غلبه بر ناباروری با تغییر رژیم غذایی

پیروی از یک رژیم غذایی باروری در زمان آمادگی برای بارداری و بهبود باروری یکی از بهترین تغییراتی است که می‌توان برای ارتقا سلامتی انجام داد. مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که اِعمال تغییراتی خاص در رژیم غذایی می‌تواند باروری را بهبود ببخشد، از سقط مکرر جلوگیری کند و بارداری سالم را تضمین نماید.
دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
غلبه بر ناباروری با تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی ناباروری

یک رژیم غذایی، نمی تواند ناباروری را درمان یا تضمین کند اما افراد نباید اثرات فوق العاده ای که انواع غذاها روی باروری دارند، را نادیده بگیرند. زیرا برخی مواد مغذی در رژیم غذایی، نقش مهمی در سلامت دستگاه تولید مثل دارند. علاوه برآن، خوردن غذاهای سرشار از مواد مغذی معمولاً از مکمل های غذایی مطمئن تر هستند.

در دوران باراری تنها مکملی که استثناء پزشک مصرف آن را توصیه می کنند، مکمل اسید فولیک است. حفظ رژیم غذایی مناسب از نظر تغذیه ای و سلامتی، اهمیت فوق العاده ای دارد. محققان دریافته اند که عادات ناسالم غذا خوردن و حتی وزن نامناسب می تواند روی باروری تأثیر بگذارد.

در حقیقت، تغییر رژیم و شیوه زندگی می تواند به افزایش باروری زنان کمک کند.

خوردن غذا و پیروی از عادت های سالم (مانند ورزش، نگه داشتن وزن سالم و قطع الکل) به زنان در باروری کمک می کند.1
 

رژیم باروری چیست؟

رژیم باروری دقیقا چیست؟ یک رژیم باروری طبیعی، روشی برای مصرف مواد غذایی است که از بدن شما در مسیر باروری پشتیبانی می‌کند. این رژیم متشکل از غذاهایی است که سرشار از مواد مغذی لازم برای فعالیت هورمونی، تولید و تعادل، رشد جنین، سلامت تخمک، سلامت اسپرم، سلامت خون و خیلی عوامل دیگر است.

این رژیم که به منظور کمک به بدن برای ایجاد تعادل در باروری طراحی شده است، ذخیره‌ی مواد مغذی در بدن را بالا می‌برد و شرایط را برای شکل‌گیری کودکی سالم فراهم می‌آورد. همچنین تمرکز اصلی این رژیم فراهم آوردن بهترین شروع ممکن برای زندگی شما و کودک آینده‌تان است.2
 

چرا باید به رژیم باروری روی آورد؟

جنین حتی پیش از تشخیص بارداری به مواد مغذی خاصی نیاز دارد که کمبود هر کدام از آنها می‌تواند باعث تولد ناقص کودک شود.

غذایی که اکنون مصرف می‌کنید تا ۹۰ روز آینده می‌تواند بر سلامت تخمک و اسپرم تاثیر بگذارد.

هورمون‌ها از طریق ترکیبات موجود در رژیم غذایی خود را نوسازی می‌کنند.

بهترین راه برای کنترل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و بارداری علیرغم وجود چنین سندرمی، رژیم غذایی است.

چیزهایی که نمی‌خورید به اندازه‌ی چیزهایی که می‌خورید مهم هستند.

اولین علت ناباروری عدم تخمک‌گذاری است و این مشکل را می‌توان با تغییر در رژیم غذایی برطرف کرد.2
 

نبایدهای رژیم ناباروری

با رعایت سبک زندگی سالم، هورمون های شما متعادل می شود و در نتیجه باروری موفقی را تجربه خواهید نمود. برای این منظور باید از موادی که در زیر می آید اجتناب کنید:

غلبه بر ناباروری با تغییر رژیم غذایی
 
کافئین
شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کافئین باروری را کاهش می دهد. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز شانس بارداری را نصف می‌کند و مصرف دو فنجان، این احتمال را افزایش می دهد. کاهش تعداد، کم‌تحرکی و غیرطبیعی بودن اسپرم ها با تعداد فنجان های قهوه ارتباط دارد. پس باید تمام مواد غذایی کافئین دار را در سه ماهه پیش از بارداری قطع کنید. مواد غذایی سرشار از کافئین عبارتند از: قهوه، نوشابه های کولا دار، شکلات، چای سیاه و ... .
 
سیگار کشیدن
استنشاق دود سیگار با ناباروری ارتباط مستقیم دارد. همچنین باعث یائسگی زودرس می شود. سیگار باعث کاهش تعداد اسپرم ها، کند کردن حرکت آنها و افزایش تعداد اسپرم های نابالغ می شود.
 
