موارد مصرف و عوارض جانبی سالبوتامول

سالبوتامول داروی با اشکال شربت، قرص، اسپری برای درمان و پیشگیری از برونکواسپاسم در مبتلایان به آسم، برونشیت،آمفیزم، آسم ورزشی و اسپاسم ریه تجویز می شود.
پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی سالبوتامول

موارد مصرف آلبوترول

آلبوترول (سالبوتامول) یک برونکودیلاتور است که عضلات موجود در مسیر جریان هوارا شل میکند و جریان هوای ورودی به ریه ها را افزایش می دهد.

آلبوترول استنشاقی برای درمان یا جلوگیری از برونش اسپاسم در افراد مبتلا به بیماری انسداد مجاری ورودی هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین برای جلوگیری از برونش اسپاسم ناشی از ورزش نیز استفاده می شود.

آلبوترول برای استفاده در بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال است.


اطلاعات مهم در مورد آلبوترول

مهم است که همیشه آلبوترول در دسترس باشد.استفاده از داروهای دیگر را، که توسط پزشک تجویز شده ، ادامه دهید.

اگر به نظر میرسد که داروهای آسم شما در درمان یا پیشگیری از حملات ناتوانند، با پزشک خود مشورت کنید. اگر احساس می کنید که باید بیش از یک مرتبه از داروهای خود در یک دوره 24 ساعته استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید. احساس نیاز به افزایش دارو می تواند نشانه اولیه از یک حمله جدی آسم باشد.

مصرف بیش از حد آلبوترول می تواند کشنده باشد.


پیش از مصرف آلبوترول

اگر به آلبوترول حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر به پروتئین شیر حساسیت دارید، نباید از ProAirRespiClick استفاده کنید.

برای اطمینان از این که آلبوترول استنشاقی برای شما خطری ندارد، اگر یکی از موارد زیر شامل شما می شود، به پزشک خود اطلاع دهید:

بیماری قلبی، فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلب

اختلال ریتم قلب

اختلال تشنج مانند صرع

دیابت

تیروئید بیش از حد فعال

کمبود سطح پتاسیم در خون

مضر بودن یا نبودن آلبوترول برای جنین تا کنون مشخص نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

معلوم نیست که آلبوترول استنشاقی به شیر مادر منتقل می شود یا اینکه ممکن است به یک کودک تازه متولد شده آسیب برساند.در صورتی که به نوزاد خود شیر میدهید، به پزشک خود اطلاع دهید.

آلبوترول استنشاقی برای افراد کمتر از 4 سال  تجویز نمی شود.


نحوه مصرف آلبوترول

تمام دستورات پزشک را در مورد چگونگی مصرف آلبوترول مد نظر داشته باشید.

راهنمایی های روی برچسب داروی تجویزی خود را به دقت مطالعه کنید. از آلبوترول استنشاقی را در مقادیری بیشتر یا کمتر و یا طی زمانی طولانی تر از توصیه پزشک استفاده نکنید.

قبل از اولین استفاده، دستگاه استنشاق آلبوترول خود را آماده کنید.  در صورت نیاز، دستورالعمل های لازم جهت آماده سازی به همراه داروی شما داده می شود.
همچنین قبل از هر استفاده، دستگاه آلبوترول خود را تکان دهید.

اجازه ندهید یک کودک بدون کمک فرد بالغ از آلبوترول استنشاقی استفاده کند.

دوز معمولی استنشاق آلبوترول 2 استنشاق در هر 4 تا 6 ساعت است. برای جلوگیری از برونش اسپاسم ناشی از ورزش، 15 تا 30 دقیقه پیش از ورزش، 2 بار از دارو استفاده کنید. تاثیر آلبوترول استنشاقی باید حدود 4 تا 6 ساعت دوام داشته باشد.

اگر فکر می کنید داروهای آسم شما تاثیر گذار نسیتند، به پزشک مراجعه کنید.  احساس نیاز به افزایش دارو می تواند نشانه اولیه از یک حمله جدی آسم باشد.

از شمارنده دوز در دستگاه استنشاق آلبوترول خود استفاده کنید و قبل از اتمام دارو، نسخه جدید تجویزی را تحویل بگیرید. همیشه از دستگاه جدید استنشاقی که منطبق با نسخه تجویزی شماست، استفاده کنید.برای آگاهی از خالی بودن قوطی دارو، آن را در آب شناور نکنید.

دستورالعمل های محصول در مورد چگونگی تمیز کردن دستگاه آلبوترول استنشاقی و دهانه آن را دنبال کنید.سعی نکنید قسمتی از دستگاه استنشاقیProAirRespiClickرا پاک و یا از آن جدا کنید.

