عوارض استفاده از لوازم آرایشی

استفاده از لوازم آرایشی که برای تهیه آنها از مواد شیمایی استفاده شده است برای مواقع لازم عوارض جدی نخواهد داشت اما بدترین خطرات آرایش روی صورت زنانی رخ می دهد که آرایش کردن عادت روزانه آنهاست.
چهارشنبه، 3 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
عوارض استفاده از لوازم آرایشی
بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است بیش از 800 ماده شیمیایی در لوازم آرایش و عطرهای صنعتی وجود دارد و استفاده مدام از این مواد باعث می‌شود به مرور ترکیب‌های مضرشان جذب بدن شود و این امر می‌تواند در درازمدت عارضه‌های متعددی ایجاد ‌کند. مهم‌ترین عارضه استفاده طولانی‌مدت از این ترکیب‌های سمی ابتلا به برخی از انواع سرطان است. علاوه بر سرطان، احتمال ابتلا به پیری زودرس پوست و آکنه و حتی برخی از بیماری‌های عفونتی مانند ایدز و هپاتیت وجود دارد.

از میان ترکیب‌های مضر موجود در لوازم آرایش، پارابین‌ها یکی از رایج‌ترین‌ها هستند که در 23 درصد محصولات استفاده می‌شوند. بعد از این ترکیب‌ها، سیکلوپنتاسیلوکسان در 15 درصد و در نهایت تریکلوسان در 1.3 درصد محصولات موجود است. گاهی این ترکیب‌ها همگی در یک محصول جمع هستند و این موضوع احتمال تاثیر منفی این مواد روی سلامت را بالا می‌برد. غیر از این 4 مورد، ترکیب‌های دیگری هم وجود دارد که عوارض مربوط به خود را دارند. مثلا بنزوفنول‌ها که در لاک ناخن، دئودورانت‌ها، ژل‌های شستشو و صابون‌ها موجود است، بوتیل پارابن که در شامپوها، کرم ضدآفتاب، شامپو مخصوص شوره‌سر، رژ لب و در نهایت متیل پارابن و اتیل پارابن که در کرم‌های بدن و صورت به وفور یافت می‌شوند، سرطان‌زا هستند. 1


عوارض و خطرات آرایش کردن مداوم 

متن زیرا را بخوانید تامتوجه عوارض استفاده روزانه از لوازم آرایش شوید:

خراب شدن پوست سالم
اغلب کرم و پودرها پوست را زیبا می کند اما بدون تعارف آسیبی که به پوست می زند بیشتراز فایده آن است. پودرها طولانی مدت و تاشب روی پوست می ماند و از آنجا که لوازم آرایش حاوی موادشیمیایی هستند این ماندگاری پوست راخراب می کند بنابراین برای یک زیبایی موقتی بطور دائم بخود صدمه نزنید.

چروکیدگی پوست
وقتی لوازم آرایشی را بصورت می زنید چربی طبیعی، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز پوست شسته می شود در نتیجه پوست شل وچروک شده و همین باعث می شود پیر بنظر برسید. افرادسالخورده دنبال راهی برای زنده و نرم کردن پوست هستند درصورتیکه برگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست دشوار است بنابراین از آرایش روزانه خودداری کنید تا جوانتر به نظر برسید.

جوش
بدترین چیزی که جوش های روی پوست را تغذیه می کند لوازم آرایش است ،لوازم ارایش برای رشد اکنه و جوش فضا ایجاد می کنند و از طرفی درمان جوشها اثراتی را روی پوست بجا می گذارد که زیبایی را کاهش می دهد.

آسیب لبها
لبهای نرم و صورتی همیشه زیبا هستند ،رنگ تیره و پوسته پوسته شدن لب چهره را زشت میکند به همین منظور افراد برای اینکه دلرباتر شوند از رژلب مدت دار استفاده می کنند. این کار درخیلی مواقع به لب آسیب میزند چرا که به واسطه ی آن چربی لب از دست میرود و لب ترک میخورند و اگرخیلی اینکار را تکرار کنید به مغز آسیب می رسد و حتی موجب فشارخون بالا و ضعف درهماهنگی عضلات می شود.

ضعف ناخن ها
کوتاه کردن ناخن ها قدیمی شده و لاک زدن ناخن مد است؛ ناخن بدون لاک ساده بنظر می رسد. وقتی ناخنها را برای مدت کوتاهی لاک می زنید درطولانی مدت بیرنگ می شوند همچنین استفاده بیش ازحد ازمواد مانیکور و پدیکور ناخن ها را ضعیف و شکننده می کند و استون مواد موجود در لاکها به قوت ناخن ها آسیب میزند.

موانع رشد مو
چه دختران و چه پسران همگی موهای پرپشت را دوست دارند اما امروزه آسیب به رنگ و ریشه مو رایج است چون از مضرات ژلها ،سرم و نرم کننده هاب مو بی خبر هستید اما وقتی به ریزش مو ،شوره و خارش می رسیم متوجه می شویم باید از مصرف آن خود داری کنیم.

عفونت چشم
چشم ها نسبت به لوازم آرایشی بسیار حساس هستند ،درست است که ریمل مژه ها را زیبا تر می کند اما ممکن باعث ریزش آن شود؛ خط چشم و سرمه را هم اگر هر روز استفاده کنید باعث خارش ،سوزش ،قرمزی ،خشکی آب چشم ،حساسیت و عفونت می شود. سایه هم همین طور اگر وارد چشم شود عفونت را تشدید می کند.

عوارض استفاده از لوازم آرایشی

رنگ و رو رفتگی پوست
ممکن است از کرم و رژگونه بسیار استفاده کنید اما مصرف زیاد آن باعث رنگ و رو رفتگی می شود و کم کم جای رنگ پوست طبیعی را می گیرد.

اختلالات پوستی
اگر بطور منظم از کرم ها و پودرها استفاده می کنید سدیم سولفات موجود در آن دیواره های محافظتی پوست را تا 10 درصد کاهش می دهد پس اگر احساس التهاب خارش قرمزی جوش کردید نشانه ی واضحی در توقف مصرف لوازم آرایشی است.

آلرژی پوستی
پارابن موجود در مواد ارایشی ریشه عفونت و آلرژی است حتی مواد عطری بطور منفی با نورخورشید واکنش نشان می دهد و لکه های تیره ای روی پوست ایجاد می کند.

سردرد
ازلحاظ علمی ثابت شده که مواد شیمیایی موجود در محصولات شیمیایی سردرد ایجاد می کند پوشاندن صورت بخصوص پیشانی با کرم بطور ناگهانی احتمال میگرن،  گیجی، حالت تهوع و استفراغ را بالا می برد که خستگی و ضعف را درپی دارد در واقع بوی لوازم آرایشی باعث سردرد می شود.

پف زیر چشم
اطراف چشم نسبت به مواد شیمیایی زودتر واکنش نشان می دهند هیچکسی تیرگی های زیر چشم را دوست ندارد، مطالعات نشان داده علاوه برخواب نامنظم مواد آرایشی نقش مهمی را درپف زیر چشم دارد که پوشاندن آن با آرایش باعث تشدید می شود.

افسردگی
موادی مثل پارابن و تریک لوسن برای سلامتی مضر هستند و تعادل هورمون ها را بهم می ریزند اما واقعا چه کسی فکر می کرد مواد آرایشی تا این حد عوارض داشته باشد.

اختلال تنفس
سالیسیلیت موجود در لوازم  آرایشی تنفس را دچار مشکل و حتی منجر به آسم می کند و روی ریه ها تاثیر می گذارد.

سرطان
یکی از نتایج مهلک بدست آمده دراستفاده لوازم آرایشی بیماری های کشنده ای مثل سرطان است برای اینکه لوازم آرایشی ضد آب درست کنند مجبور به استفاده بیشتری از مواد شیمیایی هستند که سرطان سینه ،پوست و خون را شدت می دهد.

عوارض استفاده از لوازم آرایشی


توصیه هایی برای کاهش عوارض استفاده از لوازم آرایش

- بهترین توصیه این است که مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی شیمیایی را کاهش دهید. بهتر است روزانه آرایش نکنید و تنها در مهمانی از این تکنیک استفاده کنید. مصرف ضد آفتاب در طول روز کفایت می کند.

- سعی کنید زمان خرید به تبلیغات توجه نکنید. محصولات استانداردی را تهیه کنید که تا جای ممکن عاری از هر گونه رنگ و عطر باشند.

- برخی افراد بر این عقیده هستند که مواد آرایشی و بهداشتی گیاهی بهتر هستند؛ اما خوب است بدانید که این محصولات حاوی مواد نگهدارنده هستند و نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرند.

- حتما قبل از خواب صورت خود را بشویید تا مواد آرایشی به طور کامل از روی پوست پاک شوند. به جای آن که پوست تان را به محصولات آرایشی عادت دهید، بهتر است تغذیه سالم، خواب کافی، آب کافی و مدیریت استرس را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

- سعی کنید در دوران بارداری از مواد آرایشی استفاده نکنید. برای کودکان نیز می توانید تنها از مواد بهداشتی مختص به خودشان استفاده کنید.

- هرگز به طور همزمان از چند محصول آرایشی استفاده نکنید. به طور مثال، کرم بدن و صورت را در یک روز نزنید؛ چرا که افزایش ناگهانی میزان ترکیب های سمی می تواند واقعا خطرناک باشد.

- پیش از مصرف محصولات مربوط به آرایش چشم، دستان خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید. در صورتی که به عفونت چشمی مبتلا شده اید، تا بهبودی کامل از مصرف فرآورده های چشمی خودداری کنید. در صورت ایجاد التهاب چشمی، مصرف مواد آرایشی را سریعا متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

- هیچ گاه لوازم آرایشی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

- هرگز از فراورده های قدیمی استفاده نکنید و تاریخ مصرف مفید هر محصول را به خوبی مطالعه کنید تا پس از اتمام موعد، آن را دور بیندازید. چنانچه پس از باز شدن محصولی متوجه تغییر رنگ و بوی فرآورده شدید، بلافاصله از مصرف آن خودداری کنید.

- هرگز برای رقیق کردن ریمل و خط چشم از براق دهان استفاده نکنید. باکتری های موجود در دهان شما می توانند در محصولات رشد کرده و موجب عفونت در آن شوند. اضافه کردن آب به محصولات آرایشی نیز می تواند مقاومت میکروبی فرآورده را کاهش دهد.

- توجه داشته باشید که دمای بیش از 30 درجه سانتی گراد، منجر به خراب شدن محصول و از بین رفتن ماده نگهدارنده شده و احتمال رشد میکروب را افزایش می دهد.


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.rojelab.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.