تمام نکاتی که پیش از جراحی بینی و بعد از آن باید بدانید

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین جراحی‌های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می‌شود که اگر چه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده ، اما در صورتی که این جراحی با همراهی...
دوشنبه، 8 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تمام نکاتی که پیش از جراحی بینی و بعد از آن باید بدانید
جراحی زیبایی بینی یکی از اغلب عمل‌های زیبایی در جهان است. بینی شما یک ویژگی غالب در چهره شماست. هنگامی که بینی شما کج، بیش از حد بزرگ و یا حتی کوچک باشد، می‌تواند بر روی ظاهر صورت شما تاثیر  بگذارد و در صورت داشتن ویژگی‌های مطلوب بر زیبایی شما تاثیر چشم‌گیری بگذارد.

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین جراحی‌های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می‌شود که اگر چه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده ، اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک جراح و پزشک متبحر و با تجربه انجام شود، می‌تواند بسیاری از عارضه‌ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی و یا زاویه‌دار شدن آن، بزرگ بودن حفره‌های بینی و دیگر اختلال‌های شایع بینی را برطرف کند.

رینوپلاستی چیست؟

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی یکی از عمل های جراحی زیبایی است که به تغییر بینی شما کمک می‌کند، به طوری که بسیار تاثیرگذار بر چهره و زیبایی چهره شما می‌باشد. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید که جراحی زیبایی بینی داشته باشید، لازم است که به چند نکته توجه داشته باشید.

تمام نکاتی که پیش از جراحی بینی و بعد از آن باید بدانید

هنگام عمل بینی به چه نکاتی توجه کنیم

انجام عمل‌های زیبایی امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده که عمل بینی هم در زمره‌ی این عمل‌ها قرار می‌گیرند. توصیه ی ما به افرادی که قصد انجام این عمل را دارند این است که با آگاهی کامل و مطالعه اقدام به این کار کرده و قربانی تبلیغات نشوند.
 

هدف از جراحی بینی

قبل از جراحی بینی باید هدف متقاضی از عمل مشخص شود و در صورت مشکلات روحی ابتدا به درمان این مشکلات پرداخته شود. در درجه اول باید انگیزه فرد متقاضی برای جراحی بینی کاملا منطقی و درست باشد تا نتیجه قابل قبولی از عمل جراحی بینی خود بگیرد. جراحی بینی ، ممکن است با اهداف مختلفی صورت گیرد از این رو قطعا فردی که کاندید عمل بینی می شود (حتی برای درمان مشکلات بینی) ، دست خوش تغییرات زیبایی نیز قرار می گیرد. هدف از عمل بینی ممکن یکی از گزینه های زیر باشد :

۱٫ کوچک کردن بینی
۲٫ بزرگ کردن بینی
۳٫ درمان انحراف بینی
۴٫ برداشتن قوز بینی
۵٫ پولیپ بینی

نکته قابل توجه این است که، اگر هدف فرد از جراحی بینی حالت مقایسه با بینی فرد دیگر باشد احتمال نارضایتی زیاد خواهد بود.
 

مراقبت های قبل از عمل بینی

قبل از عمل بینی مراقبت هایی لازم است که فرد متقاضی جراحی باید به آن ها توجه کند تا دوره بهبودی بهتری داشته باشد. در ادامه نکاتی که باید قبل از عمل بینی رعایت شود نام برده شده است. اما توجه داشته باشید برای دریافت اطلاعات دقیق تر باید با پزشک خود مشورت کنید.

۱) دو هفته قبل از عمل نباید از آسپرین استفاده کنید.

۲) دخانیات و نیکوتین موجب تنگ شدن رگهای خونی می شود و همچنین موجب اختلال گردش خون شده، بنابراین حداقل ۲ هفته قبل از عمل بینی از استفاده آن اجتناب کنید.

۳) ۸ ساعت قبل از عمل ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

۴) روز قبل از عمل به میزان کافی آب بنوشید.

۵) شب قبل از عمل دوش بگیرید. علاوه بر تمیز شدن بدن از هر گونه آرایش و لوسیون و کرم می تواند به ریلکس شدنتان نیز کمک کند.

