سؤال روز سیصد و چهل و سوم تولد

کودک نوپای من چه چیزهایی را می آموزد؟

مراحل تحول و یادگیری کودک نوپا نکاتی هستند که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
يکشنبه، 14 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودک نوپای من چه چیزهایی را می آموزد؟
گذر از نوزادی به کودکی نوپا در طول سال دوم زندگی کودک اتفاق می افتد. اولین قدم های لرزان جای خود را به راه رفتنی مطمئن می بخشند. کودک نوپای شما شروع به حرکت خواهد کرد، بنابراین به منظور جلوگیری از بروز حادثه حتماً خانه را برای او ایمن سازید.
 
کودکان در این سن پیشرفت های عمده ای در درک زبان و یافتن نحوه برقراری ارتباط خواهند داشت. در 12 ماهگی اکثر آنها نخستین واژه های خود را اداء خواهند کرد و از حرکات دست استفاده کرده و به اشیاء یا اشخاص پیرامون خود اشاره می کنند.
 
در طول سال دوم، در شش ماهه نخست دامنه لغتی آنها اندک اندک افزایش یافته و سپس در شش ماهه دوم به سرعت گسترش می یابد. دامنه لغتی آنها از یک یا دو واژه به 50 یا تعداد بیشتری افزایش می یابد. تا دو سالگی اکثر کودکان نوپا از جملات ساده دو واژه ای استفاده کرده و می توانند یک دستور دو مرحله ای را دنبال کنند («اسباب بازیتو بردار و اونو بده به من»).
 
درک زبان نیز در آنها بهبود می یابد و بیش از آنچه بتوانند بیان کنند، درک خواهند کرد. این وضعیت ممکن است برای کودک شما مأیوس کننده باشد و موجب خشمگین شدن او شود.
 
هماهنگی دست و چشم و چالاکی دست های او به پیشرفت خود ادامه می دهند. کودکان نوپا با کنترل بهتر بر روی انگشتان و دستان خود می توانند اسباب بازی ها و محیط اطراف خود را بیش از گذشته کشف و بررسی کنند. اسباب بازی و بازی هایی را انتخاب کنید که مناسب سن شان بوده و به آنها اجازه دهند قبل از آنکه به سراغ کارهای چالش برانگیزتر بروند، تسلط بیشتری بدست آورند.
 
کودک شما در زمان نوزادی با تکان دادن، پرتاب کردن و کوبیدن اسباب بازی های خود با آنها «بازی» می کرد. اکنون کودک نوپایتان از عملکرد اشیاء آگاهی پیدا کرده است، بنابراین به احتمال زیاد بلوک هایی را روی هم قرار می دهد، از طریق تلفن اسباب بازی به راحتی صحبت کرده و به حرف های مخاطب خود در پشت تلفن گوش می کند و یا یک ماشین اسباب بازی را هل می دهد. مفهوم بازی خیالی و وانمودی نیز در او شکل می گیرد. کوچولوی شما ممکن است وانمود کند که از یک فنجان خالی آب می نوشد، از موز به عنوان تلفن استفاده می کند یا تصور کند که یک بلوک ماشین او است.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.