قرص‌های جدید کنترل بارداری

قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن پایین دارای مزایای متعددی نسبت به قرص‌های ضد بارداری خوراکی و معمولی می‌باشند. با این‌حال، این قرص‌ها دارای عوارضی جانبی خاصی نیز هستند. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با جنبه‌های ایمنی این قرص‌ها و مقدار دوز مصرفی آن‌ها ارائه می‌گردد.
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرص‌های جدید کنترل بارداری
قرص‌های کنترل بارداری گسترده‌ترین گزینه مورد استفاده برای زمان به منظور جلوگیری از بارداری در سراسر جهان می‌باشد. اما قرص‌های ضدبارداری تجاری دارای عوارض جانبی می‌باشند. زنان در سال‌های اخیر آگاهی بیشتری نسبت به سلامتی خود یافته‌اند و بنابراین تمایل به استفاده از قرص‌های کنترل بارداری جدید با دوز پایین استروژن دارند.
 
در حال حاضر، بسیاری افراد در رابطه با مزایا و معایب این قرص‌ها دچار شک هستند. به منظور درک بهتر بودن قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن پایین اجازه دهید ابتدا درباره کنترل بارداری و اصطلاح استروژن بحث کنیم.
 

قرص ضدبارداری و نقش هورمون‌ها

قرص‌های ضدبارداری به صورت قرص‌های خوراکی شناخته شده‌ای هستند حاوی هورمونی به نام پروژستین و یا ترکیبی از استروژن و پروژسترون که قرص ترکیبی نیز نامیده می‌شوند. این هورمون‌ها به عنوان هورمون‌های جنسی زنانه نیز شناخته می‌شوند. قرص ترکیبی به صورت رایج توسط زنان مصرف می‌شود. ترکیبی از استروژن و پروژسترون مانع از آزاد شدن تخمک‌ها از تخمدان، تغییر مخاط اطراف مجرای رحم و تغییر پوشش رحم شده و بنابراین مانع از بارداری می‌گردد.
 

قرص‌های ضدبارداری با استروژن پایین

قرص‌های ضدبارداری سنتی موثرترین شبوه برای کنترل بارداری می‌باشند، اما این قرص‌ها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی خاصی گردند. مشکلاتی مانند آکنه، سوزش در ناحیه سینه، بزرگ شدن سینه، تهوع، استفراغ، سردرد، کاهش میل جنسی و غیره برخی از عوارض جانبی شایع قرص‌های ضدبارداری هستند.
 
همه این عوارض جانبی می‌تواند تا حدی با استفاده از قرص‌های ضدبارداری با مقادیر پایین استروژن پیشگیری شود. تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه پیشنهاد می‌دهد که قرص‌هایی که دارای مقادیر نسبتاً پایین‌تری از هورمون استروژن هستند، باعث بروز عوارض جانبی کمتری در مقایسه با قرص‌های معمولی می‌شوند.
 

استروژن پایین چگونه به پیشگیری از بارداری کمک می‌کند؟

قرص‌های ضدبارداری معمولی حاوی بیش از 40 میلی‌گرم هورمون استروژن می‌باشند. قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن پایین دارای مقادیر کمتری استروژن هستند که معمولاً در محدوده 30 تا 35 میلی‌گرم می‌باشد. قرص‌هایی وجود دارد که حتی دوزهای کمتری از استروژن یعنی 20 میلی‌گرم با کمتر را دارا می‌باشند. این‌ها قرص‌های ضدبارداری با دوز بسیار پایین استروژن هستند. این قرص‌ها به اندازه قرص‌های ضدبارداری معمولی مؤثر هستند. حتی پایین‌ترین دوز استروژن نیز در پیشگیری از بارداری موثر می‌باشد. این قرص‌ها با استروژن پایین به راحتی بر عوارض جانبی ایجاد شده با هورمون‌های با دوز بالا غلبه می‌کنند.
 
قرص‌های حاوی استروژن پایین دارای عوارض کمتری هستند و در عین حال با مسائل دیگری مانند مشکلات مربوط به قاعدگی مثل دوره‌های سنگین و نامنظم قاعدگی مقابله می‌کنند و به حفاظت از فرد در مقابل بیماری‌هایی مانند سرطان تخمدان، سرطان رحم و غیره می‌پردازند. با این‌حال، مشاهده شده که این قرص‌ها ممکن است برای زنانی که دارای سابقه لخته شدن خون، سکته مغزی و سرطان سینه هستند، مناسب نباشند. این قرص‌ها ممکن است برای زنان سیگاری نیز مؤثر نباشد.
 
همان طور که در بالا گفت شد، قرص‌های حاوی استروژن پایین به اندازه قرص‌های سنتی مؤثر هستند. آن‌ها تا 99 درصد مانع از بارداری می‌شوند. این قرص‌ها سلامت کلی بدن و هر گونه مشکلات قاعدگی را بهبود می‌بخشند. استفاده از این قرص‌ها باعث می‌شود تا زنان از دوره‌های نامنظم قاعدگی رهایی یابند.
 
هنگامی‌که یک زن به طور نرمال از دوره های قاعدگی نامنظم و خونریزی شدید در این دوران رنج می‌برد، می‌تواند از این قرص‌ها استفاده کند. استفاده از این قرص‌ها معمولاً باعث کوتاه‌تر شدن دوره‌های قاعدگی و کمتر شدن شدت خونریزی می‌گردد. اعتقاد بر این است که استفاده منظم از این قرص‌ها باعث کاهش خطر توسعه بیماری‌هایی مانند کیست تخمدان و سرطان تخمدان می‌گردد.
 
چندین برند تجاری از این قرص‌ها ادعا می‌کنند که چنین قرص‌هایی می‌توانند علائم و شدت آکنه را بهبود بخشند. مطالعات در این زمینه به اثبات رسانده که قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن پایین به کاهش آکنه و کنترل و همچنین التیام بیماری‌های پوستی نیز کمک می‌کند.
 
این قرص‌ها با علائم مرحله قبل از یائسگی و یائسگی مانند گر گرفتگی نیز مقابله می‌کند. اعتقاد بر این است که استروژن پایین در این قرص‌ها به میزان قابل توجهی گر گرفتگی را کاهش می‌دهد.
 
ممکن است به نظر برسد که قرص‌های حاوی استروژن پایین به شیوه‌های مختلف مزایای جالب و شگفت آوری را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشند. این تصور تا حدی صحت دارد. اما این قرص‌ها برخی اثرات منفی را نیز به همراه دارند.
 
همه زنانی که از این قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، با عوارض جانبی آن که شامل تهوع و سوزش در ناحیه سینه می‌باشد، مواجه نمی‌شوند. برخی از زنان با مصرف این قرص‌ها سردردهای خفیف تا شدیدی را تجربه خواهند کرد. این قرص‌ها سلامت کلی بدن و هر گونه مشکلات قاعدگی را بهبود می‌بخشند. شدت درد و سنگینی در سر از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد. بر اساس نظرات برخی از متخصصان پزشکی، اکثر کاربران این داروها، فشار خون بالا و مشکلات سلامتی مرتبط با آن را تجربه خواهند کرد. بنابراین، شما مشاهده می‌کنید که قرص‌های حاوی استروژن پایین اگرچه دارای برخی مزایا هستند، اما ممکن است برخی عوارض جانبی منفی را نیز بر سلامت زنان داشته باشند.
 

برندهای تجاری مهم قرص های ضدبارداری

اکثر این قرص‌ها در بسته های 21 تا 28 روزه موجود می‌باشند. قرص‌های ترکیبی در فازهای مختلف در بازار موجود هستند.

این قرص‌ها دارای انواعی از استروژن و پروژسترون می‌باشند که شامل موارد زیر هستند:

* تک فازی: این قرص‌ها حاوی استروژن و پروژسترون در مقادیر مشابه می‌باشند.
* دو فازی: مقدار هورمون‌های موجود در این قرص در طول دوره کامل 28 روزه متغیر می‌باشد.
* سه فازی: مقدار هورمون‌های موجود در این قرص‌ها سه بار در طول کل دوره متغیر می‌باشد.
* چهار فازی: این قرص‌ها مقدار هورمون‌ها را چهار بار در کل دوره استفاده تغییر می‌دهند.
 
این قرص‌ها دارای اهداف مهمی هستند، به همین دلیل هنگام استفاده از آن‌ها همیشه باید با پزشک متخصص مشورت کرد، چون ترکیب هر قرص متفاوت می‌باشد. تنها بعد از مطالعه سوابق پزشکی و دیگر بیماری‌های موجود در یک فرد، مناسب‌ترین قرص توسط پزشک متخصص تجویز می‌گردد.
 
استفاده از قرص‌های خوراکی جهت پیشگیری از بارداری شایع‌ترین گزینه مورد استفاده برای کنترل بارداری می‌باشد. عوامل بسیاری وجود دارد که در هنگام انتخاب یک قرص ضدبارداری باید در نظر گرفته شود. حتی برای قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن پایین، شما نیازمند مشورت با پزشک می‌باشید. هر زنی دارای چرخه قاعدگی متفاوتی بوده و بدن ممکن است به این قرص‌های ضدبارداری واکنش‌های متفاوتی نشان دهند. بسیاری از محاسبات برای تصمیم گیری در رابطه با قرص مناسب برای جلوگیری از بارداری مهم می‌باشد. بنابراین هرگز خود درمانی انجام ندهید. همیشه برای انتخاب قرص مناسب از راهنمایی‌های پزشک متخصص در این زمینه استفاده کنید.
 
منبع: Kalpana Kumari - HerHaleness


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.