موارد مصرف و عوارض جانبی سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین برای درمان انواع عفونت های باکتریایی استفاده می شود. سیپروفلوکساسین متعلق به آن دسته از داروها به نام آنتی بیوتیک کینولون است. که با متوقف کردن رشد باکتری عمل می کند.
جمعه، 3 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد مصرف و عوارض جانبی سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی سیپروفلوکساسین نوعی آنتی‌بیوتیک است که در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی مؤثر است. این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تأثیری ندارد.


عملکرد داروی سیپروفلوکساسین

عملکرد داروی سیپرو فلوکساسین از طریق متوقف کردن رشد میکروب‌ها است.


نحوه مصرف سیپروفلوکساسین و دوز مصرفی

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود.

برای مصرف صحیح داروی سیپروفلوکساسین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو و راهنمای دارویی به دقت پیروی کنید.

این دارو ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشکتان در دو نوبت صبح و شب تجویز شود.

قبل از مصرف بطری حاوی دارو را به مدت ۱۵ ثانیه تکان دهید.

دوز مصرفی را با دقت اندازه‌گیری کنید و از قاشق غذاخوری برای مصرف دارو استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز صحیحی را مصرف نکنید.

مایع سوسپانسیون دارو را نجوید.

دوز مصرف داروی سیپروفلوکساسین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

در زمان مصرف دارو مایعات زیادی باید مصرف گردد. مگر این‌که پزشک عفونی دستور دیگری بدهد.

غذاهای سرشار از کلسیم ازجمله محصولات لبنی (مانند شیر و ماست) یا آب غنی شده با کلسیم می‌تواند تاثیر این دارو را کاهش دهد.

سیپروفلوکساسین را حداقل ۲ ساعت قبل یا ۶ ساعت بعد از خوردن غذاهای حاوی کلسیم مصرف کنید.

در مورد مصرف مکمل‌های غذایی یا جایگزین کردن دارو از پزشک خود سوال بپرسید.

برای تاثیر بیشتر این آنتی‌بیوتیک، آن را با فاصله‌های ثابت زمانی و در ساعات مشخصی از روز مصرف کنید.

دارو را حتی پس از ناپدید شدن آثار بیماری تا اتمام آن مصرف کنید. قطع خودسرانه دارو ممکن است باعث بازگشت عفونت به بدن شما شود.


عوارض جانبی سیپروفلوکساسین

در صورت مشاهده علائم آلرژیک به سیپروفلوکساسین از جمله کهیر، تنفس مشکل، ورم در صورت یا گلو یا واکنش های شدید پوستی (تب، گلو درد، سوزش چشم ها، درد پوست، جوش های پوستی قرمز یا ارغوانی که پخش شده و باعث تاول یا پوسته پوسته شدن می شود) به اورژانس مراجعه کنید.

برخی عوارض جدی و خطرناک سیپروفلوکساسین عبارتند از
مشکلات تاندون

اثر منفی روی اعصاب که می تواند به آسیب عصبی دائمی منجر شود

تغییرات جدی رفتاری یا خلق و خو بعد از مصرف تنها یک دوز

کاهش شدید قند خون که ممکن است به کما منجر شود

بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر مصرف دارو را متوقف کرده و فورا با پزشک تماس بگیرید:

علائم کاهش قند خون همچون سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، سرگیجه، حالت تهوع، ضربان قلب سریع، احساس اضطراب یا لرزش

علائم عصبی در دست ها، بازوان، پاها شامل بی حسی، ضعف، سوزن سوزن شدن یا درد سوزنده

تغییرات جدی رفتاری یا خلق و خو مانند عصبی شدن، گیجی، آشفتگی، پارانویا، توهم، مشکلات حافظه، تمرکز مشکل، افکار مرتبط با خودکشی

علائم پارگی تاندوم شامل درد ناگهانی، ورم، کبودی، حساسیت به لمس، سفتی، مشکلات حرکتی یا صدای ناگهانی هر یک از مفاصل (تا زمانی که از مراقبت های پزشکی برخوردار شوید به مفاصل استراحت دهید)

در موارد نادر مصرف سیپروفلوکساسین ممکن است باعث آسیب آئورت یا سرخرگ اصلی بدن شود که می تواند به خونریزی های خطرناک و مرگ منجر شود، در صورت درد شدید و دائمی در قفسه سینه، معده یا پشت به اورژانس مراجعه کنید.

در صورت مشاهده موارد زیر نیز مصرف دارو را قطع کرده و فورا با پزشک تماس بگیرید:

درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی

ضربان قلب سریع یا کوبنده، احساس لرزش در قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی مانند حالت غش کردن

ظاهر شدن هرگونه نشانه جوش پوستی، مهم نیست چقدر جزئی باشد

ضعف ماهیچه ها، مشکلات تنفسی

کاهش یا قطع ادرار

زردی (زرد شدن پوست یا چشم ها)

افزایش فشار داخل جمجمه ای: سردردهای شدید، زنگ زدن گوش ها، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات بینایی، درد در ناحیه پشت چشم ها

عوارض جانبی شایع سیپروفلوکساسین عبارتند از
حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد معده

خارش یا ترشحات واژن

سردرد

غیر طبیعی بودن تست عملکرد کبد

توجه: عوارض ذکر شده تنها بخشی از عوارض احتمالی سیپروفلوکساسین می باشد، برای اطلاع از لیست کامل عوارض جانبی این دارو با پزشک معالج صحبت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی سیپروفلوکساسین

موارد احتیاط مصرف سیپروفلوکساسین

قبل از مصرف اگر به داروی سیپروفلوکساسین حساسیت دارید و یا از آنتی‌بیوتیک‌های کینولون مانند نورفلوکساسین، گوفی فلوکساسین، لووفلوکساسین، مکسفلوکساسین یا آفلوکساسین استفاده می‌کنید، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. داروی سیپروفلوکساسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود مخصوصا موارد زیر را با پزشک خود در میان بگذارید.

دیابت

مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی)

مشکلات مفصلی و تاندون (مانند تاندونیت یا بورسیت)

بیماری های کلیوی

بیماری های کبدی

اختلالات روانی (مانند افسردگی)

میاستنی گراویس

مکشلات عصبی (مانند نوروپاتی محیطی)

تشنج

و یا شرایط خاص ابتلا به تشنج ( مانند آسیب به مغز یا سر، تومورهای مغزی و آترواسکلروز مغزی)

تاثیر داروی سیپروفلوکساسین بر قلب
داروی سیپروفلوکساسین ممکن است موجب تاثیراتی بر ریتم قلب (افزایشQT) شود. افزایش QT به ندرت موجب تپش قلب (به ندرت خطرناک) و علائمی دیگر مانند سرگیجه و غش کردن شود که سریعاً نیاز به مراجعه به پزشک دارد. احتمال افزایش QT در صورتی که شرایط خاص پزشکی داشته باشید یا داروهای دیگری مصرف کنید بالا می‌رود.

قبل از مصرف سیپروفلوکساسین در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

در صورتی که مشکلاتی مانند مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان کند قلب، افزایش QT در تست EKG)، سابقه ژنتیکی مشکلات قلبی خاص (مانند افزایش QT در تست EKG و مرگ ناگهانی بر اثر ایست قلبی) دارید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

کمبود پتاسیم و منیزیم خون نیز ممکن است خطر افزایش QT را بالا ببرد. این خطر درصورتی که از داروهای خاصی مانند دیوتیک‌ها یا قرص‌های آب استفاده می‌کنید و یا اگر علائمی مانند عرق کردن شدید، اسهال و تهوع دارید، افزایش می‌یابد و بهتر است درمورد استفاده صحیح این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر داروی سیپروفلوکساسین بر قندخون
این دارو به ندرت ممکن است باعث تغییرات شدید قند خون به ویژه برای بیماران دیابتی شود. در طول مصرف این دارو به طور منظم قند خون خود را بررسی کنید و نتایج آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. بر علائم افزایش قند خون مانند افزایش تشنگی و ادرار نظارت کنید

سیپروفلوکساسین ممکن است باعث افزایش تاثیر کاهنده‌های قند خون شود. همچنین علائم قند خون پایین مانند عرق ناگهانی، لرزش، تپش قلب، احساس ضعف، تاری دید، سرگیجه یا سوزش دست و پا را درنظر داشته باشید و همواره قرص‌های گلوکز همراه خود داشته باشید. اگر به قرص‌های مطمئن گلوکز دسترسی ندارید، به صورت مداوم قند خون خود را با خوردن منابع قندی مانند عسل، آبنبات یا نوشیدن آبمیوه بالا نگه دارید.