۶) اگر لاک ناخن دارید آن را پاک کنید.

۷) حتما راه های رسیدن به محل کلینیک و یا بیمارستانی که قرار است بروید را بررسی کنید تا در روز عمل استرس نداشته باشید.

۸) در روز عمل هیچگونه زیورآلاتی نباید همراه شما باشد.

۹) از خوردن و آشامیدن در روز عمل جدا خودداری کنید.

۱۰) آزمایش و مدارک پزشکی خود را در روز عمل به همراه داشته باشید.
 

مراقبت های بعد از عمل بینی

۲۴ ساعت اول بعد از عمل سخت ترین زمان برای ریکاوری فرد است. در این مدت هنوز اثر داروهای بیهوشی از بین نرفته است. در این زمان ممکن است کمی سردرد، ورم، کبودی و خونریزی بینی را تجربه کنید. بهتر است در این زمان فرد فقط استراحت کند و از مسکن های تجویز شده پزشک استفاده کند. در ادامه تمام نکاتی که باید بعد از عمل بینی رعایت کنید را برای شما آورده ایم.

۱) بهترین زمان برای حمام کردن بعد از عمل بینی را حتما از پزشک خود سوال کنید.

۲) حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از کمپرس سرد در اطراف بینی و زیر چشم برای کاهش کبودی و تورم استفاده کنید .

۳) تا ۲۴ ساعت از مایعات و غذاهای میکس شده و نرم استفاده کنید. از خوردن غذاها و میوه هایی که نیاز به جویدن داشته باشد مانند هویج و سیب و … بپرهیزید.

۴) بعد از جراحی بینی مسافرت با هواپیما در روزهای اول توصیه نمی شود.

۵) با دهان باز عطسه و یا سرفه کنید تا به بینی فشاری وارد نشود.

۶) از فین کردن و فشار به بینی بپرهیزید چون ممکن است سبب خونریزی شود.

۷) از خندیدن و حرف زدن زیاد در هفته های اول خودداری نمایید.

۸) از خوردن نمک خودداری کنید.

۹) از خوراکی هایی که برای کاهش تورم صورت مفید است غافل نشوید. آب آناناس، آلوئه ورا و کرفس می تواند به کاهش تورم صورت کمک کند. برای بهتر شدن طعم آب کرفس می توانید آن را آب هویج مخلوط کنید.

۱۰) هنگام استراحت و خواب چند بالش زیر سر خود بگذارید.

۱۱) از مسواک نرم استفاده کنید.

۱۲) تا دو ماه نباید از عینک طبی یا آفتابی استفاده شود. میتوانید لنز را جایگزین کنید.

۱۳) تا چند هفته اول از پایین انداختن سر و بلند کردن اجسام سنگین، همچنین فعالیت های شدید ورزشی خودداری کنید.

۱۴) کاهش تورم و چسبیدن پوست بینی بر اسکلت زمانبر خواهد بود بنابراین تورم در دوطرف بینی شما قطعا متفاوت خواهد بود ، حتی اگر دو طرف آن یکسان عمل شده باشد. بنابراین نگران این موضوع نباشید.

۱۵) چسب زدن برای کاهش تورم و چسبیدن پوست بینی به اسکلت است پس در نحوه چسب زدن بینی دقت شود.

۱۶) در روزها و ماه های اول بعد از عمل بینی فرم بینی شما کاملا مشخص نمی باشد بنابراین اجازه قضاوت به افراد دیگر را ندهید.

تمام نکاتی که پیش از جراحی بینی و بعد از آن باید بدانید

عمل زیبایی بینی؛ انتظارات واقعی داشته باشند

در حالی که شما ممکن است بینی خود را با یک بینی دیگر چون افراد مشهور و زیبا مقایسه کنید و با هدف تغییر و رسیدن به این خواسته دست به عمل زیبایی بینی بزنید، مطمئن باشید که رسیدن به همچین تشابه و هدفی دور از واقعیت است و ممکن است شما را وارد چالش بدی کند.

