استرس مسافرت و راه های مقابله با آن

بدون شک ما برای فاصله گرفتن از استرس و هیاهوی زندگی روزمره است که سفر می کنیم. بنابراین انتظار داریم که پس از بازگشت، با روحیه ای جدید به زندگی ادامه دهیم. حالا اگر سفر ما با استرس و نگرانی همراه باشد، قطعا ضرر خواهیم کرد.
جمعه، 14 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
استرس مسافرت و راه های مقابله با آن

اضطراب سفر چیست؟

بنا به گفته‌ی Calm Clinic، اضطراب سفر یک مسئله‌ی شایع و پیچیده است، که باعث می‌شود افراد هنگام آماده شدن برای سفر و در هفته‌های پیش از آن، احساس اضطراب یا افسردگی داشته باشند. برخی افراد یک ترس پنهان از سفر دارند، که در روزهای قبل از سفر خود را در قالب اضطراب بروز می‌دهد. برخی مسافران ترس آشکاری از پرواز دارند باعث ایجاد استرس می‌شود، برخی تحت تأثیر داستان‌های ترسناک مربوط به مسافرت که از سایر مسافران شنیده‌اند قرار می‌گیرند، و برخی افراد نگران چیزهایی مثل بستن چمدان یا دل‌تنگ شدن برای خانه هستند. اگر به طور کلی اضطراب را تجربه می‌کنید، احتمال اینکه اضطراب پیش از سفر را نیز تجربه کنید بیشتر می‌شود.

همچنین بسیار بعید است که فقط یک عامل باعث ایجاد اضطراب سفر شود. با تشخیص علائم اضطراب پیش از سفر؛ نفس‌های کوتاه، بی‌قراری، تهوع، تپش قلب، تنگی قفسه‌ی سینه یا ترس و نگرانی مفرط، می‌توانید اضطراب پیش از سفر را بشناسید و سپس چاره‌ای برای آن بیندیشید.

با استفاده از این راهکارها می‌توانید کاری کنید که مسافرت برای شما به‌همان اندازه‌ای که تصور می‌کردید، راحت و لذت‌بخش باشد.


منبع اضطراب سفر را شناسایی کنید

با مشخص کردن اینکه دقیقاً چه چیزی باعث اضطراب شما شده است، می‌توانید به مشکل رسیدگی کنید و راه‌های مؤثری برای مقابله با آن پیدا کنید. فهرستی از چیزهایی که در مورد آن‌ها استرس دارید تهیه کنید. آیا ترس از پرواز است؟ آیا از مسافرت تنها به خارج از کشور ترس دارید؟ آیا این اولین سفرتان است و نگران گم شدن یا بیمار شدن در غربت هستید؟

وقتی مشکلات را بشناسید، می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید. اگر نگران سلامتی‌تان هستید پیش از سفر با یک پزشک عمومی یا داروساز صحبت کنید. اگر به تنهایی سفر می‌کنید، یک تور گروهی را برای زمانی که به مقصد می‌رسید رزرو کنید (یا ماجرای جیل رینولدز، مشتری Jayride.com در مورد نگرانی‌هایی که امسال پیش از اولین سفر تنهای خود حس می‌کرد و ماجرای بعدی او در مورد اینکه چگونه با سفر تنها به انگلستان به این نگرانی غلبه کرد را بخوانید). اگر نگران پول هستید، یک بودجه‌ی روزانه برای خودتان تنظیم کنید و ببینید آیا طبق برنامه پیش می‌روید یا خیر. دلایلی که در ذهنتان دارید را مشخص کنید و سپس آن‌ها را ارزیابی کنید، که در نهایت غلبه بر آن‌ها را ساده‌تر می‌سازد.


در هفته‌های قبل از سفر مراقب خود باشید

حتی اگر معمولاً اضطراب را تجربه نمی‌کنید، مراقبت‌هایی که در روزهای پیش از سفر انجام می‌دهید راه خوبی برای جلوگیری از بروز اضطراب و احساس خونسردی و آرامش قبل از سفر است. برای ورزش وقت بگذارید؛ فواید ورزش برای سلامتی، از جمله اضطراب و افسردگی، برای همگان واضح است – حتی یک ساعت ورزش در روز می‌تواند مانع بروز علائم افسردگی شود. پس وقت بگذارید و در هفته‌های پیش از سفر، حرکات کششی انجام دهید و ضربان قلبتان را بالا ببرید. سپری کردن وقت با کسانی که دوستشان دارید، خوردن غذاهای سالم، خواب کافی، نوشیدن آب و شرکت در فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید نیز راه‌های خوبی برای تمرین مراقبت از خود هستند.


