تيروييدتان پر کار است؟ کلم بخوريد!

کلم انواع گوناگون دارد؛ مثلاً کلم سرکه برگ يا گل ندارد و در حقيقت، نوعي ريشه و غده سفت است که مواد معدني اش بسيار است. ترب ها، شلغم هاي قرمز، سياه و سفيد هم از اين دسته اند. از بين غده هاي ريشه اي معروف مي توان به خانواده کلم ها اشاره کرد. کلم ها هم به شکل ريشه اي با کلم سر (مانند کلم قمري) يا به شکل گل هستند که ريز ريز کنار هم گل کلم يا کلم بروکلي را تشکيل مي دهد يا به صورت برگ هاي پيچيده به هم که همان کلم سبز است،
پنجشنبه، 5 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تيروييدتان پر کار است؟ کلم بخوريد!
تيروييدتان پر کار است؟ کلم بخوريد!
تيروييدتان پر کار است؟ کلم بخوريد!






کلم انواع گوناگون دارد؛ مثلاً کلم سرکه برگ يا گل ندارد و در حقيقت، نوعي ريشه و غده سفت است که مواد معدني اش بسيار است.
ترب ها، شلغم هاي قرمز، سياه و سفيد هم از اين دسته اند. از بين غده هاي ريشه اي معروف مي توان به خانواده کلم ها اشاره کرد. کلم ها هم به شکل ريشه اي با کلم سر (مانند کلم قمري) يا به شکل گل هستند که ريز ريز کنار هم گل کلم يا کلم بروکلي را تشکيل مي دهد يا به صورت برگ هاي پيچيده به هم که همان کلم سبز است، خودنمايي مي کنند.
نتيجه اينکه کلم خانواده اي از سبزيجات ارزشمند است که فيبر، بتاکاروتن، ويتامين C و انواع آنتي اکسيدان هاي ديگر از اجزاي آن هستند. فقط يادتان باشد که زياد خوردن کلم به خاطر نوع ترکيباتي که در آن وجود دارد مانع جذب «يد» به بدن شده و بيماري گواتر را به وجود مي آورد ولي در کساني که دچار پرکاري تيروييد هستيد (افراد لاغر) خوردن کلم چون مانع جذب يد زيادي به بدن مي شود، جزو نکات درمانگر به حساب مي آيد. بنابراين کساني که دچار کم کاري تيروييد (افراد چاق) هستند بايد از خوردن کلم خودداري کنند.
کلم را مي توان به روش هاي مختلف آماده خوردن کرد. از جمله «کلم پلوي شيرازي» که با برگ هاي کلم پيچ تهيه مي شود و از غذاهاي سنتي و معروف استان فارس است. در شهر زرقان (شيراز) نيز غذاي اصلي مردم خورش کلم قمري است. در ضمن، کلم به خصوص کلم برگ به کم کردن وزن کمک مي کند، به اين طريق که کلم را در کمي آب جوشانده يا بخارپز کرده و با کمي نمک و ليموترش به عنوان شام در بعضي از شب ها ميل کنيد. اين غذا انرژي بالايي نداشته در عين حال تمام املاح و ويتامين هاي خود مخصوصا ويتامين C را تقريبا حفظ مي کند و نفخ و مشکلات گوارشي بعد از خوردن اش به وجود نمي آيد.
ولي سرخ کردن يا کباب کردن برگ کلم باعث از بين رفتن ويتامين هاي آن مي شود. بنابراين کساني که از خوردن کلم خودداري مي کنند به خاطر ايجاد ناراحتي هاي گوارشي و نفخ شکم، بهتر است آن را پخته يا به تنهايي بخورند زيرا وقتي کلم با سبزيجات ديگر مثل (گوجه، خيار، کاهو، سس) و غيره مخلوط شود، توليد نفخ و دل پيچه مي کند. در آخر نيز خاطر نشان مي کنيم که اين گروه بزرگ سبزي کلسيم بالايي دارد ولي پتاسيم و سديم اش در حد متوسط است. در ضمن کلم قمري مزه تندي دارد و يادتان باشد که هر سبزي تندي، سرشار از ويتامين C است.
منبع: هفته نامه سلامت -ش242




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.