سؤال روز سیصد و نهم تولد

در خصوص ترشحات یا مخاط بینی کودک خود چه باید بکنم؟

سرماخوردگی عارضه ای است که اکثر نوزادان به آن مبتلا شده و دارای علائمی از جمله احتقان و ایجاد ترشحات بینی است. در این مقاله راهکارهایی جهت رفع این مشکل ارائه شده است.
پنجشنبه، 20 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در خصوص ترشحات یا مخاط بینی کودک خود چه باید بکنم؟
کاملاً طبیعی است که سرماخوردگی باعث شود بینی کودک شما تا چند روز از مخاط یا ترشحات سبز، زرد یا حتی شفاف پر شود. هیچ داروی خاصی جهت درمان سرماخوردگی وجود ندارد (آنتی بیوتیک ها نمی توانند ویروس ها را از بین ببرند). تنها باید اجازه دهید عفونت دوره خود را طی کند و اطمینان حاصل کنید که کودک به قدر کافی استراحت نماید، بدن او آب کافی داشته باشد و از سایر کودکان دور بماند. در صورتی که احتقان یا گرفتگی بینی کودک موجب بی قراری یا اختلال در خواب او می شود سعی کنید درمان های طبیعی زیر را امتحان کنید:
 
* مقداری آب نمک رقیق را با سرنگ در بینی او وارد کنید (آب نمک به سست شدن مخاط کمک می کند). سپس از پوار بینی یا آسپیراتور جهت تخلیه بینی استفاده کنید. فقط آنکه این کار را به طور مکرر انجام ندهید به این دلیل که باعث خشک شدن مجاری بینی  و خون دماغ شدن او می شود. اگر به نظر نمی رسد با این کار احساس بهتری پیدا کرده است یا راحت تر نفس می کشد، آنگاه این درمان را دیگر انجام ندهید. از سوی دیگر، چنانچه با این کار حال او بهتر شد، در صورت لزوم آن را ادامه دهید.
 
* دوش آب گرم را باز کنید و در حمام را ببندید تا بخار جمع شود، سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه با کودک خود در حمام بنشینید.
 
* سعی کنید سر کودک را بالا نگاه دارید تا به تنفس راحت تر او کمک شود.
 
* از یک دستگاه رطوبت ساز با رطوبت خنک در اتاق او استفاده کنید.
 
داروهای ضد احتقان و سایر داروهای سرماخوردگی بدون نیاز به نسخه نباید به نوزادان داده شود. اثر بخشی این داروها در رفع علائم نه تنها به اثبات نرسیده است، بلکه می توانند عوارض جانبی غیر ضروری یا خطرناکی از جمله بی قراری بیش از حد کودک، حالت تهوع و استفراغ، توهم، سریع شدن ضربان قلب یا حتی در موارد نادر تشنج را ایجاد کنند.
 
رنگ مخاط بینی ارتباط مستقیمی با میزان جدی بودن یا شدت سرماخوردگی کودک شما ندارد. چنانچه یکی از موارد زیر را در کودک مشاهده کردید، باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید، این وضعیت می تواند نشانه آن باشد که سرماخوردگی به عارضه دیگری همچون ذات الریه یا عفونت گوش تبدیل شده است:
 
* تب کردن کودک (بیش از 4ر100 درجه فارنهایت معادل با 38 درجه سانتیگراد برای نوزادان زیر سه ماه، 101 درجه فارنهایت یا 3ر38 درجه سانتیگراد برای نوزادان 3 تا 6 ماه یا 103 درجه فارنهایت معادل با 4ر39 درجه سانتیگراد برای کودکان بالای شش ماه).
 
* مشکل در تنفس
 
* سرماخوردکی که بیش از یک هفته طول کشیده باشد.
 
* مشاهده بثورات پوستی
 
* بی حالی یا بی قراری فراتر از حد معمول
 
* تجمع مخاط یا ترشحات در چشم
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.