درباره‌ی مقصدتان تحقیق کنید

قرار است در سفر خود چه کارهایی انجام دهید؟ کجا اقامت می‌کنید؟ در مورد جایی که قرار است بروید مطالعه کنید و از قبل برنامه‌ریزی کنید تا اضطراب‌های مربوط به مقصد را کاهش دهید. از قبل هتل خود را حداقل برای شب اول رزرو کنید تا موقع رسیدن دقیقاً بدانید کجا باید بروید. برای احتیاط شماره‌های اورژانسی را روی کاغذ بنویسید و در مورد راه‌های رسیدن به آن‌ها تحقیق کنید. یک راهنمای کلی در مورد کارهایی که می‌خواهید انجام دهید داشته باشید و سایر وبلاگ‌های مربوط به مقصدتان را بخوانید و از آن‌ها الهام بگیرید. داشتن برنامه احتمالاً نه تنها احساس اعتماد به نفس بیشتری به شما می‌دهد، بلکه یک راه عالی برای بیشتر شدن هیجان در مورد سفر نیز است.1


وقت بیشتری را در نظر بگیرید

گاهی در طول سفر همه چیز خوب پیش نمی رود. بنابراین به خودتان وقت بیشتری بدهید تا تمام جزئیات سفر را برنامه ریزی کنید. خواه در مورد بودجه بندی هزینه های سفرتان باشد و خواه رفتن به فرودگاه، وقت کافی را از خود دریغ نکنید. اگر بدانید که رزروهای لازم را انجام داده اید، استرستان کمتر خواهد شد، به موقع در فرودگاه حاضر خواهید شد و در نتیجه خیالتان نیز آسوده خواهد بود.

استرس مسافرت و راه های مقابله با آن


بودجه لازم را کنار بگذارید

حساب بانکی خود را چک کنید و برای مبلغی که می خواهید در سفر خرج کنید، تصمیم گیری کنید. ممکن است بعد از اینکه هزینه حقیقی سفر را تخمین زدید، نیاز به تنظیم بودجه تان داشته باشید. سعی کنید هزینه های مربوط به حمل و نقل، اقامت و غذا را به صورت جداگانه برآورد کنید. گزینه های مختلف را بررسی کنید تا بهترین قیمت را پیدا کنید. می توانید از وبسایت های مختلف برای مقایسه قیمت بلیط هواپیما، کرایه ماشین، رزرو هتل و غیره استفاده کنید.


فعالیت ها را از قبل رزرو کنید

ممکن است برنامه ریختن برای کوچک ترین فعالیتی قبل از سفر به کارتان نیاید، اما اگر احتمالا برخی رویدادهای خاص را از پیش رزرو کنید، در زمان و هزینه صرفه جویی خواهید کرد. با این حساب بلیط کنسرت، نمایش یا حتی ورودی به برخی مکان های محبوب باید از پیش رزرو شود. با انجام این کار نیازی نیست بابت اضافه شدن پول یا زمان برای جستجوی بلیط نگرانی داشته باشید.


چمدان خود را درست ببندید

با درست بستن چمدان می توانید از استرس و نگرانی در مورد همراه نداشتن وسایل ضروری جلوگیری کنید. بدون شک سفر کردن با وسایل کمتر و چمدان کوچک تر آسان تر خواهد بود. البته پیش از رفتن، آب و هوای مقصد را چک کنید. با آنهایی که قرار است وقتتان را سپری کنید، در مورد اینکه چه لباس هایی نیاز خواهید داشت، صحبت کنید. اگر دقیقا نمی دانید که قرار است در مقصد چه کنید، هم لباس های رسمی و هم غیر رسمی را در چمدان خود جای دهید. و بالاخره اینکه در صورتی که عازم سفر خارجی هستید؛ پاسپورت، ویزا و سایر مدارک را از قلم نیندازید.2


پیش از مسافرت خوب غذا بخورید

خوردن غذاهای سالم پیش از رفتن به فرودگاه، به چند دلیل موجب کاهش استرس شما می‌شود:

مجبور نیستید غذاهای گران‌قیمت فرودگاه را بخرید.

مجبور نیستید به وعده‌ی غذایی که در پرواز سرو می‌شود (که گاهی ارزش‌غذایی پایین و مزه‌ی ناخوشایندی دارد) متکی باشید.

نباید نگران نامتعادل شدن سطح قند خون خود (که می‌تواند بر خلق‌وخوی شما اثر بگذارد) در زمان مسافرت باشید.


چند روش و ترفند سریع برای رهایی از استرس داشته باشید

اگر استرس فشار زیادی به شما می‌آورد، تمرینات تنفسی، روش‌های آرام‌سازی پیشرونده‌ی عضلانی (progressive muscle relaxation) و سایر روش‌های سریع کاهش استرس به شما کمک می‌کند که با سرعت بیشتری آرامش خود را به‌دست بیاورید.


نگرش درستی داشته باشید

به‌جای اینکه به سفر به چشم موقعیتی استرس‌زا نگاه کنید، آن را تجربه‌ای جالب یا دست‌کم، یک چالش درنظر بگیرید. با داشتن نگرشی درست و انجام آمادگی‌ها و اقداماتی که در بالا اشاره شد، استرس مسافرت شما کاهش چشمگیری خواهد یافت.3


پی نوشت:
1.www.flightio.com
2.www.ghasedak24.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.