آیا قاعدگی بر زیبایی پوست و مو تاثیر دارد؟

هورمون ها نقش خاص و کلیدی در زیبایی و سلامت پوست ایفا می کنند. یکی از دوره هایی که در آن هورمون ها دچار به هم ریختگی می شود و پوست هم به تبع آن دچار مشکلاتی می شود، دوران قاعدگی است.
يکشنبه، 2 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آیا قاعدگی بر زیبایی پوست و مو تاثیر دارد؟

تاثیر قاعدگی بر زیبایی پوست

در دوران قاعدگی، میزان هورمون های استروژن و پروژسترون تغییر می کند. خلق وخو و حالات فیزیکی فرد دچار تغییراتی می شود، پوست و مو هم تحت تاثیر هورمون ها قرار می گیرد و گاه طراوت خود را از دست می دهد.در این دوران پروژسترون افزایش می یابد و بر پوست و مو تاثیر می گذارد. زنان مبتلا به جوش های آکنه بر این باورند که با نزدیک شدن به دوران قاعدگی، دچار جوش های بدتری می شوند.

یک متخصص پوست ومو معتقد است:سن در پدیدار شدن جوش های دوران قاعدگی تاثیر گذار است. معمولا زنانی که در دهه سی ام زندگی خود هستند، بیشتر از افراد دیگر در دوران قاعدگی جوش می زنند؛ به طوری که گاه تصور می کنند، دچار مشکلات هورمونی شده اند.

در دوران قاعدگی به واسطه بالا رفتن هورمون پروژسترون پوست چرب تر می شود و بهتر است در این دوران، استفاده از مواد آرایشی چرب حذف شود . از طرفی، کک و مک که به دلایل مختلف مانند استرس و بی خوابی یا دراثر مصرف برخی داروها پررنگ تر می شود، در دوران عادت ماهانه رنگ بیشتری به خود می گیرد. چشم ها نیز در این دوران درگیر می شود و در برخی خانم ها حلقه های تیره دور چشم پر رنگ تر می شود.

تاثیرات قاعدگی بر پوست اجتناب ناپذیر است، اما می توان در صورت لزوم از درمان های رایج برای بهبود شرایط استفاده کرد. باید دانست، تغییر رنگ موقت است و بهتر است خانم ها هرچه بیشتر از شرایط بدنی خود آگاه باشند تا بیهوده درباره کک و مک و حلقه های دور چشم نگران نشوند.1

آیا قاعدگی بر زیبایی پوست و مو تاثیر دارد؟

نکات مراقبت از پوست قبل از قاعدگی

از خوردن غذاهای فرآوری شده و شور خودداری کنید، میان وعده‌ها و غذاهای سرشار از نمک با نفخ بیشتر بدن، پوست را خشک‌تر از قبل می‌کنند.

از لمس صورت خودداری کرده و در مقابل کندن جوش‌های سرسیاه، آکنه‌های سفید یا هر نوع تحریک پوستی مقاومت کنید.

زمان بیشتری را به پاک‌سازی پوست اختصاص دهید.

از محصولات مراقبتی مخصوص درمان آکنه استفاده کنید.

غذاهایی مانند کافئین و قند موجب التهاب بدن می‌شود.

برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی از مکمل‌ها استفاده کنید.

در این دوره از آرایش خودداری کنید.2
 

تأثیر قاعدگی بر مو

 
۱. وضعیت موها در دوره قبل از قاعدگی
همان‌طور که اشاره کردیم، تغییرات هورمونی یک هفته قبل از شروع قاعدگی منجر به افزایش تولید روغن غدد پوستی می‌شود. می‌دانیم که پوست چرب، موها را چرب می‌کند و این مهم‌ترین تغییر این دوره است که میتوان با راهکارهای طبیعی برای رفع چربی پوست سر تا حدی آن را تعدیل کرد.

در این روزها از شامپوی مخصوص موی چرب استفاده کنید و بیشتر دوش بگیرید. راستی! این دوره بهترین زمان ممکن برای رنگ کردن موهاست؛ چربی که روی پوست سر می‌نشیند، در واقع از پوست در برابر مواد شیمیایی رنگ محافظت می‌کند.

۲. وضعیت موها در دوره قاعدگی
در این دوره معمولاً موها شادابی و طراوت گذشته را ندارند و پوست سر بیشتر از همیشه حساس می‌شود. در روزهای ابتدایی این دوره نسبت به خود مهربان باشید. حمام حباب بگیرید، دوش آب گرم را امتحان کنید، چای آرام‌بخش بنوشید و با کتاب خود را مشغول کنید.