گزنواستروژن ها
استروژن هایی که از محیط وارد بدن می شوند، گزنواستروژن نام دارند و از حشره کش ها، محصولات پلاستیکی مانند ظروف یک‌بار مصرف، مواد شیمیایی خانگی (اسپری ها و پاک کننده ها)، مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده و... به دست می آیند. وقتی برای بارداری اقدام می کنید باید هورمون‌هایتان در تعادل باشند. پس باید از هر چیز که تعادل هورمون ها را به هم می ریزد مانند گزنواستروژن ها اجتناب کنید و از محصولات ارگانیک در دوران پیش از بارداری استفاده نمایید.
 
الکل
مصرف الکل باروری را به نصف کاهش می دهد. الکل باعث کاهش تعداد اسپرم ها، افزایش اسپرم های غیر نرمال و کاهش اسپرم های متحرک می شود. الکل همچنین باعث کاهش جذب مواد مغذی مانند روی (که یکی از مهمترین ریزمغذی ها در زمینه باروری مردان است) می شود. در سه ماه قبل از لقاح باید از مصرف الکل هم در آقایان و هم در خانم ها اجتناب شود.3
 

دستوالعمل رژیم طبیعی برای بارداری

 
تخم آفتابگردان و کره تخم آفتابگردان
دانه آفتابگردان، منبع عالی ویتامین E است. مکمل ویتامین E برای تقویت باروری مردان ضروری است و باعث افزایش تحرک اسپرم و بهبود تعداد اسپرم ها می شود. دانه های آفتابگردان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و 6 هستند. زنان می توانند دانه های آفتابگردان را روی سالاد خود بپاشند و به جای کره بادام زمینی سعی شود از کره دانه آفتابگردان استفاده کنند.
 
ماست و بستنی پرچرب
لبنیات، سرشار از کلسیم هستند و یک ماده مغذی برای سلامت استخوان و دستگاه تولید مثل می باشد. یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد زنانی که لبنیات پرچرب می خورند، نسبت به زنانی که لبنیات کم چرب مصرف می کنند، کمتر دچار ناباروری می شوند. محصولات لبنی کم چرب شامل شیر کم چرب، ماست و پنیر می باشد و نوع پرچرب آن شیر کامل، بستنی، پنیر خامه ای و خامه است.

آسان ترین راه برای دریافت یک وعده لبنیات پرچرب در رژیم غذایی این است که به جای لبنیات کم چربی از لبنیات پرچرب استفاده شود. هنگام استفاده از لبنیات پرچرب فقط کالری اضافی موجود در رژیم خود را در نظر بگیرید. چون اضافه وزن می تواند بر باروری تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر آن، یک یا دو وعده در هفته از بستنی استفاده شود.

غلبه بر ناباروری با تغییر رژیم غذایی
 
عدس و حبوبات
لوبیا و عدس منبع خوبی از پروتئین هستند. تحقیقات نشان داده احتمال ناباروری در زنانی که پروتئین خود را بیشتر از منابع گیاهی دریافت می کنند، کمتر است. عدس حاوی مقادیر زیادی پلی آمین اسپرمیدین است که ممکن است به لقاح اسپرم و تخمک کمک کند.

عدس و حبوبات همچنین منبع خوبی از فولات هستند. فولات (یا اسید فولیک) یک ماده مغذی بسیار مهم برای تشکیل جنین و حفظ آن است. لوبیا و عدس نیز حاوی مقدار زیادی از فیبر می باشند.

دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی برای حفظ تعادل هورمونی مهم است. زنان می توانند یک یا دو وعده غذایی گوشت را با وعده های غذایی عدس یا لوبیا جایگزین کنند. همچنین به جای استفاده از پنیر یا گوشت، بهتر است مقداری لوبیا را به سالاد خود اضافه کنند.
 
مارچوبه
مارچوبه یک غذای عالی در رژیم غذایی ناباروری می باشد که دارای کالری کم است و زنان را زود سیر می کند. یک فنجان مارچوبه آب پز می تواند بیش از 60٪ اسید فولیک، مقدار کامل ویتامین K، 8٪ روی و 16٪ سلنیوم مورد نیاز زنان را تامین می کند. علاوه بر آن بیش از 20٪ سایر مواد مغذی ضروری مانند ویتامینA ، ویتامین C و ویتامین تیامینامین را می توانند با مصرف مارچوبه به دست آورند.
 
انار
از نظر علمی، انار از نظر آنتی اکسیدان قوی است، که می تواند باعث افزایش باروری در مردان شود. تحقیقات نشان داده است که آب انار و عصاره آن می تواند غلظت و تحرک اسپرم را بعد از چند هفته بهبود بخشد.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.chetor.com
3.www.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.