فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

از مسائل مهمی که زنان باردار باید به آن توجه کنند، تغذیه مناسب است، زیرا علاوه بر خود مادر، سلامتی جنین نیز به تغذیه او وابسته است. بنابراین استفاده از غذاهای سالم و میوه ها برای تامین انرژی و ریزمغذی های بدن بسیار لازم و ضروری است. خوردن هندوانه در دوران بارداری نه تنها مضر نیست بلکه دارای فواید بسیاری نیز می باشد.
دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری
هندوانه از میوه هایی است که غنی از آب است. در این میوه، وجود چربی و پروتئین نادر است بنابراین این میوه، دارای کالری بسیار کمی است. میوه هندوانه، منبع مهمی از ویتامین A و همچنین پتاسیم می باشد. با توجه به میزان آب زیاد آن از میوه های ادرار آور است. خوردن هندوانه در دوران بارداری، می تواند برای مادران باردار بسیار لذت بخش باشد.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

خواص هندوانه بسیار متنوع می باشد، که در این راستا، دانه ها، پوست و تفاله آن هم مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه در درمان، بیماری هایی مانند: التهاب حلق و فشار خون بالا، همچنین برای درمان آفتاب زدگی و موارد دیگر درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از میوه هندوانه در کشورهای آمریکایی به دلیل خواص درمانی آن است.

بیشتر افراد در هوای گرم ترجیح می دهند که برای خنک شدن بدن خود، هندوانه مصرف نمایند. میوه هندوانه حاوی مقدار زیادی آمینو اسید سیترولین است، که در بدن ما برای ساخت اسید آمینه آرژنین ضروری می باشد همچنین برای از بین بردن آمونیاک در چرخه اوره مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه، در درمان و بهبود بیماری آسم کمک کننده هستند. این اکسیدان ها در پیشگیری از بیماری های، سرطان روده، بیماری های قلبی، سرطان پروستات و غیره مفید واقع شده اند.

میوه هندوانه می تواند به صورت خام و خلال های کوچک، برای دسر مورد استفاده قرار گیرد. گوشته میوه سالم دارای رنگ قرمز مایل به زرد است. این میوه شیرین به عنوان یک دسر نشاط آور و کم کالری طرفداران خود را دارد. هندوانه در تامین مواد معدنی و برخی ویتامین های بدن نیز مفید واقع می شود.

ویتامین های A، C و B از ویتامینهای بسیار ضروری برای بدن انسان هستند که کمبود هر کدام از آنها اختلالات مربوط به خود را در بدن ایجاد می کند. هندوانه میوه ایست که سرشار از این ویتامین ها می باشد و در تامین آنها به بدن کمک می کند. بنابراین با استفاده از یک نوع میوه، سه ویتامین مهم و ضروری بدن، تامین می شود . میوه هندوانه به دلیل دارا بودن ویتامین A برای بینایی چشم بسیار مفید است.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

امروزه استفاده از هندوانه به عنوان شربت، سالاد های خانگی، مربا و پوره بسیار افزایش پیدا کرده است. تولید شراب های صنعتی از هندوانه در کشور روسیه بسیار رونق دارد. استفاده از پوسته هندوانه به عنوان خوراک دام و همچنین به صورت بو داده و نمکی برای مصارف انسانی نیز رواج بسیاری دارد. در این مقاله راجع به فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری توضیح می دهیم تا افراد با آگاهی بیشتر نسبت به این مسئله، از آن استفاده نمایند و نسبت به مصرف هندوانه ترس و استرس نداشته باشند.

خوردن هندوانه در دوران بارداری
از مسائل مهمی که زنان باردار باید به آن توجه کنند، تغذیه مناسب است، زیرا علاوه بر خود مادر، سلامتی جنین نیز به تغذیه او وابسته است. بنابراین استفاده از غذاهای سالم و میوه ها برای تامین انرژی و ریزمغذی های بدن بسیار لازم و ضروری است. خوردن هندوانه در دوران بارداری نه تنها مضر نیست بلکه دارای فواید بسیاری نیز می باشد.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

شاید شما هم از جمله افرادی هستید که تمایل دارید از مزایا و معایب خوردن هندوانه در دوران بارداری اطلاع داشته باشید و در صورت مصرف، نسبت به ایمنی آن برای بدنتان، اطمینان داشته باشید. همانطور که می دانید میوه هندوانه سرشار از کربوهیدرات و فیبر می باشند همچنین این میوه می تواند قند خون بدن را افزایش دهد. خوردن هندوانه در دوران بارداری کاملا بی خطر است و توصیه می شود که زنان حامله در سبد غذایی خود این میوه را جای دهند و مرتب استفاده نمایند.

مزایای خوردن هندوانه در دوران بارداری
در این متن فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری را شرح داده ایم که می تواند برای شما و سلامت نوزادتان بسیار مفید و ارزنده باشد. این فواید عبارتند از:

جلوگیری کردن از ورم بدن در دوران بارداری

معمولا زنان باردار در طول دوران حاملگی دچار ادم یا همان ورم بدن می شوند که می تواند حالت ناخوشایندی را برای این افراد به وجود بیاورد. این تورم به دلیل تجمع مایعات بدن در بعضی از بافت ها رخ می دهد. استفاده از هندوانه با آب فراوانی که دارد انسداد های بافتی را باز میکند و باعث کاهش و حتی از بین بردن تورم در بدن می شود.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری


برطرف کردن کمبود آب بدن در زنان حامله
یکی از مشکلات بسیار معمول در دوران حاملگی، کمبود آب بدن است. این کمبود آب علاوه بر خشکی پوست مادر، منجر به کم آبی و خشکی پوست نوزاد نیز می شود. علاوه بر این ممکن است کمی آبی بدن زن باردار منجر به زایمان زودرس در او شود.  خوردن هندوانه در دوران بارداری با حدود 90 درصد آب از مهمترین عوامل در برطرف کردن کم آبی مادر حامله و نوزاد او به شمار می آید.

رفع اسید معده و کمک به بهبود دل درد
در دوران حاملگی تغییرات هورمون های بدن بسیار زیاد می شود، که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی هایی برای مادر باردار شوند. سوزش معده و ترشحات اسید از ناراحتی های شایع در دوران بارداری به شمار می آیند. خوردن هندوانه در دوران بارداری به عنوان یک مسکن برای درمان اسید معده، مفید است. همچنین در مواقعی که احساس می کنید دلدرد شما ناشی از هضم نشدن مواد غذایی می باشد می توانید با خیال راحت از هندوانه استفاده کنید.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

رفع کننده حالت های ناخوشایند اول صبح در زنان باردار
در هفته های اول بارداری، ممکن است که زنان حامله، اول صبح با داشتن حالت تهوع و استفراغ از خواب بیدار شوند که معمولا از علائم شایع در این افراد می باشد. حتی امکان دارد که در طول روز این اتفاق رخ دهد. از مواردی که در کنترل این مسئله بسیار مفید است، خوردن یک لیوان آب هندوانه، در هنگام بیدار شدن است. همچنین استفاده از آب هندوانه در صبح به سرحال شدن و نشاط شما کمک می کند.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری


باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود
همانطور که می دانید، بیماری های فراوانی از جمله، عفونت ها، ممکن است در طول دوران بارداری، مادر و جنین را تهدید نمایند، که با کاهش ایمنی بدن همراه است. آنتی اکسیدان لیکوپن موجود در هندوانه که موجب قرمزی رنگ آن می شود، به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین کمک می کند.

دفع سموم موجود در بدن
با توجه به اینکه هندوانه دارای خاصیت ادرارآوری است می تواند در سم زدایی از بدن و همچنین کاهش اسید اوریک بسیار کارآمد باشد. که علاوه بر آن باعث بهبود عملکرد، کبد و کلیه در طول دوران حاملگی می شود. خوردن هندوانه در دوران بارداری، باعث افزایش SPF سطح پوست می شود.

کاهش گرفتگی عضلات بدن
به دلیل اینکه در دوران حاملگی، تغییرات وزنی و عضله ای برای زنان باردار به وجود می آید و بدن مجبور است که خود را با این شرایط وفق دهد، بنابراین معمولا زنان باردار، دچار گرفتگی در عضلات می شوند که معمولا با احساس درد همراه است. خوردن هندوانه در این زمینه به تسکین درد کمک می کند.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری


مانع از ایجاد رنگدانه های پوستی می شود
از مسائل بسیار شایع در دوران بارداری، کدر شدن پوست و ایجاد لکه های پوستی ناشی از تغییرات هورمونی می باشد. در این دوران خوردن هندوانه به دلیل خاصیت سم زدایی، به هضم مواد غذایی و همچنین درخشندگی پوست کمک می کند و مانع از ایجاد لکه های پوستی می شود.

موثر در کاهش یبوست
اکثر زنان در طول دوران حاملگی از یبوست رنج می برند، هندوانه به دلیل محتوی زیاد آب خود و همچنین میزان فیبر فراوان خود، علاوه بر کمک به حرکات روان روده، به دفع سریع و آسان مدفوع نیز کمک می کند.

کم به شکل دهی و تقویت استخوان جنین
به دلیل اینکه میوه هندوانه حاوی مقادیر قابل توجه از ریزمغذی های پتاسیم و کلسیم است و وجود این مواد معدنی به رشد استخوان ها در بدن جنین کمک می کند، همچنین باعث شکل دهی به استخوان و دندان کودکان در حال رشد می شود. بنابراین لازم است که میوه هندوانه به عنوان یک دسر یا میان وعده به صورت مرتب توسط زنان حامله مصرف شود تا از فواید آن بهره مند شوند.

رفع پری اکلامپسیا
پری اکلامپسیا، یکی از عوارض و اختلالات چند ارگانی در دوران حاملگی است که در کشورهای غربی تا هفت درصد از زنان حامله به آن مبتلا می شوند. ترکیات دارویی لیکوپن باعث پیشگیری از این عارضه می شوند. بنابراین با توجه به اینکه هندوانه دارای آنتی اکسیدان لیکوپن است می تواند در پیشگیری از این عارضه بسیار مفید واقع شود.

مزایای تغذیه ای دانه های هندوانه برای زنان باردار
ممکن است شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که هنگام مصرف میوه هندوانه، دانه های آن را دور بریزید، به دلیل اینکه، شاید از ارزش های تغذیه ای این دانه ها اطلاع ندارید. دانه های هندوانه سرشار از مواد ریز مغذی هستند که برای رشد مادر و کودک بسیار مفید می باشند. اگر نمی توانید به صورت خام این دانه ها را استفاده نمایید، حالت بود داده آن ها بسیار ترد و لذت بخش است.

فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری

ریزمغذی های موجود در دانه هندوانه
ویتامین C از جمله ویتامین های ضروری برای رشد نوزاد است، که در دانه های هندوانه به وفور وجود دارد. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی جنین بسیار کمک می کند.

وجود چربی ها، ویتامین B، پروتئین و مواد معدنی ضروری برای رشد از جمله: آهن، منیزیم، پتاسیم و روی در دانه های هندوانه، از دلایل خوردن هندوانه در دوران بارداری محسوب می شود.

آیا خوردن هندوانه در دوران بارداری می تواند عوارضی را در پی داشته باشد؟
خوردن هندوانه سالم و بهداشتی برای زن حامله بسیار مفید است و توصیه می شود، ولی استفاده از هندوانه ی ناسالم ممکن است عوارضی را برای مادر باردار به وجود بیاورد.
 
  • اگر مصرف هندوانه بیش از حد معمول باشد به دلیل محتوی قندی آن، میزان قند خون زن باردار افزایش پیدا می کند و ممکن است باعث بیماری دیابت در دوران بارداری شود.
  • به دلیل خاصیت ادرار آوری هندوانه، مصرف زیاد آن باعث دفع ریزمغذی های بدن می شود.
  • اگرچه، خوردن هندوانه سالم و تازه دارای فواید فراوانی برای زنان حامله است ولی استفاده از هندوانه کهنه می تواند باعث مسمومیت در این افراد شود و منجر به بیماری های دستگاه گوارش از جمله: اسهال، استفراغ و تهوع شود.
با توجه به نکات و مواردی که راجع به مزایای هندوانه بحث شد، مصرف این میوه می تواند در دوران بارداری مفید واقع شود. البته باید تمام زنان باردار به این نکته توجه کنند که مصرف هندوانه نمی تواند به عنوان درمان قطعی برای بیماری های آنها باشد و به جای داروهای تجویز شده توسط پزشک از میوه هندوانه جهت درمان استفاده کنند.

بنابراین در صورتی که مادران باردار درد های شدیدی را احساس کنند باید به پزشک معالج خود مراجعه نمایند و با توجه به مشاوره های متخصص زنان در رابطه با درمان خود اقدام نمایند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.