برای مراقبت از مو نیز شامپوی مخصوص موی چرب را در دستور کار خود قرار دهید. اگر احساس می‌کنید پوست سرتان به طرز عجیبی حساس شده است، هرگونه حذف مو‌های زائد، رنگ کردن مو یا صاف کردن مو با مواد شیمیایی را عجالتاً به زمان دیگری موکول کنید.
 
۳. وضعیت موها در دوره بعد از قاعدگی
در طی این روزها سطح استروژن افزایش یافته و تستوسترون که مسئول تولید چربی است، کاهش می‌یابد که یک خبر فوق‌العاده برای پوست است؛ اما حواستان هست که کاهش چربی پوست سر، ریشه‌ی موها را دوباره خشک می‌کند؟ اگر به طور کلی موی خشکی دارید، این روزها بیشتر از نرم‌کننده مو به خصوص نرم کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

صرف نظر از نوع پوست (معمولی، روغنی و خشک) باید تا می‌توانید پوست سر و موها را نرم کنید. اگر احساس می‌کنید موها بیش از اندازه خشک شده‌اند، کمتر آن‌ها بشویید و بین دفعات شستشو از سرم مو استفاده کنید.2
 

نکاتی برای سلامتی و زیبایی در دوران قاعدگی

پس از آغاز فرآیند تخمک گذاری، فاز لوتئال نیز در نیمه دوم چرخه عادت ماهیانه آغاز می‌شود. در ادامه به چند نکته برای مراقبت از پوست در این فاز اشاره می‌کنیم:

مصرف غذاهای پر نمک، اسنک‌ها و غذاهایی سرشار از نمک باعث احتباس آب زیر پوستی بیشتر و حس خشکی پوست می‌شود. از دستکاری صورت و جوش‌های سر سیاه، آکنه‌های سر سفید و یا هر نوع التهاب پوستی دیگری خودداری کنید.

علائم سندروم پیش از قاعدگی شامل عصبی بودن، افزایش اشتها، احتباس آب زیر پوستی و در نهایت مشکلات پوستی می‌شود. این علائم معمولا در بخش‌هایی از چانه و اطراف بینی ظاهر شده و بهتر است از آرایش سنگین و غلیظ خودداری کنید.

صورت خود را به صورت مداوم شستشو دهید.

از محصولات مراقبت پوست با خاصیت بهبود آکنه استفاده کنید.

غذاهای محرک مانند کافئین و شکر سفید را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

از مکمل‌های غذایی تقویت کننده پوست و مو استفاده نمایید.

حتی المقدور از آرایش کردن پرهیز کنید، اما اگر مجبور هستید ترجیحا از آرایشی سبک با ظاهری طبیعی بهره ببرید. استفاده از چند لوازم آرایشی مانند هایلایتر، کانتور و پودرهای ثابت کننده آرایشی در این دوران اصلا توصیه نمی‌شود.3

آیا قاعدگی بر زیبایی پوست و مو تاثیر دارد؟

نسخه سنتی چه می گوید؟

یک درمانگر و مشاور گیاه درمانی می گوید:خانم ها برای کاهش عوارض دوران قاعدگی باید تغدیه مناسبی داشته باشند و ورزش کنند. البته شیوه زندگی سالم تاثیر زیادی در بهبود عوارض قاعدگی دارد و دمنوش ها هم می تواند به کمک بیاید.
 
تهیه دمنوش مناسب قاعدگی
می توانید یک برش زنجبیل تازه، هفت تا 10 عدد برگ نعناع تازه و یک قاشق مرباخوری عسل را به همراه لیموترش در قوری بریزید و به مدت 20 دقیقه دم و میل کنید. این دمنوش برای دوران قاعدگی مفید است و حتی می تواند به بهبود احساس تحریک پذیری عصبی و حساس بودن نیز کمک کند.

وی با اشاره به این که مصرف گیاه پنج انگشت که به نام گیاه زنان معروف است، در دوران قاعدگی بسیار توصیه می شود و می تواند تاثیرات مثبتی در بدن بگذارد، تاکید می کند:گیاه پنج انگشت، فلفل بیابانی و ویتاگنوس هم نامیده می شود.

مصرف این گیاه هورمون ها را تنظیم و به بالارفتن میزان پرولاکتین کمک می کند و حتی می تواند دردهای بدنی این دوران را کاهش دهد. پنج انگشت به تنظیم اختلال قاعدگی کمک می کند.1

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.setare.com
3.www.missfa.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.