در مورد استفاده و واکنش نسبت به این محصولات با دکتر خود مشورت کنید. برای جلوگیری از افت قند وعده‌های غذایی خود را طبق یک برنامه منظم بخورید. ممکن است دکتر شما قرص‌های آنتی‌بیوتیک یا داروهای دیابتی را در صورت واکنش به دارو عوض کند.

هشدارها
داروی سیپروفلوکساسین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما بشود. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. . این دارو شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند و بهتر است زمان درمعرض نور بودن خود را محدود کنید و زمانی که در بیرون به سر می‌برید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس‌های پوشیده به تن کنید. اگر دچار آفتاب‌سوختگی یا قرمزی پوست شدید با دکتر خود مشورت کنید.

مصرف سیپروفلوکساسین ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید شود. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه کرده است را انجام ندهید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

این دارو حاوی ساکاروز است و درصورتی که بیماری متابولیکی نادر (مانند عدم تحمل فروکتوز،‌ عدم توانایی هضم ساکاروز یا عدم جذب کلوکز) دارید، از مصرف آن پرهیز کنید.

ممکن است کودکان حساسیت بیشتری نسبت به عوارض پس از مصرف مخصوصا مشکلات مفصلی و تاندونی نشان دهند. سالمندان نیز ممکن است نسبت به عوارض پس از مصرف این دارو مخصوصا مشکلات مفصلی و افزایش QT حساسیت نشان دهند.

برای مصرف داروی سیپروفلوکساسین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری از این دارو استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید. 1


موارد مصرف و عوارض جانبی سیپروفلوکساسین

تداخلات دارویی

فعل و انفعالات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را بهبود دهند و یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مطلب شامل همه فعل و انفعالات ممکن نمیباشد. لیستی از تمام محصولاتی که مصرف می کنید را تهیه و با پزشک خود و یا داروساز در میان بگذارید. میزان مصرف هیچ دارویی را بدون نظر پزشک خود تغییر ندهید و قطع نکنین و یا اینکه بدون اطلاع پزشک مصرف هیچ دارویی را آغاز نکنید.

برخی محصولات که ممکن است با این دارو فعل و انفعالاتی داشته باشند عبارتند از: رقیق کننده های خون (مانند آسنوکومورال، وارفارین) و استرانسیوم.

علاوه بر سیپروفلوکساسین، بسیاری از داروهایی که ممکن است بر ریتم قلبی (طولانی شدن زمان QT) اثر بگذارند، عبارتند از: آمیودارون، دوفتیلید، کوئینیدین، پروکینآمید، سوتالول.

این دارو میتواند خروج دیگر داروها از بدن شما را کُند کنَد که ممکن است بر نحوه تاثیر این داروها اثر داشته باشد. مثال هایی از داروهایی که تحت تاثیر قرار میگیرند عبارتند از: دولکستین،پیرفنیدون، تاسیملتئون،تیزانیدین.

از نوشیدن مقدار زیادی از نوشیدنی های کافئین دار (قهوه، چای، کولا)، خوردن مقدار بالای شکلات، یا مصرف زیاد داروهای کافئین دار، اجتناب کنید. این دارو ممکن است اثرات کافئین را افزایش دهد و یا زمان اثر آن را بیشتر کند.

اگرچه بیشتر آنتی بیوتیک ها مانند قرص ها، پچ، یا حلقه، بعید است که بر کنترل بارداری هورمونی اثری داشته باشند، تعدادی از آنتی بیوتیک ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین) میتوانند تاثیر آنها را کاهش دهند. این امر ممکن است در بارداری تاثیرگذار باشد، اگر شما تحت کنترل بارداری هورمونی هستید، از پزشک خود و یا داروساز بخواهید تا جزئیات بیشتری را در اختیارتان بگذارند. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.coca.ir
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.