آسم اغلب با ترکیبی از داروها درمان می شود.از تمام داروهای تجویز شده  توسط پزشک استفاده کنید.

دوزها یا برنامه دارویی خود را بدون مشاوره پزشک خود تغییر ندهید.

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما یا سرما نگهداری کنید.

قوطی آلبوترول را از شعله آتش یا حرارت بالا دور نگه دارید. اگر دمای قوطی دارو خیلی بالا برود ممکن است منفجر شود. همچنین از سوزاندن یا سوراخ کردن قوطی دارویی که به اتمام رسیده است خودداری کنید.

به یاد داشته باشید، این دارو و همه داروهای دیگر را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و فقط آلبوترول را تحت نسخه تجویزی، استفاده کنید.


موارد مصرف و عوارض جانبی سالبوتامول

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

به محض یادآوری، مقدار دوز فراموش شده را استفاده کنید.  اگر تقریبا زمان داروی برنامه ریزی شده بعدی شما رسیده باشد، داروی از یاد رفته راکنار بگذارید. دارو را در مقادیری اضافی برای جبران دوزهای از یاد رفته استفاده نکنید.


در صورت مصرف بیش از حد

در صورت مصرف بیش از اندازه آلبوترول به اورژانس مراجعه کنید.  مصرف بیش از حد آلبوترول می تواند کشنده باشد.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خشکی دهان ، لرزش، درد قفسه سینه، ضربان سریع قلب ، تهوع، حال عمومی نامناسب، حمله ناگهانی (تشنج)، احساس سرگیجه یا غش کردن؛ باشد. 1


عوارض جانبی

با مصرف سالبوتامول ناراحتی، سرگیجه، لرزش دست، سردرد، حالت تهوع، خشکی یا سوزش دهان / گلو یا طعم غیر معمول در دهان ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. فشار خون خود را به طور مرتب بررسی کنید، اگر نتایج بالا بود، با پزشک خود مطرح کنید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی جدی، از جمله: ضربان قلب سریع / نامنظم، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

در صورت وجود هرگونه عوارض جانبی جدی، از جمله: درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، تنفس سریع، سردرگمی، فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

به ندرت، این دارو باعث بدتر شدن مشکلات شدید (به ندرت کشنده) و ناگهانی تنفسی / آسم (برونکوسپاسم پارادوکسیک) میشود. اگر خس خس ناگهانی را تجربه کردید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. 2


تداخلات دارویی سالبوتامول

سالبوتامول با برخی از داروها و گیاهان دارویی ممکن است تداخل داشته باشد و مصرف همزمان سالبوتامول با این داروها ممکن است عوارض شدیدی داشته باشد یا اثر داروی دیگر را کم یا زیاد کند. در زمان تجویز سالبوتامول حتما قرص هایی را که در حال مصرف هستید به پزشک خود بگویید تا پزشک بهترین تصمیم را بگیرد. داروهایی را که نام برده می شود لیستی کاملی از داروها نمی باشد،حتما اگر دارویی مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

بعضی از آنتی بیوتیک ها می توانند با سالبوتامول تداخل داشته باشد. آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین، اریترومایسین، سیپروفلوکساسین، افلوکساسسین، کلاریترومایسین، لووفلوکساسین، موکسی فلوکساسین، جمی فلوکساسین می توانند با سالبوتامول تداخل داشته باشد.

داروهای ضد افسردگی نیز می توانند با سالبوتامول تداخل داشته باشند و قبل از تجویز سالبوتامول اگر داروی افسردگی و اضطراب مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. داروهای ضد افسردگی که ممکن است با سالبوتامول تداخل داشته باشند شامل دوکسپین، ایمی پرامین، تریمی پرامین، ترانیل سیپرومین، آمی تریپتیلین، دوکسپین، فلوکستین، نورتریپتیلین، موکلوبماید، کلومیپرامین، دسیپرامین، سیتالوپرام می باشند.

داروهای دیگری نیز هستند که با سالبوتامول تداخل دارند که شامل :

داروهای قلبی و عروقی مانند متوپرولول، پروپرانولول، سوتالول، آتنولول، کارودیلول، آمیودارون، متولازون 

داروهای فشار خون مانند بیزوپرولول 

داروهای بیش فعالی مانند آتوموکستین 

داروهای ضد تهوع مانند گرانیسترون 

داروهای ضد سرطان مانند نیلوتینیب 

داروهای ادرار آور مانند فوروزماید  3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.rastineh.com
3.www.shafamag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.