موارد استفاده و عوارض آمیودارون

در این مطلب می توانید عوارض، نحوه مصرف و تاثیرات داروی “آمیودارون” را مشاهده نمایید.
سه‌شنبه، 7 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض آمیودارون

موارد مصرف آمیودارون

آمیودارون بر ریتم ضربان قلب تاثیر می گذارد. این دارو برای حفظ ریتم طبیعی ضربان قلب در افراد مبتلا به اختلالات انقباضی بطن مورد استفاده قرار می گیرد.

آمیودارون برای درمان تاکیکاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی استفاده می شود.

آمیودارون تنها برای درمان آریتمی هایی استفاده می شود که میزان خطر و تهدید آنها بالاست.


اطلاعات مهم در مورد آمیودارون

درصورت داشتن حساسیت نسبت به آمیودارون یا یُد، نباید از این دارو استفاده کنید. همچنین اگر دارای بلاک های دهلیزی بطنی درجه 1 یا 2 هستید (مگر اینکه ضربان ساز قلب داشته باشید) نباید از این دارو استفاده کنید. افرادی که قلب آن ها قادر به پمپاژ خون به شکل درست نیست و یا افراد با ضربان قلب آهسته نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

آمیودارون می تواند عوارض جانبی خطرناکی روی قلب، کبد، ریه ها و تیروئید داشته باشد.

درصورت داشتن درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا محکم، مشکل در تنفس، سوزش سر دل، استفراغ، ادرار تیره رنگ، زردی پوست و چشم ها به پزشک مراجعه نمایید.

درصورت داشتن مشکلات مرتبط با غده تیروئید از جمله تغییرات وزن، خستگی مفرط، خشکی پوست، نازک شدن موها، احساس سردی یا گرمی شدید، بی نظمی در چرخه های قاعدگی و یا تورم گردن (گواتر) به پزشک اطلاع دهید.


پیش از مصرف آمیودارون

جهت حصول اطمینان از مضر نبودن دارو، در صورت داشتن هریک از موارد زیر پزشک را مطلع سازید:

آسم و یا سایر بیماری های ریوی

بیماری کبدی

بیماری تیروئید

اختلالات بینایی

فشار خون بالا یا پایین

نا متعادل بودن الکتذولیت های بدن (مانند پایین بودن سطح پتاسیم یا منیزیم خون)

در صورت داشتن دفیبریلاتور یا الکتروشوک قلبی در قفسه سینه

اگر باردار هستید، از آمیودارون استفاده نکنید. مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است به نوزاد آسیب برساند یا باعث ایجاد مشکلات تیروئید یا ضربان قلب غیرطبیعی شود. آمیودارون همچنین ممکن است در رشد یا پیشرفت کودک (تکلم، جنبش، مهارتهای علمی) در زندگی بعدا تاثیر بگذارد. برای جلوگیری از حاملگی در طول درمان از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

آمیودارون میتواند وارد شیر مادر شده و به نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند صدمه بزند. در طول مصرف آمیودارون از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.


نحوه مصرف آمیودارون

آمیودارون را دقیقا همانطور که توسط پزشک شما تجویز شده است مصرف کنید. همه دستورات راهنمای دارو را رعایت کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از توصیه پزشک مصرف نکنید. شما اولین مصرف خود را در یک مرکز تحت مراقبت دریافت خواهید کرد، جایی که ریتم قلب شما کنترل شود.

درصورتی که از دیگر داروهای کنترل کننده ریتم قلب استفاده میکنید، با شروع مصرف آمیودارون ممکن است لازم باشد تا به تدریج مصرف آن دارو را متوقف نمایید. در این مورد دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید.

شما می توانید این دارو را با غذا یا بدون آن مصرف کنید، اما همیشه باید به یک روش مصرف شود.

از آغاز مصرف دارو تا بروز علایم بهبودی در ریتم ضربان قلب ممکن است تا 2 هفته طول بکشد. حتی درصورت تجربه علایم بهبودی مصرف دارو را متوقف نکرده و طبق دستور پزشک عمل کنید.

درطول مصرف آمیودارون انجام آزمایش های پزشکی جهت تست عملکرد تیروئید، بینایی، ریه ها و کبد بصورت منظم ضروری می باشد. آمیودارون میتواند سبب بروز عوارض جانبی بلند مدت در بدن شود. لازم است تا چندین ماه پس از قطع مصرف دارو نیز تحت نظر پزشک باشید.

درصورتی که عمل جراحی در پیش دارید (عمل لیزر چشم) از قبل جراح را از مصرف آمیودارون مطلع سازید. ممکن است لازم باشد مصرف دارو را برای مدت کوتاهی متوقف نمایید.

آمیودارون میتواند نتایج برخی از آزمایش های پزشکی را با خطا مواجه کند. درصورت انجان هرگونه آزمایش، پزشک معالج را از مصرف آمیودارون مطلع سازید.
دارو را در دمای اتاق و دور از گرما، رطوبت و تابش نور نگهداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد دارو (اووردوز) فورا به اورژانس مراجعه کنید. علایم مصرف بیش از حد آمیودارون میتواند شامل ضربان قلب کند، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری باشد.


در صورت فراموش کردن مصرف دارو

به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید

اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید

از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.


در طول مصرف آمیودارون

مصرف گریپ فروت و فراورده های حاصل از آن میتواند با آمیودارون تداخل ایجاد کرده و سبب بروز عوارض ناخواسته شود. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

از آفتاب گرفتن و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید. آمیودارون می تواند شما را در برابر نور خورشید آسیب پذیر تر کند. برای محافظت از پوست از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا هرکاری که نیازمند هوشیاری و وضوح دید است انجام می دهید، مراقب باشید. 1


موارد استفاده و عوارض آمیودارون

عوارض جانبی مصرف دارو

از عوارض مصرف این دارو می توان به احساس طعم فلز در دهان، افزایش حساسیت پوست در مقابل نورآفتاب، قهوه ای شدن رنگ پوست بدن، اشاره نمود. همچنین ممکن است موجب عوارضی همچون تهوع، سردرد، اختلال در بینایی، آسیب های کبدی و ریوی و مشکلات تیروئیدی گردد. ضمناً اگر دچار ضعف اعصاب، لرز، کاهش وزن بدن یا تنگی نفس شدید، اختلال در بینایی ، نوروپاتی و میوپاتی محیطی ، برادی کاردی واختلالات هدایتی قلب ، حساسیت به نور وبندرت تغییرات رنگ پوست ، کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، فیبروزآلوئولیت ریوی ، هپاتیت ، تهوع ، استفراغ ، احساس طعم فلزی در دهان ، لرزش ، کابوس ،سرگیجه ، سردرد، بی خوابی ، افزایش فشارداخل جمجمه ، التهاب اپی دیدیم ، بی نظمی حرکات عضلانی ، بثورات جلدی ، التهاب عروق ، کاهش پلاکت خون ، افزایش زمان پروترومبین ، آنافیلاکسی (با تزریق سریع )، اسپاسم برونش و آپنه از عوارض جانبی دارو هستند. 2


تداخل دارویی آمیودارون

در صورت مصرف داروهای زیر از مصرف آمیودارون اجتناب کرده و با پزشک مشورت کنید:

داروهای کنترل ریتم قلب مانند دوفتیلید، دروندارون، ایبوتیلید

فورادیل یا فورموترول

داروهای اختلالات روانی مانند هالوپریدول، زیپراسیدون

پنتامیدین

وارفارین

پیموزاید

لومیتاپید

داروهای ضد ایدز مانند ایندیناویر، نلفیناویر، ریتوناویر، ساکویناویر

سایر داروهایی که با آمیودارون تداخل خطرناک دارند عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی مانند نورتریپتیلین، ونلافاکسین، سیتالوپرام

آنتی بیوتیک هایی مانند آزیترومایسین، کلاریترومایسین، سیپروفلوکساسین

تلاپرویر

استاتین هایی همچون آترواستاتین، لوواستاتین، سیمواستاتین

کلوزاپین، کوتیاپین، پالیپریدون

داروهای سرطان مانند ایماتینیب، الیگارد، لوپرولاید و کریزوتینیب

فلوکونازول، کتوکونازول، وریکونازول، ایتراکونازول

سایمتیدین

مکمل گیاهی مخمر سنت جان

نکته مهم: تا چند ماه بعد از قطع آمیودارون نیز قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک مشورت کنید و به خاطر داشته باشید که چه مدت از آخرین باری که این دارو را مصرف کرده اید گذشته است.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد و داروهای ذکر شده ممکن است با اسامی تجاری دیگری عرضه شده باشد، بنابراین برای جلوگیری از هر گونه تداخل دارویی توصیه می شود قبل از مصرف آمیودارون حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کنید. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.saednews.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.