سؤال روز دویست و شصت و پنجم تولد

در صورت ابتلاء کودک به سرماخوردگی چه باید کرد؟

در این مقاله می توانید اطلاعاتی در خصوص راه های بهبود سرماخوردگی کودک و زمان لازم جهت مراجعه به پزشک را بیابید.
يکشنبه، 25 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در صورت ابتلاء کودک به سرماخوردگی چه باید کرد؟
از میان تمام وقایع مهمی که کودک در اولین سال تولد خود با آن روبرو خواهد شد، تعداد اندکی از آنها مانند سرماخوردگی آزاردهنده و ناراحت کننده خواهند بود. در این وضعیت کودک ممکن است به هنگام تغذیه دچار تنگی نفس شود و در طول چرت روزانه با خارج شدن باد از بینی و صدایی شبیه به خرناس از خواب بیدار شده یا به حالت گیج و شگفت زده به شما نگاه کند، مثل اینکه بخواهد بگوید «چه اتفاقی افتاده است»؟
 
حتماً دلتان می خواهد برای بهتر شدن حال او هرکاری که از دستتان برمی آید انجام دهید. گرچه به گفته متخصصان داروهای بدون نسخه در این سن گزینه مناسبی به حساب نمی آیند به این دلیل که مضر بوده و تأثیر چندانی هم ندارند، اما این بدان معنا نیست که به هنگام کسالت و بیماری کودک نمی توانید کاری برای بهبود حال او انجام دهید. در ادامه چند راهکار را برای بهتر شدن حال کودک خود معرفی می کنیم:
 

تخلیه مخاط بینی

به گفته دکتر مایک پاتریک (Mike Patrick) استادیار و متخصص اطفال بیمارستان کودکان نِیشِن واید واقع در کلمبوس اوهایو، نوزادان در شش ماه نخست تمایل داشته از طریق بینی نفس بکشند، بنابراین گرفتگی بینی می تواند عمل تنفس را برای آنها سخت سازد. سرنگ حبابی یا پوار بینی استاندارد می تواند برای بینی کوچک نوزاد بیش از حد بزرگ باشد، بنابراین سرنگ شستشوی گوش یا پوار گوش را برای تخلیه بینی امتحان کنید. پس از وارد کردن آن به درون حفره های بینی کودک، نوک آن را کمی به سمت پایین متمایل کنید تا عمودتر بر صورت او قرار گیرد و آن را به آرامی تا جایی که ممکن است به درون بینی وارد کنید.
 
دکتر پاتریک عنوان می کند که: «از میزان مخاطی که از بینی کودک می توانید خارج کنید حتماً تعجب خواهید کرد». برای بهتر انجام دادن این کار از قطره بینی حاوی آب نمک یا اسپری جهت آبکی یا شل شدن مخاط استفاده کنید. می توانید این قطره را از داروخانه خریداری کرده و یا هر روز خود آن را در خانه تهیه کنید. این کار را می توانید با ترکیب یک چهارم قاشق چایخوری نمک در 8 اونس معادل با 238 میلی لیتر آب و جوشاندن آن به مدت 10 دقیقه و سپس خنک کردن آن در دمای اتاق انجام دهید.
 

کمک به کودک به خارج ساختن خلط از طریق سرفه

دکتر استن اسپینر (Stan Spinner) مدیر ارشد پزشکی بیمارستان اطفال تگزاس در هوستون عنوان می کند: «نوزادان از قدرت عضلانی کافی برای سرفه مؤثر برخوردار نیستند، بنابراین تخلیه و بیرون راندن خلط برای آنها دشوار است». یکی راه هایی که می توانید به کودک خود کمک کنید آن است که او را به حمام برده و دوش آب را باز کنید تا هوای درون حمام گرم شده و محیط بخار بگیرد. دکتر اسپینر می افزاید: «این امر موجب آبریزش بینی کودک شده و مخاط درون گلوی او را شل و سست کرده و سرفه او را مؤثرتر می سازد».
 
سعی کنید این کار را قبل از خواب انجام دهید، زیرا در حالت خوابیده مخاط به حلق و قفسه سینه تخلیه می شود. دکتر اسپینر توصیه می کند که از یک دستگاه رطوبت ساز در اتاق خواب کودک استفاده کنید به طوری که می تواند به کاهش احتقان کمک کند. حتماً آن را از دسترس کودک خود دور نگاه دارید و هر روز دستگاه را با آب تازه پر کنید تا قارچ و کپک در آن شکل نگیرد.
 

ترغیب کودک به استراحت

کودک شما هنگام بیماری به خواب بیشتری نیاز دارد اما تمامی آن علائم آزار دهنده می توانند خواب او را با مشکل مواجه سازند. تعیین یک برنامه خواب آرامش بخش مانند پخش موسیقی یا استحمام با یکدیگر می تواند به خواب او کمک کند.
 

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

به گفته دکتر ریا استریفلینگ (Rhya Strifling) متخصص اطفال کالج پزشکی دانشگاه کنتاکی، قرار دادن یک دستگاه رطوبت ساز با بخار خنک در اتاق کودک هنگام چرت روزانه یا خواب شبانه می تواند با مرطوب کردن هوای خشک زمستانی به بهبود سرفه کودک کمک کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که گرما بیش از حد نباشد که این امر می تواند گرفتگی بینی کودک را تشدید سازد. ایشان می افزایند که در عوض خانه خود را در ماه های زمستان در دمای 70 تا 72 درجه فارنهایت (21 تا 22 درجه سانتیگراد) نگاه دارید.
 

عدم استفاده از  داروهای بدون نسخه

به عقیده آکادمی متخصصین اطفال آمریکا (AAP) استفاده از اکثر داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه (جدا از استامینوفن و ایبوپروفن) برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود. دکتر استریفلینگ عنوان می کند که: «در این گونه موارد معمولاً نیازی به دریافت آنتی بیوتیک نیست، مگر آنکه احتقان به عفونت گوش یا ذات الریه تبدیل شده باشد». «چنانچه کودک تان بیش از سه یا چهار روز تب داشته باشد یا احساس می کنید علائم او در حال بدتر شدن هستند، احتمالاً زمان آن است که به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید». به دلیل خطر بروز بوتولیسم از عسل برای بهبود سرفه در نوزادان زیر 1 سال استفاده نکنید.
 

عدم قرار دادن کودک در حالت تکیه برای خواب

گرچه به نظر می رسد احتقان و گرفتگی کودک دلبندتان با خوابیدن بر روی سطح شیب دار بهتر می شود اما به عقیده دکتر استریفلینگ این کار ایده خوبی به حساب نمی آید. «در واقع راه ایمن و بی خطری برای تکیه دادن نوزاد جهت به خواب رفتن وجود ندارد». توصیه های اخیر آکادمی متخصصین اطفال آمریکا در خصوص نحوه خواباندن نوزاد به شما اجازه نمی دهد کودک را در صندلی مخصوص ماشین بخوابانید، بنابراین کودک خود را به پشت بر روی تخت یا گهواره خود بخوابانید. از آنجا که نوزادان بیمار ممکن است به تغذیه مکرر با مقدار کمتر نیاز داشته باشند، خود را آماده سازید که در طول شب دفعات بیشتری از خواب بیدار شوید.
 

شستن دست

به عقیده مراکز کنترل بیماری (CDC) 80 درصد از کل بیماریهای عفونی از طریق دست منتقل می شوند. دکتر ویلیام سیرز (William Sears) استادیار کلینیک پزشکی کودکان دانشگاه کالیفرنیا، ایروین عنوان می کند: «بسیار اهمیت دارد که افرادی که با کودک سروکار دارند به طور مداوم دستان خود را تمیز کنند».  همچنین به یاد داشته باشید که بایستی دستان کودک را با دستمال مرطوب تمیز کنید به ویژه هنگامی که شروع به قرار دادن اسباب بازی یا اشیاء مختلف در دهان خود می کند». همچنین اطمینان حاصل کنید که دست کودک خود را کاملاً خشک کنید تا الکل موجود در دستمال وارد دهان کودک نشود.
 

توجه به علائم هشدار دهنده

چنانچه به نظر می رسد حال کودک رو به وخامت است و بهبودی در او حاصل نشده، زمان آن می باشد که با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. به گفته دکتر ویلیام وارلی (William Varley) پزشک متخصص اطفال بیمارستان کودکان پیتسبورگ، تب بیش از 4ر100 درجه فارنهایت یا بیشتر از 38 درجه سانتیگراد در نوزادان تازه متولد شده تا سه ماه بایستی سریعاً با پزشک کودک تماس گرفته شود». برای نوزادان بزرگتر چنانچه تب بیش از سه روز به طول انجامیده یا چند روز پس از شروع علائم سرماخوردگی کودک تب حادث شد به پزشک مراجعه کنید. علائم دیگری که باید مراقب آنها باشید، خس خس سینه یا تنفس سریع و شدید را شامل می شود که ممکن است نشان دهنده وجود ویروس یا ذات الریه باشد. اگر کودک دچار سرفه شده است این امکان وجود دارد که بیماری او سیاه سرفه باشد. درنگ نکرده و بلافاصله با پزشک اطفال تماس بگیرید.
 
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.