موارد مصرف و عوارض جانبی آزیترومایسین

آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی به‌کار می‌رود. آن یک آنتی‌بیوتیک از نوع ماکرولید است و به‌وسیله‌ی متوقف کردن رشد باکتری‌ها عمل می‌کند.
يکشنبه، 28 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی آزیترومایسین
آزیترومایسین نوعی آنتی‌بیوتیک ماکرولید است که در درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اثری ندارد.


نحوه‌ی مصرف آزیترومایسین

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود.

برای مصرف صحیح داروی آزیترومایسین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید و در صورت لزوم با دکتر عفونی خود مشورت کنید. این دارو را به صورت دهانی و به اندازه‌ای که پزشک تجویز کرده مصرف کنید. اگر دچار دل‌درد شدید این دارو را غذا مصرف کنید. دوز مصرف داروی آزیترومایسین به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد و برای کودکان این دوز مصرفی بر اساس وزن تعیین می‌شود.

شربت آزیترومایسین را قبل از مصرف تکان دهید و از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید. از قاشق غذاخوری و به دلیل دقیق نبودن میزان دوز مصرفی استفاده نکنید. اگر کودکان در روز اول تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف این دارو دچار تهوع شدند با پزشک تماس بگیرید.

برای اثر بهتر داروی آزیترومایسین آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا میزانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.

اگر ضداسیدهایی که حاوی آلومنیوم یا منیزیم هستند با این دارو مصرف شوند ممکن است سرعت جذب آزیترومایسین را کاهش دهند. اگر از قرص‌های ضد اسید استفاده می‌کنید حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد آن آزیترومایسین را مصرف کنید. 1


عوارض آزیترومایسین

بسیاری از افراد، با مصرف آزیترومایسین، عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر آنتی‌بیوتیک‌های گروه ماکرولید تجربه می‌کنند.

با وجود این، ممکن است عوارض جانبی متعددی را تجربه کنید؛ به‌خصوص اگر پزشک شما، دوز بالایی از دارو را برای مصرف در یک وعده، تجویز کرده باشد. اگر هر کدام از علائم و عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید، با پزشک تماس بگیرید:

حالت تهوع؛

استفراغ؛

اسهال؛

افزایش گاز معده؛

مدفوع شل؛

ناراحتی معده.

بعضی از بیماران ممکن است علائمی مثل عفونت واژن و گرفتگی عضلات را تجربه کنند.

عوارض جانبی شدید
اگر هر کدام از عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید، به خدمات اورژانس پزشکی نیاز دارید و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

درد قفسه سینه؛


تشنج؛

تورم کف پا یا مچ پا؛

التهاب کولون (علائم آن ممکن است شامل درد شکمی، اسهال شدید، خستگی باشد)؛

ایجاد مایع بین ریه‌ها و دیوارهٔ قفسهٔ سینه (علائم آن شامل درد در قفسهٔ سینه یا احساس سنگینی یا دشواری تنفس است.)

تعداد کم گلبول‌های سفید خون (این مورد، معمولا در آزمایش خون کشف می‌شود، اما ممکن است فرد این علائم را داشته باشد: ضعف، خستگی، تنگی نفس یا عفونت‌هایی که از بین نمی‌روند). 2


موارد احتیاط مصرف آزیترومایسین

قبل از مصرف اگر به داروی آزیترومایسین حساسیت دارید و یا سابقه‌ی آلرژی به این دارو یا دیگر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند ارترومایسین، کلاریترومایسین و تلیترومایسین دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی آزیترومایسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی، مشکلات کلیه و بیماری‌های بافت عضلانی مانند میاستنی گراویس دارید حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

داروی آزیترومایسین ممکن است موجب تاثیراتی بر ریتم قلب (افزایشQT) شود. افزایش کیوتی به ندرت موجب تپش قلب (به ندرت خطرناک) و علائمی دیگر مانند سرگیجه و غش کردن شود که سریعا نیاز به مراجعه به پزشک دارد. احتمال افزایش کیوتی در صورتی که شرایط خاص پزشکی داشته باشید یا داروهای دیگری مصرف کنید بالا می‌رود. قبل از مصرف آزیترومایسین در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید. در صورتی که مشکلاتی مانند مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان کند قلب، افزایش کیوتی در تست EKG)، سابقه ژنتیکی مشکلات قلبی خاص (مانند افزایش کیوتی در تست EKG و مرگ ناگهانی بر اثر ایست قلبی) دارید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

کمبود پتاسیم و منیزیم خون نیز ممکن است خطر افزایش کیوتی را بالا ببرد. این خطر درصورتی که از داروهای خاصی مانند دیوتیک‌ها یا قرص‌های آب استفاده می‌کنید و یا اگر علائمی مانند عرق کردن شدید، اسهال و تهوع دارید، افزایش می‌یابد و بهتر است درمورد استفاده صحیح این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف آزیترومایسین ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید شود. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه کرده است را انجام ندهید. قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. بزرگسالان نیز ممکن است نسبت به عوارض پس از مصرف این دارو مخصوصا افزایش کیوتی حساسیت بیشتری نشان دهند. کودکان (مخصوصا نوزادان کمتر از ۶ هفته) ممکن است با مصرف این دارو دچار مشکلات جدی معده شوند. اگر نوزاد دچار استفراغ شد و یا شیردهی به او دچار مشکل شد با پزشک کودک تماس بگیرید.

برای مصرف داروی آزیترومایسین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری از این دارو استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید 1


موارد مصرف و عوارض جانبی آزیترومایسین

تداخل دارویی آزیترومایسین

تداخلات دارویی ممکن است باعث کاهش اثربخشی یا افزایش خطر بروز عوارض جانبی داروها شود بنابراین لازم است قبل از مصرف هر داروی جدید حتما درباره تعاملات دارویی آن اطلاعات کافی به دست آورید.

قبل از مصرف همزمان آزیترومایسین و هرگونه داروی دیگر – بخصوص موارد زیر – حتما با پزشک مشورت کنید:

رقیق کننده های خون همچون انوکساپارین (لوونوکس)، فونداپارینوکس (آریکسترا)، هپارین، وارفارین (کومادین یا جانتون)

داروهای جلوگیری از لخته شدن خون که بخصوص بعد از عمل جراحی و سایر وضعیت های پزشکی خاص تجویز می شوند مانند آنتی ترومبین 3 (ترومبین)، بیوالیرودین (آنژیوماکس)، دالتپارین (فراگمین)

آمیودارون (کوردارون، پاکرون یا نکستارون)


دیگوکسین (لانوکسین)

کینیدین

کلاریترومایسین

مصرف برخی داروها در کنار آزیترومایسین ممکن است روی ریتم قلبی اثر منفی بگذارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمیودارن

دیزوپیرامید

دوفتیلید

دروندارون

ایبوتیلاید

پیموزاید

پروسینامید

کینیدین

سوتالول و …

آزیترومایسین و گریپ فروت هر دو به یک شیوه توسط کبد تجزیه می شوند و مصرف همزمان آن ها ممکن است با هم تداخل داشته باشد، به همین دلیل توصیه می شود هنگام مصرف این دارو از خوردن محصولات به دست آمده از گریپ فروت اجتناب کنید.

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف آزیترومایسین حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید. 3


پی نوشت:

1.www.doctoreto.com
2.www.chetor.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.