موارد مصرف و عوارض جانبی سفیکسیم

سفیکسیم برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به عنوان یک آنتی بیوتیک سفالوسپورین شناخته می شود و با توقف رشد باکتری ها عمل می کند.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی سفیکسیم
سفیکسیم به صورت قرص های ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرمی وجود داشته است و به صورت کلی می تواند برای درمان بیماری های عفونی باکتریایی تجویز گردد. البته برای بیمارانی که عمل جراحی انجام داده اند در پیشگیری از ایجاد عفونت از این دارو نیز استفاده می شود و همچنین برای افرادی که به دلایل مختلف مستعد عفونت می باشند کاربرد داشته است.


موارد استفاده از سفیکسیم

پیشگیری از عفونت ها

عفونتهای ناشی از سالمونلا و شیگلا

سوزاک

تانسیلیت

تشدید حاد برونشیت مزمن

پنومونی

عفونت گوش میانی

سینوزیت

عفونت مجرای ادراری

فارنژیت


میزان مصرف سفیکسیم

معمولا به این صورت است که برای بزرگسالان این دارو اگر به صورت قرص ۲۰۰ میلی گرمی باشد هر ۱۲ ساعت یکبار تجویز می شود و اگر ۴۰۰ باشد در هر ۲۴ ساعت یک بار استفاده می شود. البته میزان مصرف دقیق هر داروی را پزشک با توجه به شرایط بیمار تعیین می کند و هیچ گاه نباید خودسرانه این میزان تغییر پیدا کند.

اگر این دارو برای کودکان تجویز شده باشد که سن ۶ ماه تا ۱۱ سال دارند بهتر است به شکل سوسپانسیون خوراکی تجویز گردد. چون حتی میزان سفیکسیم ۲۰۰ برای کودکان با این سن مناسب نیست. 1


عوارض قرص سفکسیم 

در زمان مصرف سفکسیم مشکلات زیر ممکن است رخ دهند: 

دل پیچه 

دل درد 

اسهال 

تهوع

گاز معده 

سردرد 

خواب آلودگی 

اگر هر یک از این علائم ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، به پزشک اطلاع دهید. 

به یاد داشته باشید پزشک با آگاهی از عوارض جانبی دارو آن را تجویز کرده و مزیت های دارو برای شما بیشتر از عوارض آن است. افراد بسیاری از سفکسیم مصرف می کنند، بدون اینکه هیچ عارضه جانبی در خود مشاهده کنند. 

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض نادر اما جدی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: 

دل درد یا معده درد شدید 

تهوع یا استفراغ مداوم 

زرد شدن چشم ها یا پوست 

تیره شدن ادرار 

خستگی غیر عادی

علائم جدیدی از عفونت (به عنوان مثال گلو درد و تب)

کبودی یا خونریزی آسان 

مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار)

نوسانات خلقی 

سفکسیم به ندرت ممکن است منجر به بروز بیماری شدید روده با نام کلستریدیوم دیفیسل Clostridium difficile می شود کهاین بیماری با اسهال شدید در ارتباط است و به علت مقاومت باکتری بروز می کند. این بیماری ممکن است چند ماه یا چند هفته بعد از قطع مصرف دارو بروز کند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر داروهای ضد اسهال یا ضد افسردگی مصرف نکنید، چرا که شرایط بیماری را بدتر می سازند: 

اسهال مداوم 

گرفتگی یا درد معده یا شکم 

مخاط خون در مدفوع 

مصرف طولانی مدت یا مداوم سفکسیم ممکن است منجر به بروز برفک دهانی یا عفونت قارچی واژن شود (عفونت قارچی دهانی یا واژینال). در زمان مصرف سفکسیم در صورت مشاهده زخم های دهانی یا تغییر در ترشحات واژن یا هر نوع علائم جدید حتما به پزشک اطلاع دهید. 

واکنش حساسیتی شدید نسبت به سفکسیم به ندرت رخ می دهد، با این حال در صورت مشاهده علائم مربوط به واکنش حساسیتی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش حساسیتی به سفکسیم عبارتند از: 

بثورات پوستی 

خارش یا التهاب (به ویژه روی صورت، زبان و گلو)

سر گیجه شدید 

مشکل تنفسی 

عوارض بیان شده لیست کاملی از عوارض سفکسیم نیستند، در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگر به پزشک اطلاع دهید.  2


موارد مصرف و عوارض جانبی سفیکسیم

احتیاط های لازم و هشدارهای ضروری

توصیه می شود در زمان های شیردهی اصلا از سفیکسیم استفاده نشود.

در صورتی که شما برای سه روز این دارو را مصرف می کنید ولی هیچ گونه علائم بهبودی را در خود مشاهده نکردید حتما با پزشک مشورت کنید.

در صورتی که برای یک وعده مصرف دارو را فراموش کردید به محض یادآوری می توانید دارو را مصرف کنید البته اگر به وعده بعدی نزدیک هستید باید وعده فراموش شده را کنار بگذارید.

در هر صورت مصرف دارو را قطع نکنید و فرآیند درمان را کاملا پشت سر بگذارید چون ممکن است قطع دارو پیش از مصرف سبب شود تا دوباره بیماری شما عود کند.

این دارو هم همراه غذا و هم با معده خالی مصرف می شود.

ایمنی و کارایی این دارو برای کودکان زیر ۶ ماه مشخص نشده است.

افرادی که نارسایی کلیوی داشته اند یا مسن هستند باید در تنظیم میزان دوز دارو برای آنها انجام شود.

مصرف داروی سفیکسیم می تواند اثرهای مثبت کاذبی را در نتیجه تست قند خون به وجود بیاورد. 1


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتنداز: “رقیق کننده های خون” (به عنوان مثال، وارفارین).

اگر چه در مورد اکثر آنتی بیوتیک ها بعید است که بر روش های هورمونی کنترل بارداری نظیر قرص، پچ یا حلقه تاثیرگذار باشند، اما چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند باعث کاهش اثربخشی آنها شوند. این مسئله می تواند به بارداری منجر شود. اگر از روش های هورمونی کنترل بارداری استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است نتایج مثبت کاذب در برخی محصولات آزمایشی ادرار دیابتی (از نوع سولفات مس) نشان دهد. این دارو همچنین می تواند بر نتیجه آزمایشات خاص آزمایشگاهی نیز تاثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید. 3


پی نوشت:
1.www.pezeshkaneirani.com
2.www.saednews.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.