علائم استروژن پایین و عوارض جانبی داروهای آن

اکثر زنانی که از علائم استروژن پایین رنج می‌برند، در حالت یائسگی قرار دارند. فهرستی از این علائم را در این جا ارائه می‌دهیم. در رابطه با علل بروز این شرایط و نحوه مدیریت آن نیز اطلاعاتی ارائه می‌گردد. داروهای استروژن برای درمان انواعی از بیماری‌ها و اختلالات تجویز می‌شوند. این مقاله همچنین عوارض جانبی مختلفی که ممکن است به واسطه مصرف این داروها مشاهده شود را شرح می‌دهد.
سه‌شنبه، 19 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
علائم استروژن پایین و عوارض جانبی داروهای آن
استروژن یک هورمون جنسی در زنان است که توسط تخمدان ترشح شده و مسئول ایجاد خصوصیات جنسی زنانه می‌باشد. استروژن در هر دو جنس بشر وجود دارد، با این‌حال، در مقادیر بسیار بیشتر در زنان مشاهده می‌گردد. این هورمون مسئول توسعه ویژگی‌های جنسی زنانه مانند سینه‌ها، لگن پهن و افزایش مقدار چربی بدن در باسن و ران‌ها می‌باشد. به دلیل وجود این هورمون است که زنان دارای موهای صورت کمتر و پوست صاف‌تری نسبت به مردان هستند. کاهش این هورمون ممکن است منجر به بروز طیف وسیعی از بیماری‌های هورمونی گردد.
 

علائم استروژن پایین در بدن

علائم این مشکل ممکن است متنوع باشد و این امر به واسطه این موضوع است که زنان ممکن است قادر به تشخیص مشکلاتی که به واسطه سطوح پایین این هورمون در آن‌ها ایجاد شده، نباشند. برخی از علائم سطوح پایین استروژن در زنان به شرح زیر می‌باشد:
* خستگی، گر گرفتگی، تب و لرز، عرق کردن شبانه، خشکی واژن، تحلیل رفتن استخوان‌ها، بی‌حسی و بی تفاوتی، ترسو بودن، اختلالات خواب، تپش قلب، درد مفاصل، سر درد، افسردگی، خشکی چشم‌ها و پوست، درد کمر، مشکلات مغزی، افزایش آب بدن، افزایش وزن.
* سطوح پایین استروژن اثرات منفی بر حافظه، تمرکز و احساس رفاه و آرامش در فرد بیمار خواهد داشت. زنان مبتلا به این مشکل دارای میل جنسی پایینی می‌باشند.
* زنانی که با کمبود استروژن روبرو هستند، برخی مواقع نسبت به انجام تمرینات ساده ورزشی نیز مقاومت داشته و از مشکلاتی مانند عفونت‌های مکرر مثانه، مقاربت دردناک، سوختگی پوست صورت، عرق کردن بیش از حد پوست، اعتماد به نفس پایین، حملات پانیک، استئوآرتریت و کیست بینابینی رنج می‌برند.
 

دیگر علائم شایع کمبود استروژن شامل موارد زیر می‌باشد:

ضربان قلب سریع، کاهش کلسترول کل، ورم مهبل، عفونت واژن، درد کمر، کاهش سلامتی با افزایش سن، نفخ شکم بعد از صرف غذا، افزایش خستگی غیر قابل توضیح
 

علل استروژن پایین بدن

به جز یائسگی که علت اصلی کاهش سطح استروژن می‌باشد، در اکثر موارد، برخی بیماری‌ها نیز ممکن است منجر به بروز این پدیده شود. بر اساس نظر متخصصان، عواملی که به شدت مرتبط با شروع این عارضه می‌باشد، به شرح زیر است:
علل محیطی، اختلالات مربوط به عادات غذایی، مسائل مربوط به سبک زندگی، عوامل استرس‌زا، شروع تاخیری بلوغ، کم اشتهایی
 

 اقدامات درمانی

تغییر در رژیم غذایی و انجام تمرینات منظم ورزشی به تنظیم سطوح هورمونی بدن کمک می‌کند. 20 دقیقه ورزش در روز برای درمان سطوح پایین استروژن در بدن و بازگرداندن این هورمون به سطح نرمال کافی می‌باشد.
یک رژیم غذایی غنی از منابع طبیعی استروژن ممکن است به مدیریت علائم استروژن پایین در بدن کمک کند.
 

برخی از غذاها و میوه‌هایی که در این زمینه موثر می‌باشند به شرح زیر است:

یونجه، دانه بادیان رومی، سیب، مخمر نان، جو، چغندر، هویج، گیلاس، نخود، شبدر، خیار، خرما، تخم مرغ، بذور کتان، سیر، گوشت، جو دو سر، روغن زیتون، پاپایا، هلو، جعفری، فلفل، انار، سیب زمینی، کدو حلوایی، لوبیای قرمز، برنج، دانه کنجد، سویا، نخود، بذور آفتابگردان، گوجه فرنگی، گندم، سیب زمینی شیرین.
 
روش‌های درمانی جایگزین نیز یک شیوه موثر جهت درمان استروژن پایین می‌باشد. در این‌جا، گیاهان غیر استروژن‌دار بخشی از شیوه درمان می‌باشند. این گیاهان، اگرچه حاوی استروژن نیستند، اما غده‌های هورمونی را به منظور انجام عملکرد موثرتر جهت تولید استروژن تقویت می‌کنند. این کار به تنظیم تعادل مورد نظر استروژن در بدن و حفظ تعادل هورمون‌های دیگر نیز کمک می‌کند.
 
به غیر از داروها، پزشکان ممکن است استروژن درمانی جایگزین را نیز برای این بیماران تجویز کنند. با این‌حال، این گزینه تنها برای موارد شدیدی است که پیشرفت‌هایی در زمینه بهبود استروژن با هیچ گزینه درمانی دیگر جواب نمی‌دهد.
 

شایع‌ترین عوارض جانبی داروهای استروژن

هورمون‌ها نقش مهمی در انتقال اطلاعات و دستورالعمل‌ها از یک گروه از سلول‌ها به گروهی دیگر ایفاء می‌کنند. آن‌ها رشد و نمو بدن انسان را تنظیم می‌کنند. استروژن هورمونی است که در زنان و مردان ترشح می‌شود. این هورمون مسئول رشد و نمو ویژگی‌های جنسی زنانه می‌باشد و شامل گروهی از هورمون‌ها یعنی استرون، استرادیول و استریول می‌باشد. این هورمون توسط تخمدان‌ها، بافت‌های چربی و غده‌های آدرنال ترشح می‌شود. نگاهی به هورمون‌های تجویز شده انداخته و سپس در رابطه با عوارض جانبی آن‌ها بحث خواهیم کرد.
 

استروژن درمانی

داروهای استروژن در درجه اول برای زنانی که وارد دوران یائسگی شده‌اند، تجویز می‌شود. هنگامی‌که در این دوران زنان احساس ناگهانی گرما و عرق کردن می‌کنند، این داروها جهت درمان گر گرفتگی تجویز می‌شود. خشکی واژن، خارش یا احساس سوزش در واژن و پوکی استخوان برخی از اختلالاتی است که بسیاری از زنان در طول و یا بعد از یائسگی خود با آن مواجه می‌شوند. زنان ممکن است قادر به تشخیص مشکلاتی که به واسطه سطوح پایین این هورمون در آن‌ها ایجاد شده، نباشند. این علائم با استفاده از داروهای استروژن درمان می‌گردد. این هورمون برای زنانی که از سطوح استروژن پایین رنج می‌برند نیز تجویز می‌شود.
 
خشکی واژن و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی توسط بسیاری از زنان به واسطه کاهش سطوح هورمون تجربه می‌شود. در این‌جا برخی علائم دیگر استروژن پایین ذکر می‌گردد:
افزایش ضربان قلب، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، بی‌حالی و خستگی، نفخ شکم، گر گرفتگی، خشکی پوست، تغییرات در وزن.
 

برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی استروژن به شرح زیر می‌باشد:

احساس سوزش و درد در ناحیه سینه‌ها، استفراغ، ناراحتی معده، یبوست، اسهال، کاهش یا افزایش وزن، افسردگی، سرما خوردگی، ریزش مو، گاز معده، عصبی بودن، تیره شدن پوست صورت، تغییر میل جنسی، ترشحات واژن، احساس سوزش یا گرما در بازوها، احساس همیشگی بیماری، درد مفاصل.
 
در صورتی‌که برای یک دوره طولانی مدت از داروهای استروژن استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان دیواره رحم در شما بیشتر خواهد بود.
 
همچنین، زنانی که داروهای استروژن را بعد از یائسگی مصرف می‌کنند، با احتمال بیشتری به بیماری‌های صفراوی مبتلا خواهند شد. تشکیل لخته‌های خونی در زنانی که این داروها را مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد. این لخته‌های خون احتمال بروز سکته مغزی، حملات قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد. این داروها خطر بروز سرطان سینه را نیز بالا می‌برند.
 
ممکن است همه زنان عوارض جانبی ذکر شده در بالا را تجربه نکنند. برخی از عوارض کمتر شایع استروژن شامل خونریزی واژن، خونریزی لثه، ایجاد لکه‌هایی بر روی واژن، سندروم قبل از قاعدگی و عدم وجود دوره قاعدگی بعد از مصرف داروهای استروژن می‌باشد. علاوه بر این، این عوارض می‌تواند عفونت واژن با باکتری‌هایی مانند کاندیدا، فیبروز استروژن، سندروم کیستی، یرقان، بثورات پوستی و غیره باشد.
 

عوارض جانبی استروژن در مردان

علاوه بر این، مردانی که استروژن را به هر دلیل مصرف می‌کنند، نیز عوارض جانبی زیر را تجربه می‌کنند:
تغییر در دمای بدن، کاهش میل جنسی، تحریک پوست، تغییر صدا، افزایش وزن، تغییر در اندازه غده جنسی، تغییر بوی بدن
مردانی که داروهای استروژن‌دار را برای دوره های طولانی مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پروستات، حملات قلبی، لخته‌های خون در ریه‌ها و التهاب عروق هستند.
 
استروژن می‌تواند به طور بالقوه با بسیاری از داروهای دیگر مانند آنتی بیوتیک‌ها، باربیتوریک‌ها، داروهای تجویز شده جهت درمان تشنج، سیکلوسپورین، عصاره گریپ فروت، داروهای مربوط به پر کاری تیروئید و مهار کننده‌های پروتئاز و داروهای مربوط به ایدز تداخل داشته باشد. به شدت توصیه شده که قبل از مصرف هر گونه داروی استروژن دار با پزشک در این زمینه مشورت شود. علاوه بر این، شما باید پزشک خود را از داروهای دیگری که اخیرا مصرف کرده‌اید نیز آگاه سازید.
 
منبع: Rajib Singha - HerHaleness


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما