موارد مصرف و عوارض جانبی امپرازول

از امپرازول برای درمان مشکلات خاص معده و مری (مانند رفلاکس اسید و زخم) استفاده می شود. این دارو با کاهش میزان تولید اسید معده شما تاثیر خود را میگذارد. امپرازول علائمی همچون سوزش سر دل، بلع دشوار، و سرفه مداوم را تسکین می بخشد.
پنجشنبه، 2 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی امپرازول
امپرازول (با نام انگلیسی: omeprazole و نام تجاری: پریلوزک) از داروهای بلوک کننده پمپ پروتون است که با کاهش اسید معده به درمان برخی مشکلات معده و مری مانند رفلاکس اسید و زخم کمک می کند و به صورت تجویزی یا بدون نسخه قابل استفاده می باشد.


موارد مصرف امپرازول

برخی موارد مصرف امپرازول عبارتند از:

علائم رفلاکس معده و سایر بیماری های ناشی از اسید معده

بیماری فرسایش مری (آسیب مری به دلیل اسید معده)

سوزش سردل، مشکل بلع، سرفه دائمی

درمان آسیب ناشی از اسید معده و مری

پیشگیری و درمان زخم معده

پیشگیری از سرطان مری

سندرم زولینگر – الیسون

جلوگیری از خونریزی دستگاه گوارش فوقانی

نکته 1: امپرازول گاهی توسط پزشک و به همراه آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم معده ناشی از عفونت باکتری اچ.پیلوری تجویز شود.

نکته 2: امپرازول بدون نسخه برای درمان سوزش سر دل مکرر که 2 یا چند روز در هفته رخ می دهد مصرف می شود.

نکته 3: اثربخشی کامل داروی امپرازول معمولا بین 1 تا 4 روز بعد ظاهر می شود و معمولا برای درمان سریع سوزش سر دل تجویز نمی شود.


نحوه مصرف امپرازول

هنگام مصرف امپرازول تجویز شده دقیقا مطابق دستور پزشک عمل کنید و در صورت استفاده از امپرازول بدون نسخه حتما قبل از مصرف برچسب دستورالعمل دارو را با دقت مطالعه کنید.

این دارو به صورت خوراکی، معمولا یک بار در روز و قبل از غذا مصرف می شود، دوز مصرف و طول دوره درمان براساس وضعیت پزشکی فرد و واکنش بدن نسبت به درمان تعیین می شود.

کپسول تاخیری رهش امپرازول باید حداقل یک ساعت قبل از وعده غذایی میل شود.

از شکستن، جویدن یا خرد کردن قرص های با رهش تاخیری امپرازول اجتناب کنید زیرا این کار باعث آزاد شدن یکباره دارو شده و عوارض جانبی آن را افزایش می دهد.

در صورت نیاز می توان داروهای آنتی اسید را به همراه این دارو استفاده کرد. در صورت مصرف سوکرالفیت توصیه می شود امپرازول را نیم ساعت قبل از این دارو میل کنید.

برای مصرف سوسپانسیون خوراکی امپرازول آن را خوب تکان داده و از ابزار اندازه گیری دوز استفاده کنید.

مصرف دارو را تا پایان دوره درمان ادامه دهید حتی اگر علائم بیماری قبل از پایان دوره بهبود پیدا کند.

از مصرف بیش از دو هفته امپرازول بدون نسخه خودداری کنید و اگر علائم سوزش سر دل بعد از دو هفته مصرف دارو بهبود پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

بعد از مصرف دو هفته امپرازول تا مصرف دوره بعدی باید حداقل چهار ماه بگذرد.

در صورت تشدید علائم بیماری یا ادامه دار شدن آن با پزشک مشورت کنید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی امپرازول

عوارض جانبی امپرازول

مصرف امپرازول ممکن است منجر به عوارضی مانند سردرد و درد شکم شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

در صورتی که پزشک داروی امپرازول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی امپرازول را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنان‌چه با عوارضی مانند عوارض کاهش سطح منیزیم خون (مانند تپش قلب نامنظم یا یواش یا تند، گرفتگی عضلانی مداوم و تشنج) نشانه‌های لوپوس (مانند جوش‌های روی دماغ و لپ، تشدید درد مفاصل یا درد مفاصل جدید) روبه‌رو شدید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری سخت روده (اسهال مرتبط با باکتری دیفیسیل کلستریدیوم) می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلی از داروهای ضداسهال یا مُسکن‌ها استفاده نکنید زیرا ممکن است شرایطتان بدتر شود لذا اگر عوارضی مانند اسهال شدید و مداوم، درد یا گرفتگی شکم، تب و مشاهده‌ی خون در مدفوع، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

داروهای مهارکننده پروتئین پامپ مانند امپرازول موجب کمبود ویتامین B-12 می‌شود. خطر این اتفاق در صورتی که این دارو را هر روز به مدت طولانی (بیشتر از ۳ سال) مصرف کنید افزایش می‌یابد. در صورتی که نشانه‌های کمبود ویتامین B-12 را مانند ضعف غیر طبیعی، زخم روی زبان و سوزش یا بی‌حسی در دست و پا احساس کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی امپرازول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. 2


موارد احتیاطی مصرف امپرازول

قبل از مصرف امپرازول اگر به این دارو یا داروهای مشابه از جمله اسموپرازول، لانسوپرازول و پنتوپرازول حساسیت دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.

قبل از مصرف قرص و کپسول امپرازول حتما سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک یا داروخانه قرار دهید بخصوص اگر از بیماری های کبدی یا لوپوس رنج می برید یا دچار کمبود منیزیم هستید.

برخی علائم گوارشی ممکن است نشانه بیماری های جدی تر از جمله حمله قلبی باشد. بنابراین در صورتی که دچار سوزش سر دل به همراه سبکی سر / تعریق / سرگیجه و احساس سنگینی، درد قفسه سینه، فک، بازو یا شانه (بخصوص همراه تنگی نفس، تعریق غیر عادی)، حالت تهوع، احساس ناخوشایند عمومی یا کاهش وزن غیر طبیعی شده اید فورا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز علائم زیر قبل از خود درمانی با امپرازول به پزشک مراجعه کنید: بلعیدن مشکل یا دردناک، استفراغ خونی، استفراغ شبیه تفاله قهوه، مدفوع سیاه یا خونی، سوزش سر دل بیش از سه ماه، درد قفسه سینه مکرر، خس خس بخصوص همراه سوزش سر دل، تهوع یا استفراغ، درد معده

مصرف بلوک کننده های پمپ پروتون از جمله امپرازول در طولانی مدت، دوز بالا یا در افراد مسن خطر بروز شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد. برای پیشگیری از این مسئله درباره مصرف مکمل های کلسیم یا ویتامین D با پزشک مشورت کنید.

افراد بیش از 50 سال بیش از دیگران در معرض عوارضی همچون اسهال شدید و شکستگی استخوان ها قرار دارند.

قبل از عمل جراحی لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.

مصرف امپرازول ممکن است نتایج برخی آزمایش ها را تغییر دهد، قبل از هرگونه آزمایش درباره داروهای مصرفی با پزشک آزمایشگاه صحبت کنید.


موارد مصرف و عوارض جانبی امپرازول

امپرازول در بارداری

امپرازول یک داروی رده C است به این معنا که هنوز مشخص نشده آیا تاثیر منفی روی جنین به جا می گذارد یا خیر. در صورتی که قصد بارداری داشته یا در دوره درمان باردار شده اید حتما به پزشک اطلاع دهید.


امپرازول در شیردهی

امپرازول به شیر مادر منتقل می شود و اثر آن روی نوزادان شیرخوار مشخص نیست، در صورت مصرف این دارو حتما قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.


امپرازول برای کودکان

دوز مصرف امپرازول در کودکان براساس وزن آن ها می باشد.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض این دارو بخصوص تب، سرفه، عفونت بینی، گلو و راه های هوایی حساس تر باشند.

از مصرف خودسرانه امپرازول برای کودکان اجتناب کرده و حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید. 1


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا داروساز خود نشان دهید. بدون تأیید پزشک خود هیچ دارویی را شروع یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: سیلوستازول، کلوپیدوگرل، متوترکسات (به خصوص درمان با دوز بالا)، ریفامپین، مخمر سنت جان.

برخی از محصولات نیاز به اسید معده دارند تا بدن بتواند آنها را به درستی جذب کند. امپرازول اسید معده را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است کیفیت عملکرد این محصولات را تغییر دهد. برخی از محصولات تحت تأثیر عبارتند از: آتازاناویر، ارلوتینیب، نلفیناویر، پازوپانیب، ریلپیویرین، برخی ضد قارچ های آزول (ایتراکونازول، کتوکونازول، پازوکونازول).

امپرازول بسیار شبیه به اسموپرازول است. هنگامی که امپرازول مصرف میکنید، هیچ داروی حاوی اسموپرازول را استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با آزمایشهای پزشکی / آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد، و احتمالاً به نتایج اشتباه منجر می‌شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید. 3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما