ترشحات سینه و علل آن

به جز مواردی که فرد شیر می دهد، هر نوع مایعی که از نوک سینه خارج شود، ترشحات سینه نامیده می شود. در این مطلب به بررسی ترشحات سینه و علل آن می پردازیم.
يکشنبه، 23 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
ترشحات سینه و علل آن
به خروج مایعات از نوک پستان ترشحات نوک پستان گفته می شود که یک علامت پستان بسیار شایع است و در بیشتر موارد بخشی از عملکرد طبیعی پستان است تا اینکه ناشی از مشکلی باشد. ترشح نوک سینه به تنهایی (بدون توده یا تغییر شکل نوک پستان) یک علامت بسیار غیر معمول سرطان پستان است. به طور معمول 15-20 مجاری شیری در پستان وجود دارد که همه این مجاری به نوک پستان باز می شوند. تخلیه می تواند از یک یا تعدادی از این مجاری ها ناشی شود.

این مایع معمولاً شیری، سبز یا قهوه ای است. ترشحات طبیعی است و نشانه سرطان نیست. انواع خاصی از ترشحات نوک پستان وجود دارد که ارزیابی دقیق تر را تضمین می کند.


ویژگی های ترشحات نوک پستان چیست؟

ترشح نوک پستان ممکن است به شکل های زیر از نوک پستان بیرون آید:

خود به خود (نشت مایعات از پستان بدون فشردن نوک پستان یا فشار روی پستان)

فشردن پستان (مایعات فقط وقتی نوک سینه را فشار می آورند یا فشار روی پستان می آید)


ترشحات طبیعی از نوک پستان

خروج ترشحات نوک سینه یک پدیده بسیار شایعی است. هنگامی که از تکنیک های مخصوص، ماساژ یا دستگاه هایی مانند پمپ سینه استفاده شود، می توان از نوک سینه 50-70٪ از خانم ها، در شرایط عادی مایعات دریافت کرد. به این ترشحات مایع از یک پستان سالم “ترشحات فیزیولوژیکی” گفته می شود.

ویژگی ترشحات طبیعی پستان ها
این ترشحات معمولاً از نظر ظاهری زرد، شیری یا سبز است و خروج آنها به طور خود به خودی اتفاق نمی افتد و اغلب می توان خروج آن را بیش از یک مجرا مشاهده کرد. ترشح نوک پستان فیزیولوژیکی هیچ دلیلی برای نگرانی ندارد. ترشحات فیزیولوژیکی نوک پستان نیز در دوران بارداری و شیردهی طبیعی است


چه زمانی ترشحات نوک پستان غیر طبیعی است؟

ترشحات خود به خودی نوک پستان در دوران غیربارداری یا شیردهی، غیر طبیعی می باشد. در بیشتر موارد علت غیر سرطانی (خوش خیم) دارد. ترشحات خود به خودی نوک پستان که در اثر بیماری پستان ایجاد می شود، محدود به یک مجرای منفرد و از نظر ظاهری شفاف یا خون آلود است.

ترشح نوک پستان که با علائم دیگری مانند توده در پستان یا زخم یا وارونگی نوک پستان همراه است، نیاز به بررسی سریع دارد، حتی اگر خود به خود ترشح یا خونریزی نداشته باشد.

چه عواملی باعث ترشحات غیر طبیعی نوک پستان می شود؟
دلایل زیادی برای ترشح نوک پستان وجود دارد. این عوامل شامل:

گشاد شدن مجرای پستان
این وضعیت غیر سرطانی (خوش خیم) است که در آن مجاری شیر زیر نوک پستان بزرگ می شودد. این بیماری معمولاً بعد از یائسگی در خانم ها رخ می دهد. ترشحات به رنگ زرد، سبز یا قهوه ای وجود دارد. در بیشتر موارد، هیچ اقدام درمانی لازم نیست. اگر ترشحات مزاحم باشد، مجاری پشت نوک سینه را می توان با جراحی برداشت.

اگزما نوک پستان
اگزما یا درماتیت که بر روی پوست نوک پستان تأثیر می گذارد، به خصوص در صورت آلوده شدن، می تواند باعث ترشح و پوسته پوسته شود. این درمان همانند اگزما در جای دیگر بدن است.

سرطان پستان
سرطان پستان یک علت غیر معمول ترشح نوک پستان است. کمتر از 5٪ از زنان مبتلا به سرطان پستان ترشح نوک سینه دارند.

بیماری پاگت (Paget)
بیماری پاگت Paget نوع خاصی از سرطان سینه است که نوک پستان را درگیر می کند. بیماری Paget به طور معمول باعث زخم و فرسایش پوست نوک پستان می شود و ممکن است با ترشح نوک پستان آغشته به خون همراه باشد.

دلایل هورمونی
بیماری گالاکتوره  Galactorrhoea ، ترشح نوک پستان است که مربوط به بارداری یا شیردهی نیست و در اثر تولید غیر طبیعی هورمونی به نام پرولاکتین ایجاد می شود. این بیماری می تواند ناشی از غدد در سایر نقاط بدن باشد که ترشح هورمون ها مانند غده هیپوفیز و تیروئید را کنترل می کند.

مصرف دارو
میزان پرولاکتین غیر طبیعی بالا نیز ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها ایجاد شود. این موارد شامل قرص های ضد بارداری خوراکی، جایگزینی هورمون درمانی و داروهای مورد استفاده در درمان تهوع، افسردگی و اختلالات روانی است. داروهایی مانند کوکائین و مواد محرک نیز می توانند باعث بالا رفتن سطح پرولاکتین شوند. همچنین بعد از تغذیه با شیر مادر، ترشح طولانی مدت نوک پستان وجود دارد.1


اقدامات تشخیصی

اگر ارزیابی اولیه ی پزشکی نشان دهد که ترشحات غیر طبیعی است، پزشک ممکن است از تست های بیشتری برای تعیین بیماری زمینه ای که باعث ایجاد مشکل شده است، درخواست کند. تست های ارزیابی درخواستی پزشک ممکن است شامل یکی یا بیشتر  موارد زیر باشد:

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترشحات

آزمایش خون

ماموگرافی و یا سونوگرافی از یک یا هر دو سینه

اسکن مغزی

عمل جراحی خارج کردن و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان

ترشحات سینه و علل آن


چه مواقعی برای درمان ترشحات از پستان ها به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحات پستانی به ندرت نشانه ای از سرطان پستان است. اما ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

اگر شما هنوز هم قاعده می شوید و ترشحات از نوک پستان پس از چرخه ی قاعدگی بعدی خود به خود بهبود نمی یابد، برای ارزیابی بیشتر به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. با این حال، اگر شما یائسه شده اید و شاهد ترشحات پستانی هستید که یک پستان و یک مجرای واحد را درگیر کرده است، برای ارزیابی بیشتر سریعا به پزشک تان مراجعه کنید.2


خلاصه

ترشحات نوک پستان در اغلب موارد خوش خیم هستند، اما ارزیابی آنها به عهده پزشک است.

مهمترین ترشحات پستان از نظر نیاز به بررسی دقیق، ترشحات خودبخودی از یک پستان، از یک مجرا، ترشحات خونی، خونابه ای، شفاف و آبکی، ترشحات همراه با توده پستانی و ترشحات در سنین بالاتر هستند.

ارزیابی ترشحات با معاینه بالینی، بررسی آزمایشگاهی و میکروسکوپی ترشحات، ماموگرافی، سونوگرافی یا MRI است.

درمان بر اساس تشخیص، از اطمینان دادن به بیمار تا جراحی متفاوت است.3


پی نوشت:
1.www.drnafisi.com
2.www.doctoreto.com
3.www.ibcrc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.