در صورت انجام این تشابه ممکن است وجود بینی مد نظر برای ساختار چهره شما اصلا مناسب نباشد. پس واقع بینانه تصمیم بگیرید و از پزشک متخصص خود درخواست های منطقی و معقولانه داشته باشید.
 

شما نیاز به استراحت دارید

در ارتباط با استراحت بعد از عمل باید گفت که استراحت بدین معنا نیست که شما امروز عمل کنید و ظرف مدت کوتاهی سر کار خود برگردید. توجه داشته باشید برای بهبودی کامل و رسیدن به نتیجه دلخواه باید از یک هفته الی ده روز مرخصی بگیرید.
 

ممکن است فورا ظاهرتان را دوست نداشته باشید

بلافاصله بعد از عمل زیبایی بینی خود را زود قضاوت نکنید. چرا که این زمان کوتاه نمی تواند نتایج حقیقی و واقعی را به درستی نشان دهد. در حالی که عوارض بعد از جراحی در هر بیماری متفاوت است اما نتایج شایع ان در اکثر بیماران وجود کبودی، تورم است. جای نگرانی نیست و باید یک سری نکات پزشکی مانند گرفتن سر رو به بالا، استفاده از ضد التهاب ها رعایت کنید و همچنین استراحت کافی بین هفت تا ده روز می تواند برای سر و حال شد کافی باشد. در ضمن ز انجام کار های سنگین مثل باشگاه رفتن خودداری کنید.
 

برای نتایج نهایی زمان لازم است

تورم و کبودی پس از یک هفته از بین می روند و بعد از چهار تا شش هفته، کل آن از بین خواهد رفت. اما برای آخرین اثاری که از تورم باقی می مانند و برای دیدن نتایج نهایی قابل مشاهده، ممکن است تا یک سال یا کمی بیشتر طول بکشد. صبر و حوصله در این روند زیبایی نقش بسزایی دارد.
 

عمل زیبایی بینی فقط برای زنان نیست

عمل بینی یا جراحی زیبایی به طور کلی فقط برای زنان نیست. مردان نیز می توانند این روش را انجام دهند. و به نظر می رسد مردان بیشتر و بیشتر برای جراحی زیبایی مشتاق شده اند، زیرا این تعداد از یک دهه گذشته  تا به الان بیش از 30  درصد افزایش داشته است!
 

همه کاندیدای ایده‌آل برای عمل زیبایی نیستند

کاندیدای ایده‌آل برای عمل زیبایی بینی کسی است که از ظاهر بینی خود ناراضی باشد. با این حال، شما باید سعی کنید که انعطاف‌پذیر باشید و انتظارات واقعی داشته باشید. به منظور درمان صحیح، باید به فکر سلامت کلی بدن خود نیز باشید و توصیه می‌شود سیگار را ترک کنید یا حداقل تا زمانی که ترک نکرده اید عمل جراحی را به تعویق بیندازید.
 

ملاحظاتی برای روش‌های دیگر

هنگام تغییر شکل بینی شما ممکن است پزشک متخصص ممکن است، عمل‌های ترمیمی و زیبایی دیگر را توصیه کند مثلا متناسب با بینی جراحی شده نیاز باشد تغییری در چانه ایجاد شود تا اعضا با هم همخوانی داشته باشند. پس برای اینگونه پیشنهادات دکتر که اصولی هم هستند خود را اماده کنید.
 

 ممکن است عمل ترمیمی ضروری باشد

حتی اگر عمل جراحی خوب انجام شود، ممکن است نیاز به جراحی مجدد جهت ترمیم وجود  داشته باشد. گاهی اوقات فرآیند بهبودی به اندازه برنامه ریزی شده پیش نمی رود. و نقص جزئی هنوز قابل مشاهده است. جراحی مجدد می تواند این نقص را اصلاح کند.

تمام نکاتی که پیش از جراحی بینی و بعد از آن باید بدانید

جراح مناسب انتخاب کنید

جراح بینی یک کار دشوار است که نیاز به یک دستیار ماهرانه نیز دارد. شما همچنین باید با فردی که چهره شما را قرار است تغییر دهد راحت باشید و شما قرار است با یکدیگر دست به یک تغییر اساسی و همیشگی بزنید  پس برای اینکه نتیجه ای خوشحال کننده را تجربه کنید باید با پزشک خود راحت و در عی حال منطقی باشید.
 

برای کنترل میزان کبودی صورت بیمار چه راهکاری وجود دارد؟

در جراحی‌ها به دلیل آنکه پوست بینی از اسکلت بینی جدا می‌شود، به طور معمول رگ‌ها و مویرگ‌هایی پاره می‌شود که خود عامل خونریزی و کبودی پوست بیمار در ناحیه بینی می‌شود. در حقیقت هر قدر وسعت جراحی در بیمار بیشتر باشد یعنی نیاز به تغییرات بیشتر و وسیع‌تری برای کوچک‌ کردن بینی وجود داشته‌باشد این موضوع با کبودی بیشتری همراه می‌شود. اما اگر حین جراحی، جراح بتواند سر فرصت و با طمانینه جراحی را دنبال و از کیسه‌ یخ استفاده کند، می‌تواند از بروز کبودی‌های وسیع در صورت بیمار پیشگیری کند. البته همکاری و همراهی خود بیمار نیز در این زمینه بی اثر نیست. بیمار 24 ساعت بعد از عمل جراحی باید هر یک ساعت یک‌بار کمپرس سرد روی بینی انجام دهد تا به این ترتیب ادامه خونریزی را محدود کرده و موجب جذب کبودی‌ها شود.
 

برای پیشگیری از بروز گوشت اضافه در بینی بعد از جراحی چه باید کرد؟

تشکیل گوشت اضافه و یا ماندگاری اسکار به نوع پوست فرد و رنگ‌ آن، میزان دقت و تجربه جراح و همینطور به چگونگی مراقبت‌های بعد از جراحی بینی نیز مرتبط است. همانطور که می‌دانید پره‌های بینی از جمله حساس‌ترین بخش‌ها در جراحی بینی محسوب می‌شود و اگر جراح حین عمل دقت و ظرافت کافی را برای ایجاد برش و بخیه‌ زدن این ناحیه نداشته ‌باشد، ممکن است در بروز گوشت‌ اضافه و یا ماندگار شدن اسکار بخیه موثر باشد. البته احتمال بروز این عارضه در افرادی که دارای بینی‌های پهن و گوشتی هستند در مقایسه با دیگران بیشتر است. به این ترتیب جراح اگر دقت و فرصت کافی برای جراحی نداشته باشد، نمی‌تواند با ظرافت روی بخیه‌ها کار کند و این مسئله ممکن است خط برش و بخیه را کمی پررنگ کند. البته برای ترمیم این عارضه راه‌هایی وجود دارد که می‌توان از کرم‌های ترمیم‌کننده، لیزر یا «درم ابریژن» برای بازسازی پوست نام برد.
 

جراحی بینی‌های گوشتی نتیجه بهتری دارد یا بینی‌های استخوانی؟

هر یک از این جراحی‌ها سختی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در بینی‌های گوشتی به دلیل آنکه افراد پوست‌کلفت‌تر، بافت نرم گوشتی و غضروف بزرگ‌تری در مقایسه با بقیه دارند، باید با دقت بیشتری تحت درمان قرار گیرند و جراحی آنها مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. احتمال برش پره بینی به دلیل بزرگ بودن پره در بینی‌های گوشتی بیشتر است. به همین دلیل جراحان برای جراحی این نوع از بینی‌ها زمان بیشتری را صرف می کنند.

تمام نکاتی که پیش از جراحی بینی و بعد از آن باید بدانید

آیا مراقبت‌ از بینی‌های گوشتی نیز متفاوت است؟

بله. به سبب حساسیت‌هایی که بینی‌های گوشتی دارند باید مراقبت‌های ویژه‌ای را بعد از عمل داشته باشند. این مراقبت‌ها گاه تا 3 ماه بعد از عمل نیز اجرا می‌شود. گاهی ممکن است این گروه برای برطرف شدن تورم ناحیه بینی مجبور به تزریق شوند تا بتوانند ورم بینی را مهار کنند. از طرفی آنها نیاز به دریافت ماساژ بینی 1 تا 2 ماه بعد از جراحی دارند. این ماساژ باید زیر نظر پزشک انجام شود تا به شکل گرفتن بینی و کاهش التهاب و تورم بینی کمک کند.
 

آیا جراحی بینی زمینه ابتلا به آلرژی را فراهم می‌کند؟

بله. در مواردی مشاهده شده که احتمال ابتلا به آلرژی و یا عود کردن آلرژی در افرادی که تحت جراحی بینی قرار می‌گیرند، زیاد است. بنا بر تحقیقات، احتمال ابتلا به آلرژی در 10 درصد از کسانی که بینی خود را جراحی می‌کنند وجود دارد.
 

محدودیت‌های جراحی بینی چیست؟

محدودیت‌هایی که برای جراحی بینی وجود دارد مانند دیگر جراحی‌هاست. به عنوان مثال همانطور که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی محدودیت‌هایی برای انجام عمل‌های جراحی دارند، برای انجام جراحی‌های زیبایی مانند جراحی بینی نیز با محدودیت‌هایی رو به‌رو هستند و باید در این زمینه ملاحظات زیادی صورت گیرد که سلامت فرد به خطر نیفتد.
 

برای پیشگیری از حساسیت‌های پوستی بعد از جراحی چه باید کرد؟

در ماه‌های نخست، بروز حساسیت به گچ، چسب و ماده ضدعفونی کننده بعد از جراحی بینی در میان مراجعان بسیار دیده می‌شودکه این ممکن است به دلیل نوع مواد و محصولات شیمیایی‌ای باشد که در بازار وجود دارد. بنابراین هر چه جراح حین عمل و یا پس از آن کمتر از مواد و محصولات شیمیایی استفاده کند، می‌تواند بیشتر از بروز این حساسیت‌ها پیشگیری کند.
 

آیا با لیزر هم می‌توان بینی را جراحی کرد؟

خیر، در هیچ کشوری جراحی بینی با کمک لیزر انجام نمی‌شود. چرا که جراحی بینی و تغییراتی که باید بر بافت گوشتی یا استخوانی بینی انجام شود نیاز به استفاده از ابزار خاص خود را دارد و لیزر در این زمینه نمی‌تواند موثر باشد.
 

آیا چاق و لاغر شدن اختلالی در شکل بینی بعد از جراحی ایجاد می‌کند؟

افزایش یا کاهش وزن نمی‌تواند هیچ اختلالی در شکل و اندازه بینی ایجاد کند. اما در صورتی که میزان افزایش یا کاهش وزن زیاد باشد، می‌تواند در از بین رفتن تناسب میان بینی و اندازه صورت موثر باشد. به عنوان مثال من بیماری داشتم که به هنگام جراحی 60 کیلوگرم وزن داشت و یک سال بعد از آنکه برای معاینه نزد من آمده بود با افزایش وزن 30 کیلویی تبدیل به فردی 90 کیلوگرمی شده بود و این مسئله موجب شده بود تا بینی‌اش نسبت به اندازه صورتش کوچک‌تر باشد. بنابراین باید مراقب بود که اضافه وزن یا کاهش وزن در کمیت‌های زیاد و قابل تامل، موجب از بین رفتن هماهنگی بینی و صورت شده و ممکن است در نامتناسب به نظر رسیدن ظاهر فرد اثرگذار باشد.
 

بهترین زمان برای انجام جراحی بینی چه زمانی است؟

برای جراحی بینی، زمان و فصل خاصی را نمی‌توان نسبت به بقیه متمایز کرد. انجام جراحی در شرایط کنترل شده در تمامی فصل‌های سال امکان‌پذیر است. درباره بهترین سن برای انجام جراحی بینی نیز باید بگویم که مهم‌ترین نکته برای جراح آن است که رشد اسکلت بینی مراجعه‌کننده کامل شده باشد و این اتفاق معمولا در 12 سالگی برای دختران و پسران می‌افتد. با وجود این، شخصا برای جراحی بینی در دختران و پسران نوجوان از سن 15 سالگی به بعد، اقدام می‌کنم.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت دکترحسین نژاد
سایت برترینها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط