زیادی که وجود دارد انسان ها شکرگزاری را فراموش می کنند. این طبیعت انسان است و ممکن است او را از چنین فرآیندی دور سازد.

به جای اینکه ذهنتان را با موارد بی تاثیر پر کنید به فکر شکرگزاری بیشتر نسبت به آنچه که در زندگی تان دارید باشید. یک نفس عمیق بکشید و ذهنتان از مواردی پر کنید که دارید. نسبت به آنچه که دارید شکرگزار باشید.

برای اینکه صبح ها با روحیه شادی از خواب بیدار شوید ، طرز فکر شکرگزاری را جایگزین همه مواردی کنید که برایتان بی ارزش است. اجازه دهید یک تمرین خوب را با هم مرور کنیم. وقتی متوجه شدید که بیدار هستید، چشم هایتان را ببندید.

حالا چهره افرادی که دوستشان دارید و در کنارتان هستند را مجسم کنید. به خاطر همه این احساسات خوبی که دارید شکرگزار باشید. این شکرگزاری باعث می شود روزتان را با شادی و خوشحالی آغاز کنید.


از ساعت هشداردهنده مناسبی استفاده کنید (بهتر است از گوشی های هوشمندتان استفاده نکنید)

شاید با خودتان فکر کنید این پیشنهاد به معنای استفاده نکردن از فناوری های موجود است. بله کمی درست حدس زده اید. البته منظورمان این نیست که کلا فناوری را کنار بگذارید. نه. گاهی از اوقات صدایی که باعث بیدار شدن شما از خواب می شود یک صدای آزاردهنده است. اگر خواب عمیقی ندارید نیازی نیست از چنین صداهای عجیب و غریبی استفاده کنید و روزتان را با این صداها خراب کنید.

اگر تا به حال بدون ساعت از خواب بیدار نشده اید بهتر است یکبار امتحان کنید. اگر خودتان را عادت دهید بدون نیاز به ساعت می توانید هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.


تجسم بصری را امتحان کنید تا شاد از خواب بیدار شوید

انسان ها مغز بسیار جالبی دارند. مغز انسان نمی تواند تفاوت بین واقعی بودن یا نبودن چیزی را تشخیص دهد (حداقل در سطح نیمه خود آگاه). این موضوع به چه معناست؟ خیلی تفسیرها می توان از این مورد برداشت کرد.

اگر ذهنتان را خالی کنید و وارد وضعیتی شوید که در آن خودتان را شاد، خلاق و موفق تجسم می کنید، در نهایت می توانید صبحی دلپذیر را آغاز کنید.


قورباغه تان را خیلی زود قورت ندهید

همه ما خیلی خوب می دانیم که تغییر طرز فکرمان به معنای ایجاد تغییراتی در روال زندگی است. اگر فکر می کنید مجبور هستید کاری را انجام دهید به سراغش نروید. حداقل اوایل صبح اینکار را نکنید. همین تغییر ساده می تواند شما را بعد از بیدار شدن از خواب شادتر و خوشحال تر سازد.2

چگونه صبح را پر انرژی آغاز کنیم؟


خستگی بیش از حد نشان از پرخوری دارد

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که شما انرژی بدنتان را چگونه تامین و چه موادغذایی را مصرف می کنید. موادغذایی مغذی می توانند مغز شما را در وضعیت هوشیارتری قرار دهند و باعث شوند که شما بتوانید وزنتان را به سادگی کنترل کنید.


روزتان را با شکلات آغاز کنید 

بله شما درست خواندید. یک تکه شکلات تلخ می تواند تئوبرومین مورد نیاز بدنتان را برای بیدار ماندن تامین کند و شما را در طی روز سرحال نگه دارد. همچنین شکلات سرشار از آنتی اکسیدان است و این موضوع ریسک ابتلا به حملات قلبی را در شما کاهش می دهد. از طعم خوب شکلات هم که نمی توان گذشت.


قهوه بنوشید 

آخرین باری که شنیدید یک پزشک از کلمه معجزه استفاده کند چه زمانی بود؟ نیازی نیست که قهوه را کنار بگذاری و یا از نوشیدن آن احساس گناه کنید. تحقیقات اخیر نشان می دهد که قهوه تاثیر معجزه آسایی بر روی سلامت افراد دارد و می تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست را تا ۲۰ درصد و حمله قلبی را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. همچنین میزان مرگ بر اثر سرطان پروستات در مردان را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد. سعی کنید قهوه را تلخ و یا همراه مقدار کمی شیر میل کنید، تا کالری آن را به حداقل برسانید.


موادغذایی ترد مصرف کنید 

خوردن یک سیب هنگام صبح می تواند برای شروع یک صبح پرانرژی موثر باشد. خوردن آن کمک می کند تا ماهیچه های صورت شما به صورت منظم در هنگام صبح کار کنند و شما هوشیارتر باشید. همچنین علاوه دریافت فیبر کافی، انرژی مضاعفی در طی روز خواهید داشت.


تختخواب را مرتب کنید 

قبل از همه چیز مرتب کردن تختخواب، مانع از وسوسه شدن شما برای خزیدن مجدد به آن می شود. به اضافه اینکه برای مرتب کردن ملحفه دستها باید بالای سر رفته و ماهیچه های بازو را به فعالیت وا داشت؛ همین امر منجر به بالا رفتن ضربان قلب و هوشیار شدن شما خواهد شد.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.alamto.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما