با خرید آثار هنری لذت و آرامش را در زندگی تجربه کنیم

خریدن آثار هنری نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ حضور آثار هنری در خانه و محیط کار فضا را دلچسب‌تر خواهد کرد. آثار هنری به فضای شما شخصیت و گرما می‌بخشد و هر مکانی را به جایی مناسب برای زندگی تبدیل خواهد کرد. نصب یک عکس یا یک قطعه نقاشی در بالا بردن روحیه شما تاثیر خواهد گذاشت.
جمعه، 7 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
با خرید آثار هنری لذت و آرامش را در زندگی تجربه کنیم
این دیوارهای خالی هر لحظه بزرگ‌تر به نظر می‌رسند و جای تنفسی برای شما باقی نگذاشته‌اند. دیوارهای صاف و بی‌روح که حس آرامش خانه را به شما منتقل نمی‌کنند. همه اجزا و اشیاء خانه مثل مبل‌ها، فرش‌ها و حتی دیوارهای سفید ابری رنگ در حالتی خنثی به سر می‌برند. شما می‌توانید تمام این دیوارها را با آثار هنری پر کنید و زیستن در فضایی پر از نقش‌ها و رنگ‌ها را تجربه کنید. در دورانی که رابطه انسان‌ها به علت فشار بالای کار و سبک زندگی موبایلی دستخوش تغییرات اساسی شده، تماشای آثار هنری می‌تواند سطحی از آرامش و احساس خوشبختی را در ما بوجود آورد. برای لحظه‌ای خرید آثار هنری اصل را در نظر بگیرید و اینکه چرا همین حالا باید برای این کار اقدام کنید.

طبق تحقیقات پروفسور سِمیر زِکی، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه کالج  لندن، مشاهده آثار هنری باعث افزایش دوپامین و فعالیت در قشر جلوی مغز می شود که نتیجه آن لذتی شبیه به عاشق شدن است. خرید آثار هنری اصل تاثیر بسیار مثبتی بر محیط زندگی خریداران خواهد گذاشت و به گونه‌ای فضای شخصی افراد را پر محتوا (غنی) خواهد کرد. به طور کلی،‌ آثار هنری نوعی شادی را به مخاطبین هدیه می‌دهد، حتی اگر انتخاب شما «بخش تیره» آثار هنری باشد، تنها تجربه بصری این آثار لذت و آرامش را در زندگی روزمره شما به همراه خواهد داشت.

خرید آثار هنری اصل به طور مستقیم به هنرمندان در راستای تولید هنر کمک خواهد کرد و تاثیر این چرخه در ارتقای سطح کیفی زندگی تمامی ما مشهود خواهد بود. زمانی که شما یک کار اصل را از هنرمند خریداری می‌کنید، به او امید تولید آثار جدید را هدیه می‌دهید. البته این امر بیشتر برای هنرمندان بی‌شماری که هنوز شهرت پیدا نکرده‌اند و فارغ از سختی‌ها و بازده پولی کم همچنان آثار هنری تولید می کنند صادق‌تر است. جهان ما به وجود هنرمندان نیازمند است. همیشه این سوال را باید پرسید که انسان امروزی، بدون هنر،‌ چگونه قادر خواهد بود که ناملایمات و سختی‌های زندگی در این دوران را تحمل خواهد کرد.

با خرید آثار هنری لذت و آرامش را در زندگی تجربه کنیم

برخلاف تولیدات انبوه،‌ آثار هنری اصل ذاتاً دست‌ساز هستند. خریدن یک اثر هنری اصل و دست‌ساز در مقایسه با خرید یک چاپ که به صورت انبوه تولید می‌شود حس و حال بهتری در هر زمان برای شما به ارمغان خواهد آورد. خرید یک اثر هنری از هنرمند همشهری یا هم محلی اقدامی زیباست. هزینه شما برای خرید این اثر به مراتب پایین‌تر از هزینه خرید یک گوشی موبایل خواهد بود؛ با این تفاوت که بر خلاف وسایل الکترونیکی، این اثر بدون نیاز به تعمیر یا به روز‌رسانی برای سال‌ها در کنار شما خواهد ماند. چه کسی می گوید خرید آثار هنری همیشه اقدامی نخبه گرایانه و پر هزینه است؟

حضور آثار هنری در خانه و محیط کار فضا را دلچسب‌تر خواهد کرد. آثار هنری به فضای شما شخصیت و گرما می‌بخشد و هر مکانی را به جایی مناسب برای زندگی تبدیل خواهد کرد. نصب یک عکس یا یک قطعه نقاشی در بالا بردن روحیه شما تاثیر خواهد گذاشت.  تحقیقات در دانشگاه استرالیا غربی نشان می‌دهد که افرادی که روزانه تا دو ساعت از وقت خود را برای کارهای هنری صرف می‌کنند از نظر روحی و روانی در شرایط سالم‌تری قرار دارند. علاوه بر این مطالعات بسیاری نشان می دهد که هنر به عنوان یک درمان قابل اعتماد در زوال عقل، افسردگی و سایر بیماری‌های روانی عمل می کند.

خریدن آثار هنری نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ خواه ملموس یا ناملموس. بسیار از افراد در سراسر جهان آثاری را تهیه می‌کنند که به آن‌ها علاقمند می‌شوند، که این گونه‌ای از سرمایه‌گذاری ناملموس به حساب می‌آید. اما خریدن اثر هنرمندی که هنوز به شهرت نرسیده در آینده می‌تواند سود کلانی را برای شما به ارمغان آورد. هرچند که سود بردن و سرمایه‌گذاری نباید از دلایل اولیه فعالیت در زمینه هنری باشد، اما بالا رفتن ارزش کاری که ده سال پیش تهیه کرده‌اید هم خالی از لطف نخواهد بود. در هر حال این هم بخشی از لذت فعالیت در فضای هنری محسوب می‌شود.

هنر نوعی از لذت بردنِ سازگار با محیط زیست است. نگهداری و کارایی آن بسیار ساده است. شاید این مثال کمی پیشِ پا افتاده باشد اما تمامی کارهایی که برای تفریح کردن انجام می‌دهید را بررسی کنید و در نهایت مقدار دی اکسید کربن تولید شده را با آثار هنری روی دیوارها مقایسه کنید. در آثار هنری ذره‌ای از تولید دی اکسید کربن به چشم نخواهد خورد.

با خرید آثار هنری اصل لذت داشتن شئ که تنها از آن شماست را  تجربه کنید. زمانی که بسیاری از افراد تمام تلاششان را برای بدست آوردن هر آنچه سایرین دارند متمرکز کرده‌اند، شما به سراغ آن چیزی بروید که تنها برای شما خواهد بود.

آثار هنری که شما برای مجموعه خود انتخاب، آن‌ها را رصد، تهیه و نگهداری می‌کنید بازگو کننده شخصیت شما نیز هست. بسیاری از افراد شخصیتشان را از طریق نگرش و یا پوشش خود  بازگو می‌کنند و برخی با بدست آوردن اشیائی که به آن‌ها صمیمانه عشق می‌ورزند. از انتخاب‌های خود بدون ترس از قضاوت دیگران  لذت ببرید.

داشتن یک اثر هنری اصل تنها برای استفاده دکوراتیو منزل شما به کار نخواهد آمد، بلکه به شما کمک می‌کند تا بینشی تازه نسبت به دنیای اطراف خود داشته باشید. ما یا بر سر خرید یک اثر بی اندازه وسواس به خرج می‌دهیم و گاهی هم نگران دکوراسیون منزلمان هستیم. اثر مورد علاقه خود را خریداری کنید،‌ چرا که آثار هنری اصل به راحتی جای خود را در محیط ما باز کرده و همه ارکان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

با خرید آثار هنری لذت و آرامش را در زندگی تجربه کنیم

هنر همیشه تفکرات افراد را درگیر کرده و سوالاتی را برای تمامی مخاطبین، از کودک تا بزرگسال، بوجود خواهد آورد که این امر به آموختن افراد در رابطه با موضوع کمک کرده و می‌تواند شروع بحثی پر محتوا و سازنده در بین علاقمندان دنیای هنر باشد. آیا این دلایل برای اضافه کردن چند اثر هنری به محیط اطراف شما کافی نیست؟ پس به آرامی و پیوسته شروع به جمع آوری آثار هنری کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید یا اولین تلاش شماست با مبلغ کمی شروع کنید. حضور رنگ‌ها، نقش‌ها و طرح‌ها را در زندگی خود از صمیم قلب بپذیرید.  با این کار خود از هنرمندان و زندگی همراه با هنر و فرهنگ حمایت کنید.

در گذشته جمع‌آوری مجموعه‌ای از آثار هنری صرفا در انحصار ثروتمندان بود اما این روزها به لطف گسترش ارتباطات، دستیابی به هنرمندان بسیار آسان‌تر شده و به دلیل فراوانی گالری ها، راه برای خرید اثر هنری هموارتر؛ اما به هر حال این یک واقعیت است که برای خرید آثار هنری نیاز به صرف وقت و هزینه است و برای جمع‌آوری آثار می‌بایست به مطالعه پرداخت. در این پست به چند راه کار برای مجموعه‌داران جوان یا تازه کار می‌پردازیم:
 

شما ارزش می‌خرید

پیش از هر چیز باید بدانید که شما با خرید آثار هنری، کاری به مراتب بیش‌تر از یک خرید معمولی انجام می‌دهید و نه تنها به حمایت مستقیم از فرهنگ و هنر معاصر دست می‌زنید، بلکه در واقع با خرید یک اثر هنری، به نوعی یک ارزش افزوده ایجاد می‌شود. این اتفاق مانند یک بازی برد-برد عمل می‌کند و یک چرخه‌ی اقتصادی ارزشمند را پدید می‌آورد.
 

گالری گردی کنید

برای رسیدن به درک درستی از هنرهای تجسمی، هیچ روشی به اندازه گالری گردی مناسب نیست؛ بدیهی است که مطالعات هنری یک امر بدیهی تلقی می‌شوند اما برای یک مجموعه دار الزامی است که بداند در چه محیطی زندگی می‌کند تا هنر معاصر خودش را بشناسد. ضمن آن که تا زمان روبرو نشدن واقعی با هنر نمی‌توان نظر درستی حتی درباره سلیقه‌ی شخصی یا هنرمند مورد علاقه داد. به همین منظور گالری ها مهم ترین عناصر کلیدی درک هنر معاصر هستند و تفاوتشان با موزه ها درست در عنصر زمان است.

با خرید آثار هنری لذت و آرامش را در زندگی تجربه کنیم

به چه قصدی می‌خرید

نکته‌ی هم دیگر برای خرید آثار هنری، نوع دید شماست. آیا قرار است به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه کنید و سپس به فروش برسانید یا قصد دارید مجوعه‌ای شخصی بر اساس سلیقه‌ی خود پدید آورید؟

پاسخ به این پرسش، تفاوت اساسی در نوع استراتژی خرید شما ایجاد می‌کند؛ در نگاه سرمایه گذاری، شما می‌بایست ضمن مشورت با کارشناسان خبره‌ی هنری، آثار اصلی را بردارید که بعدا ریسک فروش کمی داشته باشند. به همین جهت عمدتا متخصصان شما را به سمت هنرمندان شناخته شده تر هدایت می‌کنند و طبیعی است که بهای به مراتب بیش‌تری را باید بپردازید. اما در نوع نگاه شخصی و برخورد سلیقه‌ای، میزان وابستگی شما به کارشناسان هنری کم‌تر شده و اگر اهل مطالعه و گالری گردی منظم باشید، می‌توانید به حس خود اعتماد کنید و به طبع آثار هنرمندان جوان و کم‌تر شناخته شده را در سبد هنری خودتان قرار دهید؛ این کار کاهش قابل توجهی در پرداختی‌های شما به همراه می‌آورد.
 

روابط شخصی بسازید

شما هر اندازه هم که گالری گردی کرده باشید و به هنر معاصر اشراف داشته باشید، تا زمانی که روابط شخصی با دیگران نداشته باشید، نمی‌توانید از چند و چون اتفاقات هنری و لحظات هیجان انگیز آن با خبر شوید؛ چرا که ناب ترین رخدادهای هنری نه در مراسم های گشایش عمومی، بلکه در افتتاحیه های وی آی پی رخ می‌دهد و تا زمانی که شما هم یکی از مدعوین نباشید، یعنی هنوز باید تلاش کنید.
 

دلسرد نشوید

هنر به واسطه‌ی ماهیتش با حواس سر و کار دارد و اصولا تا زمانی که آدم هیجان طلبی نباشید، نمی‌توانید از آن لذت ببرید؛ اما باید بدانید نوع این هیجان با پریدن از ارتفاع به مراتب متفاوت است و اگر صرفا به خاطر مد یا جو زمانه می‌خواهید مجموعه دار شوید، بهتر است دست نگه دارید چون آثار هنری به راحتی می‌توانند یک مجموعه‌دار ناشی را ناامید کنند! اما با صبر و دانش، مجموعه‌ی شما هر اندازه هم در ابتدای راه باشید، رفته رفته به گنجینه‌ای غنی و ارزشمند تبدیل می‌شود.
 

پنج هنرمند برتر سال 2015

در سال 2015، بیش از سه میلیارد دلار از گردش مالی هنرهای زیبا در حراجی‌های جهانی،‌‌‌ به وسیله تنها 10 هنرمند ایجاد شده است. به بیان دیگر، بیش از 18 درصد از بازار جهانی هنر تنها روی 10 هنرمند تمرکز کرده است. 10 هنرمند برتر سال 2015، در حدود 500 میلیون دلار نسبت به سال 2014 گردش مالی ایجاد کرده‌اند. در صدر این هنرمندان، پیکاسو، وارهول، مودیلیانی و جاکومتی قرار داشتند.

در سال 2015، رکورد جدیدی در حراجی‌ها به ثبت رسید. تابلوی زنان الجزایر پیکاسو (نسخه O) 4 /179 میلیون دلار فروخته شد. رکورد جهانی قبلی در نوامبر 2013 و زمانی که تابلوی سه‌تکه فرانسیس بیکن 4 /142 میلیون دلار فروخته شد به ثبت رسید. در 11 می 2015، مجسمه مرد اشاره‌گر جاکومتی 2 /141 میلیون دلار چکش خورد. سومین هنرمندی که در سال 2015، اثری با قیمت بالای 100 میلیون دلار داشت مودیلیانی بود که اثر برهنه خمیده او 4 /170 میلیون دلار فروخته شد.
 

1- پابلو پیکاسو (650 میلیون دلار)

آثار پیکاسو در سال 2015 معادل 2875 نوبت در حراجی‌ها معامله شد که در مجموع بیش از 650 میلیون دلار (9 /4 درصد بیشتر از سال 2014) گردش مالی ایجاد کرد. این عملکرد پیکاسو را مجدداً در صدر متمول‌ترین هنرمند جهان و بالاتر از اندی وارهول قرار داد که سال 2014 این جایگاه را در اختیار داشت. به جز تابلوی زنان الجزایر پیکاسو که در سال 1955 نقاشی شده و 60 سال بعد به قیمت 3 /179 میلیون دلار فروخته شد‌، اثر لا گاموس این هنرمند ایتالیایی در حراجی ساتبی نیویورک 5 /67 میلیون دلار چکش خورد.
 

2- اندی وارهول (523 میلیون دلار)

بهترین نتیجه حراجی وارهول در سال جاری فروش اثر مونا‌لیزای رنگی (1963) در حراجی کریستی نیویورک به ارزش 1 /56 میلیون دلار بوده است. دومین فروش بزرگ این هنرمند نیز تابلوی غول‌پیکر پرتره مائو بود که در حراجی ساتبی نیویورک توسط استیون کوهن به قیمت 5 /47 میلیون دلار فروخته شد.
 

3- کلود مونه (338 میلیون دلار)

مونه با فروش 12 اثر بالای 10 میلیون دلار و فروش کلی 338 میلیون‌دلاری عملکرد بسیار خوبی را در سال 2015 به ثبت رساند. کانال بزرگ (1908) این هنرمند 5 /36 میلیون دلار به فروش رسید.

با خرید آثار هنری لذت و آرامش را در زندگی تجربه کنیم

4- آمدئو مودیلیانی (251 میلیون دلار)

 بازار مودیلیانی به دلیل اینکه اکثر آثار او سوزانده یا گم شده‌اند از لحاظ حجمی بسیار پایین است. در حال حاضر 460 نقاشی و 25 مجسمه از آثار او وجود دارد. پرتره پائولت جوردین در حراجی ساتبی و خمیده برهنه در حراجی کریستی، بزرگ‌ترین فروش‌ اثرهای این هنرمند بوده است. این دو اثر در مجموع 2 /213 میلیون دلار به فروش رسیدند که 85 درصد از کل درآمد سال 2015 این هنرمند ایتالیایی بوده است.
 

5- آلبرتو جاکومتی (247 میلیون دلار)

 در حالی که پیکاسو صدرنشین بی‌چون‌ و چرای بازار هنر در تکنیک نقاشی بوده است،‌ جاکومتی بازار مجسمه‌ را در سال 2015 به تسخیر خود در‌آورده بود. در سال 2015، مجسمه مرد اشاره‌گر (1947) با رسیدن به قیمت 2 /141 میلیون دلار به گران‌ترین مجسمه دنیا تبدیل شد.


منبع: سایت ویرگول
سایت هنرگردی
سایت برترینها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.