فیناستراید و موارد مصرف آن

“فیناستراید” دارویی است که برای درمان ریزش مو بخصوص در آقایان و همچنین در بزرگی خوش خیم پروستات مردان استفاده می شود. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این دارو ارائه می شود.
پنجشنبه، 11 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فیناستراید و موارد مصرف آن
فیناستراید( به انگلیسی:Finasteride) دارویی است که برای درمان ریزش مو به ویژه در آقایان و همینطور در بزرگی خوش خیم پروستات مردان استفاده می شود.


موارد مصرف فیناستراید

فیناستراید برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و یا کم پشت شدن اهسته موی سر که سبب عقب نشینی خط مو و یا ایجاد طاسی در مردان می شود استفاده می شود. البته در درمانی که مربوط به کم پشتی موی شقیقه است تأثیر آن هنوز به اثبات نرسیده است. پزشکان و متخصصان پوست و مو علل ریزش مو در افرادی که دچار این عارضه شده اند را بررسی و در صورت امکان، داروی فیناستراید را برای آن ها تجویز می کنند.

نکته: این دارو جهت از بین بردن ریزش موی بانوان و یا کودکان استفاده نمی شود.

فیناستراید در دسته ای از داروها به نام مهارکننده آنزیم 5 آلفا دوکتاز قرار می گیرد.در دسته بندی دارو ها، فیناستراید در دسته ای به نام مهار کننده آنزیم 5 آلفا دوکتاز قرار دارد. شیوه کارایی این دارو در درمان ریزش مو به این شکل است که به متوقف کردن تولید هورمون های مردانه که ترشح آن است که سبب رشد نکردن موی سر می شود می پردازد.


عملکرد فیناستراید

یکی از علل ریزش مو در مردان افزایش تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدروتستسترون است و این مشکل در بعضی از مردان با افزایش سن رخ می دهد و در اصطلاح به آن ریزش موی مردانه( Male Pattern Baldness) گفته می شود.

فیناستراید آنزیم 5- آلفادوکتاز که عامل تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدرو تستسترون میباشد را مهار می کند و به این ترتیب از ازدیاد هورمون DHT و اثر مخرب آن بر ریشه موهای سر می کاهد.

از دیگر اثرات فیناستراید کاهش موهای بدن است، هورمون DHT محرک رویش موهای بدن میباشد و به همین علت است که معمولاً با افزایش سن موهای سر در مردان کاهش می یابد ولی موهای دیگر بخش های بدن مانند موهای گوش، سینه، کتف ها و پشت بیشتر می شود. 1


نحوه مصرف فیناستراید چگونه است؟

فیناستراید، به صورت یک قرص در روز، همراه با غذا یا به تنهایی، مصرف می شود. برای رسیدن به نتیجه باید فیناستراید را به طور مرتب مصرف کنید. همچنین توصیه می شود مصرف قرص فیناستراید را در برنامه کارهای روزانه خود بگنجانید تا مطمئن شوید آن را فراموش نمی کنید. برای مثال، قرص را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید، مثلاً صبح ها یا شب ها قبل از خواب. روزانه بیش از یک قرص مصرف نکنید زیرا این کار تأثیر دارو را زیاد نکرده و حتی برایتان مضر خواهد بود.

برای آنکه تأثیر فیناستراید در جلوگیری از ریزش موها و رشد مجدد آن ها به طور دقیق قابل ارزیابی باشد، می بایست دارو را یک سال یا بیشتر مصرف کرده باشید. البته، در طول شش ماه اول موهای موجود کمی کم پشت می شوند. گاهی اوقات دلیل این امر این است که ریزش مو در حال پیشرفت بوده و اثرگذاری فیناستراید هنوز شروع نشده است، در برخی موارد نیز دلیل آن ریزش یک سری موهای مینیاتوری شده است که البته ریزش آن ها جا را برای رشد موهای جدید و سالم باز می کند. صبور بودن در طول این دوره خیلی مهم است. همچنین، باید مصرف دارو را دست کم یک سال ادامه بدهید تا هم شما و هم پزشکتان بتوانید تأثیر آن را ارزیابی کنید.


فیناستراید چقدر تأثیر دارد؟

تحقیقات بالینی انجام شده نشان داد که فیناستراید در 90% مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه تأثیر مثبت دارد. به طوری که بعد از 5 سال مصرف، در 48% مردان افزایش رشد مو مشاهده شد و 42% نیز هیچگونه ریزش مویی نداشتند، اما 10% باقیمانده دچار ریزش مو شده بودند. در مقابل، 6% از مردان درمان شده با دارو نما افزایش رویش مو داشتند و 19% نیز هیچگونه ریزش موی جدیدی را گزارش ندادند در حالی که ریزش موی 75% باقیمانده همچنان ادامه داشت.

دو سوم مردانی که فیناستراید را به طور صحیح مصرف می کنند موهایشان مجدداً رشد می کند. البته این دارو برای کنترل ریزش مو است نه درمان قطعی آن، پس اگر می خواهید نتایج به دست آمده حفظ شوند باید به مصرف آن ادامه دهید. فیناستراید بیشتر برای مردانی مؤثر است که دچار طاسی خفیف تا متوسط الگوی مردانه هستند. 2


عوارض جانبی فیناستراید

اگر هریک از علائم زیر را احساس کردید حتما پزشک خود را مطلع سازید:

• ناتوانی در نعوظ یا حفظ حالت نعوظ
• افسردگی
• کم شدن میل جنسی
• درد گرفتن بیضه
• مشکل در انزال و یا کاهش آن
در صورت بروز عوارض زیر به دلیل احتمال خطر زیاد حتما پزشک خود را مطلع سازید:
• اشکال در نفس کشیدن و بلعیدن
• تغییرات سینه، مثل افزایش سایز، برآمدگی، درد یا ترشح نوک سینه
• بثورات جلدی
• خارش
• تورم صورت و لب
کهیر

استفاده از فیناستراید احتمال مبتلا شدن به سرطان پروستات درجه بالا را افزایش می دهد. 3


فیناستراید و موارد مصرف آن

چه جایگزینهایی برای فیناستراید وجود دارد؟

روگین (که ماده فعال آن ماینوکسیدیل است) لوسیونی است که روزی دو بار روی پوست سر مالیده میشود. تأثیر این دارو کمتر از فیناستراید بوده و نیازی به نسخه پزشک ندارد. جدا از پروپشیا/ فیناستراید، روگین تنها دارویی ریزش مویی است که انجمن متخصصان پوست و موی انگلستان موافق استفاده از آن است.

کلاه گیس ریزش مو را درمان نمی کند اما آن را به خوبی پنهان می کند. کلاه گیسهای جدید ظاهری بسیار طبیعی داشته و از اکثر درمانها ارزانتر هستند. البته ریزش مو همچنان ادامه خواهد داشت و تضمینی برای خراب نشدن و جدا شدن ناگهانی آن از سر نمی باشد، بنابراین استفاده از ترمیم مو پیشنهاد می شود تا موهایی کاملا طبیعی و با ضمانت دو ساله را به عزیزان هدیه دهد بدون اینکه نگران آسیب دیدن موها باشند.

کاشت مو طبق تحقیقات بالینی انجام شده در 95% از موارد مؤثر است اما به شدت گران بوده و تضمینی هم برای موفقیت آن وجود ندارد. بنابراین توصیه می شود افراد از کاشت مو به روش sut برای درمان ریزش موهای خود استفاه کنند زیرا روشی موفق و کاملا تضمینی بوده و تراکم موهایی بالا با رشد سریع را برای خانم ها و آقایان به همراه دارد و روشی بدون بی هوشی و نیاز به جراحی می باشد. 4


پی نوشت:
1.www.asriran.com
2.www.namnak.com
3.www.suthair.com
4.www.hrthair.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.