سرفه خشک در کودکان

سرفه خشک در کودکان، عمدتاً ریشه در عوامل و فاکتورهای خفیف دارد. در چندین مورد نادر، این وضعیت به مراقبت‌های فوری نیاز دارد. در این بخش، خلاصه‌ای از برخی علل شایع سرفه‌ی خشک در کودکان، علائمی که معمولاً به
يکشنبه، 27 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سرفه خشک در کودکان
 سرفه خشک در کودکان

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

سرفه خشک در کودکان، عمدتاً ریشه در عوامل و فاکتورهای خفیف دارد. در چندین مورد نادر، این وضعیت به مراقبت‌های فوری نیاز دارد. در این بخش، خلاصه‌ای از برخی علل شایع سرفه‌ی خشک در کودکان، علائمی که معمولاً به همراه آن می‌آیند و چند اقدام درمانی جهت تحت کنترل در آوردن آن در خانه آورده شده است.
سرفه راه طبیعی بدن جهت خلاص شدن از شر مواد خارجی از گلو و دستگاه تنفسی است. از قرار معلوم، سرفه‌ی گاه به گاه طبیعی بوده و هیچ صدمه‌ای به بدن نمی‌زند. با این حال، سرفه‌ای که چندین هفته ادامه یابد، نشانه‌ای از موردی جدی و شدید است. سرفه‌ی خشک که همچنین به عنوان سرفه‌ی بدون خلط شناخته می‌شود، برخلاف سرفه‌ی مرطوب یا سرفه‌ی خلط‌دار هیچ گونه خلطی تولید نمی‌کند. در اکثر کودکان، سرفه خشک معمولاً خفیف بوده و درمان آن نسبتاً آسان است. با این حال در برخی موارد، ممکن است به گونه‌ای دیگر باشد.

به چه علت فرزندتان سرفه‌ی خشک می‌کند؟

عواملی که ممکن است به سرفه خشک در کودکان بیانجامد عبارتند از:

عفونتهای ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
تنفس هوای خشک و گرم
آبریزش (یا ریزش اخلاط) از عقب بینی و سینوس‌ها
لارنژیت یا التهاب حنجره
قرار گرفتن در معرض مواد محرک و یا مواد آلرژی‌زای محیطی
آسم (با سرفه‌ی مزمن خشک نشان داده می‌شود)
سیاه سرفه (با سرفه‌ی خشک و کوتاه که ماهها به طول می‌انجامد، نشان داده می‌شود)
GERD (رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری)
پنومونی (عمدتاً در کودکان مدرسه‌ای شایع است)
بیماری بینابینی ریه (در نوزادان و کودکان کمتر شایع می‌باشد)
علائمی که ممکن است همراه با آن باشند

توجه داشته باشید که، سرفه به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه پیامد چیز دیگری است. بسته به آنچه موجب به وجود آمدن آن می‌شود، فرزند شما ممکن است غیر از سرفه علائمی که در ذیل می‌آید را از خود نشان دهد.

کهیر
لرز
اسهال
عطسه
استفراغ
بثورات پوستی
گلو درد
آب آمدن از چشمان
کاهش وزن
گرفتگی صدا
کج خلقی
بی‌حالی
دل درد
دوره‌هایی از گریه
سرفه همراه با عق
تنفس پر سر و صدا
ضربان قلب سریع
قرمزی، خارش چشم‌ها
تنفس دشوار
افزایش جاری شدن آب از دهان
آبریزش و یا گرفتگی بینی
اشکال در بلع
تعریق بیش از حد
تغذیه‌ی کم یا ضعیف و یا از دست دادن اشتها
تب بالا و یا تبی با درجه پایین
درمان سرفه‌ی خشک در کودکان

در اکثر مواقع، می‌توانید سرفه کودک خود را با کمک برخی اقدامات درمانی خود مراقبتی ساده تسکین دهید. با این حال اگر فرزند شما نوزداد است، در این صورت به انجام هیچ کاری غیر از رساندن او به یک پزشک متخصص اطفال توصیه نمی‌شود.
کم شدن آب بدن مشکل شایع بیشتر بیماری‌ها بوده و همینطور هم در مورد سرفه‌ی خشک صدق می‌کند. کودک خود به نوشیدن مقدار زیادی مایعات از جمله، آب، سوپ گوشت (سوپ مرغ همیشه برای این منظور به خوبی عمل می‌کند) و آب میوه (غیر از مرکبات) تشویق کنید. نوشیدن مایعات نه تنها خطر کم آب شدن بدن را کاهش می‌دهد، بلکه به کاهش خشکی و سوزش و آزردگی گلو نیز کمک می‌کند.
از آنجا که استنشاق هوای خشک یکی از علل سرفه خشک در کودکان به شمار می‌رود، استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز را مد نظر داشته باشید. دستگاه رطوبت ساز موجب افزایش رطوبت هوا شده بطوریکه این امر به کاهش گرفتگی بینی و سوزش گلو کمک می‌کند.
به کودک خود یک لیوان آب گرم مخلوط با 2-1 قاشق چای خوری عسل داده تا بنوشد. [هرگز به کودکان زیر 12 ماه عسل ندهید. عسل ممکن است باعث بوتولیسم اطفال ـ یک بیماری نادر اما بالقوه کشنده، شود]
از برگ ریحان و عسل پوره‌ای تهیه کرده و آن مخلوط را هر زمان که کودکتان سرفه می‌کند به او بدهید.
مقداری بادام را به مدت یک شب در آب خیس کرده و صبح روز بعد پوره‌ای از آنها درست کنید. این پوره را با عسل مخلوط کرده و آن را هر زمان که کودکتان سرفه می‌کند به او داده، بخورد.
پوره‌ی عسل و زنجبیل به همان اندازه در کاهش سرفه‌های خشک مفید است. به سادگی مقداری زنجبیل را آسیاب کرده و آن را با عسل مخلوط نمایید، و آن را سه مرتبه در روز به کودک خود دهید.
به کودک خود کمک کنید با آب نمک غرغره کند. جهت تهیه‌ی این محلول، خیلی ساده نصف قاشق چای خوری نمک طعام را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و بهم بزنید.
توجه:

• غرغره آب نمک مناسب کودکان 4 سال به بالا است.
• به فرزند خود روش درست غرغره کردن را آموزش دهید. حتی بهتر است کمک کنید ابتدا با آب معمولی این کار را تمرین کند.
• به یاد داشته باشید به فرزندتان بگویید محلول نمک را قورت نداده، بلکه پس از غرغره کردن، آن را بیرون تف کند.
• توصیه می‌شود سه تا چهار مرتبه در روز غرغره کنند.

چنانچه فرزندتان همراه با سرفه‌ی خشک دچار گرفتگی بینی شده است، آنگاه به او کمک کنید به هنگام خوابیدن کمی سرش بالاتر باشد. برای این منظور می‌توانید از بالش و یا حوله استفاده کنید. این کار به فرزندتان کمک می‌کند، راحت‌تر نفس کشیده و بهتر بخوابد.
سرفه، چه خشک باشد و چه مرطوب، می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرزندتان بوجود آورد. اگر‌چه، همیشه این امکان برای شما وجود ندارد که مانع از ابتلای کودکتان به این عارضه شوید، اما قطعاً می‌توانید خطرات و احتمالات آن را کاهش دهید. یکی از ساده‌ترین راه‌های انجام آن حفظ بهداشت شخصی و کمک به کودکتان در یادگیری این کار است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.