مصارف پروژسترون طبیعی و معرفی پروژسترون زیست - همسان

پروژسترون طبیعی اغلب در درمان کمبود پروژسترون در زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله انواع مصارف این هورمون را برای زنان ذکر می‌کنیم. این مقاله همچنین درباره آنچه باید در رابطه با پروژسترون زیست - همسان از جمله جوانب مثبت و منفی آن بدانید، صحبت می‌کند.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصارف پروژسترون طبیعی و معرفی پروژسترون زیست - همسان
پروژسترون یک هورمون استروئیدی است که توسط تخمدان‌ها در زنان ترشح می‌شود. این یک هورمون باروری بسیار مهم است که انواعی از عملکردهای ضروری باروری را در بدن زنان انجام می‌دهد. در کنار استروژن، پروژسترون به تنظیم چرخه قاعدگی زنان کمک می‌کند. سطوح پروژسترون در دوران یائسگی و بعد از آن شروع به کاهش می‌کند. بسیاری از زنانی که در سن باروری قرار دارند نیز با کمبود این هورمون مواجه هستند. کمبود پروژسترون می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای زنان گردد. پروژسترون‌های طبیعی که اغلب از سیب زمینی شیرین وحشی و دیگر منابع گیاهی حاصل شده‌اند در درمان این اختلال مؤثر می‌باشند.
 

مصارف پروژسترون طبیعی

پروژسترون در بدن زنان در طول مرحله لوتئال یعنی بعد از تخمک گذاری فعال می‌باشد. سیگنال‌های این هورمون باعث ضخیم شدن اندومتریوم می‌شود به طوری که تخم بارور می‌تواند درون رحم جای بگیرد. در صورتی‌که باروری موفق رخ ندهد، جداره رحم در طول چرخه قاعدگی فرو می‌ریزد. بنابراین، پروژسترون برای حاملگی و حفظ بارداری مورد نیاز می‌باشد. به زنانی که نمی‌توانند پروژسترون کافی را در بدن خود تولید کنند، اغلب توصیه می‌شود که از منابع پروژسترون طبیعی استفاده کنند.
 

تنظیم چرخه قاعدگی

همان طور که در بالا ذکر شد، پروژسترون و استروژن چرخه قاعدگی در زنان را تنظیم می‌کنند. در صورتی‌که سطح این هورمون‌ها بالا باشد، کل چرخه قاعدگی ممکن است مختل شود. غالبیت استروژن یک شرایط بسیار شایع در زنانی است که از کمبود پروژسترون رنج می‌برند. پروژسترون طبیعی مقدار مورد نیاز این هورمون در بدن را تأمین می‌کند، به طوری‌که باعث عملکرد نرمال بدن می‌گردد.
 

افزایش شانس بارداری

اگرچه کمبود پروژسترون اغلب باعث ناباروری زنان می‌گردد، اما عدم توانایی باروری به واسطه‌ی عدم تخمک گذاری یا لقاح موفق رخ نمی‌دهد. زنانی که با کمبود پروژسترون مواجه هستند، اغلب تخمک گذاری نرمالی دارند. در اکثر موارد، لقاح موفقی نیز در این زنان رخ می‌دهد. با این‌حال، دلیل عدم باروری آن‌ها این است که جداره رحم ضخامت کافی برای نگه داری از تخم بارور را ندارد. در نتیجه، تخم بارور با جریان قاعدگی شروع به ریزش کرده و از بین می‌رود. با این‌ حال، هنگامی‌که از پروژسترون طبیعی استفاده می‌کنید، رحم با خون و بافت پر شده و به ضخامت مورد نظر می‌رسد. بنابراین، احتمال جایگزینی تخم بارو درون رحم تاحد زیادی افزایش می‌یابد.
 

حفظ بارداری

سطوح کافی پروسترون برای حفط بارداری مورد نیاز می‌باشد. در طول 12 هفته اول بارداری، پروژسترون، بدن را برای بارداری و زایمان آماده می‌کند. در این دوران سینه‌ها نیز شروع به تولید شیر می‌کنند. در طول این دوره، پروژسترون تنها ارائه دهنده مواد غذایی برای جنین می‌باشد. بعد از هفته دوازدهم، جفت شروع به تولید پروژسترون می‌کند. برای زنانی که از سقط جنین مداوم به دلیل کمبود پروژسترون رنج می‌برند، اغلب مکمل‌های پروژسترون طبیعی تجویز می‌شود.
 

کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی

زنان یائسه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. عدم وجود پروژسترون می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. از آن‌ جا که پروژسترون صرفاً توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود، اختلال در عملکرد تخمدان‌ها بعد از یائسگی باعث می‌شود تا بدن دچار کمبود حاد این هورمون گردد. پروژسترون درمانی جایگزین با استفاده از پروژسترون طبیعی می‌تواند به حفظ تعادل پروژسترون و استروژن بدن کمک کند. این موضوع به نوبه خود باعث کاهش خطر احتمالی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد.
 

عوارض جانبی پروژسترون طبیعی

از آن‌ جا که پروژسترون طبیعی منشأ طبیعی دارد، بنابراین معمولاً عوارض جانبی مضری را ایجاد نمی‌کند. این هورمون‌ها در قالب‌های مختلف مانند کرم‌های موضعی و شیاف‌ها در بازار موجود می‌باشد. از این میان، کرم‌های موضعی عمدتاً به این دلیل که پروژسترون را از طریق پوست به آرامی و به صورت پایدار آزاد می‌کنند، نسبت به فرم‌های دیگر این هورمون ترجیح داده می‌شوند. پروژسترون زیست – همسان از هورمون‌هایی که از نظر مولکولی با هورمون‌های تولید شده در بدن یکسان هستند تشکیل شده است. این مکانیزم بسیار مشابه مکانیزم طبیعی تولید پروژسترون و جذب آن در بدن می‌باشد. در صورتی‌که دوزهای بیش از حد این ماده مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی را به همراه داشته باشد. همچنین، در صورتی‌که برای مدتی طولانی از این پروژسترون‌های خارجی مصرف کنید، عوارض جانبی بروز کرده و باعث به خطر افتادن سلامتی شما می‌گردد. علائمی مانند سرگیجه، احساس سوزش در سینه و حالت تهوع برخی از عوارض جانبی دوز بالای پروژسترون‌های طبیعی می‌باشد.
 
در صورتی‌که دوز توصیه شده از پروژسترون طبیعی را مصرف کنید، به احتمال زیاد با عوارض جانبی روبرو نخواهید شد. اما در صورتی‌که هر کدام از عوارض ذکر شده در بالا را برای دوره‌های طولانی مدت تجربه کردید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
 

پروژسترون زیست - همسان

به منظور درک دلایل بحث حول پروژسترون زیست – همسان (Bioidentical Progesterone)، اجازه دهید ابتدا این مفهوم را به خوبی توضیح داده و درک کنیم. تجویز و استفاده از این محصول شامل هومون درمانی جایگزین زیست - همسان است که از هورمون‌هایی که از نظر مولکولی با هورمون‌های تولید شده در بدن یکسان هستند استفاده می‌کند و با انها سرو کار دارد. هورمون درمانی جایگزین به طور گسترده به عنوان یک شیوه درمان علائم قبل و بعد از یائسگی در زنان، توسط مکمل‌های سنتزی هورمون‌هایی که به دلیل شروع یائسگی در بدن زن ساخته نمی‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو هورمون اصلی زنانه به نام‌های استروژن و پروژسترون به طور معمول در بدن انسان در طول سال‌های قبل از یائسگی تولید می‌شود. هر دوی این هورمون‌ها عملکردهایی را علاوه بر فرایندهای باروری و قاعدگی در بدن بر عهده دارند. این دو هورمون معمولاً در ارتباط با هم کار می‌کنند.
 

فواید پروژسترون زیست - همسان

هدف اصلی هورمون درمانی جایگزین، تسکین علائم یائسگی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌باشد. با این‌حال، بعد از انجام آزمایشات بالینی گسترده، مشخص می‌شود که خطرات قابل توجهی مربوط به هورمون درمانی جایگزین از جمله افزایش خطرات سلامتی وجود دارد که بیشتر از مزایای آن می‌باشد. اصطلاح مکمل‌های طبیعی اخیراً در تعدادی از فرم‌ها مانند قرص، کپسول، پمادهای موضعی و همچنین به عنوان کرم به چشم می‌خورد که توسط داروسازها تولید می‌شوند، اگر چه ریسک استفاده از داروها بالاست، اما پیشنهاد می‌شود که بیشتر از قرص‌ها و یا کپسول‌های این دارو استفاده کنید، چون اعتقاد بر این است که جذب این دارو از طریق پوست چندان تضمین کننده نیست. بررسی‌های متفاوتی در رابطه با این دارو از کاربران انجام شده که برخی از آن‌ها مزایای زیر را ذکر کرده‌اند:
افزایش میل جنسی، وزن سالم، وضعیت بهتر روحی و کاهش نوسانات خلق و خو، داشتن پوست و مویی بهتر و شفاف‌تر، کاهش حساسیت سینه‌ها
 
دوز مناسب پیشنهادی این دارو بین 10 تا 40 میلی‌گرم است که یک یا دو بار در روز برای 15 تا 25 روز از ماه استفاده شود. روندهای اخیر پیشنهاد می‌دهد که این دارو نباید به مدت طولانی استفاده شود، چون دارای عوارض جانبی است که صرف نظر از مزایایی که دارد، این عوارض خطرناک‌تر می‌باشند. یک نکته اضافی در این رابطه این است که تعدادی از تولید کنندگان این دارو را از طریق اینترنت و یا داروخانه‌ها می‌فروشند که در این صورت نیازی به نسخه پزشک نمی‌باشد، اما بهتر است از این داروها تحت نظر پزشک استفاده شود چون هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به تایید نرسیده است. علاوه بر این، نظرات متفاتی درباره نسخه‌های ترکیبی این دارو وجود دارد، چون این داروها ممکن است تا حد زیادی متنوع باشند.
 

عوارض جانبی

برخی عوارض جانبی مربوط به استفاده از این نوع پروژسترون وجود دارد که موجب افزایش بحث و اختلاف نظر در رابطه با تجویز، فروش و مصرف آن شده است. این عوارض جانبی اصلی به شرح زیر می‌باشند:
نفخ شکم، احساس سوزش در ناحیه سینه ها، افزایش وزن اطراف ران‌ها و باسن، رشد مو در صورت، و خستگی.
 
افکار عمومی گسترده‌ای وجود دارد که تنها هورمون‌هایی که طبیعی هستند، برای بدن مفید می‌باشند. پروژسترون‌های زیست - همسانِ تشکیل شده از سیب زمینی شیرین و سویا جزو پروژسترون‌های سنتزی می‌باشند. با این‌ حال، تعدادی از پروژسترون‌ها تحت نام این محصول به فروش می‌رسند که اثر بخشی آن‌ها هنوز به اثبات نرسیده است. اساساً، هیچ شواهد قطعی‌ای وجود ندارد که از تجویز این مکمل‌ها حمایت کند. متخصصان معتقدند که مزایای این داروها بیش از عوارض احتمالی آن‌هاست و کارایی این نوع پروژسترون‌ها به عنوان دارو به اثبات رسیده است و بهترین شیوه استفاده از آن‌ها در قالب قرص و کپسول می‌باشد.
 
منبع: Her Haleness


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما