قرص‌های ضد بارداری برای آکنه

باور کنید یا نکنید می‌تواند از قرص‌های ضد بارداری برای کنترل آکنه استفاده کنید. اگر آکنه شما به درمان مقاوم است، احتمالاً علت هورمونی دارد. این قرص‌ها تعادل هورمونی در بدن را تغییر می‌دهد. ادامه مقاله را
دوشنبه، 16 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
قرص‌های ضد بارداری برای آکنه
قرص‌های ضد بارداری برای آکنه

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

باور کنید یا نکنید می‌تواند از قرص‌های ضد بارداری برای کنترل آکنه استفاده کنید. اگر آکنه شما به درمان مقاوم است، احتمالاً علت هورمونی دارد. این قرص‌ها تعادل هورمونی در بدن را تغییر می‌دهد. ادامه مقاله را بخوانید تا اطلاعات بیشتری به دست آورید.
قرص‌های ضد بارداری می‌تواند به درمان آکنه شما کمک کند. همینطور است، استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای کنترل آکنه در سرتاسر جهان متداول است. اگرچه استفاده از قرص‌های ضد بارداری می‌تواند تأثیر مثبتی در درمان آکنه داشته باشد ولی، از آن‌ها به تنهایی برای درمان آکنه استفاده نمی‌شود. از این قرص‌ها تنها اگر روش‌های درمان دیگر مؤثر نباشد یا اگر خانم‌ها به هر دلیلی نیاز داشته باشند از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنند استفاده می‌شود. از قرص‌های ضد بارداری تقریباً همیشه به همراه روش‌های درمان موضعی مانند رتینوئید‌های موضعی، بنزوئیل پراکسید، آسازیک اسید و غیره استفاده می‌شود.

تأثیر قرص‌های ضد بارداری روی آکنه

قرص‌های ضد بارداری از ترکیب پروژستین و استروژن ساخته می‌شود. آن‌ها چرخه تولید مثل طبیعی زنان را دستکاری کرده و الگوهای هورمونی داخلی بدن را تغییر می‌دهند. این قرص‌ها مقدار تستوسترون موجود در بدن را کاهش می‌دهد و این تشکیل آکنه ناشی از عوامل هورمونی را کاهش می‌دهد. کاهش در تولید تستوسترون منجر به کاهش تولید چربی توسط غدد سبابه می‌شود و از اینرو، منافذ پوست کمتر مسدود می‌شود. حداقل دو تا سه ماه طول می‌کشد تا بهبود قطعی دیده شود. برخی قرص‌های کنترل سطح تستوسترون در بدن را برعکس افزایش می‌دهد و این می‌تواند در واقع آکنه را تشدید کند. پس، از پزشک خود بخواهید قرص درست تجویز کند.
قرص‌های ضد بارداری در درمان بیماران مبتلا به سندروم سندروم تخمدان پلی کیستیک تأثیر خوبی دارد. قرص‌های ضد بارداری خاصی حاوی پروژسترون است که هورمون‌های آندروژنی را محدود می‌کند. این آندروژن‌ها است که ترشح چربی بیشتر توسط غدد سبابه را تحریک می‌کند که منجر به تشکیل آکنه می‌شود. پروژستین می‌تواند به عنوان آندروژن و همچنین ضد آندروژن عمل کند. قرص‌های ضد بارداری که به عنوان آندروژن عمل می‌کند می‌تواند سبب تشدید آکنه شود. بهترین قرص‌ها برای درمان آکنه قرص‌های ضد آندروژنی است. پس، به دنبال قرص‌هایی باشید که فعالیت آندروژنی پایین‌تری دارد مانند لوونورژسترل و دزوژسترل.

قرص‌های ضد بارداری مورد تأیید برای آکنه

سازمان غذا و دارو FDA برخی قرص‌های ضد بارداری خاص را برای کنترل آکنه تأیید کرده است. آن‌ها عبارتند از:
اورتو تری سایکلن: اورتو تری سایکلن حاوی نورژستیمت و اتینیل استرادیول است. اورتو تری سایکلن ترکیبی از هورمون‌های زنانه است که به جلوگیری از تخمک گذاری کمک می‌کند. از اورتو تری سایکلن به عنوان قرص ضد بارداری و همچنین برای درمان آکنه استفاده می‌شود. اورتو تری سایکلن در رنگ‌های مختلف وجود دارد: سفید، آبی روشن و آبی تیره.
استرواستپ: استرواستپ قرض ضد بارداری است که عوامل هورمونی که منجر به چرب شدن پوست می‌شود را از بین می‌برد. این قرص مورد تأیید FDA برای درمان آکنه است. ولی، ممکن است درمان موارد شدید آکنه چند ماه طول بکشد.
یاز: یاز حاوی پروژسترون است که ممکن است به کاهش مقدار هورمون‌های آندروژنی در بدن کمک کند و بدین ترتیب آکنه را کاهش دهد. این قرص ممکن است همچنین به درمان رشد موهای زائد کمک کند.
یاسمین: یاسمین مشابه یاز است. از آن برای پیشگیری از بارداری و همچنین کنترل آکنه استفاده می‌شود. یاسمین به کاهش علائم اختلال افسردگی قبل از قاعدگی مانند اضطراب، افزایش وزن، سر درد و حساسیت سینه‌ها کمک می‌کند. ولی، استفاده از این دارو طی بارداری توصیه نمی‌شود زیرا، ممکن است به بچه صدمه بزند.
اگرچه استفاده از این قرص‌های ضد بارداری به رفع مشکل آکنه کمک می‌کند ولی، آن‌ها ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشند. هیچ قرص ضد بارداری به طور کامل شیوع آکنه را متوقف نمی‌کند ولی، آن‌ها ممکن است 30-60% آکنه را کاهش دهند. همیشه توصیه می‌شود تا پزشک قبل از مصرف هر گونه قرص ضد بارداری برای درمان آکنه مشورت کنید. مصرف این قرص‌ها برای زنان بالاتر از 35، افراد سیگاری، زنانی که از سرطان سینه یا کبد رنج می‌برند و زنانی که در پاهای خود لخته خونی دارند توصیه نمی‌شود.
برخی از عوارض جانبی احتمالی قرص‌های ضد بارداری عبارت است از:
• حالت تهوع
• افزایش وزن
• حساسیت سینه‌ها
• لکه بینی قبل از قاعدگی
• تغییرات خلق و خو
• تشکیل لخته خونی
• سکته مغزی
• سر درد
• سنگ کلیه
• افزایش فشار خون
• افسردگی
برخی از این علائم چند ماه بعد از استفاده از بین می‌رود زیرا، بدن به تعادل هورمونی تغییر یافته عادت می‌کند. این قرص‌ها 3 تا 6 ماه زمان می‌برد تا بهبود قابل توجه نشان دهد ولی، مطمئناً برای درمان آکنه که طی تخمک گذاری و قاعدگی افزایش پیدا می‌کند مؤثر است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما