روش هایی برای به خاطر سپردن اسامی افراد

توانایی به خاطر سپردن نامها، ویژگی بسیار ارزشمندی است که هم در زندگی کاری و هم زندگی اجتماعی بسیار مفید می باشد. این توانایی به شما کمک میکند با افراد جدید، سریع ارتباط خوب برقرار کنید.
يکشنبه، 9 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای به خاطر سپردن اسامی افراد
چه چیزی در اسامی افراد نهفته است؟ وقتی نام کسی را پس از یک ملاقات کوتاه به خاطر می‌سپارید، به این معنی است که برخورد با او برای شما مهم بوده است. این موضوع به دیگران احساس احترام می‌دهد و منجر به ارتباطات جدید می‌شود.

همان‌طور که عده‌ای ذاتاً در به یاد سپردن اسامی مهارت دارند، افرادی هم هستند که این مهارت را یاد می‌گیرند.

مراحل زیر را تمرین کنید و آنها را به عنوان نکته‌هایی برای به چالش‌ کشیدن خود در نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که به آرامی شروع کنید، و سپس در هر ملاقات جدید توانایی خود را تقویت کنید.


ارتباطات ذهنی بسازید

تصویری ذهنی بین نام شخص و چیزی به یادماندنی ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر با شخصی با نام فامیلی آسمانی ملاقات کردید، یک آسمان نیلی را در ذهنتان مجسم کنید. هر چه تصویر عجیب‌تری در ذهن خود بسازید، نام و حرفه‌ی شخص بهتر در حافظه شما باقی می‌ماند.


اسامی نوشته شده را با دقت بخوانید

از چشمانتان به خوبی گوش‌هایتان استفاده کنید. برای مثال اگر برچسب نام شخصی روی لباسش قرار دارد، به دقت به آن نگاه کنید تا بتوانید بین ظاهر و اسم وی ارتباطی ایجاد کنید. وقتی کارت شناسایی‌ کسی را دریافت می‌کنید به نام وی نگاهی بیاندازید و با بکار بردن همان نام از او تشکر کنید.


برای اسامی دشوار شفاف‌سازی کنید

اگر شخصی که قصد آشنایی با او را دارید نامی دارد که تلفظ آن سخت است، از او بخواهید نام خود را تکرار کند. سپس آن را برای خود تکرار کنید. هر تلاشی در این زمینه، توجه شما به جزئیات را نشان می‌دهد.1


تداعی چهره

وقتی برای نخستین بار فردی را ملاقات می‌کنید، چهره‌اش را با دقت نگاه کنید. سعی کنید یک ویژگی غیرمعمولی مثلا در گوش‌ها، مدل مو، پیشانی، ابروها، چشم‌ها، بینی، دهان، چانه یا رنگ چهره و… پیدا کنید.

ارتباطی بین آن ویژگی با چهره و اسم آن شخص در ذهن خود ایجاد کنید. این ارتباط می‌تواند شخص مورد نظر را با شخص هم‌نام دیگری که می‌شناسید، پیوند بدهد. به همین شکل، ممکن است ریتم یا شکل آن اسم را با چهره‌ی آن شخص یا ویژگی تعریف‌شده‌ای ارتباط بدهید.

روش هایی برای به خاطر سپردن اسامی افراد


تکرار

وقتی برای اولین بار با شخصی روبه‌رو می‌شوید، از او بخواهید نام خود را تکرار کند. خودتان هم نام او را در حین مکالمه چندبار تکرار کنید (البته در این کار زیاده‌روی نکنید). اگر نام او غیرمعمولی است، املا یا معنی‌ آن را بپرسید و اگر موقعیت مناسبی بود، کارت ویزیت‌تان را به‌ یکدیگر بدهید. به یاد داشته باشید که هرقدر بیشتر اسم مربوطه را بشنوید و ببینید، با احتمال بیشتری آن اسم یادتان می‌ماند.

پس از اینکه با آن شخص خداحافظی کردید، اسمش را چندین‌بار در ذهن خود مرور کنید. اگر واقعا در به‌ خاطر آوردن اسامی مشکل دارید، می‌توانید اسم‌ها را در دفترچه‌ای بنویسید.2


علاقه نشان دهید

خیلی از ما حتی وقتی طرف مقابل را به ما معرفی می کنند، توجهی به اسم او نمی کنیم و همه حواسمان به خودمان است. پس اولین قدم برای به خاطر سپردن یک اسم این است که وقتی فرد به شما معرفی می شود، توجه و علاقه نشان دهید.


بررسی کنید

وقتی فرد به شما معرفی می شود، همان موقع مشخص کنید که دوست دارد به چه نام خوانده شود. مثلاً در یک کنفرانس یا سمینار، ممکن است نام اشتباهاً چاپ شده باشد یا ممکن است فرد بخواهد نام او را رسمی تر یا غیررسمی تر صدا کنید.

یا ممکن است کسی شما را به هم معرفی کرده باشد که طرف مقابلتان را خوب نمی شناخته است. وقتی خودتان از او بپرسید که دوست دارد به چه نامی خوانده شود، هم اسم او در ذهنتان تکرار خواهد شد و هم خاطرتان جمع می شود که از اسمی استفاده خواهید کرد که خوشایندشان باشد.


تصور کنید روی پیشانیشان حک شده است

فرانکلین روزولت همه کارکنانش را متعجب کرده بود که نام تقریباً تمام آنها را از بر بود. راز این کارش در چه بود؟ او سعی می کرد پیش خود تصور کند که اسم فرد روی پیشانی او حک شده است. این تکنیکی بسیار قدرتمند است که تجسم کنید نام فرد با رنگ ماژیک دلخواهتان روی پیشانی او نوشته شده است.


نوشتن آن نام را تجسم کنید

برای پیش بردن قدم سوم، متخصصین برنامه ریزی زبانشناسی وابسته به اعصاب عقیده دارند که وقتی پیش خود تجسم می کنید که نوشتن اسم فرد مقابلتان به چه صورت می تواند باشد و آن را با نوک انگشتتان در هوا بنویسید، در به خاطرسپاری آن به شما کمک می کند.3

روش هایی برای به خاطر سپردن اسامی افراد


به چشم‌‌ها نگاه کنید

قطعا به چشمان فردی که برای اولین بار ملاقات نموده‌اید نگاهی اجمالی خواهید انداخت اما آیا حقیقتا به چشمان او توجه می‌کنید؟

طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۷ محققان به بررسی حرکات چشم چند شرکت‌کننده‌ی داوطلب مبنی بر نگاه کردن به چهره‌های جدید پرداختند و دریافتند افرادی که در مواجهه با اشخاص غریبه تمایل به خیره‌شدن و نگاه کردن به چشمان افراد غریبه‌ را نسبت به دیگر اعضای صورت و گردن آنها دارند، بهتر نام آنها را به یاد می‌آورند.


خلاق باشید

برای تقویت ارتباط بین چهره‌ی یک فرد و نام وی، یادآوری کننده‌ای ظریف و خلاقانه برای خود بسازید. با خود بگوئید من تام را ملاقات نمودم. واژه‌ی تام، گربه تام در تام و جری را در ذهن تداعی می‌کند. تصور کنید که ظاهر تام کمی شبیه گربه است. چنانچه دوباره با تام ملاقات نمائید، گربه تام را به خاطر خواهید آورد( و امیدوار باشید فردی که تام نام داشت را نیز به خاطر خواهید آورد).

فوئر متذکر می‌شود که با استفاده از تکنیک اشاره و شبیه سازی احتمال به یاد آوردن یک خباز(baker) پس از ملاقات وی، بیشتر از احتمال به یادآوردن فردی که نام خانوادگی وی(baker) خباز است و آن را فقط می‌شنوید، می‌باشد.

فوئر معتقد است هنر به یاد آوردن همه چیز به طور کامل در زندگی روزمره منوط به آن است که روش‌هایی را برای معنادار کردن و تجسم آن‌ها در ذهن فراهم نمائیم.


تقلب کنید

در صورت امکان، پیش از ملاقات فرد جدید نام او را گیر بیاورید. در مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۱ مشخص شد چنانچه پیش از ملاقات افراد غریبه از نام آنها آگاه باشیم، عملکرد قابل توجهی در به خاطر سپردن نام آنها خواهیم داشت.

دکتر سوزان کراس، استاد روانشناسی دانشگاه ماساچوست بر این باور است که دانستن نام افراد پیش از ملاقات آنها پشتوانه‌ای برای تداعی چهره‌ی آنها محسوب می‌شود.


تمرکز، تمرکز، تمرکز کنید

آخرین باری که در یک مهمانی شلوغ به فرد مهمی معرفی شدید را به یاد دارید؟ تمام تمرکزتان بر این بود که تصویر او را در ذهنتان حک کنید یا با دیگران دست می‌دادید و همزمان تلاش می‌کردید تا دستی هم برای دوستتان که در انتهای اتاق ایستاده بودید تکان دهید، یک چشمتان هم به آقای باشخصیتی در گوشه‌ی اتاق بود و از خدمتکار می‌خواستید که لیوان نوشیدنی را برایتان پر کند؟

اگر شما نیز مانند اغلب آدم‌ها هستید احتمالا به گروه دوم تعلق دارید که نام‌ها را فراموش می‌کنند. در نتیجه به محض اینکه فرد از مقابل چشمتان دور شود نام او را به دست فراموشی خواهید سپرد.

چنانچه تمرکز نداشته باشید، ذهن شما نیز شانس ذخیره‌سازی، رمزگذاری و حفظ کامل خاطره را پیدا نخواهد کرد. در نتیجه اگر بعدها به اطلاعات ذخیره شده نیاز پیدا کنید، امکان دسترسی به آن برایتان فراهم نخواهد شد زیرا از ابتدا نیز در آنجا به طور کامل ذخیره نشده بود. ‌

برای اجتناب از این امر، دفعه‌ی بعد بر دست دادن‌ها و احوالپرسی‌کردن‌ها تمرکز کنید. با این اقدام به حافظه‌ی خود شانس ذخیره‌سازی و شکل‌گیری بهتر خاطرات را اعطا کرده‌اید بنابراین بعدها احتمال دسترسی به آن برایتان بیشتر است.4


پی نوشت:
1.www.ponisha.ir
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com
4.www.alamto.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.