سؤال روز سیصد و بیست و هفتم تولد

تفاوت میان سرفه خشک و سرفه مرطوب چیست؟

علل سرفه خشک و مرطوب در کودک می تواند متفاوت باشد که در این مقاله برخی از آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.
يکشنبه، 30 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت میان سرفه خشک و سرفه مرطوب چیست؟
روش بدن برای از میان برداشتن مواد تحریک کننده دستگاه تنفسی و جلوگیری از بروز عفونت، سرفه است. سرفه مرطوب که گاهی اوقات تحت عنوان سرفه خلط دار شناخته می شود، حاوی خلط به هنگام سرفه است. در حالی که این وضعیت در سرفه خشک دیده نمی شود.
 

سرفه خشک همراه با گلودرد

چنانچه کودک نوپای شما دچار سرفه خشک شده است و تنها علامت دیگر او گلو درد خفیف است این امر می تواند به احتمال زیاد به دلیل وجود محرک هایی مانند دود تنباکو یا هوای بیش از حد خشک باشد.
 

سرفه همراه با عق زدن

سرفه ناشی از رفلاکس اسید معده در نوزاد که تحت عنوان Infant GERD شناخته می شود نوعی مشکل متداول در نوزادان تازه متولد شده و نوزادان بزرگتر است که به دلیل عدم تکامل یا عدم بلوغ سیستم گوارشی آنها بروز می کند و به احتمال زیاد همراه با سرفه خشک به دنبال آن عق زدن در نوزادان می باشد. این وضعیت غالباً با استفراغ یا تف کردن مکرر، عدم اضافه وزن (یا از دست دادن وزن)، گریه بیش از حد و قرار گرفتن در حالت خمیده یا خم کردن پشت (نشانه درد معده) همراه می باشد.
 

سرفه همراه با تب، استفراغ یا اسهال

چنانچه سرفه خشک کودک نوپا با تب، استفراغ، اسهال، گلودرد، درد عضلانی، سردرد، خستگی، لرز، کاهش اشتها، سرگیجه و گرفتگی بینی یا آبریزش بینی همراه است، احتمال بسیار می رود که به آنفولانزا مبتلا شده باشد.
 

سرفه مرطوب همراه با احتقان

سرفه مرطوب یا خلط دار در نوزادان چنانچه همراه با علائمی از جمله گلودرد، احتقان (گرفتگی بینی یا آبریزش بینی)، عطسه، سردرد، درد عضلانی، تب خفیف و از دست دادن اشتها باشد، دلیل آن احتمالاً سرماخوردگی است. این نوع سرفه می تواند مداوم باشد و گاهی دو تا سه هفته ادامه می یابد.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.