دختران نوجوان از کلسيم غافل نشويد

دردوران نوجواني، به ويژه در سنين پيش از بلوغ و در دوران بلوغ، نيازهاي افزوده اي به تمامي مواد مغذي به وجود مي آيد؛ چرا که جهش رشد اتفاق افتاده و افزايش قد و وزن به صورت چشم گيري نمايان مي شود. طبيعتاً مساله تحول جسمي توام با تغييرات روحي و فعاليت آنزيم ها و هورمون هاي جديد مستلزم دريافت مواد مغذي متنوع است. به همين دليل، نمي توان گفت که فلان گروه غذايي به گروه هاي غذايي ديگر ارجحيت دارد! بنابراين يک نوجوان در سنين رشد به انواع مواد مغذي نيازمند
سه‌شنبه، 3 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دختران نوجوان از کلسيم غافل نشويد
دختران نوجوان از کلسيم غافل نشويد
دختران نوجوان از کلسيم غافل نشويد

نويسنده:دکتر سيد ضياء الدين مظهري
متخصص تغذيه و رژيم درماني




دردوران نوجواني، به ويژه در سنين پيش از بلوغ و در دوران بلوغ، نيازهاي افزوده اي به تمامي مواد مغذي به وجود مي آيد؛ چرا که جهش رشد اتفاق افتاده و افزايش قد و وزن به صورت چشم گيري نمايان مي شود. طبيعتاً مساله تحول جسمي توام با تغييرات روحي و فعاليت آنزيم ها و هورمون هاي جديد مستلزم دريافت مواد مغذي متنوع است. به همين دليل، نمي توان گفت که فلان گروه غذايي به گروه هاي غذايي ديگر ارجحيت دارد! بنابراين يک نوجوان در سنين رشد به انواع مواد مغذي نيازمند است و تغذيه اين گروه بايد متناسب، متنوع و متعادل باشد. در ميان گروه هاي غذايي دريافتي که حاوي مواد معدني و ويتامين ها هستند برخي مواد معدني به دليل وظايفي که در بدن به عهده دارند ضرورت بيشتري پيدا مي کند. به عنوان مثال تامين کلسيم به ويژه در دختر خانم هاي نوجوان بسيار مهم است چون در دهه دوم زندگي سرعت جذب کلسيم بالاتر و بانک ذخيره کلسيم در استخوان ها آماده دريافت بيشتر اين ماده معدني است. در پسرها نيز دريافت کلسيم در نوجواني مهم بوده و کمبودش مي تواند در آينده سبب بروز پوکي استخوان شود.
در رابطه با آهن نيز مصرف اش به ويژه در دختر خانم ها به دليل آنکه در سيکل ماهانه شان آهن از دست مي دهند، اهميت ويژه اي دارد. در دوران رشد به ديگر مواد معدني از جمله روي، منيزيم، فسفر و يد هم نياز مي شود و اين مواد را بايد به کمک تغذيه مناسب به بدن نوجوان رساند. بسيارند افرادي که زمينه ژنتيکي قد بلندي را دارند اما به دليل تغذيه نامناسب و گرفتن رژيم هاي ناجور جهش رشدي نداشته اند و کوتاه مانده اند. مصرف ويتامين A و D هم در رشد و هم در مقابل با عفونت هاي لازم است منتها بايد به اندازه مصرف شوند زيرا زيادي مصرف شان هم سبب بروز مسموميت مي شود. در رابطه با پروتئين ها که در مساله رشد اهميت دارند نيز بايد گفت که نوجوانان بايد از هر دو نوع گياهي و حيواني بهره ببرند اما اگر کسي به دلايلي تمايلي به پروتئين حيواني نداشت، مي تواند با مصرف حبوبات و غلات يا استفاده از تخم مرغ و شير پروتئين لازم را کسب کند.
منبع: نشريه سلامت،ش 243




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط