یک راهنمای کامل نقش نیتروژن در خاک کشاورزی

به این که این عنصر در خاک مزرعه شما چه کار می کند و چقدر نقش آن در کشاورزی نوین حیاتی است در این مقاله پرداخته می شود.
پنجشنبه، 11 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک راهنمای کامل نقش نیتروژن در خاک کشاورزی
این موضوع تا حدودی دشوار به نظر می رسد، بنابراین ما یک راهنمای پویا و قابل هضم برای کمک به شما در درک بهتر نیتروژن و نقش مهمی که در تولید محصولات دارد، فراهم کرده ایم.
 
برای شروع، ما می خواهیم برخی از حقایق سریع و کوچک را به شما ارائه دهیم.
 
نیتروژن عنصری از جدول تناوبی با حرف N برای نشان دادن آن است. این عنصر، یک غیر فلز واکنش پذیر است.
 روش های بهتر آبیاری کمک زیادی به جلوگیری از اتلاف نیتروژن از طریق سیستم آب می کند.این عتصر در کشاورزی در طیف وسیعی از برنامه ها نقش مهمی دارد. به طور عمده مطالبی را در مورد نقشی که این عنصر در خاک بازی می کند و این که چگونه می تواند نشان دهنده تفاوت بین عملکرد خوب و عملکرد ضعیف باشد خواهید شنید.
 

مبانی نیتروژن در خاک

نیتروژن یکی از اجزای مهم برای داشتن یک ماده مغذی سالم در خاک است. بدون نیتروژن در خاک، محصولات برای رشد مؤثر، دچار مشکل خواهند بود. از طرف دیگر، وجود نیتروژن زیاد در خاک، عوارضی ایجاد می کند و اثرات سوئی بر تولید محصول شما خواهد داشت.
 
به بیان ساده، به عنوان یک کشاورز که نگران حداکثر عملکرد و بهترین تولید محصول است، شما باید به طور فعال سطح نیتروژن را در خاک خود دیده بانی و کنترل نمایید. کافی است این کار را انجام دهید و برداشت فوق العاده ای داشته باشید. مدیریت غلط این کار، می تواند نتایج فاجعه باری داشته باشد.
 
حفظ تعادل نیتروژن کلیدی برای برداشت شما است. اما این کار آسان نیست زیرا نحوه رفتار نیتروژن در خاک پیچیده است و به راحتی قابل کنترل نیست. بنابراین، این راهنما جزئیات مربوط به رفتار پیچیده نیتروژن و نحوه دستیابی به بهترین نتایج را بیان می کند.
 

نیتروژن عنصر دشواری برای مدیریت است

با برگشت و توجه به واقعیت سریع اصلی گفته شده در مورد نیتروژن، متوجه می شویم که این عنصر یک عنصر واکنش پذیر است. این بدان معنی است که نیتروژن با عناصر دیگر در خاک شما تعامل خواهد داشت، و این بسته به این که چه واکنشی اتفاق می افتد می تواند به نفع شما یا به ضرر شما باشد. این ماده همچنین عنصری حساس است و شرایط خاک بر نحوه رفتار نیتروژن تأثیر خواهد داشت.
 
نیتروژن در خاک اشکال مختلفی دارد، و همچنین به راحتی و بدون محرک زیاد از یک شکل به شکل دیگر تغییر می کند. این می تواند بسیار نا امید کننده باشد، به خصوص این که از یک روز به روز دیگر سطح اسید نیتریک در خاک شما کاملاً متفاوت می شود به خاطر این که نیتروژن شکل خود را تغییر داده است.
 
تفاوت های محلی نیز در رفتار نیتروژن نقش دارد. اب و هوا و ورودی های هوا به شدت ماهیت نیتروژن در خاک را تغییر می دهند. اگر در یک محیط بارشی شدید مشغول کشاورزی هستید، می توانید تمایل بیشترِ قرار گرفتن نیتروژن در آب های جمع شده را در مقایسه با قرار گرفتن در خاک ببینید. به همین ترتیب، اگر در یک منطقه کم باران کشاورزی می کنید، می توانید دریابید که نیتروژن فرصت جا به جایی آسان در خاک را پیدا نمی کند و ممکن است مناطقی از مزرعه اتان را دارای نیتروژن سنگین و مناطق دیگر را بسیار از نظر نیتروژن فقیر بیابید.
 فرسایش خاک در اثر آسیب آب نیز می تواند سطح نیتروژن خاک شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.هنگامی که زمینه های خاص خود را درک کنید، درک بهتری از نحوه رفتار نیتروژن در خاک تان خواهید داشت.
 

ورودی های نیتروژن

نیتروژن عنصر فراوانی است. این بدان معنی است که، مانند اکسیژن، بسیاری از منابع آن به راحتی در دسترس است و این عنصر می تواند به راحتی به خاک شما راه پیدا کند (اگر خوش شانس باشید).
 
در این جا برخی از مسیر های طبیعی که نیتروژن به خاک شما راه پیدا می کند ارائه شده است.
 
* از طریق جو: نیتروژن در همین هوایی است که تنفس می کنیم و همان طور که ما نفس می کشیم گیاهان و خاک نیز نفس می کشند. بنابراین، غیر معمول نیست که گیاهان و خاک ها نیتروژن موجود در جو را جذب و تثبیت کنند.
 
* از طریق بارش: نیتروژن همچنین با آب بسیار واکنش پذیر است و به همین دلیل از طریق بارندگی به راحتی به خاک شما راه می یابد.
 
* از طریق محصول باقی مانده: مواد آلی تمایل به داشتن مقداری از سطح نیتروژن دارند، بنابراین بقایای محصول به دست آمده از برداشت سال گذشته احتمالاً حاوی نیتروژن خواهد بود و وقتی این بقایا تخریب می شود نیتروژن به خاک راه پیدا می کند.
 
* از طریق کود دامی: باز هم مانند بقایای محصول، مدفوع حیوانات نیز دارای مقداری سطح نیتروژن هستند. این بدان معنی است که با تماس کودهای حیوانی با خاک شما، دو باره احتمال انتقال مقداری نیروژن از آن به خاک وجود دارد.
 کودهای تجاری اغلب به صورت غنی از ازت تولید می شوند و توانایی وارد کردن مقدار زیادی نیتروژن به خاک تان (حداقل در حد سطح) را به صورت خیلی سریع دارند.همچون روش های طبیعی که از طریق آنها نیتروژن به خاک شما می رسد، وجود روش های بسیارِ غیر طبیعی نیز، به این کار و ورود نیتروژن به خاک کمک می کنند. از همه مهمتر کود است. کودهای تجاری اغلب به صورت غنی از ازت تولید می شوند و توانایی وارد کردن مقدار زیادی نیتروژن به خاک تان (حداقل در حد سطح) را به صورت خیلی سریع دارند.
 
یک راهنمای کامل نقش نیتروژن در خاک کشاورزی

وقتی نیتروژن تغییر می کند

بنابراین، اکنون ما درکی از چگونگی واکنش نیتروژن و چگونگی ورود آن به خاک داریم و این که چرا این قدر مهم است که سطح خوبی از ازت را در خاک حفظ کنیم. اما، ما اکنون به درک این موضوع رسیده ایم که، پس از این که به طور طبیعی یا به وسیله ابزارهای انسانی به نیتروژن افزوده می شود، چه زمانی مقدار نیتروژن در خاک تغییر می کند.
 
در این جا برخی از حقایق سریع در مورد انواع عواملی که می توانند تغییر در مقدار نیتروژن ایجاد کنند ارائه شده است.
 
وقتی عنصر نیتروژن فرآیند معدنی شدن را طی کند، هر عنصر نیتروژن رسوب یافته به راحتی می تواند به نیتروژن غیر آلی تبدیل شود. این فرایند به این معنی است که باکتری ها مواد آلی را هضم می کنند و به عنوان محصول جانبی این عمل، یک ترکیب نیتروژن را آزاد می کنند.
 
این فرآیند در بیشتر موارد یک روند مثبت است زیرا این ترکیب برای تنظیم دمای خاک، سطح رطوبت و برای رشد گیاه مناسب تر است. این نمونه ای از باکتری های خوبی است که بعضی اوقات در باره آنها می شنوید.
 

نیتریفیکاسیون در مقابل دنیتریفیکاسیون

تغییر دیگری که می تواند رخ دهد، نیتروژن سازی است. این روند خوبی است که در آن در دما و سطح رطوبت مطلوب، نیتروژن در آب حل می شود و از این طریق به خوبی در خاک جذب می شود.
 نیتروژن همچنین با آب بسیار واکنش پذیر است و به همین دلیل از طریق بارندگی به راحتی به خاک شما راه می یابد.دنیتریفیکاسیون فرایندی بر عکس است و باید در زمینه کشاورزی، بد تلقی شود. دنیتریفیکاسیون یک فرآیند باکتریایی است که نیتروژن را به ترکیبی تبدیل می کند که به راحتی توسط جو جذب می شود زیرا تبدیل به گاز می شود.
 

از دست دادن طبیعی نیتروژن

علاوه بر بخشیدن، طبیعت همچنین نیتروژن را از خاک می گیرد. بنابراین مهم است که در صورت لزوم سطح ازت را افزایش دهید.
 
دنیتریفیکاسیون نمونه بارز فرآیندی طبیعی است که نیتروژن را از خاک شما بیرون می کشد اما راه های دیگری نیز وجود دارد که طبیعت می تواند نیتروژن را از خاک شما خارج کند.
 
به یاد داشته باشید که  محصولات شما نیتروژن را از خاک بیرون می کشد. بنابراین مهم است که درک کنیم که ممکن است لازم باشد روی این عامل نیز حساب شود. به غیر از این، فرسایش خاک در اثر آسیب آب نیز می تواند سطح نیتروژن خاک شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگر در مزرعه تان مقدار زیادی دبی آب وجود داشته باشد، ممکن است به سرعت سطح نیتروژن شما کاهش یابد زیرا آب به راحتی نیتروژن را می شوید.
 
روش های بهتر آبیاری کمک زیادی به جلوگیری از اتلاف نیتروژن از طریق سیستم آب می کند.
 

مدیریت بهتر نیتروژن

امیدواریم، تاکنون درک واضح تری از اهمیت نیتروژن، عملکرد آن، نحوه واکنش و تغییر و همچنین مکان افزودن و حذف آن از خاک خود به دست آورده باشید.
 اگر در یک منطقه کم باران کشاورزی می کنید، می توانید دریابید که نیتروژن فرصت جا به جایی آسان در خاک را پیدا نمی کند و ممکن است مناطقی از مزرعه اتان را دارای نیتروژن سنگین و مناطق دیگر را بسیار از نظر نیتروژن فقیر بیابید.مهم است که سطح نیتروژن مناسب خاک را برای نوع محصول خاص خود درک کنید و سپس به طور فعال سطح نیتروژن خاک خود را در مزارع تان کنترل کنید. هر چه با ثبات بیشتر بتوانید به سطح نیتروژن مطلوب برسید، نتایج بهتری را مشاهده خواهید کرد. در این رابطه، یک عمل ساده عبارت خواهد بود از ثبت و نظارت بر اطلاعات و تنظیم آنها در هر زمان که لازم باشد.
 
فکر نکنید این یک فرآیند آسان است، زیرا به دلیل تغییرات زیاد و وجود راه های مختلف، نیتروژن می تواند خاک شما را ترک کند، و به این دلیل نظارت و کنترل سطح نیتروژن خاک می تواند یک کار نا امیدکننده باشد، مخصوصاً اگر برای کود دادن به یک مزرعه در سطوح مطلوب صرف هزینه کرده باشید و روز بعد متوجه شوید که نیتروژن آن شسته شده است.
 نیتروژن یکی از اجزای مهم برای داشتن یک ماده مغذی سالم در خاک است.برنامه ریزی دقیق و درک صحیح، دوستان شما در مورد نگاه داشتن سطح نیتروژن مطلوب برای خاکتان هستند. امیدواریم این مقاله شما را به شروع پیشرفت مطلوب در این زمینه ترغیب کرده باشد.
 
منبع: Farm Management


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.